18 WEEKEND Westkapelle en Michiel Paalvast hebben iets met elkaar. De Veerse schilder is in het Polderhuis een graag geziene gast. Ook met werk dat in zijn woonplaats is geschilderd. Michiel Paalvast is niet opzoek naarhet stereotiep pittoreske Bomen, huizen en auto's. De zon schijnt door de bladeren. Op de straat een spel van lichte en don kere vlekken. Zachtgeel, paars en diepblauw. Op het donkergrijs van de bo men een paar lichte accenten. Het gras tus sen de bomen diep donkergroen, met hier en daar een frisgroen accent. De Zuidstraat in Westkapelle. Herkenbaar maar toch heel anders dan de werkelijkheid. Dat zit hem vooral in de kleuren. Ze zijn krachtiger, met veel contrasten. De vormen zijn vereenvoudigd, maar niet gestileerd. Een Peugeot is een Peugeot en een Nissan een Nissan. Anders dan veel schilders van Zeeuwse stads- en dorpsgezichten is Michiel Paalvast niet op zoek naar het stereotiep pittoreske. Natuurlijk houdt hij van Veere en van Westkapelle. En ik kan me niet voorstellen dat hij een hekel heeft aan de straten, de huizen, de parkjes, plantsoenen, de kerkto rens en wat al niet meer. Maar dat alles is vooral een aanleiding om een schilderij te maken. Paalvast vertelt niets over schattige steentjes, historische paaltjes en verweerde muurtjes. Voor alles wil Paalvast een schil derij maken met een compositie die staat. Met kleuren die spreken. Waarin contrasten de compositie krachtig maken. Dat woord is ook van toepassing op de penseelvoering. In een schilderij waarin de helft van de compositie met zeiljachten is gevuld, laat Paalvast alles wat friemelig is weg en zet hij masten en relingen en raamomlijstingen met rake lijnen neer. Hij weet steeds een prachtig evenwicht te bereiken tussen beschrijving en suggestie. Tussen los en vast. Tussen constructie en beweging. De kleuren zijn weliswaar geba seerd op de natuurlijke kleuren, maar Paal vast maakt ze helderder. Hij maakt een muur roder of geler. Dakpannen laat hij weg als dat beter is voor een schilderij. En in plaats van een tegelpatroon op het trottoir, zet hij blauwe strepen op een donkerroze vlak, dat begrensd wordt door het geel van de onderschildering. De paaltjes op de voorgrond van Kraan straat Veere voorziet hij van blauwpaarse schaduwen. Zoals de impressionisten dat ook deden. Maar zijn vormentaal en de con trasten die hij gebruikt zijn meer in lijn met het expressionisme. Paalvast neemt een ei gen plaats in de schilderkunst. Hij maakt van schilderen en feest. Hij lijkt elke vlek en elke lijn met het grootste gemak neer te zetten. Als ik zo'n compositie als 'Kraanstraat Veere' bestudeerzie ik ook de opbouw. In een lichtgroene vlek tekent Paalvast een paar blaadjes. In een schaduw partij laat hij alvast ruimte voor lichtere kleuren die hij er later in en overheen zet. Paalvast lijkt direct en spontaan te werken, maar weet precies wat hij doet. Als je het vak beheerst lijkt het alsof alles vanzelf gaat. Wat is nou de plaats van zijn werk in de kunst? Met de zichtbare werkelijkheid uit zijn eigen omgeving als startpunt, schept hij composities die de schilderkunst zelf tot leven brengen en die door een onmisken bare levendigheid bij de toeschouwer zowel ontzag oproepen als een plezierig gevoel. Paalvast viert het leven met vorm en kleur. zaterdag 29 juli 2017 GO -4 De paaltjes op de voor grond van het schilderij 'Kraanstraat Veere' voorziet Michiel Paal vast van blauwpaarse schaduwen. Zoals de im pressionisten dat ook deden. Genieten van schildersplezier Nico Out Tot en met 1 oktober. Michiel Paalvast, Polderhuis, Zuidstraat 154-156. Dagelijks 10.00-17.00 uur. Foyer met expositie gra tis toegankelijk. T 'Huis Westkapelle'. Voor alles wil Mi chiel Paalvast een schilderij maken met een compositie die staat. Met kleuren die spreken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 54