II Treinen rijden komend weekeinde weer over brug Lage Zwaluwe-Dordrecht 14 ZE Het werk aan de Moerdijkspoorbrug over het Hollandsch Diep vordert volgens het boekje. Eén spoor is al compleet vernieuwd. Het tweede moet vrijdag klaar zijn. at gaat lukken", ver- zekert ProRail- woordvoerder Coen van Kranenburg. „Ondanks regen, storm of zon: wat dat aangaat hebben we tij dens dit karwei alle weersom standigheden wel gehad." Voor de medewerkers van ProRail en Strukton is het mon nikenwerk. In totaal 2.200 meter aan versleten rails is verwijderd en per trein afgevoerd. Dat waren nog stukken van 50 meter lengte. Vorige week werden over dat zelfde spoor ongekende lengtes van 157 meter per stuk aange voerd. En daarin zit de grote winst voor railbeheerder ProRail: minder lassen, minder zwakke punten. Die lassen hebben om de zoveel tijd onderhoud nodig en spoedoperaties veroorzaakten de Regen, storm, zon: qua weer hebben we alle omstandigheden wel gehad voorbije jaren nogal wat hinder. Komt bij dat het treinverkeer over deze oude, dubbelsporige brug de afgelopen decennia is toegeno men en met zwaardere ladingen goederen is gaan rijden. Voordat de nieuwe rails handmatig in de primer zijn gezet en worden weg gelegd, gaat in een goot eerst een lange laag rubber. Dat gebeurde afgelopen dagen op de Moerdijk spoorbrug in een verrijdbare werktent van 200 meter lang om te voorkomen dat het elastische spul te vroeg nat zou worden. Daarna zorgen lassers voor de verbindingen van de lange spoor staven. woensdag 9 augustus 2017 Monnikenwerk op spoorbrug John Bas Moerdijk De nieuwe spoorstaven komen in een laag rubber te lig gen. Eerst lagen ze in lijm. FOTO'S COEN VAN KRANENBURG/PRORAIL - Coen van Kranenburg, ProRail Eerst moest de oude lijmlaag eruit. Een tijdrovende klus. De verrijdbare werktent moet de boel droog houden. De nieuwe spoorstaven zijn liefst 157 meter lang.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 42