14 ZEELANI In het atelier Voorzichtig gezegd, niet alles heeft een vaste plek. Dat klopt. „Ik heb een gruwe lijke hekel aan opgeruimde bu reaus en werkplekken", zegt de kunstenaar. Hij werkt het lekkerst en het best vanuit chaos. Want die op het oog ongeorganiseerde ver zameling hout, verf, karton, me taal en wat al niet meer is bij hem een solide basis voor het maken van superstrakke beelden en ob jecten. Wim Bakker (66) woont met zijn partner Jeanette in het ge hucht Roodewijk. De huizen wer den begin vorige eeuw gebouwd voor de arbeiders van het land- bouwbedrij f Wilhelminapolder. Er is een voor- en een achtertuin, waarin bamboe en springbalse- mien hun gang mogen gaan. De kunstenaar werkt graag in de open lucht en beschouwt dus de tuin ook als zijn atelier. De schuur waarin hij is gefoto grafeerd staat in de achtertuin. Aan één kant is een afdak gemaakt met doorzichtige kunststof golf platen. De ruimte daaronder dient momenteel als opslag, maar zal na een verbouwing en reorganisatie ook weer als werkruimte in ge bruik worden genomen. Verder is er een houten tuinhuisje met een veranda. Daar kan hij probleem loos met een zaagmachine aan de slag. Bakker is beeldend kunstenaar. Verder is hij voorzitter van de Cul turele Raad in Goes. Tot zijn pen sionering een jaar geleden was hij een ruime drie dagen per week ook docent aan de Hogeschool Zeeland, die nu HZ University of Applied Sciences heet. Zo'n 35 jaar is hij aan de school verbonden ge weest, voor de beeldende vakken, als afstudeer- en stagebegeleider en voorzitter van de examencom missie. Na de Academie van Beeldende Vorming (1973-1978) maakte hij naam met grote landschappelijke schilderijen. In zijn schuur laat hij geverfde paneeltjes zien, waarop hij experimenteert met kleuren en structuur. De geschilderde pane len werden steeds groter en dik ker, zodat ze geleidelijk aan meer objecten werden. Dat was rond de millenniumwisseling. Toen stapte hij over naar staal en ging monu mentale beelden en installaties maken. Een treffend voorbeeld van zijn werk is te zien aan de westkant van Wilhelminadorp. Daar staat een meters hoge, in staal uitge voerde, steigerende tractor. Bak ker: „Hij maakt een wheelie. De tractor is voor mij een bevrijdings monument voor al die landarbei ders, die eeuwenlang onderdrukt werden. Ik heb een miniatuur John Deere als model gebruikt. Daarom heet het beeld Dance John Dance." Bakker heeft zich altijd maat schappelijk betrokken gevoeld: geëngageerd en geïnspireerd. In de jaren zeventig maakte hij tekenin gen voor de actiegroep Ooster- schelde Open. Voor een groepsex- positie die nu in de botanische tuin van Delft te zien is, leverde hij een 'protesterende tak': er komen bijlen uit het hout. Volgend jaar doet hij mee aan een grote ten toonstelling van de Nederlandse Kring van Beeldhouwers: „Het idee daarvoor zit al in mijn hoofd. De rottigheid in het Midden-Oos ten, IS die daar duizenden jaren cultuur kapot maakt, dat raakt me. Ik werk nu aan een groot object waarin twee beschadigde, zwan gere vrouwen worden verwerkt. Zo probeer ik misstanden te signa leren. Wat ik maak gaat zeker ook over de klootzakken die je tegen komt in de wereld." vrijdag 4 augustus 2017 Jan van Damme Dit is een serie over Zeeuwse kunstenaars en hun werkplek. Vandaag: Wim Bakker in Roodewijk „Ik heb een gruwelijke hekel aan opgeruimde bureaus en werkplekken", Wim Bakker in zijn atelier in Roodewijk tussen Wilhelminadorp en Wolphaartsdijk. FOTO'S MECHTELD JANSEN Het lekkerst vanuit de chaos

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 41