44 6 ui ui COLUMN ROMKE VAN DE KAA lil cc Hm Vakantie hoort leuk te zijn, maar dat is het niet (altijd). Charlotte van Genderen weet waarom: ze is structopaat. In Italië is dat geen handige eigenschap. Woedend ben ik. Op mijn azuurblauwe espadrilles stamp ik de Superga-heuvel af. Stik met je stomme basiliek. Ge lukkig, de bushalte. Zou hij al door hebben dat ik weg ben? De eikel. De dag was zo hoopvol begonnen. Ontbeten in ons appartement hartje Turijn. Espresso gedronken bij de chocoladewinkel om de hoek. Verse 'pane integrale' ingeslagen bij de bakker naast de chocoladewinkel om de hoek. We waren in ons favoriete vakantieland. Het leven was mooi. Totdat we het plan opvatten met een treintje de Basilica di Superga te bezoeken, op een heuvel buiten de stad. Nu ik het zo opschrijf denk ik: dat is vragen om problemen. Maar we waren naïef, we wilden geloven dat het dit jaar wél zou lukken: ons in een antiek voertuigje naar boven la ten vervoeren. Een soortgelijk plan was een jaar eerder mislukt omdat de 'trenino storico' tussen Genua en dorpje Casella de geest had gegeven. Gek, voor een trein uit 1929. In mijn hoofd - mijn en niet ons hoofd - lag het verloop van de dag al vast. Dat doe je, als je structopaat bent en alleen maar kan denken in schema's. Mijn schema voor die dag: ontbijten-espresso drinken-bood- schappen doen-op onze huurfietsen naar het stationnetje-met het treintje uit 1934 naar de basiliek-de basiliek bekijken-terug naar het centrum- lunchen-winkelen-op een terras zit- ten-nog meer winkelen-een restau rant zoeken. Schrik niet: zo'n schema bestaat alleen in mijn hoofd. Er mag licht - met de nadruk op licht - van worden afgeweken. Ik race niet met een afvinklijstje langs bezienswaar digheden. Ik houd rekening met de wensen van mijn vriend (echt waar). Maar een gebrek aan structuur, orde, efficiëntie: dat maakt me onzeker, ongedurig, moe en.boos. Stuk Het treintje dus. Na een hete fiets- en voettocht belandden we bij het stati onnetje. Waar niemand aan het loket zat. Waar de kaartjesautomaat stuk was. Waar twee mannen in spoor weguniformen zaten te kaarten. Die vertelden dat we kaartjes moesten kopen bij een kiosk. Wij naar die kiosk. De verkeerde kiosk. Wij naar een andere kiosk. Waar we de kaartjes bemachtigden. En waar een wakkere klant ons waar schuwde: 'II trenino rotto!' „Da's waar ook, het treintje is stuk", zei de verkoper. „Jullie moeten kaartjes ko pen voor de bus." Wij naar de bus. Die met norse chauffeur en draai ende motor stond te wachten. Hulde voor de passagier die zich omdraaide: „Volgende halte moeten jullie eruit!" Wij eruit. Wij om ons heen kijken. Geen basiliek. Klimmen. Klimmen. Eindelijk. De basiliek. Prachtig hoor. Naar de ingang. Hé, een briefje. 'Op woensdag dicht van 15.00 tot 17.00 uur' (het was 15.01 uur). Dat stond niet op de site. Hé, die deur gaat open. Kijk, een restaurantje! Wat zegt die schoonmaker daar? „Het restau rant is dicht. Het is woensdag." Alles is voor niets geweest. Ik ga écht niet twee uur op een berg zitten wachten. Want ik wil ook nog terug: lunchen-winkelen-terras-nog meer winkelen-een restaurant zoeken. Mijn vriend wil wél de basiliek zien. Want we zijn er nu toch. 'Dan maar wachten'. En, met stemverheffing: 'We hebben VAKANTIE!' En zo be land ik in mijn eentje in de bus terug. We hebben ons verzoend. Dit jaar gaan we wéér naar Italië, het leukste en irritantste land ter wereld. twee meter knip je niet zon der trap. Meestal wordt daar voor het keukentrapje gevor derd, dat in een mollengang wegzakt, waardoor de knip per met een enkelfractuur in het ziekenhuis belandt. eigen huis en tuin en inves teer in een deugdelijke trap of ladder. Die is niet goed koop, maar dat is een zieken huisopname ook niet. Voor het knippen van hagen en het plukken van fruit be staat de plukladder: een lad der met essenhouten spor ten. Zo'n plukladder heeft drie poten: twee waartussen de sporten zitten en één Het keukentrapje zakt weg en veroorzaakt een enkelfractuur waarop de ladder leunt. Zo kun je pruimen plukken zonder de ladder tegen de stam te leunen. De poten van zo'n ladder zakken een stukje weg, waardoor hij ta melijk stevig staat. Zet hem niet op tegels of bestrating, want daar glijden de poten weg. Hout is rustiek en am bachtelijk, maar tegelijk ta melijk zwaar. Er bestaan ook aluminium plukladders met dubbele sporten, waarbij de steunpoot telescopisch in stelbaar is: je zet hem vast op de gewenste hoogte. Wie vijftig meter haag moet scheren - en bijna altijd moet dat aan beide kanten - zou in zo'n aluminium ladder kunnen investeren. Voor het eenvoudiger werk is er de houten plateau- trap, die je niet alleen in zachte tuingrond, maar ook op een harde ondergrond kunt gebruiken. Je kunt ze krijgen met drie tot twaalf treden. De drietreeds uit voering is niet meer dan een veredeld keukentrapje; met twaalf treden heb je een flinke trapleer. Het pro bleem met een trapleer is dat je nooit dicht genoeg bij een haag kunt komen om die te knippen. Je wilt de trapleer zo weinig mogelijk verplaat sen en je reikt altijd verder dan verantwoord is en zo be land je alsnog op de grond. Soms met heggenschaar en al. Met een plukladder heb je dat probleem niet, omdat je de derde poot in de haag kunt plaatsen. Let op: koop de ladder nooit langer dan de haag hoog is, anders zit hij bij het knippen in de weg. Komt dat even goed uit: de vakantie valt samen met de tijd waarin je de haag moet knippen. De geluksvogel heeft een taxushaag die je maar eenmaal per jaar hoeft te knippen. De minder gelukkige tuinier heeft een ligusterhaag die je moet knippen zodra je de heggen- schaar in de schuur hebt gehangen. Maar knippen zul je, tenzij je een muur of schutting hebt. De ideale hoogte van een haag is twee meter. Daar kijkt geen mens overheen, behalve een ver dwaalde basketbal ler. Een haag van vrijdag 4 augustus 2017 GO @RLOppenheimer Structopaat in Italië Bedenk dat de meeste on gelukken plaatsvinden in Reageren? r.vandekaa@persgroep.nl Investeer deze zomer nou eens in een deugdelijke ladder, betoogt tuingoeroe Romke van de Kaa.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 50