- - - -ap -- - - -
12
mj
mÊm
Het toestel vloog op 7 juli nog maar 18
meter boven de grond toen de piloot
net op tijd weer opsteeg. Dat blijkt
uit nieuwe gegevens en foto's van de
Amerikaanse National Transporta
tion Safety Board (NTSB), een dienst
die verkeersongelukken onderzoekt.
Onder de taxiënde toestellen, vol
passagiers en brandstof, waren twee
Boeing 787 Dreamliners van 17 meter
hoog. Ook een 16,7 meter hoge Fili-
pijnse Airbus A340 stond op de taxi-
baan.
De piloot van het toestel van Phi
lippine Airlines vreesde voor een
rampzalige botsing en zette de lan-
dingslichten aan in een poging de in
komende collega van Air Canada te
waarschuwen. Piloten van United
Airlines raadpleegden bezorgd de
verkeerstoren.
De gesprekken werden gepubli
ceerd door LiveATC.Net. De opname
begint met de Canadese piloot, die
niet zeker van zijn zaak lijkt. „Toren,
-
Air Canada 759. Ik zie lichten op de
landingsbaan, kun je bevestigen dat
we kunnen landen?" De verkeerslei
der antwoordt dat de baan vrij is: „Er
is niemand op 28R behalve jij." Dan
klinkt een van de wachtende piloten:
„Waar gaat deze kerel heen? Hij zit op
de taxibaan."
De verkeersleider draagt de Cana
dees op om de landing af te breken en
weer op te stijgen. Een piloot van
United Airlines reageert: „United
One, Air Canada vloog vlak over ons
heen."
De Canadese piloten, die 135 pas
sagiers vervoerden, herinnerden zich
later geen toestellen op de taxibaan,
volgens de NTSB. Ze vertelden on
derzoekers wel dat ze de landing af
braken, omdat 'iets niet in orde leek'.
Het is nog onduidelijk waardoor het
incident heeft kunnen gebeuren. De
piloot en zijn co-piloot zijn ervaren:
i In 1977 kwamen
583 mensen om toen
twee Boeings op
Tenerif e botsten
ze hebben respectievelijk 20.000 en
10.000 vlieguren gemaakt. Wat ze
tegen elkaar zeiden op het moment
van de bijna-ramp, even voor mid
dernacht, is niet bewaard gebleven
omdat later nog vluchten zijn uitge
voerd met hetzelfde toestel.
Onderzoekers van de NTSB zeiden
tegen persbureau AP dat het Cana
dese toestel, afkomstig uit Toronto,
zo ver uit koers lag, dat het even on
zichtbaar was op het radarsysteem
dat wordt gebruikt om botsingen
op de start-en landingsbaan te voor
komen.
Die kunnen desastreus aflopen. In
1977 kwamen 583 mensen om toen
twee Boeing 747's op de Canarische
Eilanden op elkaar botsten in dichte
mist. Recentere landingsfouten he
pen goed af: in 2009 landde een toe
stel van Delta op de taxibaan in At
lanta, in 2015 gebeurde dat een piloot
van Alaska Airlines in Seattle. Nie
mand raakte toen gewond.
YouTube blijft uitdijen. Iedere minuut komt er 400 uur aan video
bij. De videodienst gaf deze week aan dat hij terreurfilms deels automatisch
bestrijdt. Hoe krijgt YouTube het eigenlijk precies voor elkaar om de site
te behoeden voor een stortvloed aan schadelijke filmpjes?
De belangrijkste 'beschermlaag'
van YouTube is een zelfreinigend
systeem. Gebruikers die op onge
wenste filmpjes stuiten, kunnen
zelf direct onder de video aange
ven dat de inhoud niet binnen de
geldende richtlijnen valt. Bijvoor
beeld omdat de video wreed is, of
seksueel, lasterlijk, grof, mislei
dend of haatdragend. „Als een vi
deokijker een video ziet en hij
denkt dat die niet door de beugel
kan, dan kan hij op het vlaggetje
klikken", zo legt woordvoerder
Rachid Finge van YouTube Neder
land uit. „Je kunt kort aangeven
waarom de video je niet aanstaat.
Dan kijkt ons reviewteam ernaar.
Dat is een team van honderden
mensen over de hele wereld. Zij
werken in alle tijdzones en kun
nen redelijk kordaat optreden."
Beperkte modus
De tweede beschermlaag rond
YouTube komt ook van de consu
ment zelf. De videodienst geeft
gebruikers namelijk de keuze om
de beperkte modus aan te zetten.
Handig voor ouders en scholen.
YouTube gebruikt vervolgens ver
schillende signalen om volwassen
content te filteren voor die be
perkte modus. Zoals de videotitel,
de omschrijving, de richtlijnen en
In sommige landen
bestaat YouTube Kids
met kindvriendelijke
content
leeftijdsbeperkingen. Als de be
perkte modus aan staat, kun je ook
geen reacties zien bij de filmpjes
die je bekijkt. Juist die reacties
worden soms als zeer kwetsend
ervaren. „In sommige landen heb
ben we YouTube Kids geïntrodu
ceerd, waar alleen kindvriende
lijke content op te vinden is. Wan
neer YouTube Kids naar Neder
land komt, is nog niet bekend", al
dus Finge.
De tsunami aan data op You
Tube is echter ook voor gebruikers
niet altijd meer bij te houden.
Deze week kwam YouTube naar
buiten met nieuws over een nieuw
strijdplan. De videodienst gaat
voortaan terreurfilmpjes van bij
voorbeeld IS te lijf met zelflerende
software. „Het komt erop neer dat
we onze computers heel veel vi
deomateriaal geven. Daar zit dan
een medewerker bij, die aangeeft
of het materiaal wel of niet extre
mistische content bevat", stelt
Finge. „Op die manier leert een
computer patronen. De computer
herkent daardoor zelfstandig de
extreme beelden, geeft een mede
werker een signaal en die kan de
video verwijderen. Onze teams
worden enorm geholpen door dit
systeem en kunnen effectiever
werken, omdat de machines nu
ook aangeven naar welke video's
ze moeten kijken."
Volgens YouTube zorgt deze
methode er nu al voor dat drie-
WÈSÊsÊÈi
kwart van de terreurfilmpjes die
nog niet door gebruikers zijn ge
markeerd als ongewenst, toch off
line gaat.
Het blijft echter niet bij het we
ren van terreurfilmpjes. YouTube
gaat straks ook de strijd aan met
filmpjes die wel vallen binnen de
We leren de computer
patronen. Daarmee
herkent hij zelfstandig
extreme beelden
geldende richtlijnen, maar toch
controversieel zijn. Dan gaat het
om video's waarin bijvoorbeeld
een filmer iemand treitert. „Er zijn
video's die formeel gezien door de
beugel kunnen, maar die op een
andere manier controversieel zijn,
omdat er veel klachten over zijn of
omdat veel mensen er aanstoot
aan nemen. Die isoleren we een
beetje, mensen krijgen dan eerst
een waarschuwing te zien", zegt
Finge.
Geen advertenties
Maar er is meer. „Er komen ook
geen advertenties bij die video's,
je kunt er dus geen geld mee ver
dienen. Wij ook niet. Je kunt ook
geen reacties achterlaten bij die
filmpjes, geen likes geven en ze
worden niet gesuggereerd aan
anderen."
Het is overigens niet zo dat ge
bruikers met een klachtenbom
bardement een video kunnen
wegdrukken. Volgens YouTube
zullen medewerkers altijd blijven
kijken naar de inhoud en op basis
daarvan hun oordeel vormen. „Na
tuurlijk zit daar een bepaalde sub
jectiviteit in. Vandaar dat gebrui
kers ook de mogelijkheid hebben
om beslissingen van ons aan te
vechten. Zo vinden we een balans
tussen vrijheid van meningsuiting
en een veilig en vriendelijk plat
form."
vrijdag 4 augustus 2017
Nipt aan megaramp ontsnapt
Het scheelde slechts meters: een
vliegtuig van Air Canada blijkt vo
rige maand bijna in botsing geko
men te zijn met vier wachtende
toestellen op het vliegveld van
San Francisco. De piloot zag de
taxibaan aan voor de landings
baan.
Karlijn Van Houwelingen
San Francisco
Het vliegtuig van
Air Canada zat nog
maar 18 meter boven
de grond, toen de lan
ding werd afgebroken
en het toestel weer
steeg.
De piloten hadden niet door
dat ze niet de landingsbaan,
maar de taxibaan naderden.
De piloten kregen door dat er iets
niet klopte en maakten een doorstart.
De Airbus bevond zich op gegeven
moment slechts 18 meter boven de
grond, vlak voor 4 vliegtuigen die
gereed stonden voor vertrek.
040817 |JG
Zo houdtYouTube
uw kinderen veilig
Chris Klomp
—Rachid Finge
Ü'i
A YouTube komt met een nieuw plan tegen kwalijke filmpjes, fotoanp
—Rachid Finge