II
[99m9ZzïeG1 fiJ
Hi va
13
Meeste ruimte voor wandelaars op De Wallen
Nederland is een
fietsland, maar uit
onderzoek in de
twintig grootste
gemeenten blijkt dat
de auto de ruimte
krijgt. Fietsers
en voetgangers
delven het onderspit.
Meer dan de helft van de straten,
55 procent om precies te zijn, is gere
serveerd voor de auto. Ongeveer een
derde van de ruimte is voor voetgan
gers. De fietsers komen er met 12 pro
cent van de ruimte het bekaaidst
vanaf. Dat blijkt uit onderzoek van ad
viesbureau Geodan in opdracht van
Milieudefensie dat vandaag uitkomt.
Per gemeente is bekeken hoeveel
vierkante meters weg voor auto's, fiet
sers of wandelaars is. Op basis hiervan
is bepaald welke verkeersdeelnemer
wat betreft ruimte voorrang krijgt in
elke wijk.
Opvallend is dat het autoverkeer in
alle twintig gemeenten de meeste
ruimte krijgt. Apeldoorn, Haarlem
mermeer en Amersfoort gaan aan kop.
Hier is 61 procent van de straat gere
serveerd voor auto's. Wie een parkeer
plek zoekt, is in Zoetermeer, Haarlem
mermeer en Zaanstad het beste af.
Daar is met 12 procent de meeste
ruimte voor parkeren gereserveerd.
Dichtslibben
Gemeenten moeten volgens Milieu
defensie juist meer ruimte voor fiet
sers en wandelaars reserveren om de
speed pedelecs, waarmee je een snel
heid van 45 kilometer per uur kunt ha
len." Als er heel brede fietspaden zou
den zijn, kun je daar volgens haar ie
dereen wel op kwijt. „Alleen kan dat
bijna nooit, want dan staan er gepar
keerde auto's in de weg."
De supersnelle elektrische fiets zit
volgens haar het meest in de knel. „Op
de weg worden speed pedelecs vaak
niet geaccepteerd. Het is super verve
lend als je op je fiets van de weg wordt
afgesneden of weggetoeterd. We zijn
echt het punt genaderd dat de auto
moet inschikken."
In Den Haag zitten fietsers volledig
in de knel. De meeste ruimte krijgen
tweewielers in Zwolle, gevolgd door
Almere en Groningen. Op wijkniveau
springt het Amsterdamse Zeeburger
eiland eruit, waar fietsers 28 procent
van de ruimte krijgen. De Amers-
foortse wijken Vathorst en De Laak
scoren met een kwart van de ruimte
voor tweewielers ook hoog.
Wandelen op de wallen
De stad met de meeste ruimte voor
voetgangers is Den Haag, gevolgd door
Amsterdam en Haarlem. Saillant de
tail: bij de wijken in Nederland waar
de meeste ruimte voor voetgangers
wordt gemaakt, springen de Amster
damse Burgwallen eruit. Die scoren
met zo'n 60 procent het hoogst van
heel Nederland. In het gebied tussen
de Amsterdamse Warmoesstraat en
de Zeedijk vinden die wandelaars het
red-light district van Nederland, De
Wallen. Proud, de belangenvereniging
voor sekswerkers in Nederland, nuan
ceert: „Leuk al die ruimte, maar met de
hoeveelheid toeristen en overlast hier,
is het alsnog een van de minst begaan
bare plekken van Nederland", aldus
woordvoerder en sekswerker Hella
Dee, die een pseudoniem hanteert. De
verhoudingen van ruimte voor auto's,
fietsers en wandelaars zeggen volgens
haar niet alles. „Wij hebben al meer
maals meegemaakt dat de politie de
weg afzet, omdat het hier zo druk is."
steden leefbaar te houden en de lucht
kwaliteit te verbeteren. Campagnelei
der Anne Knol van Milieudefensie:
„Steden slibben steeds vaker dicht en
het meest vervuilende vervoersmid
del neemt daarbij de meeste plaats in
beslag."
Zij krijgt bijval van de directeur van
de Fietsersbond Saskia Kluit: „Meer
dan de helft van de ruimte aan auto's
geven, is natuurlijk echt bizar." Vol
gens haar toont dit onderzoek aan dat
auto's 'onevenredig veel' ruimte op
slokken. „Heel lang ging het wel goed,
want de fietsen nemen niet zoveel
plek in, maar je ziet dat de beperkte
ruimte voor fietsers nu echt proble
men begint te geven."
Kluit benadrukt dat er de afgelopen
jaren juist veel verschillende soorten
fietsen bij zijn gekomen. „Je ziet steeds
meer fietsen: van de bakfiets die lang
zamer gaat dan gemiddeld, tot de
Je ziet dat
de beperkte
ruimte voor
fietsers echt
problemen
begint te
geven
Zo verdelen onze
steden hun ruimte
Bij Bolderman
aanbetalen niet verplicht!
10 dagen
Gardameer,
Verona en Venetië
10 dagen
Rondreis Noorwegen
12 dagen
Lutago, Zuid-Tirol
12 dagen
Rondreis Griekenland
12 dagen
Venetië en Zuid-Tirol
é,UUl oe<,ngen- www.bolderman.nl h
dinsdag 8 augustus 2017
GO
Nederland fietsland? Vooral
de auto krijgt ruim baan
Marcia Nieuwenhuis
Rotterdam
Fietsers wurmen
zich langs de auto's
op de Haarlemmerdijk
in Amsterdam, fotohh
—Saskia Kluit
Uit onderzoek van Milieudefensie
blijkt dat meer dan de helft van
onze straten is gereserveerd voor
de auto.
Voetgangers
Fietsers
BRON: MILIEUDEFENSIE
Parkeerplaatsen
Rijdende
auto's
rukfouten en prijswijzigingen voorbehouden.
10 dagen
Hart van Schotland,
Trossachs
Vertrekdata:
25 sept/2, 9 okt.
Vertrekdata:
28 aug/ 4 sept.
Vertrekdata:
26 aug 9, 23 sept.
Vertrekdata:
4,18 sept/2 okt.
Vertrekdata:
28 aug11, 25 sept/9, 23 okt.
l' brochure en (03l8) 58 og 58
Prijs p.p. o.b.v.,2 pers. kamer excl. Calamiteitenfonds reserveringskosten