Vertoeven in Rodins hoofd
Bezeten pop tussen wezen
21
Bloedspetters vliegen
ervanaf bij Theron
ATOMIC BLONDE
Theron is beslist geen doetje op de
filmset. Ook had zij er geen moeite
mee om haar bont en blauwe lijf in
volle glorie te tonen als zij in bad ligt
bij te komen van een gevaarlijke mis
sie. „Ik stond er volkomen achter om
haar pijnmomenten zo expliciet mo
gelijk te tonen. Het zegt iets over het
doortastende karakter van deze
vrouw, die toch ook een mysterie
blijft."
Eveneens opzienbarend zijn enkele
vrijscènes die haar personage heeft
met een vrouwelijke collega. Voor
een grootschalige Hollywoodproduc-
tie is het niet gebruikelijk om dat
open en bloot in beeld te brengen.
Opnieuw laat Theron weten dat zij er
honderd procent achter staat. „Ik
vind het onzinnig om zo'n scène on
der de lakens te laten afspelen. Dat
zou ik hypocriet vinden. Ik verbaas
mij erover dat er toch lieden zijn die
daar moeite mee hebben en niet met
het geweld."
Actieheldin
Zo langzamerhand lijkt Theron deel
uit te maken van een renaissance van
vrouwelijke actiehelden in Holly
wood. Het succes van Wonder Woman
en daarvoor Mad Max: Fury
Road, waarin Theron indruk maakte
als de eenarmige actieheldin Furiosa,
zijn daar de bewijzen van.
Ook in de laatste Star Wars-film
The Force Awakens (met Daisy Rid
ley) en de vervolgfilm Alien: Covenant
(Katherine Waterston als opvolgster
van Sigourney Weaver) zijn de vrou
welijke personages zeer prominent
en dominant van de partij.
„Ik ben heel blij dat het besefin
Hollywood doordringt dat vrouwen
ook als actieheldinnen publiek kun
nen trekken", meent Theron. Zij
kreeg zelf genoeg rollen in het genre
aangeboden, maar dan wel vaak als
secretaresse en niet als vechtersbazin.
„Grote studio's durfden het niet
aan om budgetten beschikbaar te
stellen voor actiefilms waarin vrou
wen het voor het zeggen hebben. Ho
pelijk is dat nu veranderd door het
succes van Wonder Woman."
Zelf zou Theron dolgraag haar rol
als Furiosa uit Mad Max: Fury Road
willen herhalen. Geruchten doen de
ronde dat er een plan bestaat om een
prequel te maken die meer duidelijk
maakt over het verleden van deze
vrouw. „Ik kan en mag er niets over
zeggen", laat Theron diplomatiek
weten. „De beslissing ligt in handen
van regisseur George Miller. Hij is de
baas."
Rodin
slechts zijdelings bij de liefdesre
latie van beide kunstenaars. In
deze film is vooral de wordingsge
schiedenis van een van Rodins
belangrijkste werken - een stand
beeld van de schrijver Balzac - het
hoofdgerecht.
De camera vertoeft dan ook
vrijwel de hele film in de werk
plaats van Rodin (voortreffelijk
gespeeld door Vincent Lindon),
waar hij zijn naakte modellen
soms halsbrekende poses laat in
nemen. Voor het beeld van de ta
melijk gezette Balzac gebruikt hij
een hoogzwangere vrouw als mo
del. Het kunstwerk leidt tot een
groot schandaal.
De scènes in de studio duren
★★★l
DRAMA
Voor veel mensen blijft beeldhou
wer Auguste Rodin de maker van
De Denker en de man die een bij
zonder gecompliceerde relatie
had met zijn collega Canaille
Claudel. Vooral dat laatste inspi
reert diverse Franse filmregis
seurs, zoals in 1988 toen Isabelle
Adjani en Gérard Depardieu het
koppel vertolkten.
Een kleine dertig jaar later pro
beert regisseur Jacques Doillon
het op zijn manier. Zijn focus ligt
soms minutenlang. De twijfel en
bezetenheid van Rodin spatten
van het doek. Dat levert een in
tense vertolking op in een verder
afstandelijk biografische speel
film. De kost is fraai en taai. Niet
iedereen zal het geduld kunnen
opbrengen om zo lang in het
hoofd van Rodin te vertoeven.
-A.Z.
Annabelle: Creation
Child's Play, Magic, Dolly Dearest;
zomaar een greep uit de poppen-
horrorfilms die bijna een genre
op zich geworden zijn. Begrijpe
lijk, poppen kunnen verdomd
griezelig zijn. Ook pop Annabelle
heeft, in deze tweede film uit de
gelijknamige horrorfilmserie, niet
het beste met de mensheid voor.
In een afgelegen huis van een
poppenmaker en zijn vrouw, die
jaren geleden hun dochtertje ver
loren, komt nieuw leven: een
groepje weesmeisjes krijgt er on
derdak. Maar de eveneens aanwe
zige Annabelle heeft het op de
arme kinderen voorzien. Ze blijkt
bezeten. Hoewel de bovennatuur
lijke griezelfilm alle horrorele
menten in zich heeft - klassieke
schaduwspellen, dreigend sner
pende violen, spiegelscènes en
krakende vloerdelen - is deze
(spuuglelijke) Annabelle nauwe
lijks eng. De meeste schrikmo-
menten vallen tot op de seconde
op te verwachten momenten en
bezeten figuren - en de uitwer
king ervan - zijn zó bekend dat
we 't allemaal kunnen dromen.
Vooruit, in onze nachtmerries.
-M.N.
donderdag 10 augustus 2017
ACTIEFILM
Regie: David Leitch.
Hoofdrollen: Charlize
Theron, James
McAvoy en John
Goodman.
Het zit er dik in dat
2017 het filmjaar wordt
van de vrouwelijke ac
tieheld. Na de succes
film Wonder Woman is
het nu de beurt aan
Atomic Blonde met
Charlize Theron in de
hoofdrol.
Haar personage, een
Britse geheim agent
die in Berlijn eind jaren
80 in een geweldda
dige maalstroom be
landt, krijgt het zwaar
te verduren. Ze levert
snoeiharde gevechten
met mannelijke tegen
standers waarbij zij
soms bont en blauw
wordt geslagen. Haar
gehavende lichaam
komt dan ook diverse
keren duidelijk in
beeld.
De plot van Atomic
Blonde doet denken
aan een spionagethril
ler. Theron speelt MI6-
agent Lorraine
Broughton, die een
verrader moet opspo
ren. Die verrader heeft
een operatie gedwars
boomd, waarbij een
collega van Lorraine
om het leven is geko
men.
Tijdens haar onder
zoek stuit zij op Oost-
Duitsers, Sovjets en
een collega (James
MacAvoy) die wel eens
een dubbelspion kan
zijn.
De gevechtscènes zijn
behoorlijk pittig.
Lorraine wordt zo te
grazen genomen dat
de bloedspetters er
vanaf vliegen. Ook
heeft zij een lesbische
liefdesscène die er niet
om liegt. Haar collega
James Bond zal niet
snel met een man in
bed belanden.
- A.Z.
Theron speelt snoeiharde gevechtsscènes
en intense liefdesscènes, foto universal pictures
Regie: Jacques Doillon. Hoofd
rollen: Vincent Lindon en Izïa Hi-
gelin.
Vincent Lindon als beeldhou
wer Rodin. FOTOCINÉART NEDERLAND
HORROR
Regie: David F. Sandberg. Hoofd
rollen: Stephanie Sigman, Talitha
Bateman