Onderzoek naar import vis uit IJsland
3
die 42 villa's omvat, is al voor de
helft weg. Later, in de vierde fase,
volgen nog 12 huizen in het ver
lengde van Waterlijn.
Zandbank is nu aanbouw. De be-
tonsilo's staan er wel, maar omdat
het vakantie is, klinkt er geen gera
tel en gehamer. „Gelukkig niet,
want anders zaten we niet zo lekker
rustig op het terras", bedenken To-
risaen Gilbert en Lidy de Witte
zich. Het stel uit het Vlaamse Vle
zenbeek huurt het huis er tegen
over voor een week. Het heeft na
melijk een bootje liggen in Kam
perland. Gilbert: „Ik zou dit huis zo
kopen, als we niet al een apparte
ment in Oostende hadden. Dit is
leuker en jullie kust is gelukkig niet
versteend. Je kunt er alleen niet met
de trein komen, dat kan in Oos
tende wel. Daar hou je rekening
mee als je ouder wordt."
Verkocht worden ze toch
wel. „Het loopt echt storm. De ko
pers investeren in recreatievast
goed, ook bestaande huizen, omdat
door de lage rente je spaargeld niks
oplevert", zegt makelaar Van Op
bergen. Kopers zijn - allemaal voor
een derde - Nederlanders, Belgen
en Duitsers.
Jan en Patricia van Gils uit Breda
bijvoorbeeld, die aan Waterlijn van
het polderpanorama genieten. Op
de oever ligt een kajak. Kunnen de
kinderen lekker peddelen. En
daarna hangen aan de picknicktafel
terwijl vader de barbecue oppookt.
Zo'n 350.000 euro telden ze neer
voor hun luxe vakantievilla.
vestering. Kijk nou zelf: een groot (vrnl). foto's ernesta verburg
en kwalitatief goed huis op bijna
duizend vierkante meter eigen
grond. We vertoeven er nu zelf drie
weken, maar zullen het vooral ver
huren, in de hoop dat het vakantie
huis zich financieel zelf bedruipt. Ik
zie dit als een stuk van mijn pensi
oen."
DOMBURG'HOT'
Vis uit de wateren rond IJsland en
de Faröer Eilanden komt nu per
vliegtuig naar Nederland. Dat is re
latief duur en tamelijk milieubelas
tend. Havenbedrijf Zeeland Sea
ports en Kotra Logistics in Yerseke,
een bedrijf dat verse en bevroren
vis transporteert, hebben daarom
onderzoek laten doen naar vervoer
per schip. Het onderzoek is uitge
voerd door een groep studenten
van de Hogeschool Zeeland in Vlis
singen. De vraag kwam op tafel in
Zeeland Connect, een netwerk van
ondernemers in de logistiek.
Volgens Edwin Foudraine, direc
teur operatie bij Kotra Logistics, zit
er waarschijnlijk muziek in een di
recte transportlijn tussen IJsland en
Vlissingen. Een lijndienst bespaart
tijd en kosten en biedt ook meer
flexibiliteit bij de import.
Gek genoeg is transport over zee
sneller, wel twee dagen. Ook de
kosten per kilo vis zijn een stuk la
ger dan wanneer de vis door de
lucht wordt vervoerd naar Neder
land. Of de transportdienst er daad
werkelijk komt, hangt af van verder
onderzoek dat Kotra Logistics ver-
Transport van verse
vis over zee is
goedkoper dan door
de lucht, en sneller
richt. Het noordelijke deel van de
Atlantische Oceaan wordt steeds
belangrijker voor de import van
zeevis. Door de stijging van de wa
tertemperatuur, in met name de
Noordelijke IJszee, trekken ver
schillende vissoorten zoals kabel
jauw, schol, haring en heilbot ver
der noordwaarts. Daardoor wordt
de afstand tussen vangstplaats en
importland steeds groter. Per vlieg
tuig is het in rechtstreeks lijn 2000
kilometer van Reykjavik naar
Schiphol. Over zee is het anderhalf
keer zo lang. Toch is het vervoer van
bevroren vis over zee goedkoper
dan luchttransport, vanwege het
volume dat een schip kan vervoe
ren.
Overigens onderhoudt Vlissin
gen al een lijndienst met IJsland.
Rederij Eimskip vaart wekelijks
met containers naar en van IJsland.
De route komt voort uit een initia
tief van Century Aluminum, Eims
kip en havenbedrijf Zeeland Sea
ports.
In een deel van het voormalige
Zalco in Vlissingen maakt het
Amerikaanse bedrijf Century ano
des voor de aluminiumsmelter
Nordural op IJsland. Daar kan het
schip weer aluminium 'broodjes'
laden die worden opgeslagen bij
onder meer Pacorini Metals en Ver-
brugge in Vlissingen. Inmiddels
ligt een kwart van de wereldvoor
raad aluminium in loodsen in het
Vlissings havengebied.
De vracht voor IJsland werd tot
voorjaar 2016 in Vlissingen geladen,
naar Rotterdam vervoerd en van
daaruit door Eimskip afgeleverd in
IJsland. Dat kon veel efficiënter,
dachten de betrokkenen. Sindsdien
vaart een schip rechtstreeks vanaf
Vlissingen heen en weer. De Zee
land Terminal van logistiek dienst
verlener Verbrugge handelt die la
ding tegenwoordig af.
dinsdag 8 augustus 2017
in plezier en voor pensioen
„We hebben dit gekocht als in- Jan en Patricia van Gils met de kinderen Ted, Naud en Lieske
Theo Giele
Domburg
De duurste vierkante me
ters woongenot van Neder
land vind je niet alleen in 't
Gooi, aan de lommerrijke
lanen van Bloemendaal of
aan de Amsterdamse
grachtengordel. Voor een
plekje aan de Zeeuwse
kust zijn mensen ook be
reid fors te betalen.
Wisse Vastgoed bijvoor
beeld zit in Domburg en be
middelt bij de verkoop van
onder meer recreatiewo
ningen. De vraag is groter
dan het aanbod en groeit
nog steeds, merken ze bij
deze makelaar. Een vakan
tiehuis is meestal binnen
enkele weken van eigenaar
gewisseld. Op Walcheren is
Domburg 'hof, met Oostka-
pelle en Zoutelande als
runners up. Duitsers en Ne
derlanders vormen hier de
grootste groep kopers. Bel
gen hebben een voorkeur
voor Zeeuws-Vlaanderen.
De prijzen aan de kust zijn
hoog en stijgen nog steeds.
De vierkante meterprijs
woonoppervlak ligt op top
locaties (ver) boven de vier
duizend euro. Volgens het
Centraal Bureau voor de
Statistiek zijn in Zeeland op
de vakantieparken 38.241
slaapplaatsen, waarvan
11.176 in Zeeuws-Vlaande
ren. Dat komt naar schat
ting neer op zo'n 8.000 wo
ningen, verdeeld over ruim
200 grotere en kleinere lo
caties. Vooral in Zeeuws-
Vlaanderen zijn er, door
nieuwe en vernieuwde par
ken langs de kust, slaap
plaatsen bijgekomen.
Om snel en tegen lagere kosten
dan nu verse vis uit IJsland in te
voeren, komt er mogelijk een
rechtstreekse transportdienst
tussen hoofdstad Reykjavik en
de haven van Vlissingen.
Frank Balkenende
Vlissingen