- M
mi lyi
"kV
Brabant zoekt naarstig oplossing voor slapende truckers
Canadees uit Zeeland vindt apparaat uit voor mobiele therapie bij CF
9
Marten de Vlieger
uit Canada heeft
CF. De Zeeuw van
geboorte vond een
apparaat uit dat
hem een vrijer
leven bezorgt.
■1 1 v,i 'V -
V.
;V"
arten de Vlieger
(36) uit Taber is ki-
tesurfer, skiër, vis
ser, motorrijder en
I piloot. En...hij heeft
CF (Cystic Fibrosis) ofwel taai-
slijmziekte. Stil zitten is niets voor
de in Zierikzee geboren Canadees.
Dus vond hij een apparaat uit dat
mensen met taaislijmziekte vrij
heid bezorgt. Hill-Rom, een Ame
rikaans bedrijf in medische zorg-
artikelen, heeft de Monarch Airway
Dat is een vorm van
vrijheid die de meeste
mensen heel normaal
vinden
Clearance System dit voorjaar op de
markt gebracht.
Vooralsnog alleen in Amerika,
maar als het aan Marten ligt, ver
andert dat snel. „De Monarch
maakt het patiënten mogelijk om
volkomen onafhankelijk te zijn en
vrij." Dat was ook precies de reden
dat Marten, die als jochie van drie
met zijn ouders naar Canada emi
greerde, meer dan tien jaar gele
den aan het bouwen en knutselen
sloeg. Zijn eerste prototype
noemde hij de Chest Master. Flad
voorheen zijn moeder urenlang
zijn longen (en die van zijn zus,
die ook CF heeft) beklopt, nu had
hij een apparaat dat dat bij hem
kon doen.
Mensen met CF kampen door
een genetische afwijking met heel
taai slijm. Dat slijm heeft onder
meer als functie afvalstoffen af te
voeren, wat bij mensen met taai-
slijmziekte dus tot problemen
<0
fcfc- si ;y c. V- m* a
- 1 -AS&t A
A Marten de Vlieger sport veel en graag. Zijn uitvinding maakt het nu ook mogelijk dat te doen. foto's marten de vlieger
leidt. Het gevolg is dat organen als
longen en lever steeds slechter
gaan functioneren. Genezen is
(nog) niet mogelijk. Maar door de
longen schoon te houden kunnen
ontstekingen worden voorkomen.
Een paar jaar geleden kwam het
bedrijf Hill-Rom op Martens pad.
Hill-Rom was bereid zijn uitvin
ding verder te ontwikkelen. „It's a
great fit", zegt hij over die samen
werking. Zijn ziekte slokt hem
dusdanig op dat Marten geen mo
gelijkheid heeft om zelf de boer op
te gaan. „Maar Hill-Rom is een
groot bedrijf dat erg betrokken is
bij zorgproducten op het gebied
van CF."
Van de in eerste instantie wat
oncomfortabel ogende Chest Mas
ter is de Monarch doorontwikkeld
tot een haast hip uitziend trapeze-
achtig vest. Daarin zitten acht tril
lende schijven verwerkt die, zowel
vanaf de borst, als vanaf de rug
kant, voor beweging op de longen
zorgen. Terwijl je als CF-patiënt
mobiel je therapie krijgt, kun je
ondertussen van alles en nog wat
doen. En omdat het ding op batte
rijen werkt, kun je écht alle kanten
op. Voor de oud-Zeeuw, vader van
twee jonge kinderen en sportief
avonturier, is dat heel belangrijk.
„Patiënten kunnen zo reizen en
kamperen zonder hun gezondheid
op te offeren. Dat is een vorm van
vrijheid die de meeste mensen
heel normaal vinden."
Door CF heeft Marten al veel
moeten inleveren. Met zijn werk
als helikopterpiloot moest hij
stoppen en hij leeft noodgedwon
gen een gedisciplineerd leven
waarin hij vaak rust moet pakken.
Om in een zo goed mogelijke con
ditie te blijven, sport hij veel en
juist zijn eigen uitvinding maakt
het ook mogelijk dat te doen. Dat
nu meer mensen met CF die kans
krijgen, vindt hij fantastisch. De
dag dat de Monarch Airway Clea
rance System officieel op de markt
kwam, schreef hij op Instagram:
„This is the day my dream came true
that everyone with CF would get the
freedom I have had for years!"
Meer informatie over de uitvin
ding van Marten de Vlieger is te
vinden via de website:
mymonarch.com.
Een groot parkeerterrein langs de
snelweg. Voor vrachtwagens. Zoals
de terreinen langs snelwegen in
Duitsland en Frankrijk. Met de no
dige faciliteiten. Dat is volgens wet
houder Ad Coppens van Bergen op
Zoom de enige manier om de over
last van vrachtwagens in de regio
tegen te gaan. En doet recht aan de
positie van West-Brabant als logis
tieke hotspot nummer 1.
„Als we serieus genomen willen
worden, moeten we wel wat doen.
Want het aantal vrachtwagens
neemt met de dag toe. Daarom
neem ik het initiatief richting Rijk
en provincie om zo'n parkeerplaats
te realiseren." Na de vakantie zoekt
hij steun bij buurgemeenten voor
zijn plan. In Roosendaal hebben ze
wel oren naar de Bergse plannen,
zegt wethouder Cees Lok. „Het is
zeker de moeite waard dit eens te
laten onderzoeken. Ik ga hier graag
over in gesprek."
Lok zegt liever een grote, nieuwe
parking te zien komen in plaats van
het vergroten van de betaalde
truckparking op industrieterrein
Borchwerf. „Want daar moet nu al
geld bij, dus uitbreiding daar zou
niet verstandig zijn."
Vrachtwagenchauffeurs die in
West-Brabant bij bedrijven moeten
zijn, zoeken nu zelf plekjes om te
bivakkeren. De parkeerplaats bij de
Wouwse Tol staat 's nachts en in
het weekeinde vaak overvol. Maar
de truckers aarzelen niet hun wa
gens zomaar langs de kant te zetten.
Bij voorkeur op bedrijventerreinen.
Vorig jaar verzamelden ze zich
bijvoorbeeld massaal op bedrijven
terrein Noordland in Bergen op
Zoom. Met alle overlast van dien,
want er is geen enkele voorziening.
De gemeente joeg ze er weg door
een parkeerverbod in te stellen. En
door te handhaven. Maar Coppens
snapt dat dat uiteindelijk niet de op
lossing is. Daarom ziet de Bergse
wethouder uiteindelijk meer heil in
een groot parkeerterrein langs de
A4, zegt hij. „Ik wil een lobby rich
ting Den Haag en Den Bosch. Je
moet wat doen." Die nieuwe par
king zou wat zijn collega Lok be
treft best in Roosendaal kunnen
komen te liggen. „Ik denk dat wij
verschillende plekken hebben die
hier prima geschikt voor zijn."
dinsdag 8 augustus 2017
Een droom die eindelijk uitkomt
Esme Soesman
Taber
- Marten de Vlieger
i'l
De Chest Master zorgt voor
mobiele therapie.
Jan van de Kasteele
Coen Hagenaars
Bergen op Zoom/Roosendaal