12 Voor Pakistan en India voelt de bloedige scheiding in 1947 als de dag van gisteren. Het lukt de buurlanden niet om in 70 jaar onafhankelijk heid een normale relatie op te bouwen. m e 'haantjesdans' van Pakistaanse en Indiase grens wachten geeft een goed beeld van de merk waardige relatie tussen de buurlanden. Uitgedost in vol ornaat - de Pakistani in zwart blauw, de Indiërs in kakigroen - da gen zij elkaar uit. De 'hanenkammen' op het hoofd trillen als zij met veel gestampvoet de benen hoger probe ren op te gooien dan de rivaal aan de andere kant van de witte grenslijn. De handen gaan in de zij, de ogen schieten vuur. Na het schaduwgevecht gaat de poort weer dicht. Van een normaal grensverkeer is het 70 jaar na de ui terst gewelddadige 'Partition' (de scheiding) nooit gekomen. De onaf hankelijkheid van Groot-Brittannië brengt een enorme volksverhuizing met meer dan 15 miljoen mensen op gang. Moslims trekken naar Pakistan, hindoes en sikhs naar India. Er breekt etnische terreur uit. Onderweg, als karavanen elkaar passeren. Er vallen een miljoen doden. „Tijd om alle leed te verwerken is er niet. Beide naties staan net op ei gen voeten. De mouwen moeten worden opgestroopt, voor een eigen toekomst", legt Mallika Ahluwalia uit, oprichtster van het eerste Indiase museum over de 'Partition'. Een mu seum dat pas één jaar oud is. „Het is een burgerinitiatief. Mensen wilden jongere generaties laten zien wat er zich toen afspeelde. Ze misten ook een plek om te herdenken", zegt Ah luwalia van wie de grootouders af schuwelijke herinneringen hebben aan de breuk. Zij hoopt dat het mu seum bruggen kan slaan. „Het gaat hier niet om goed of kwaad. Pakistani én Indiërs hebben er zwaar onder ge leden. Gek eigenlijk dat er daarom nog geen gezamenlijk officieel mo nument is." Het bloedbad slaat wonden die niet willen helen. Diepgeworteld wan trouwen is de rode lijn in de onder linge verhoudingen. Van de presi dent tot de armste burger op het plat teland. Pakistan en India voeren een wapenwedloop die hen allebei kern wapens brengt. Zij voeren drie oorlo gen. De bestandslijn in het betwiste Kashmir is een van de oudste ter we reld. In 1971 worden de verhoudingen nog complexer als Pakistan uiteen valt in twee stukken. Oost-Pakistan gaat verder als Bangladesh. Pakistan (200 miljoen inwoners, overwegend moslims) en India (1.300 miljoen, een op de zeven is moslim) zijn het alleen eens over datgene waarover ze het oneens zijn. De onaf hankelijkheid vieren ze op twee ver schillende dagen, Pakistan op 14 au gustus, India op de 15de. Langs de duizenden kilometers lange grens blijven de overgangen jarenlang dicht. Pas als beide landen in 2004 een vredesproces opstarten, leidt dat tot hervatting van enig bus- en trein- J> i- Ntofes -h Jib./ W - bb&iv. 'yi verkeer. Directe vluchten zijn er ook nu niet. Tot onbegrip van buiten landse zakenlieden en toeristen. Het belemmert het handelsverkeer. India bedrijft meer handel met Nigeria, België of Zuid-Afrika dan met de westerbuur. Goede nieuwsvoorzie ning over de ander is gebrekkig. Niet één Indiaas of Pakistaans medium heeft een correspondent in Islama bad of New Delhi. Dromen Langs de grens blijven sommige Pa kistani en Indiërs dromen van een bestaan aan de overkant. Als ze wel kom zijn, is het niet van harte. De 81- jarige Jogdas is een van hen. De hin doe uit Pakistan woont in een illegaal kampement in Jodhpur in de Indiase deelstaat Rajasthan. „Omdat we uit Pakistan komen worden we gewan trouwd. Geen baan, geen huis, geen geld, geen eten. In Pakistan bewerk ten we het land, hier slaan we rots blokken stuk." Het wantrouwen en de animositeit leidt tot bizarre taferelen. Deze maand werd een 25-jarige vrouw met een agressieve vorm van kanker het slachtoffer van de kinnesinne. De Pa kistaanse Faiza Tanveer wilde voor een behandeling naar India. Het zie kenhuis in Ghaziabad had haar uitge nodigd voor een behandeling. De re kening was al betaald maar India weigerde een visum. „De reden? De slechte relatie met Pakistan!", zegt haar moeder Parveen Akhtar. Pakistan en India kunnen moeilijk loskomen van hun rivaliteit zolang het gif van de haat wordt overgedra gen aan jongere generaties. Militante organisaties aan beide kanten kleu ren de geschiedenis in naar eigen denkbeelden. Het gif bereikt het on derwijs. India spreekt er schande van dat in schoolboeken in de Paki staanse provincie Baluchistan hin does 'gangsters' worden genoemd die 'verantwoordelijk zijn voor de 'Parti tion'. „Zij vermoordden moslims, pikten alles in en joegen hen India uit", aldus de gewraakte tekst. Paki stan en India hebben ieder een eigen held in de onafhankelijkheidsstrijd. Voor Pakistani is dat Mohammed Ali Jinnah, voor Indiërs Mahatma Gandhi. Pakistan geeft Gandhi een bescheiden rol, Jinnah wordt in India gehaat. In Mumbai (Bombay) gaan stemmen op om de oude villa van Jinnah met de grond gelijk te maken omdat zij een symbool zou zijn van het 'verraad' in 1947. Sport En de laatste strohalm die alle ruzies kan overbruggen: sport? Helaas, ook dat wil niet lukken. In beide landen is cricket de volkssport, maar de na tionale teams spelen alleen tegen el kaar op neutraal terrein, in het bui tenland. De vijandschap is, 70 jaar na de scheiding, zelfs te groot voor een sportwedstrijd op eigen grond. vrijdag 11 augustus 2017 Pakistan en India zijn vijanden voor het leven Hans van Zon Islamabad/New Delhi De haantjesdans aan de grens. Uitge dost in vol ornaat - de Pakistani in zwart blauw, de Indiërs in kakigroen - dagen zij elkaar uit. fotoafp 9 november 1947: Indiase troepen wor den in de provincie Kashmir aangevallen door Pakistaanse stammen. Het is de aanzet tot de eerste oorlog tussen India en Pakistan over Kashmir, fotoap AU. tv*': E-V l

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 12