Ifc Afscheid van een grootse concertserie 19 heidje hou je altijd, denkt Leeflang dan nog. Zeker omdat de fiets hem uitermate bevalt. „Er is een levertijd van zes tot acht weken, dus ik dacht: met een beetje geluk zit ik in juli op de fiets." Mooi niet dus. Na weken wach ten krijgt de Bressiaander in juni bericht: de fiets komt eraan. „Ik heb toen, het was op een maandag, weer ruim een halve dag zitten wachten. Maar geen fiets." Een belletje leert hem dat er zo genaamd onderdelen ontbreken. Dezelfde week volgt een nieuwe af spraak: 14 juli zou de grote dag wor den. „Ik moest vanaf acht uur klaar zitten. Maar na weer een halve dag wachten en opnieuw bellen, kreeg ik weer te horen dat onderdelen ontbraken en dat de fiets niet gele verd kon worden." VAN RAAM BALANCE lance zou ik nog naar reparatieclub West-Zeeuws-Vlaanderen in Nieuwvliet kunnen. We hebben de club vijfjaar geleden opgericht en helpen er mensen bij het repareren van bijvoorbeeld stofzuigers en koffiezetters. Een auto heb ik niet meer. Dus nu kan ik er niet meer bij zijn. Dat mis ik." Ook zou hij graag nog bij kennis sen in de streek langsgaan. „Ook dat kan ik nu niet." Hij zucht diep. „Ik was juist zo blij met het aanbod van de fiets door de gemeente." Leeflang is niet de enige met klachten over Welzorg. De ge meente Sluis maakt zich grote zor gen over de dienstverlening van Welzorg, vertelt gemeentewoord voerder Marjolein Reinhoudt. „We herkennen de problemen. Deze ca sus staat niet op zichzelf." Sluis heeft Welzorg uitgenodigd om op korte termijn te komen praten. Welzorg was vrijdag niet bereik baar voor commentaar. Woord voerder Michael van Nieuwkasteele reageerde gisteren met dat het 'ont zettende vervelend is voor mijn heer Leeflang'. Maar inhoudelijk kon hij niet op de zaak ingaan, om dat het kantoor gesloten was. Welzorg liegt. Ik weet niet wat het is, ik kom er niet doorheen Afgelopen donderdag, wachtte Leeflang tevergeefs voor de vierde keer op zijn felbegeerde fiets. „Wel zorg belde. Het was, zo zeiden ze, de schuld van de fabriek, er kon een onderdeel niet worden geleverd. Het wordt nu 25 augustus." Zijn dochter gelooft er geen bal van, belt de fabriek en hoort dat er helemaal geen problemen zijn. „Welzorg liegt", roept Leeflang kwaad. „Ik weet niet wat het is, ik kom er niet doorheen. Triest, want de speciale fiets zou Leeflangs leven nog een beetje kleur geven. „Ik heb een vouwfiets. Die is net klein genoeg dat ik hem onder mijn benen door kan schui ven en wat boodschappen kan doen. Maar ver kan ik er niet mee rijden." Hij slikt. „Met de Van Raam Ba- Jonge musici, tussen de 14 en 20 jaar oud, die vol enthousi asme niet gemakkelijke wer ken spelen: een moderne op drachtcompositie, een overbekend pianoconcert en een symfonisch werk vol uitdagingen. Heel knap. De jeugd heeft de toekomst is een gevleugelde uitspraak en het Jeugd Orkest Nederland (JON) heeft die in handen. Zij verzorg den het slotconcert van een grootse reeks in Veere. Jammer ge noeg is er voor Muziek Podium Zeeland Veere geen toekomst meer. Het programma stond al maanden vast, maar het laatste werk was wel van toepassing op de situatie van MPZ. Het Dies Irae thema in de derde symfonische dans van Rachmaninov klonk als een doodsklok. Dies irae, dies illa: Dag van de gramschap, vreselijke dag. En ja, de sfeer van boosheid was aanwezig bij de muzieklief hebbers. De serie is geliefd en voor het laatste concert waren bijna alle stoelen bezet. Het afscheid doet pijn en wat de toekomst brengt? Afwachten dus. 'Here comes everybody' van de Nederlander Anthony Liumara is een intrigerende compositie. De stampende ritmes die aan een stoommachine doen denken, pak ken het publiek onmiddellijk in. Het orkest was meteen op stoom en de klanken zinderden. Even was er rust met een vredig klin kende melodie, waarna de klank machine weer op gang kwam om onverwacht met een hard akkoord te eindigen. „Alsof ze de stekker eruit trokken", merkte een toe hoorder op. Het derde Pianoconcert van Beethoven, geschreven in de peri ode waarin Beethoven de revoluti- Jammer genoeg is er voor Muziek Podium Zeeland Veere geen toekomst meer onaire Eroïca componeerde, geeft de solist kansen zich te profileren. Niet dat de pianopartij virtuoos klinkt, maar het vergt wel een forse toucher, een goede techniek en een doorvoelde muzikaliteit. Nino Gvetadze heeft dat in de vin gers. Zij vertolkte het werk met overgave, vlot en in de stijl van Beethoven, waarin klassieke vorm en romantische invulling een mooie symbiose zijn. De afwisse ling tussen forse passages en sub tiele frasen was mooi en de balans tussen rechter- en linkerhand was prachtig. Het orkest begeleidde ac curaat, maar bescheiden. De stre lende pianomelodie in het Largo werd erg romantisch en vrij lang zaam gespeeld en de begeleiding was aan de voorzichtige kant. Het rondo werd energiek vertolkt en de fugatische passages kregen een goede invulling. Symfonische Dansen van Rach maninov is zijn laatste orkestwerk. De orkestklank is rijk door de toe voeging van saxofoon, piano, harp en heel veel slagwerk. Het werk zit vol nostalgie en vormt eigenlijk een ultiem afscheid. Een afsluiting van het compositorische oeuvre van Rachmaninov en een afscheid van MPZ Veere. De eerste dans, met de pastoraal klinkende melo die en energieke hoekdelen, werd overtuigend gespeeld. De wals brak door na herhaalde dissonante akkoorden, gespeeld door de ko pers. Door de speciale klankkleu ren en harmonische combinaties kwam dit deel over als een Russi sche variant op La Valse van Ravel. Muziek Podium Zeeland Werken van Fiumara, Beethoven en Rachmaninov. Door Jeugd Orkest Nederland o.l.v. Jurjen Hempel m.m.v. Nino Gvetadze. Gehoord 6 augustus in de Grote Kerk in Veere. maandag 7 augustus 2017 mijn lage-instapf iets? Een speciale fiets zou het leven van Sietz Leef lang nog een beetje kleur geven, foto peter nicolai Van Raam in Varsseveld is een Nederlandse fabrikant van aangepaste fietsen. Het bedrijf is gespecialiseerd in onder meer driewiel-, duo- en lage instapfietsen, zoals de Balance. Het voordeel van de Balance is volgens Van Raam dat polsen, schouders en nek tijdens het fietsen nauwelijks worden belast. Door de meer voorwaartse trapbeweging kunnen de krachten van de benen beter worden benut dan bij een klassieke fiets. Ook kunnen fietsers bij een stop op het zadel blijven zit ten. - Sietz Leeflang Jeanette Vergouwen Recensie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 52