Ich bin ein
Black Lives Matter
Bewijs en beleving
Lees mee met cle boekenvedcietie
OP HET NACHTKASTJE
recensies
'Hou je
handen zo dat ze ze
kunnen zien. Geen
onverwachte bewegin
gen maken. Alleen pra
ten als je iets gevraagd
wordt.' Een belangrijk
gesprek dat Starr Carter,
de 16-jarige vertelster,
met haar vader heeft als
ze 12 is: wat te doen als je
wordt aangehouden.
Helaas kent jeugd
vriend Khalil die regels
niet. Hoewel ongewa
pend, wordt hij neer
geschoten door een
blanke agent. Starr is de
enige getuige. Er breken
rellen uit in de zwarte,
door bendes verdeelde
achterstandswijk waar
Starr woont. Moet ze
getuigen? En hoe zal dat
vallen op de blanke privé-
school, waar Starr en haar
broer de enige zwarten
zijn?
The Hate U Give (14+,
Moon, €20) van voormalig
rapper Angie Thomas
biedt een mooie inkijk in
het leven in een zwarte
buurt én in het hoofd van
een puber die in twee we
relden leeft. Het boek
wordt nu al de YA-roman
van het decennium ge
noemd; de film is in de
maak.
De titel is ontleend aan
een motto van rapper
Tupac Shakur: The Hate U
Give Little Infants Fucks
Everything (wat de maat
schappij er bij kinderen in
pompt, komt er later net
zo hard weer uit), afgekort
Thug Life (thug betekent
uitschot).
Een spannende, realisti
sche, soms een tikje te
Amerikaans-sentimentele
must-read voor jongeren
die iets willen begrijpen
van rellen als die in Fergu
son, USA.
pedofiel die hem om
bracht. Het duurt even
voor duidelijk wordt
waarom Marzano-Lesne-
vich zich deze rechtszaak
zo aantrekt. Dan dringt
door: dit is niet iemand
die trauma's van zich af
schrijft, maar een steen
goede auteur die begrijpt
dat dit verhaal verteld
moet worden. Een boek
over rechtsgang, familie
geheimen, bewijs en bele
ving, vol beelden die
bijblijven. Fenna Riethof
Marzano-Lesnevich re
construeert en verweeft
in Het bewijs van een
lichaam (Hollands Diep,
€22,50) twee waar
gebeurde verhalen. Eén
over haar jeugd en één
over de dood van een
6-jarig jongetje en de
Jezus sprak het en een deel van
de Bijbel werd in het Aramees
geschreven. Hoogleraar Holger
Gzella maakt duidelijk dat die taal
in onze westerse wereld nog steeds
van belang is.
„In Syrië zijn nog drie dorpen waar de voertaal
Aramees is. Eén christelijk dorp en twee zijn islami
tisch. In alle drie dragen ze met enorme trots uit:
'Wij spreken de taal van Jezus'. Dat vind ik mooi:
moslims die er trots op zijn dat ze de taal van Jezus
spreken.
Verder spreken minderheden op verschillende
continenten het, in diverse varianten. In het oosten
van Nederland woont een groep Turken die in de
jaren 60 hier is gekomen vanuit het zuidoosten van
hun land. Ze zijn heel goed geïntegreerd maar spre
ken nog altijd een variant van het Aramees."
„Je zou kunnen zeggen dat die religies terug
gaan op dezelfde 'vijver'. De wereldrijken in
het Nabije Oosten werden in het Aramees bestuurd.
En ja, zelfs de Hebreeuwse letters, het kwadraat
schrift en het Arabische alfabet gaan terug op
Aramese schriften."
„Momenteel volgen 23 mensen de summerschool,
veelal studenten taalkunde of mensen die bijbel
wetenschap studeren. De belangstelling voor oude
lezen
Ruud Roodhorst: Het compostcirculatieplan van Anton
Valens - op gewezen door de biografie over Johan Polak,
die in deze sleutelroman een bijrol speelt.
Ellen den Hollander: Legend of a Suicide van David Vann
- tip van Ruud, de eerste pagina's zijn veelbelovend.
The Hate
U Give
Young
adult
Annet de Groot
Het bewijs
Met
van een
^WIJS
lichaam
Yn een
True Crime
AM
Alexandria
Tekst LEO VAN MARREWIJK
Kun je vandaag de dag nog ergens terecht
met Aramees?
U beschrijft dat het Aramees vanaf ongeveer
1000 v.Chr. opbloeide en de lingua franca werd
in het oude Nabije Oosten. En dat de taal grote
invloed had op zowel de Bijbel als de Koran.
Zijn we allemaal een beetje Arameeër?
U doceert Aramees op de summerschool
van de Universiteit Leiden. Is daar belang
stelling voor?
161 zaterdag 29juli 2017