Ich bin ein Black Lives Matter Bewijs en beleving Lees mee met cle boekenvedcietie OP HET NACHTKASTJE recensies 'Hou je handen zo dat ze ze kunnen zien. Geen onverwachte bewegin gen maken. Alleen pra ten als je iets gevraagd wordt.' Een belangrijk gesprek dat Starr Carter, de 16-jarige vertelster, met haar vader heeft als ze 12 is: wat te doen als je wordt aangehouden. Helaas kent jeugd vriend Khalil die regels niet. Hoewel ongewa pend, wordt hij neer geschoten door een blanke agent. Starr is de enige getuige. Er breken rellen uit in de zwarte, door bendes verdeelde achterstandswijk waar Starr woont. Moet ze getuigen? En hoe zal dat vallen op de blanke privé- school, waar Starr en haar broer de enige zwarten zijn? The Hate U Give (14+, Moon, €20) van voormalig rapper Angie Thomas biedt een mooie inkijk in het leven in een zwarte buurt én in het hoofd van een puber die in twee we relden leeft. Het boek wordt nu al de YA-roman van het decennium ge noemd; de film is in de maak. De titel is ontleend aan een motto van rapper Tupac Shakur: The Hate U Give Little Infants Fucks Everything (wat de maat schappij er bij kinderen in pompt, komt er later net zo hard weer uit), afgekort Thug Life (thug betekent uitschot). Een spannende, realisti sche, soms een tikje te Amerikaans-sentimentele must-read voor jongeren die iets willen begrijpen van rellen als die in Fergu son, USA. pedofiel die hem om bracht. Het duurt even voor duidelijk wordt waarom Marzano-Lesne- vich zich deze rechtszaak zo aantrekt. Dan dringt door: dit is niet iemand die trauma's van zich af schrijft, maar een steen goede auteur die begrijpt dat dit verhaal verteld moet worden. Een boek over rechtsgang, familie geheimen, bewijs en bele ving, vol beelden die bijblijven. Fenna Riethof Marzano-Lesnevich re construeert en verweeft in Het bewijs van een lichaam (Hollands Diep, €22,50) twee waar gebeurde verhalen. Eén over haar jeugd en één over de dood van een 6-jarig jongetje en de Jezus sprak het en een deel van de Bijbel werd in het Aramees geschreven. Hoogleraar Holger Gzella maakt duidelijk dat die taal in onze westerse wereld nog steeds van belang is. „In Syrië zijn nog drie dorpen waar de voertaal Aramees is. Eén christelijk dorp en twee zijn islami tisch. In alle drie dragen ze met enorme trots uit: 'Wij spreken de taal van Jezus'. Dat vind ik mooi: moslims die er trots op zijn dat ze de taal van Jezus spreken. Verder spreken minderheden op verschillende continenten het, in diverse varianten. In het oosten van Nederland woont een groep Turken die in de jaren 60 hier is gekomen vanuit het zuidoosten van hun land. Ze zijn heel goed geïntegreerd maar spre ken nog altijd een variant van het Aramees." „Je zou kunnen zeggen dat die religies terug gaan op dezelfde 'vijver'. De wereldrijken in het Nabije Oosten werden in het Aramees bestuurd. En ja, zelfs de Hebreeuwse letters, het kwadraat schrift en het Arabische alfabet gaan terug op Aramese schriften." „Momenteel volgen 23 mensen de summerschool, veelal studenten taalkunde of mensen die bijbel wetenschap studeren. De belangstelling voor oude lezen Ruud Roodhorst: Het compostcirculatieplan van Anton Valens - op gewezen door de biografie over Johan Polak, die in deze sleutelroman een bijrol speelt. Ellen den Hollander: Legend of a Suicide van David Vann - tip van Ruud, de eerste pagina's zijn veelbelovend. The Hate U Give Young adult Annet de Groot Het bewijs Met van een ^WIJS lichaam Yn een True Crime AM Alexandria Tekst LEO VAN MARREWIJK Kun je vandaag de dag nog ergens terecht met Aramees? U beschrijft dat het Aramees vanaf ongeveer 1000 v.Chr. opbloeide en de lingua franca werd in het oude Nabije Oosten. En dat de taal grote invloed had op zowel de Bijbel als de Koran. Zijn we allemaal een beetje Arameeër? U doceert Aramees op de summerschool van de Universiteit Leiden. Is daar belang stelling voor? 161 zaterdag 29juli 2017

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 80