X Red Buil blijkt snel in Hongarije 30 De aangekondigde invoering van de 'halo' zorgt voor discussie en tweespalt in de Formule 1. Is de veiligheidsbeugel rond de cockpit een typisch geval van betutteling? Haase in halve finale Gstaad Zege Brouwer en Meeuwsen Martina meldt zich af voor WK „Als iets er shit uitziet, is het ook shit." Kevin Magnussen zegt graag waar het op staat. De Deen is geen voorstander van de 'halo', de beugel die volgend seizoen verplicht over de cockpits van de Formule t-wa- gens zit. De halo dient ter bescher ming van de hoofden van de cou reurs. Magnussen vindt het ding onooglijk. „Een Formule i-auto mag nooit lelijk worden." Het is voor een coureur straks alsof hij vanaf de achterkant door een teenslipper kijkt. Geen gezicht, vindt bijna iedereen. Maar mooi of lelijk is een kwestie van smaak. Zo als alle grote veranderingen aan de wagens afgelopen decennia, zal ook de halo wel wennen. Maar Magnus- VERSTAPPEN TEVREDEN sen snijdt ook het onderliggende, ethische thema aan: kan de sport ook té veilig worden? Of, heel cru gezegd: moet je het risico dat er eens in de zoveel tijd een dodelijk slachtoffer valt te betreuren, accep teren? „Veiligheid komt niet per de finitie op de eerste plaats", vindt Magnussen. „Formule 1 is deels zo populair vanwege de factor gevaar. Er is de afgelopen 30 jaar veel ge daan om de sport veiliger te maken, dat is goed, maar het is nu veilig ge noeg. We kunnen de auto's ook be grenzen op 80 kilometer per uur, dan gebeurt er nooit meer iets." Op de Hungaroring houdt de halo de gemoederen bezig. De FIA maakte vorige week bekend dat de beugel volgend jaar wordt inge voerd en dat verdeelt de rijders in twee kampen. „Een trieste dag voor de sport", vond Romain Grosjean, Magnussens teamgenoot. Een tegengeluid kwam van de ve teranen. „Als we de halo to of 15 jaar geleden hadden gehad, waren er misschien levens gered. Waar moe ten we het dan nog over hebben", zei Fernando Alonso, de meest er varen coureur van het veld. Hij sloeg vorig jaar in Australië over de kop, raakte wonderwel niet zwaar gewond, maar is wel overtuigd van het nut van de extra bescherming. „Dat-ie niet mooi is, zal me een zorg zijn." Daar denken de racefans anders over. De Formule 1, dat bete kent een open cockpit. Hijskraan En over de veiligheid: sinds de dood van Ayrton Senna in 1994 overleed er één Formule i-coureur, Jules Bi- anchi. Hij schoof in 2014 in Japan onder een hijskraan die een andere gestrande auto aan het takelen was, raakte in coma en stierf negen maanden later. De meeste kenners denken dat de halo hem niet had kunnen redden. Bij Felipe Massa doorboorde, in 2009 op de Hunga roring, een metalen veer, losge schoten van een andere auto, zijn helm. Hij crashte en miste de rest van het seizoen. Maar had de halo hem beschermd tegen zo'n klein object? Oftewel: waarom moet de halo er zo nodig komen? Dat probeert de FIA uit te leggen. „Het hoofd is het meest kwetsbare lichaamsonderdeel in de auto en moet worden beschermd", zei di recteur veiligheid Laurent Mekies. „We hebben de halo uitgebreid ge test, onder meer door ongelukken na te bootsen en te kijken wat het voor verschil had gemaakt. De re sultaten zijn overweldigend. De halo wordt het sterkste onderdeel van de auto, kan 15 keer het gewicht van de wagen hebben." Uitgangspunt was dat de beugel bestand zou moeten zijn tegen een losgeschoten band van 20 kilo en een snelheid van 225 kilometer per uur. Formule 2-coureur Henry Sur- tees overleed in 2009 toen een los geraakt wiel zijn hoofd raakte. In- dyCar-rijder Justin Wilson kreeg in 2015 materiaal van een andere auto op zijn hoofd en stierf een dag later. Dat zou vanaf 2018 in de Ft niet meer moeten kunnen gebeuren. Lewis Hamilton was aanvanke lijk sceptisch, maar liet zich over tuigen. „De veiligheid zou met 70 procent worden verhoogd. Die cij fers kun je moeilijk negeren." Titel- concurrent Sebastian Vettel: „Het zou stom zijn om dit niet in te voe ren." Coureurs in het nee-kamp zien de Formule 1 verder vertrut ten. Max Verstappen: „Met de vir tuele safety car zijn de risico's al verkleind. Banden laten niet zo maar meer los en bij kleine vlie gende onderdelen helpt het niet. Dus ik begrijp niet waarom dit no dig is." zaterdag 29 juli 2017 A Kimi Raïkkönen met de omstreden halo op zijn Ferrari. De beschermbeugel wordt volgend seizoen ingevoerd, fotoafp 'Formule 1 is juist populair door de factor gevaar' Rik Spekenbrink Boedapest M Max Verstappen, geen voor stander, lijkt de halo van zijn auto te willen rukken. FOTO GETTY IMAGES Het voorzichtige optimisme waarmee Red Bull Racing naar Hongarije afreisde, lijkt na de eerste dag van trainingen niet onterecht. Daniel Ricciardo was in beide sessies de snelste man op de baan. Max Verstappen reed in totaal 52 rondjes en moest het doen met een vierde en een zesde tijd. Hij gaf in de eerste training bijna 7 tienden toe op zijn teamgenoot, in de tweede een kleine halve se conde. Wel werd Verstappens ritme in de tweede vrije training gebroken door crashes van Pas cal Wehrlein en Jolyon Palmer. Ricciardo klokte zijn allersnelste ronde in de tweede training: 1.18,455. Kampioenschapsleider Sebastian Vettel gaf in zijn Fer rari 0,183 seconde toe en zette de tweede tijd neer. Verstappen was te spreken over de prestatie van zijn auto. „Het ziet er beter uit dan tijdens de voorgaande races. We moeten de balans nog iets verbeteren, maar wat snelheid betreft ziet het er goed uit. We zitten erbij." TENNIS Robin Haase speelt vandaag in de halve finale van het tennistoer nooi in Gstaad tegen de Duitse qualifier Yannick Hanfmann. De nummer 170 van de wereld verraste de als achtste geplaatste Por tugees Joao Sousa: 6-7 (10), 6-2, 6-2. Eerder op de dag boekte Haase een knappe zege op de Belg David Goffin (7-5, 6-1), de nummer dertien van de we reld. De Nederlander (50ste) won tot gisteren nog nooit van Goffin. In 2014 en 2016 stond Haase ook in de halve finale in Gstaad. Vorig jaar was hij zelfs verliezend finalist. BEACHVOLLEYBAL Robert Meeuwsen en Alexander Brouwer zijn het WK in Wenen goed begonnen. Het Nederlandse koppel, in 2013 wereldkampioen en in 2016 goed voor olympisch brons, won zijn eerste groepswedstrijd van de Uruguayanen Mauricio Se bastian Vieyto en Marco Cairus in twee sets: 21-15, 22-20. Christiaan Varen horst en Maarten van Gar deren verloren van het Bra ziliaanse koppel Evandro/ André: 20-22, 23-21,15-7. Ook Manon Flier en Mar leen van lersel verloren hun eerste duel. Het Canadese duo Sarah Pavan en Me lissa Humana-Paredes was met 21-13, 23-21 te sterk. ATLETIEK Churandy Mar tina mist de WK atletiek in Londen, die over een week beginnen. De Nederlandse sprinter, regerend Euro pees kampioen op de 100 meter, heeft te veel last van een hamstringblessure, meldt de Atletiekunie. Martina liep deze zomer al met pijntjes zijn wedstrij den, maar de sprinter van Curagao bleef stug door gaan, ook al vielen zijn tij den tegen. Hij slaagde er in zich op de 200 meter te plaatsen voor de WK in Londen. Hij was ook lid van de estafetteploeg op de 4x100 meter. „Ik ben zeer teleurgesteld en heb er alles aan gedaan om fit te worden. Vanaf nu moet ik herstellen", aldus Martina.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 30