Vertoeven in Rodins hoofd Bezeten pop tussen wezen 21 Bloedspetters vliegen ervanaf bij Theron ATOMIC BLONDE Theron is beslist geen doetje op de filmset. Ook had zij er geen moeite mee om haar bont en blauwe lijf in volle glorie te tonen als zij in bad ligt bij te komen van een gevaarlijke mis sie. „Ik stond er volkomen achter om haar pijnmomenten zo expliciet mo gelijk te tonen. Het zegt iets over het doortastende karakter van deze vrouw, die toch ook een mysterie blijft." Eveneens opzienbarend zijn enkele vrijscènes die haar personage heeft met een vrouwelijke collega. Voor een grootschalige Hollywoodproduc- tie is het niet gebruikelijk om dat open en bloot in beeld te brengen. Opnieuw laat Theron weten dat zij er honderd procent achter staat. „Ik vind het onzinnig om zo'n scène on der de lakens te laten afspelen. Dat zou ik hypocriet vinden. Ik verbaas mij erover dat er toch lieden zijn die daar moeite mee hebben en niet met het geweld." Actieheldin Zo langzamerhand lijkt Theron deel uit te maken van een renaissance van vrouwelijke actiehelden in Holly wood. Het succes van Wonder Woman en daarvoor Mad Max: Fury Road, waarin Theron indruk maakte als de eenarmige actieheldin Furiosa, zijn daar de bewijzen van. Ook in de laatste Star Wars-film The Force Awakens (met Daisy Rid ley) en de vervolgfilm Alien: Covenant (Katherine Waterston als opvolgster van Sigourney Weaver) zijn de vrou welijke personages zeer prominent en dominant van de partij. „Ik ben heel blij dat het besefin Hollywood doordringt dat vrouwen ook als actieheldinnen publiek kun nen trekken", meent Theron. Zij kreeg zelf genoeg rollen in het genre aangeboden, maar dan wel vaak als secretaresse en niet als vechtersbazin. „Grote studio's durfden het niet aan om budgetten beschikbaar te stellen voor actiefilms waarin vrou wen het voor het zeggen hebben. Ho pelijk is dat nu veranderd door het succes van Wonder Woman." Zelf zou Theron dolgraag haar rol als Furiosa uit Mad Max: Fury Road willen herhalen. Geruchten doen de ronde dat er een plan bestaat om een prequel te maken die meer duidelijk maakt over het verleden van deze vrouw. „Ik kan en mag er niets over zeggen", laat Theron diplomatiek weten. „De beslissing ligt in handen van regisseur George Miller. Hij is de baas." Rodin slechts zijdelings bij de liefdesre latie van beide kunstenaars. In deze film is vooral de wordingsge schiedenis van een van Rodins belangrijkste werken - een stand beeld van de schrijver Balzac - het hoofdgerecht. De camera vertoeft dan ook vrijwel de hele film in de werk plaats van Rodin (voortreffelijk gespeeld door Vincent Lindon), waar hij zijn naakte modellen soms halsbrekende poses laat in nemen. Voor het beeld van de ta melijk gezette Balzac gebruikt hij een hoogzwangere vrouw als mo del. Het kunstwerk leidt tot een groot schandaal. De scènes in de studio duren ★★★l DRAMA Voor veel mensen blijft beeldhou wer Auguste Rodin de maker van De Denker en de man die een bij zonder gecompliceerde relatie had met zijn collega Canaille Claudel. Vooral dat laatste inspi reert diverse Franse filmregis seurs, zoals in 1988 toen Isabelle Adjani en Gérard Depardieu het koppel vertolkten. Een kleine dertig jaar later pro beert regisseur Jacques Doillon het op zijn manier. Zijn focus ligt soms minutenlang. De twijfel en bezetenheid van Rodin spatten van het doek. Dat levert een in tense vertolking op in een verder afstandelijk biografische speel film. De kost is fraai en taai. Niet iedereen zal het geduld kunnen opbrengen om zo lang in het hoofd van Rodin te vertoeven. -A.Z. Annabelle: Creation Child's Play, Magic, Dolly Dearest; zomaar een greep uit de poppen- horrorfilms die bijna een genre op zich geworden zijn. Begrijpe lijk, poppen kunnen verdomd griezelig zijn. Ook pop Annabelle heeft, in deze tweede film uit de gelijknamige horrorfilmserie, niet het beste met de mensheid voor. In een afgelegen huis van een poppenmaker en zijn vrouw, die jaren geleden hun dochtertje ver loren, komt nieuw leven: een groepje weesmeisjes krijgt er on derdak. Maar de eveneens aanwe zige Annabelle heeft het op de arme kinderen voorzien. Ze blijkt bezeten. Hoewel de bovennatuur lijke griezelfilm alle horrorele menten in zich heeft - klassieke schaduwspellen, dreigend sner pende violen, spiegelscènes en krakende vloerdelen - is deze (spuuglelijke) Annabelle nauwe lijks eng. De meeste schrikmo- menten vallen tot op de seconde op te verwachten momenten en bezeten figuren - en de uitwer king ervan - zijn zó bekend dat we 't allemaal kunnen dromen. Vooruit, in onze nachtmerries. -M.N. donderdag 10 augustus 2017 ACTIEFILM Regie: David Leitch. Hoofdrollen: Charlize Theron, James McAvoy en John Goodman. Het zit er dik in dat 2017 het filmjaar wordt van de vrouwelijke ac tieheld. Na de succes film Wonder Woman is het nu de beurt aan Atomic Blonde met Charlize Theron in de hoofdrol. Haar personage, een Britse geheim agent die in Berlijn eind jaren 80 in een geweldda dige maalstroom be landt, krijgt het zwaar te verduren. Ze levert snoeiharde gevechten met mannelijke tegen standers waarbij zij soms bont en blauw wordt geslagen. Haar gehavende lichaam komt dan ook diverse keren duidelijk in beeld. De plot van Atomic Blonde doet denken aan een spionagethril ler. Theron speelt MI6- agent Lorraine Broughton, die een verrader moet opspo ren. Die verrader heeft een operatie gedwars boomd, waarbij een collega van Lorraine om het leven is geko men. Tijdens haar onder zoek stuit zij op Oost- Duitsers, Sovjets en een collega (James MacAvoy) die wel eens een dubbelspion kan zijn. De gevechtscènes zijn behoorlijk pittig. Lorraine wordt zo te grazen genomen dat de bloedspetters er vanaf vliegen. Ook heeft zij een lesbische liefdesscène die er niet om liegt. Haar collega James Bond zal niet snel met een man in bed belanden. - A.Z. Theron speelt snoeiharde gevechtsscènes en intense liefdesscènes, foto universal pictures Regie: Jacques Doillon. Hoofd rollen: Vincent Lindon en Izïa Hi- gelin. Vincent Lindon als beeldhou wer Rodin. FOTOCINÉART NEDERLAND HORROR Regie: David F. Sandberg. Hoofd rollen: Stephanie Sigman, Talitha Bateman

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 21