woon square 08 woon square 21% BTW korting 15 k Alles met OTTO NORMALVERBRAUCHER DE INDUSTRIE DE POLITIEK 3+2 zits Sevilla Koopavond Koopavond Koopavond Koopavond Koopavond 1 CBW-erfeend klanten vertellen® 3 aug t/m D aug Fantastische actie! Alle meubelen nu BTW-VRIJ kopen! De BTW-actie geldt op de gehele collectie zitmeubelen en interieurs! 3+Relax+Hoek+3+Longchair Vancouver electrisch relaxsysteem donderdag 3 augustus 2017 schoon genoeg van diesel De Duitser en zijn auto, haal ze maar eens uit elkaar. Kraftwerk zong het al - Wir fahr'n fahr'n fahr'n auf der Autobahn. En dan bij voorkeur in een diesel. In Duitsland is één op de drie auto's een diesel, samen zijn dat er vijftien miljoen. Maar tegenwoordig is het iets genuanceerder. De autobouwers hebben het verbruid bij Otto Nor- malverbrauchermet hun gedraai. Uit een peiling van Die l/l/e/f blijkt dat 72,8 procent van de Duit sers vindt dat de politiek te veel rekening houdt met de auto-industrie als het over luchtvervuiling gaat. Luchtvervuiling, dat is in Duitsland een steeds heter hangijzer. In veel steden is een wandeling door de stad een experimentje met je gezond heid. De Europese Commissie constateerde eer der dit jaar dat in maar liefst 28 steden te veel stikstof in de lucht zit, en deelde daarvoor een of ficiële waarschuwing uit. De sjoemeldieselauto's van Volkswagen en co, die veel meer uitstoten dan in de bijsluiter ver meld staat, dragen daar voor een belangrijk deel aan bij. Gisteren spraken industrie en overheid daarom af dat vijf miljoen auto's een software-up date krijgen, maar daarmee neemt de milieube weging geen genoegen. Deutsche Umwelthilfe, een van de milieugroeperingen, wil dat er in te vieze Duitse steden een verbod komt op diesel auto's. „Dat is dé manier om de industrie te ver plichten auto's technisch zo uit te rusten, dat ze zich kunnen meten met de nieuwste modellen." Eerst was daar het sjoemelschandaal, in 2015, waarbij alleen al elf miljoen Volkswa gens betrokken waren, en waarvoor inmid dels ook Porsche, Audi en Daimler in het be klaagdenbankje zitten. Onlangs onthulde Der Spiegel dat de autobou wers zelfs een kartel vormden voor het gesjoe mel, en er zou ook nog eens geld van de Euro pese Investeringsbank voor zijn misbruikt. Dan hebben we het nog niet eens over het mo rele aspect: de gezondheid van vele miljoenen mensen in gevaar brengen voor financieel gewin. Handreikingen zijn er nu wel. Bij vijf miljoen sjoe- melauto's wordt een gratis software-update uit gevoerd, die de uitstoot met 25 tot 30 procent vermindert. Maar voor critici is dat onvoldoende. Om écht schonere auto's te krijgen, moet de hardware worden aangepakt - de motor dus. Dat kost echter klauwen vol geld, ongeveer 5 mil jard, is de schatting. De autobouwers hebben weinig zin om dat te betalen. Dat is ook een kwestie van overlevingsdrang. Het geld is hard nodig in de strijd met Tesla, Nissan en Apple - bedrijven die werken aan de auto 2.0, elektrisch en zelfsturend. Het geld dat naar de ombouw van 'oude' diesels moet, kan niet naar nieuwe auto's. Toch moet de industrie iets doen. Als ze niet met iets substantieels waren gekomen, dreigde in grote Duitse steden een verbod op diesels. Dat is voor de industrie een nachtmerrie, omdat de ver koop dan onmiddellijk instort. Balanceren op een dun koord, zo kun je het gerust noe men. Krap twee maanden voor de verkiezingen moet de Duitse overheid een beslissing nemen die aan de ene kant recht doet aan de groeiende onvrede in de samenle ving over de auto-industrie en de vervuilde lucht. Dat pleit voor een pijnlijke, dure maatregel. Vieze diesels worden niet vanzelf schoon. Aan de andere kant moet de Duitse auto-industrie niet te veel pijn lijden, want die is belangrijk voor de economie. Dat pleit juist voor een oplossing die niet al te veel geld kost, en niet al te ingrijpend is. Dat de Duitse overheid tot zoiets in staat is, heeft het eerder bewezen met de Energiewendeeen operatie waarbij tiental len miljarden subsidie naar zonne- en windenergie ging. De energiesector is nog steeds niet bekomen van de effecten daarvan. Maar het lijkt erop dat met de oplossing van gisteren - een software-update voor vijf miljoen diesels - de kant van de in dustrie gekozen is. De milieubeweging is in ieder geval alles behalve enthousiast. Critici wijzen op de van oudsher warme banden tussen de overheid en de automakers - een 'knuffelverhouding', zoals een milieuvoorman het gisteren omschreef. Feit blijft dat het belang van de auto-industrie voor de Duitse economie gigan tisch is. De autobouwers bieden direct werk aan 800.000 mensen, en indirect aan nog veel meer. De helft van de auto's die in Europa verkocht worden, komt bij de oosterburen vandaan. „Het belang van de auto-industrie is extreem groot", zegt Carsten Brzeski, hoofdeconoom bij ING. „Voor de Duitse economie is Volkswagen belangrijker dan Griekenland." Strak, kubistisch vormgegeven bankstel in Supreme. Leverbaar in diverse bekledingen en kleuren. Bergen op zoom Wassenaarstraat 45 - Centrum stad Eindhoven W. van Konijnenburglaan 1d - Woonboulevard De Kade Heerlen In de Cramer 76 - Woonboulevard Heerlen Middelburg Mortiereboulevard 12 Woonboulevard De Mortiere Nieuwegein De Liesbosch 70 - A12 afslag 18, Ind. terrein Liesbosch Oosterhout Beneluxweg 3 - A27 afslag 17, naast McDonalds Oss Frankenweg 31 - Woonboulevard Oss-Oost in alle bovenstaande filialen is een Slaapsquare aanwezig Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag Zaterdag Zondag 9.30-21.00 uur 9.30-21.00 uur 9.30-21.00 uur 9.30-21.00 uur 9.30-21.00 uur 9.30-17.00 uur ALTIJD GESLOTEN www.woonsquare.nl c extra koopavonden alleen geldig van: Strakke hoekbank in Stofcategorie 1. Geheel naar wens samen te stellen en tevens leverbaar in rundleder. Inclusief electrisch relaxsysteem. NormaaljJ29§^ voorNu 1817,36. Als 3+Relax+Hoek+3 zits:

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 15