II
Treinen rijden komend weekeinde weer over brug Lage Zwaluwe-Dordrecht
14 ZE
Het werk aan de Moerdijkspoorbrug over het Hollandsch
Diep vordert volgens het boekje. Eén spoor is al compleet
vernieuwd. Het tweede moet vrijdag klaar zijn.
at gaat lukken", ver-
zekert ProRail-
woordvoerder Coen
van Kranenburg.
„Ondanks regen, storm of zon:
wat dat aangaat hebben we tij
dens dit karwei alle weersom
standigheden wel gehad."
Voor de medewerkers van
ProRail en Strukton is het mon
nikenwerk. In totaal 2.200 meter
aan versleten rails is verwijderd
en per trein afgevoerd. Dat waren
nog stukken van 50 meter lengte.
Vorige week werden over dat
zelfde spoor ongekende lengtes
van 157 meter per stuk aange
voerd. En daarin zit de grote
winst voor railbeheerder ProRail:
minder lassen, minder zwakke
punten. Die lassen hebben om de
zoveel tijd onderhoud nodig en
spoedoperaties veroorzaakten de
Regen, storm, zon:
qua weer hebben we
alle omstandigheden
wel gehad
voorbije jaren nogal wat hinder.
Komt bij dat het treinverkeer over
deze oude, dubbelsporige brug de
afgelopen decennia is toegeno
men en met zwaardere ladingen
goederen is gaan rijden. Voordat
de nieuwe rails handmatig in de
primer zijn gezet en worden weg
gelegd, gaat in een goot eerst een
lange laag rubber. Dat gebeurde
afgelopen dagen op de Moerdijk
spoorbrug in een verrijdbare
werktent van 200 meter lang om
te voorkomen dat het elastische
spul te vroeg nat zou worden.
Daarna zorgen lassers voor de
verbindingen van de lange spoor
staven.
woensdag 9 augustus 2017
Monnikenwerk
op spoorbrug
John Bas
Moerdijk
De nieuwe spoorstaven
komen in een laag rubber te lig
gen. Eerst lagen ze in lijm.
FOTO'S COEN VAN KRANENBURG/PRORAIL
- Coen van Kranenburg, ProRail
Eerst moest de oude lijmlaag eruit. Een tijdrovende klus.
De verrijdbare werktent moet de boel droog houden.
De nieuwe spoorstaven zijn liefst 157 meter lang.