Onderzoek naar import vis uit IJsland 3 die 42 villa's omvat, is al voor de helft weg. Later, in de vierde fase, volgen nog 12 huizen in het ver lengde van Waterlijn. Zandbank is nu aanbouw. De be- tonsilo's staan er wel, maar omdat het vakantie is, klinkt er geen gera tel en gehamer. „Gelukkig niet, want anders zaten we niet zo lekker rustig op het terras", bedenken To- risaen Gilbert en Lidy de Witte zich. Het stel uit het Vlaamse Vle zenbeek huurt het huis er tegen over voor een week. Het heeft na melijk een bootje liggen in Kam perland. Gilbert: „Ik zou dit huis zo kopen, als we niet al een apparte ment in Oostende hadden. Dit is leuker en jullie kust is gelukkig niet versteend. Je kunt er alleen niet met de trein komen, dat kan in Oos tende wel. Daar hou je rekening mee als je ouder wordt." Verkocht worden ze toch wel. „Het loopt echt storm. De ko pers investeren in recreatievast goed, ook bestaande huizen, omdat door de lage rente je spaargeld niks oplevert", zegt makelaar Van Op bergen. Kopers zijn - allemaal voor een derde - Nederlanders, Belgen en Duitsers. Jan en Patricia van Gils uit Breda bijvoorbeeld, die aan Waterlijn van het polderpanorama genieten. Op de oever ligt een kajak. Kunnen de kinderen lekker peddelen. En daarna hangen aan de picknicktafel terwijl vader de barbecue oppookt. Zo'n 350.000 euro telden ze neer voor hun luxe vakantievilla. vestering. Kijk nou zelf: een groot (vrnl). foto's ernesta verburg en kwalitatief goed huis op bijna duizend vierkante meter eigen grond. We vertoeven er nu zelf drie weken, maar zullen het vooral ver huren, in de hoop dat het vakantie huis zich financieel zelf bedruipt. Ik zie dit als een stuk van mijn pensi oen." DOMBURG'HOT' Vis uit de wateren rond IJsland en de Faröer Eilanden komt nu per vliegtuig naar Nederland. Dat is re latief duur en tamelijk milieubelas tend. Havenbedrijf Zeeland Sea ports en Kotra Logistics in Yerseke, een bedrijf dat verse en bevroren vis transporteert, hebben daarom onderzoek laten doen naar vervoer per schip. Het onderzoek is uitge voerd door een groep studenten van de Hogeschool Zeeland in Vlis singen. De vraag kwam op tafel in Zeeland Connect, een netwerk van ondernemers in de logistiek. Volgens Edwin Foudraine, direc teur operatie bij Kotra Logistics, zit er waarschijnlijk muziek in een di recte transportlijn tussen IJsland en Vlissingen. Een lijndienst bespaart tijd en kosten en biedt ook meer flexibiliteit bij de import. Gek genoeg is transport over zee sneller, wel twee dagen. Ook de kosten per kilo vis zijn een stuk la ger dan wanneer de vis door de lucht wordt vervoerd naar Neder land. Of de transportdienst er daad werkelijk komt, hangt af van verder onderzoek dat Kotra Logistics ver- Transport van verse vis over zee is goedkoper dan door de lucht, en sneller richt. Het noordelijke deel van de Atlantische Oceaan wordt steeds belangrijker voor de import van zeevis. Door de stijging van de wa tertemperatuur, in met name de Noordelijke IJszee, trekken ver schillende vissoorten zoals kabel jauw, schol, haring en heilbot ver der noordwaarts. Daardoor wordt de afstand tussen vangstplaats en importland steeds groter. Per vlieg tuig is het in rechtstreeks lijn 2000 kilometer van Reykjavik naar Schiphol. Over zee is het anderhalf keer zo lang. Toch is het vervoer van bevroren vis over zee goedkoper dan luchttransport, vanwege het volume dat een schip kan vervoe ren. Overigens onderhoudt Vlissin gen al een lijndienst met IJsland. Rederij Eimskip vaart wekelijks met containers naar en van IJsland. De route komt voort uit een initia tief van Century Aluminum, Eims kip en havenbedrijf Zeeland Sea ports. In een deel van het voormalige Zalco in Vlissingen maakt het Amerikaanse bedrijf Century ano des voor de aluminiumsmelter Nordural op IJsland. Daar kan het schip weer aluminium 'broodjes' laden die worden opgeslagen bij onder meer Pacorini Metals en Ver- brugge in Vlissingen. Inmiddels ligt een kwart van de wereldvoor raad aluminium in loodsen in het Vlissings havengebied. De vracht voor IJsland werd tot voorjaar 2016 in Vlissingen geladen, naar Rotterdam vervoerd en van daaruit door Eimskip afgeleverd in IJsland. Dat kon veel efficiënter, dachten de betrokkenen. Sindsdien vaart een schip rechtstreeks vanaf Vlissingen heen en weer. De Zee land Terminal van logistiek dienst verlener Verbrugge handelt die la ding tegenwoordig af. dinsdag 8 augustus 2017 in plezier en voor pensioen „We hebben dit gekocht als in- Jan en Patricia van Gils met de kinderen Ted, Naud en Lieske Theo Giele Domburg De duurste vierkante me ters woongenot van Neder land vind je niet alleen in 't Gooi, aan de lommerrijke lanen van Bloemendaal of aan de Amsterdamse grachtengordel. Voor een plekje aan de Zeeuwse kust zijn mensen ook be reid fors te betalen. Wisse Vastgoed bijvoor beeld zit in Domburg en be middelt bij de verkoop van onder meer recreatiewo ningen. De vraag is groter dan het aanbod en groeit nog steeds, merken ze bij deze makelaar. Een vakan tiehuis is meestal binnen enkele weken van eigenaar gewisseld. Op Walcheren is Domburg 'hof, met Oostka- pelle en Zoutelande als runners up. Duitsers en Ne derlanders vormen hier de grootste groep kopers. Bel gen hebben een voorkeur voor Zeeuws-Vlaanderen. De prijzen aan de kust zijn hoog en stijgen nog steeds. De vierkante meterprijs woonoppervlak ligt op top locaties (ver) boven de vier duizend euro. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek zijn in Zeeland op de vakantieparken 38.241 slaapplaatsen, waarvan 11.176 in Zeeuws-Vlaande ren. Dat komt naar schat ting neer op zo'n 8.000 wo ningen, verdeeld over ruim 200 grotere en kleinere lo caties. Vooral in Zeeuws- Vlaanderen zijn er, door nieuwe en vernieuwde par ken langs de kust, slaap plaatsen bijgekomen. Om snel en tegen lagere kosten dan nu verse vis uit IJsland in te voeren, komt er mogelijk een rechtstreekse transportdienst tussen hoofdstad Reykjavik en de haven van Vlissingen. Frank Balkenende Vlissingen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 31