II [99m9ZzïeG1 fiJ Hi va 13 Meeste ruimte voor wandelaars op De Wallen Nederland is een fietsland, maar uit onderzoek in de twintig grootste gemeenten blijkt dat de auto de ruimte krijgt. Fietsers en voetgangers delven het onderspit. Meer dan de helft van de straten, 55 procent om precies te zijn, is gere serveerd voor de auto. Ongeveer een derde van de ruimte is voor voetgan gers. De fietsers komen er met 12 pro cent van de ruimte het bekaaidst vanaf. Dat blijkt uit onderzoek van ad viesbureau Geodan in opdracht van Milieudefensie dat vandaag uitkomt. Per gemeente is bekeken hoeveel vierkante meters weg voor auto's, fiet sers of wandelaars is. Op basis hiervan is bepaald welke verkeersdeelnemer wat betreft ruimte voorrang krijgt in elke wijk. Opvallend is dat het autoverkeer in alle twintig gemeenten de meeste ruimte krijgt. Apeldoorn, Haarlem mermeer en Amersfoort gaan aan kop. Hier is 61 procent van de straat gere serveerd voor auto's. Wie een parkeer plek zoekt, is in Zoetermeer, Haarlem mermeer en Zaanstad het beste af. Daar is met 12 procent de meeste ruimte voor parkeren gereserveerd. Dichtslibben Gemeenten moeten volgens Milieu defensie juist meer ruimte voor fiet sers en wandelaars reserveren om de speed pedelecs, waarmee je een snel heid van 45 kilometer per uur kunt ha len." Als er heel brede fietspaden zou den zijn, kun je daar volgens haar ie dereen wel op kwijt. „Alleen kan dat bijna nooit, want dan staan er gepar keerde auto's in de weg." De supersnelle elektrische fiets zit volgens haar het meest in de knel. „Op de weg worden speed pedelecs vaak niet geaccepteerd. Het is super verve lend als je op je fiets van de weg wordt afgesneden of weggetoeterd. We zijn echt het punt genaderd dat de auto moet inschikken." In Den Haag zitten fietsers volledig in de knel. De meeste ruimte krijgen tweewielers in Zwolle, gevolgd door Almere en Groningen. Op wijkniveau springt het Amsterdamse Zeeburger eiland eruit, waar fietsers 28 procent van de ruimte krijgen. De Amers- foortse wijken Vathorst en De Laak scoren met een kwart van de ruimte voor tweewielers ook hoog. Wandelen op de wallen De stad met de meeste ruimte voor voetgangers is Den Haag, gevolgd door Amsterdam en Haarlem. Saillant de tail: bij de wijken in Nederland waar de meeste ruimte voor voetgangers wordt gemaakt, springen de Amster damse Burgwallen eruit. Die scoren met zo'n 60 procent het hoogst van heel Nederland. In het gebied tussen de Amsterdamse Warmoesstraat en de Zeedijk vinden die wandelaars het red-light district van Nederland, De Wallen. Proud, de belangenvereniging voor sekswerkers in Nederland, nuan ceert: „Leuk al die ruimte, maar met de hoeveelheid toeristen en overlast hier, is het alsnog een van de minst begaan bare plekken van Nederland", aldus woordvoerder en sekswerker Hella Dee, die een pseudoniem hanteert. De verhoudingen van ruimte voor auto's, fietsers en wandelaars zeggen volgens haar niet alles. „Wij hebben al meer maals meegemaakt dat de politie de weg afzet, omdat het hier zo druk is." steden leefbaar te houden en de lucht kwaliteit te verbeteren. Campagnelei der Anne Knol van Milieudefensie: „Steden slibben steeds vaker dicht en het meest vervuilende vervoersmid del neemt daarbij de meeste plaats in beslag." Zij krijgt bijval van de directeur van de Fietsersbond Saskia Kluit: „Meer dan de helft van de ruimte aan auto's geven, is natuurlijk echt bizar." Vol gens haar toont dit onderzoek aan dat auto's 'onevenredig veel' ruimte op slokken. „Heel lang ging het wel goed, want de fietsen nemen niet zoveel plek in, maar je ziet dat de beperkte ruimte voor fietsers nu echt proble men begint te geven." Kluit benadrukt dat er de afgelopen jaren juist veel verschillende soorten fietsen bij zijn gekomen. „Je ziet steeds meer fietsen: van de bakfiets die lang zamer gaat dan gemiddeld, tot de Je ziet dat de beperkte ruimte voor fietsers echt problemen begint te geven Zo verdelen onze steden hun ruimte Bij Bolderman aanbetalen niet verplicht! 10 dagen Gardameer, Verona en Venetië 10 dagen Rondreis Noorwegen 12 dagen Lutago, Zuid-Tirol 12 dagen Rondreis Griekenland 12 dagen Venetië en Zuid-Tirol é,UUl oe<,ngen- www.bolderman.nl h dinsdag 8 augustus 2017 GO Nederland fietsland? Vooral de auto krijgt ruim baan Marcia Nieuwenhuis Rotterdam Fietsers wurmen zich langs de auto's op de Haarlemmerdijk in Amsterdam, fotohh —Saskia Kluit Uit onderzoek van Milieudefensie blijkt dat meer dan de helft van onze straten is gereserveerd voor de auto. Voetgangers Fietsers BRON: MILIEUDEFENSIE Parkeerplaatsen Rijdende auto's rukfouten en prijswijzigingen voorbehouden. 10 dagen Hart van Schotland, Trossachs Vertrekdata: 25 sept/2, 9 okt. Vertrekdata: 28 aug/ 4 sept. Vertrekdata: 26 aug 9, 23 sept. Vertrekdata: 4,18 sept/2 okt. Vertrekdata: 28 aug11, 25 sept/9, 23 okt. l' brochure en (03l8) 58 og 58 Prijs p.p. o.b.v.,2 pers. kamer excl. Calamiteitenfonds reserveringskosten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 13