m m i Duimen voor liefdeskoppel Verstrikt in een erotisch spinnenweb Een extreme eierallergie én een knettergekke tante 21 ijMMWiMlPi Mil mm M BBBj n 1 Bij 1 s M 1 THE BIG SICI alalU* Wps m i I dj» ,mi h# Moslims worden in de meeste films weggemoffeld of als terrorist voorgesteld - A. Z. L'Amant Double Gilbert De vorige film van de Franse re gisseur Francois Ozon - Frantz, een zwart-witdrama over de na sleep van de Eerste Wereldoorlog - blonk vooruit uit door kuisheid. Met zijn erotische thriller L'Amant Double schiet hij door naar het andere uiterste. Duidelijk schatplichtig aan re gisseurs als Brian de Palma en Al fred Hitchcock vertelt Ozon een verhaal met het dubbelgangermo tief. In dit geval betreft het een la- biele vrouw (Marine Vacth) die een relatie begint met haar psy chiater en diens tweelingbroer. De arme ziel wordt heen en weer geslingerd tussen de beide mannen die sterk van karakter verschillen. De psychiater is em- pathisch en sympathiek, zijn evenbeeld is een eersteklas hork waartoe de vrouw zich ook aange trokken voelt. Ozon pakt flink uit met seksuele intermezzo's, te be ginnen met het eerste shot van een vagina waarmee een visueel trucje wordt uitgehaald. Het zet de toon voor de rest van zijn film. Gaandeweg raakt Ozon steeds meer verstrikt in zijn erotische spinnenweb vol spiegelbeelden, orale seks en familiegeheimen die bepaalde gedragingen moeten verklaren. Het is psychologie van de koude grond die op een gege ven moment vooral de lachlust opwekt. En dat kan nooit de be doeling zijn geweest. Gilberts tante Doris is knettergek en ze komt een weekje oppassen bij Gilbert (li). De jongen is net verhuisd en werd in zijn vorige leven gepest vanwege zijn eieral lergie en beschamende overgeef- sessies. Hij ziet z'n kans schoon: deze kerstvakantie gaat hij ge bruiken om bevriend te raken met zijn ijshockeyende buur meisje. Zij kent zijn geheim niet. Maar hij rekent buiten zijn hys terische oppas om, die hele an dere plannen heeft. Om hem bin nen te houden zet ze zelfs Gil berts aartsvijanden in: eieren! Hij zint op wraak. Deze wraakfilm voor kinderen is een Nederlands gesproken Noorse productie in de traditie van Roald Dahls Matilda. Hoewel Gilbert dat niveau niet haalt, is het talent dat hem ver tolkt een ontdekking. Hij speelt sommige volwassen collega's op ingetogen wijze van het doek. - Marieke Nieuwdorp donderdag 3 augustus 2017 mvFjTgEiölmwDg |T37<TXy?tJ| ImKliTSfTiTtBiM^ I 1M4 I «r Kumail Nanjiani en Zoe Kazan spelen een verliefd koppel. TRAGIKOMEDIE Regie: Michael Showalter. Hoofdrollen: Kumail Nanjiani, Zoe Kazan en Holly Hunter. Is het een kwestie van bindingsangst of is hij doodsbang om zijn moslimfa milie voor schut te zetten? Feit is dat Kumail, een stand-upcome- dian van Pakistaanse afkomst woon achtig in Chicago, geen raad weet met zijn relatie met de blanke Amerikaanse studente Emily. Pas als zij zwaar ziek wordt, ziet hij in dat hij beter naar zijn gevoelens kan luisteren, dan zich te schikken in familietradities met gear rangeerde huwelijken. The Big Sickeen verrassende bios coophit in Amerika, is een ongewoon liefdesverhaal. Er zitten humoristische en tragische scènes in, maar de film ademt een soort waarachtigheid uit waardoor de kijker nog meer geraakt wordt door wat de geliefden overkomt. De personages Kumail (die zichzelf speelt) en Emily (vertolkt door de voor treffelijke actrice Zoe Kazan) roepen warme gevoelens op. De twee horen bij elkaar. Dit mag geen Romeo- en Julia-achtige tragedie worden. Los van de uitstekende hoofdrolspe lers mag ook Holly Hunter niet onver meld blijven. Zij maakt van Beth, de moeder van Emily, een heerlijke, hilari sche en heftige vertolking die de film een extra impuls geeft. Maar het ver haal over hoe culturele verschillen overwonnen kunnen worden, is de echte attractie van deze film. THRILLER Regie:Frangois Ozon. Hoofdrol len: Marine Vacth, Jérémie Re- nier, Jacqueline Bisset. Jérémie Renier en Marine Vacth in l'Amant Double. -A.Z. FAMILIEFILM Regie: Hanne Larsen. Hoofdrol len: Samuel Beau Reurekas, Tan- neke Hartzuiker

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 21