- - - -ap -- - - - 12 mj mÊm Het toestel vloog op 7 juli nog maar 18 meter boven de grond toen de piloot net op tijd weer opsteeg. Dat blijkt uit nieuwe gegevens en foto's van de Amerikaanse National Transporta tion Safety Board (NTSB), een dienst die verkeersongelukken onderzoekt. Onder de taxiënde toestellen, vol passagiers en brandstof, waren twee Boeing 787 Dreamliners van 17 meter hoog. Ook een 16,7 meter hoge Fili- pijnse Airbus A340 stond op de taxi- baan. De piloot van het toestel van Phi lippine Airlines vreesde voor een rampzalige botsing en zette de lan- dingslichten aan in een poging de in komende collega van Air Canada te waarschuwen. Piloten van United Airlines raadpleegden bezorgd de verkeerstoren. De gesprekken werden gepubli ceerd door LiveATC.Net. De opname begint met de Canadese piloot, die niet zeker van zijn zaak lijkt. „Toren, - Air Canada 759. Ik zie lichten op de landingsbaan, kun je bevestigen dat we kunnen landen?" De verkeerslei der antwoordt dat de baan vrij is: „Er is niemand op 28R behalve jij." Dan klinkt een van de wachtende piloten: „Waar gaat deze kerel heen? Hij zit op de taxibaan." De verkeersleider draagt de Cana dees op om de landing af te breken en weer op te stijgen. Een piloot van United Airlines reageert: „United One, Air Canada vloog vlak over ons heen." De Canadese piloten, die 135 pas sagiers vervoerden, herinnerden zich later geen toestellen op de taxibaan, volgens de NTSB. Ze vertelden on derzoekers wel dat ze de landing af braken, omdat 'iets niet in orde leek'. Het is nog onduidelijk waardoor het incident heeft kunnen gebeuren. De piloot en zijn co-piloot zijn ervaren: i In 1977 kwamen 583 mensen om toen twee Boeings op Tenerif e botsten ze hebben respectievelijk 20.000 en 10.000 vlieguren gemaakt. Wat ze tegen elkaar zeiden op het moment van de bijna-ramp, even voor mid dernacht, is niet bewaard gebleven omdat later nog vluchten zijn uitge voerd met hetzelfde toestel. Onderzoekers van de NTSB zeiden tegen persbureau AP dat het Cana dese toestel, afkomstig uit Toronto, zo ver uit koers lag, dat het even on zichtbaar was op het radarsysteem dat wordt gebruikt om botsingen op de start-en landingsbaan te voor komen. Die kunnen desastreus aflopen. In 1977 kwamen 583 mensen om toen twee Boeing 747's op de Canarische Eilanden op elkaar botsten in dichte mist. Recentere landingsfouten he pen goed af: in 2009 landde een toe stel van Delta op de taxibaan in At lanta, in 2015 gebeurde dat een piloot van Alaska Airlines in Seattle. Nie mand raakte toen gewond. YouTube blijft uitdijen. Iedere minuut komt er 400 uur aan video bij. De videodienst gaf deze week aan dat hij terreurfilms deels automatisch bestrijdt. Hoe krijgt YouTube het eigenlijk precies voor elkaar om de site te behoeden voor een stortvloed aan schadelijke filmpjes? De belangrijkste 'beschermlaag' van YouTube is een zelfreinigend systeem. Gebruikers die op onge wenste filmpjes stuiten, kunnen zelf direct onder de video aange ven dat de inhoud niet binnen de geldende richtlijnen valt. Bijvoor beeld omdat de video wreed is, of seksueel, lasterlijk, grof, mislei dend of haatdragend. „Als een vi deokijker een video ziet en hij denkt dat die niet door de beugel kan, dan kan hij op het vlaggetje klikken", zo legt woordvoerder Rachid Finge van YouTube Neder land uit. „Je kunt kort aangeven waarom de video je niet aanstaat. Dan kijkt ons reviewteam ernaar. Dat is een team van honderden mensen over de hele wereld. Zij werken in alle tijdzones en kun nen redelijk kordaat optreden." Beperkte modus De tweede beschermlaag rond YouTube komt ook van de consu ment zelf. De videodienst geeft gebruikers namelijk de keuze om de beperkte modus aan te zetten. Handig voor ouders en scholen. YouTube gebruikt vervolgens ver schillende signalen om volwassen content te filteren voor die be perkte modus. Zoals de videotitel, de omschrijving, de richtlijnen en In sommige landen bestaat YouTube Kids met kindvriendelijke content leeftijdsbeperkingen. Als de be perkte modus aan staat, kun je ook geen reacties zien bij de filmpjes die je bekijkt. Juist die reacties worden soms als zeer kwetsend ervaren. „In sommige landen heb ben we YouTube Kids geïntrodu ceerd, waar alleen kindvriende lijke content op te vinden is. Wan neer YouTube Kids naar Neder land komt, is nog niet bekend", al dus Finge. De tsunami aan data op You Tube is echter ook voor gebruikers niet altijd meer bij te houden. Deze week kwam YouTube naar buiten met nieuws over een nieuw strijdplan. De videodienst gaat voortaan terreurfilmpjes van bij voorbeeld IS te lijf met zelflerende software. „Het komt erop neer dat we onze computers heel veel vi deomateriaal geven. Daar zit dan een medewerker bij, die aangeeft of het materiaal wel of niet extre mistische content bevat", stelt Finge. „Op die manier leert een computer patronen. De computer herkent daardoor zelfstandig de extreme beelden, geeft een mede werker een signaal en die kan de video verwijderen. Onze teams worden enorm geholpen door dit systeem en kunnen effectiever werken, omdat de machines nu ook aangeven naar welke video's ze moeten kijken." Volgens YouTube zorgt deze methode er nu al voor dat drie- WÈSÊsÊÈi kwart van de terreurfilmpjes die nog niet door gebruikers zijn ge markeerd als ongewenst, toch off line gaat. Het blijft echter niet bij het we ren van terreurfilmpjes. YouTube gaat straks ook de strijd aan met filmpjes die wel vallen binnen de We leren de computer patronen. Daarmee herkent hij zelfstandig extreme beelden geldende richtlijnen, maar toch controversieel zijn. Dan gaat het om video's waarin bijvoorbeeld een filmer iemand treitert. „Er zijn video's die formeel gezien door de beugel kunnen, maar die op een andere manier controversieel zijn, omdat er veel klachten over zijn of omdat veel mensen er aanstoot aan nemen. Die isoleren we een beetje, mensen krijgen dan eerst een waarschuwing te zien", zegt Finge. Geen advertenties Maar er is meer. „Er komen ook geen advertenties bij die video's, je kunt er dus geen geld mee ver dienen. Wij ook niet. Je kunt ook geen reacties achterlaten bij die filmpjes, geen likes geven en ze worden niet gesuggereerd aan anderen." Het is overigens niet zo dat ge bruikers met een klachtenbom bardement een video kunnen wegdrukken. Volgens YouTube zullen medewerkers altijd blijven kijken naar de inhoud en op basis daarvan hun oordeel vormen. „Na tuurlijk zit daar een bepaalde sub jectiviteit in. Vandaar dat gebrui kers ook de mogelijkheid hebben om beslissingen van ons aan te vechten. Zo vinden we een balans tussen vrijheid van meningsuiting en een veilig en vriendelijk plat form." vrijdag 4 augustus 2017 Nipt aan megaramp ontsnapt Het scheelde slechts meters: een vliegtuig van Air Canada blijkt vo rige maand bijna in botsing geko men te zijn met vier wachtende toestellen op het vliegveld van San Francisco. De piloot zag de taxibaan aan voor de landings baan. Karlijn Van Houwelingen San Francisco Het vliegtuig van Air Canada zat nog maar 18 meter boven de grond, toen de lan ding werd afgebroken en het toestel weer steeg. De piloten hadden niet door dat ze niet de landingsbaan, maar de taxibaan naderden. De piloten kregen door dat er iets niet klopte en maakten een doorstart. De Airbus bevond zich op gegeven moment slechts 18 meter boven de grond, vlak voor 4 vliegtuigen die gereed stonden voor vertrek. 040817 |JG Zo houdtYouTube uw kinderen veilig Chris Klomp —Rachid Finge Ü'i A YouTube komt met een nieuw plan tegen kwalijke filmpjes, fotoanp —Rachid Finge

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 12