EROVERHEEN
RIJDEN IS ÉÉN.
ERIN STAAN IS
IETS ANDERS
MIJN KASTEEL
De wereld van Hans Avontuur 1 i
Wij gaan naar de
Eiffeltoren, Niagara Falls
en de Chinese Muur.
Toppers in eigen land,
goed voor miljoenen
gasten uit Azië en
Amerika, laten we
links liggen. Onterecht.
Vandaag in onze
zesdelige zomerserie:
Neeltje Jans.
e denken er niet bij
na, rijden er achte
loos overheen.
Van Schouwen-
Duiveland naar
Noord-Beveland of andersom.
Maar volgens The American
Society of Civil Engineers hoort
de Oosterscheldekering (met
andere Deltawerken) tot de zeven
moderne wereldwonderen, net als het
Panamakanaal, de Golden Gate Bridge en
het Empire State Building. Buitenlandse
bezoekers nemen de stormvloedkering
dan ook steeds vaker op in hun rondje
Nederland. Het symbool van onze strijd
tegen het water. Hansje Brinker van
beton en staal.
De Delta Experience op het voormalige
werkeiland Neeltje Jans, dat speciaal voor
de aanleg van de Oosterscheldekering
werd aangelegd, doet er nog een schepje
drama bovenop. Waar ooit slechts een
keet van Rijkswaterstaat stond met wat
achtergrondinformatie, daar stap je nu
een kinderkamer binnen in de nacht
van 31 januari 1953. De wind giert om
het huis, bliksemflitsen jagen door de
lucht en uiteindelijk breken de dijken.
Mensen die de Watersnoodramp
hebben meegemaakt, waren daar bij de
opening van de Experience enkele jaren
geleden, minder blij mee. Te veel sensa
tie, te weinig educatie. En daar zit zeker
wat in. Aan de andere kant is er al een
mooi ingetogen Watersnoodmuseum
in Ouwerkerk en maakt de populaire
variant van Neeltje Jans wel in één klap
duidelijk waarom de Deltawerken zijn
gebouwd.
Nu we het er toch over hebben: Neeltje
Jans. Haat, liefde. Toen er jaren geleden
alleen een verantwoorde tentoonstelling
te zien was, kwam niemand kijken. Nu
het een attractiepark is met veel pret en
een vleugje educatie wel. Met een beetje
meer lef was er consequenter voor het
thema 'strijd tegen het water' gekozen.
Attracties als de zeehondenshow en het
voeren van haaien voelen achterhaald
en misplaatst. Maar de Delta Experience,
film, rondvaart en bezoek aan de storm
vloedkering zelf maken veel goed.
Eroverheen rijden is één. Erop en erin
staan is een heel ander verhaal. Van
dichtbij is alles zo groot en machtig. 65
pijlers, 30 tot 40 meter hoog. 18.000 ton
zwaar! 62 schuiven, 6 tot 12 meter hoog,
42 meter breed, 260 tot 480 ton zwaar!
Alles door mensenhanden gemaakt.
Sinds de opening in 1986 zijn de mas
sieve schuiven 26 keer dichtgedaan om
het achterliggende land te beschermen.
Met een beetje geluk blaast er tijdens
het bezoek een stevige wind vanaf de
Noordzee. Dan ben je alle cijfers in één
klap vergeten. Zilte vlagen trekken aan
je jas, het water kolkt met een noodgang
onder de schuiven door en het schuim
spat meters op. Het voelt alsof je elk mo
ment door de golven gegrepen kan wor
den. En dan is dit niet eens een storm.
De markering in het beton brengt
je terug op aarde: bij 3.00 meter boven
N.A.P. gaat de kering dicht; in 1953 stond
het water 4.20 meter boven N.A.P..
En nu, nu staat het water nog niet eens
op een peil dat het noemen waard is. 41
magazine 37
reizen j>
Slot Loevestein, waar dikke muren,
donkere kamers en smalle trappen
de ongekuiste versie van
de middeleeuwen laten zien.
H hans.avontuur@persgroep.nl
Symbool van strijd
Praktisch
Deltapark Neeltje
Jans biedt behalve
de Delta Expe
rience en een
bezoek aan de
stormvloedkering
onder meer een
waterspeeltuin,
verschillende aqua
ria en shows.
De entree bedraagt
€18,50 voor vol
wassenen en €13
voor kinderen van
4 tot en met 11
(onlineprijzen, aan
de kassa duurder).
neeltjejans.nl
WG