Onvergetelijke rondreizen 3 Fietspad is een jungle waar gebruikers elkaar in de haren vliegen 'De snorscooter heeft het altijd gedaan, moet je fietsers zien' 'Zonder scootmobiel kan ik niks' DUBBELDEKKER Kras.nl/rondreizen of bel 088-0885 886 - Zie: kras.nl/actievoorwaarden w De overvolle fietspaden in Neder land leiden in toenemende mate tot ongelukken. Er zijn meer mensen onderweg en de snelheid van de verschillende gebruikers loopt steeds verder uiteen. Ook het ge bruik van de smartphone op de fiets veroorzaakt extra ongeval len. Het fietspad is een jungle ge worden waar gebruikers elkaar in de haren vliegen. Vorige week nog werd een 82-jarige fietser van zijn fiets gerukt door wielrenners. ANWB, de Fietsersbond en wie- Iersportbond NTFU slaan nu de handen ineen voor het opstellen van een zogenoemde 'fietspad code'. De nieuwe gedragsregels voor fietsers moeten begin volgend jaar klaar zijn, zodat de borden in de lente van 2018 geplaatst kunnen worden. Volgens NTFU-woord- voerder Esther van der Heijden gaat het erom dat fietsers 'meer reke ning houden met elkaar'. Volgens haar is het vergelijkbaar met de rol trapcode: 'Rechts staan, links gaan'. De werktitel van het project is 'geef elkaar de ruimte'. De ANWB noemt het 'geen onlo gische gedachte om verkeersstro men op het fietspad te scheiden' in snellere en langzamere fietsers, laat woordvoerder Ad Vonk weten. „De paden zijn niet breed genoeg om al het fietsverkeer te handelen." Nederlanders zijn in tien jaar tijd 9 procent meer gaan fietsen: samen goed voor 15 miljard kilometer per jaar. Veilig Verkeer Nederland (WN) erkent dat het gevaarlijk vol is op fietspaden. Het leidt jaarlijks tot 350.000 ongevallen met letsel. Uit cijfers van Veiligheid.nl blijkt dat zestigplussers vaker het slacht offer zijn dan jongeren. Van de 200 fietsers die jaarlijks overlijden is 70 procent ouder dan 60. Toch bena drukt Van der Heijden dat élke doelgroep aanwijzingen kan ge bruiken voor onveilig gedrag. BIANCA VAN BENTHEM jffgjp ALBERT SMIT vrijdag 11 augustus 2017 In Londen reed gisteroch tend aan het begin van de spits een dubbeldekker een keukenshowroom binnen. De chauffeur zou volgens getui gen een black-out hebben gehad. Bij de crash raakten zeker zes mensen gewond. Twee passagiers kwamen klem te zitten, doordat de bo venkant van de bus zich in de pui van de winkel boorde. Zij werden door de brandweer uit de bovenste verdieping van de gehavende dubbeldekker bevrijd. FOTO REUTERS Gedragsregels om meer orde te scheppen op fietspaden ANWB, Fietsersbond en NTFU werken aan een 'gedragscode'. Langs drukke fietsroutes moe ten aanwijzingen op borden komen. En er zijn steeds meer 'snelle' fietspaden in de maak. Hans Brok Marcia Nieuwenhuis Enschede Bianca van Benthem heeft reuma. En rijdt op een snors cooter. Door velen ver foeid. „De snorscoo ter heeft het altijd gedaan. Ze zeiken wel maar moet je die fietsers zelf eens zien. Ze gaan geen centimeter aan de kant. Het is inder daad druk op het fietspad, maar je moet elkaar een beetje ruimte laten. En goed opletten voor die scootmobielen. Dat rijst echt de pan uit. ieder een zit tegenwoordig in zo'n ding. En ze steken geen hand uit, vliegen alle kanten op. Mijn scootertje is ide aal voor bezoeken aan het ziekenhuis in Enschede. Ik kom daar nogal vaak. Je kunt er nergens parkeren, of het is hartstikke duur. Nu kan ik hem zo voor de ingang zetten. Je bent zo weer weg en het kost niks." Keuze uit een ruim aanbod compleet verzorgde rondreizen en fly-drives. Ontdek deze winter de wereld! Albert Smit heeft enkele her seninfarcten gehad en kan nog geen honderd meter lopen. „Ik zie er heel normaal uit, maar heb een hoop meege maakt. Ik ben nu op weg naar de Intra- tuin, een bosje bloemen kopen voor mijn jarige vrouw. Zonder scootmobiel kan ik niks. Ik ben er volledig van afhankelijk. Op het fietspad is het soms erg druk, maar je moet een beetje durven en je niet aan de kanten laten druk ken." Hein de Kouwer, ook in een scootmobiel, heeft een hele serie ongemakken, waar onder een diabetische voet. Hij kan slecht lopen. Hij er vaart regelmatig hinder op het fietspad. „Vooral de jeugd past zich slecht aan. Dan gaan ze voor je staan bij het stoplicht. Ze wurmen zich er gewoon tussen. Het punt is, ze gun nen elkaar de ruimte niet meer. ledereen eist zijn eigen plek op. Mensen, hou toch rekening met elkaar."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 3