woon square
08
woon square
21% BTW
korting
15
k
Alles met
OTTO NORMALVERBRAUCHER
DE INDUSTRIE
DE POLITIEK
3+2 zits Sevilla
Koopavond
Koopavond
Koopavond
Koopavond
Koopavond
1
CBW-erfeend
klanten vertellen®
3 aug t/m D aug
Fantastische actie!
Alle meubelen
nu BTW-VRIJ kopen!
De BTW-actie geldt op de
gehele collectie zitmeubelen
en interieurs!
3+Relax+Hoek+3+Longchair Vancouver
electrisch
relaxsysteem
donderdag 3 augustus 2017
schoon genoeg van diesel
De Duitser en zijn auto, haal ze maar eens uit
elkaar. Kraftwerk zong het al - Wir fahr'n fahr'n
fahr'n auf der Autobahn. En dan bij voorkeur in
een diesel. In Duitsland is één op de drie auto's
een diesel, samen zijn dat er vijftien miljoen.
Maar tegenwoordig is het iets genuanceerder. De
autobouwers hebben het verbruid bij Otto Nor-
malverbrauchermet hun gedraai. Uit een peiling
van Die l/l/e/f blijkt dat 72,8 procent van de Duit
sers vindt dat de politiek te veel rekening houdt
met de auto-industrie als het over luchtvervuiling
gaat.
Luchtvervuiling, dat is in Duitsland een steeds
heter hangijzer. In veel steden is een wandeling
door de stad een experimentje met je gezond
heid. De Europese Commissie constateerde eer
der dit jaar dat in maar liefst 28 steden te veel
stikstof in de lucht zit, en deelde daarvoor een of
ficiële waarschuwing uit.
De sjoemeldieselauto's van Volkswagen en co,
die veel meer uitstoten dan in de bijsluiter ver
meld staat, dragen daar voor een belangrijk deel
aan bij. Gisteren spraken industrie en overheid
daarom af dat vijf miljoen auto's een software-up
date krijgen, maar daarmee neemt de milieube
weging geen genoegen. Deutsche Umwelthilfe,
een van de milieugroeperingen, wil dat er in te
vieze Duitse steden een verbod komt op diesel
auto's. „Dat is dé manier om de industrie te ver
plichten auto's technisch zo uit te rusten, dat ze
zich kunnen meten met de nieuwste modellen."
Eerst was daar het sjoemelschandaal, in
2015, waarbij alleen al elf miljoen Volkswa
gens betrokken waren, en waarvoor inmid
dels ook Porsche, Audi en Daimler in het be
klaagdenbankje zitten.
Onlangs onthulde Der Spiegel dat de autobou
wers zelfs een kartel vormden voor het gesjoe
mel, en er zou ook nog eens geld van de Euro
pese Investeringsbank voor zijn misbruikt.
Dan hebben we het nog niet eens over het mo
rele aspect: de gezondheid van vele miljoenen
mensen in gevaar brengen voor financieel gewin.
Handreikingen zijn er nu wel. Bij vijf miljoen sjoe-
melauto's wordt een gratis software-update uit
gevoerd, die de uitstoot met 25 tot 30 procent
vermindert. Maar voor critici is dat onvoldoende.
Om écht schonere auto's te krijgen, moet de
hardware worden aangepakt - de motor dus.
Dat kost echter klauwen vol geld, ongeveer 5 mil
jard, is de schatting. De autobouwers hebben
weinig zin om dat te betalen. Dat is ook een
kwestie van overlevingsdrang. Het geld is hard
nodig in de strijd met Tesla, Nissan en Apple -
bedrijven die werken aan de auto 2.0, elektrisch
en zelfsturend. Het geld dat naar de ombouw van
'oude' diesels moet, kan niet naar nieuwe auto's.
Toch moet de industrie iets doen. Als ze niet met
iets substantieels waren gekomen, dreigde in
grote Duitse steden een verbod op diesels. Dat is
voor de industrie een nachtmerrie, omdat de ver
koop dan onmiddellijk instort.
Balanceren op een dun koord, zo kun je het gerust noe
men. Krap twee maanden voor de verkiezingen moet de
Duitse overheid een beslissing nemen die aan de ene
kant recht doet aan de groeiende onvrede in de samenle
ving over de auto-industrie en de vervuilde lucht. Dat pleit
voor een pijnlijke, dure maatregel. Vieze diesels worden
niet vanzelf schoon.
Aan de andere kant moet de Duitse auto-industrie niet te veel
pijn lijden, want die is belangrijk voor de economie. Dat pleit
juist voor een oplossing die niet al te veel geld kost, en niet al
te ingrijpend is.
Dat de Duitse overheid tot zoiets in staat is, heeft het eerder
bewezen met de Energiewendeeen operatie waarbij tiental
len miljarden subsidie naar zonne- en windenergie ging. De
energiesector is nog steeds niet bekomen van de effecten
daarvan.
Maar het lijkt erop dat met de oplossing van gisteren - een
software-update voor vijf miljoen diesels - de kant van de in
dustrie gekozen is. De milieubeweging is in ieder geval alles
behalve enthousiast.
Critici wijzen op de van oudsher warme banden tussen de
overheid en de automakers - een 'knuffelverhouding', zoals
een milieuvoorman het gisteren omschreef. Feit blijft dat het
belang van de auto-industrie voor de Duitse economie gigan
tisch is. De autobouwers bieden direct werk aan 800.000
mensen, en indirect aan nog veel meer.
De helft van de auto's die in Europa verkocht worden, komt bij
de oosterburen vandaan. „Het belang van de auto-industrie is
extreem groot", zegt Carsten Brzeski, hoofdeconoom bij ING.
„Voor de Duitse economie is Volkswagen belangrijker dan
Griekenland."
Strak, kubistisch vormgegeven bankstel
in Supreme. Leverbaar in diverse
bekledingen en kleuren.
Bergen op zoom Wassenaarstraat 45 - Centrum stad
Eindhoven W. van Konijnenburglaan 1d - Woonboulevard De Kade
Heerlen In de Cramer 76 - Woonboulevard Heerlen
Middelburg Mortiereboulevard 12 Woonboulevard De Mortiere
Nieuwegein De Liesbosch 70 - A12 afslag 18, Ind. terrein Liesbosch
Oosterhout Beneluxweg 3 - A27 afslag 17, naast McDonalds
Oss Frankenweg 31 - Woonboulevard Oss-Oost
in alle bovenstaande filialen is een Slaapsquare aanwezig
Maandag
Dinsdag
Woensdag
Donderdag
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
9.30-21.00 uur
9.30-21.00 uur
9.30-21.00 uur
9.30-21.00 uur
9.30-21.00 uur
9.30-17.00 uur
ALTIJD GESLOTEN
www.woonsquare.nl
c
extra koopavonden
alleen
geldig van:
Strakke hoekbank in Stofcategorie 1. Geheel naar wens
samen te stellen en tevens leverbaar in rundleder.
Inclusief electrisch relaxsysteem. NormaaljJ29§^
voorNu 1817,36. Als 3+Relax+Hoek+3 zits: