Brabant zoekt naarstig oplossing voor slapende truckers mf IV* Canadees uit Zeeland vindt apparaat uit voor mobiele therapie bij CF 9 Marten de Vlieger uit Canada heeft CF. De Zeeuw van geboorte vond een apparaat uit dat hem een vrijer leven bezorgt. arten de Vlieger (36) uit Taber is ki- tesurfer, skiër, vis ser, motorrijder en I piloot. En...hij heeft CF (Cystic Fibrosis) ofwel taai- slijmziekte. Stil zitten is niets voor de in Zierikzee geboren Canadees. Dus vond hij een apparaat uit dat mensen met taaislijmziekte vrij heid bezorgt. Hill-Rom, een Ame rikaans bedrijf in medische zorg- artikelen, heeft de Monarch Airway Dat is een vorm van vrijheid die de meeste mensen heel normaal vinden Clearance System dit voorjaar op de markt gebracht. Vooralsnog alleen in Amerika, maar als het aan Marten ligt, ver andert dat snel. „De Monarch maakt het patiënten mogelijk om volkomen onafhankelijk te zijn en vrij." Dat was ook precies de reden dat Marten, die als jochie van drie met zijn ouders naar Canada emi greerde, meer dan tien jaar gele den aan het bouwen en knutselen sloeg. Zijn eerste prototype noemde hij de Chest Master. Flad voorheen zijn moeder urenlang zijn longen (en die van zijn zus, die ook CF heeft) beklopt, nu had hij een apparaat dat dat bij hem kon doen. Mensen met CF kampen door een genetische afwijking met heel taai slijm. Dat slijm heeft onder meer als functie afvalstoffen af te voeren, wat bij mensen met taai- slijmziekte dus tot problemen FW* v'Stil 1 WÉ V. ï'-.; ,d\. A Marten de Vlieger sport veel en graag. Zijn uitvinding maakt het nu ook mogelijk dat te doen. foto's marten de vlieger leidt. Het gevolg is dat organen als longen en lever steeds slechter gaan functioneren. Genezen is (nog) niet mogelijk. Maar door de longen schoon te houden kunnen ontstekingen worden voorkomen. Een paar jaar geleden kwam het bedrijf Hill-Rom op Martens pad. Hill-Rom was bereid zijn uitvin ding verder te ontwikkelen. „It's a great fit", zegt hij over die samen werking. Zijn ziekte slokt hem dusdanig op dat Marten geen mo gelijkheid heeft om zelf de boer op te gaan. „Maar Hill-Rom is een groot bedrijf dat erg betrokken is bij zorgproducten op het gebied van CF." Van de in eerste instantie wat oncomfortabel ogende Chest Mas ter is de Monarch doorontwikkeld tot een haast hip uitziend trapeze- achtig vest. Daarin zitten acht tril lende schijven verwerkt die, zowel vanaf de borst, als vanaf de rug kant, voor beweging op de longen zorgen. Terwijl je als CF-patiënt mobiel je therapie krijgt, kun je ondertussen van alles en nog wat doen. En omdat het ding op batte rijen werkt, kun je écht alle kanten op. Voor de oud-Zeeuw, vader van twee jonge kinderen en sportief avonturier, is dat heel belangrijk. „Patiënten kunnen zo reizen en kamperen zonder hun gezondheid op te offeren. Dat is een vorm van vrijheid die de meeste mensen heel normaal vinden." Door CF heeft Marten al veel moeten inleveren. Met zijn werk als helikopterpiloot moest hij stoppen en hij leeft noodgedwon gen een gedisciplineerd leven waarin hij vaak rust moet pakken. Om in een zo goed mogelijke con ditie te blijven, sport hij veel en juist zijn eigen uitvinding maakt het ook mogelijk dat te doen. Dat nu meer mensen met CF die kans krijgen, vindt hij fantastisch. De dag dat de Monarch Airway Clea rance System officieel op de markt kwam, schreef hij op Instagram: „This is the day my dream came true that everyone with CF would get the freedom I have had for years!" Meer informatie over de uitvin ding van Marten de Vlieger is te vinden via de website: mymonarch.com. Een groot parkeerterrein langs de snelweg. Voor vrachtwagens. Zoals de terreinen langs snelwegen in Duitsland en Frankrijk. Met de no dige faciliteiten. Dat is volgens wet houder Ad Coppens van Bergen op Zoom de enige manier om de over last van vrachtwagens in de regio tegen te gaan. En doet recht aan de positie van West-Brabant als logis tieke hotspot nummer 1. „Als we serieus genomen willen worden, moeten we wel wat doen. Want het aantal vrachtwagens neemt met de dag toe. Daarom neem ik het initiatief richting Rijk en provincie om zo'n parkeerplaats te realiseren." Na de vakantie zoekt hij steun bij buurgemeenten voor zijn plan. In Roosendaal hebben ze wel oren naar de Bergse plannen, zegt wethouder Cees Lok. „Het is zeker de moeite waard dit eens te laten onderzoeken. Ik ga hier graag over in gesprek." Lok zegt liever een grote, nieuwe parking te zien komen in plaats van het vergroten van de betaalde truckparking op industrieterrein Borchwerf. „Want daar moet nu al geld bij, dus uitbreiding daar zou niet verstandig zijn." Vrachtwagenchauffeurs die in West-Brabant bij bedrijven moeten zijn, zoeken nu zelf plekjes om te bivakkeren. De parkeerplaats bij de Wouwse Tol staat 's nachts en in het weekeinde vaak overvol. Maar de truckers aarzelen niet hun wa gens zomaar langs de kant te zetten. Bij voorkeur op bedrijventerreinen. Vorig jaar verzamelden ze zich bijvoorbeeld massaal op bedrijven terrein Noordland in Bergen op Zoom. Met alle overlast van dien, want er is geen enkele voorziening. De gemeente joeg ze er weg door een parkeerverbod in te stellen. En door te handhaven. Maar Coppens snapt dat dat uiteindelijk niet de op lossing is. Daarom ziet de Bergse wethouder uiteindelijk meer heil in een groot parkeerterrein langs de A4, zegt hij. „Ik wil een lobby rich ting Den Haag en Den Bosch. Je moet wat doen." Die nieuwe par king zou wat zijn collega Lok be treft best in Roosendaal kunnen komen te liggen. „Ik denk dat wij verschillende plekken hebben die hier prima geschikt voor zijn." dinsdag 8 augustus 2017 ZE Een droom die eindelijk uitkomt Esme Soesman Taber - Marten de Vlieger y V De Chest Master zorgt voor mobiele therapie. Jan van de Kasteele Coen Hagenaars Bergen op Zoom/Roosendaal

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 96