X
Red Buil blijkt snel in Hongarije
30
De aangekondigde invoering van
de 'halo' zorgt voor discussie en
tweespalt in de Formule 1. Is de
veiligheidsbeugel rond de cockpit
een typisch geval van betutteling?
Haase in halve
finale Gstaad
Zege Brouwer
en Meeuwsen
Martina meldt
zich af voor WK
„Als iets er shit uitziet, is het ook
shit." Kevin Magnussen zegt graag
waar het op staat. De Deen is geen
voorstander van de 'halo', de beugel
die volgend seizoen verplicht over
de cockpits van de Formule t-wa-
gens zit. De halo dient ter bescher
ming van de hoofden van de cou
reurs. Magnussen vindt het ding
onooglijk. „Een Formule i-auto
mag nooit lelijk worden."
Het is voor een coureur straks
alsof hij vanaf de achterkant door
een teenslipper kijkt. Geen gezicht,
vindt bijna iedereen. Maar mooi of
lelijk is een kwestie van smaak. Zo
als alle grote veranderingen aan de
wagens afgelopen decennia, zal ook
de halo wel wennen. Maar Magnus-
VERSTAPPEN TEVREDEN
sen snijdt ook het onderliggende,
ethische thema aan: kan de sport
ook té veilig worden? Of, heel cru
gezegd: moet je het risico dat er
eens in de zoveel tijd een dodelijk
slachtoffer valt te betreuren, accep
teren? „Veiligheid komt niet per de
finitie op de eerste plaats", vindt
Magnussen. „Formule 1 is deels zo
populair vanwege de factor gevaar.
Er is de afgelopen 30 jaar veel ge
daan om de sport veiliger te maken,
dat is goed, maar het is nu veilig ge
noeg. We kunnen de auto's ook be
grenzen op 80 kilometer per uur,
dan gebeurt er nooit meer iets."
Op de Hungaroring houdt de
halo de gemoederen bezig. De FIA
maakte vorige week bekend dat de
beugel volgend jaar wordt inge
voerd en dat verdeelt de rijders in
twee kampen. „Een trieste dag voor
de sport", vond Romain Grosjean,
Magnussens teamgenoot.
Een tegengeluid kwam van de ve
teranen. „Als we de halo to of 15 jaar
geleden hadden gehad, waren er
misschien levens gered. Waar moe
ten we het dan nog over hebben",
zei Fernando Alonso, de meest er
varen coureur van het veld. Hij
sloeg vorig jaar in Australië over de
kop, raakte wonderwel niet zwaar
gewond, maar is wel overtuigd van
het nut van de extra bescherming.
„Dat-ie niet mooi is, zal me een
zorg zijn." Daar denken de racefans
anders over. De Formule 1, dat bete
kent een open cockpit.
Hijskraan
En over de veiligheid: sinds de dood
van Ayrton Senna in 1994 overleed
er één Formule i-coureur, Jules Bi-
anchi. Hij schoof in 2014 in Japan
onder een hijskraan die een andere
gestrande auto aan het takelen was,
raakte in coma en stierf negen
maanden later. De meeste kenners
denken dat de halo hem niet had
kunnen redden. Bij Felipe Massa
doorboorde, in 2009 op de Hunga
roring, een metalen veer, losge
schoten van een andere auto, zijn
helm. Hij crashte en miste de rest
van het seizoen. Maar had de halo
hem beschermd tegen zo'n klein
object? Oftewel: waarom moet de
halo er zo nodig komen?
Dat probeert de FIA uit te leggen.
„Het hoofd is het meest kwetsbare
lichaamsonderdeel in de auto en
moet worden beschermd", zei di
recteur veiligheid Laurent Mekies.
„We hebben de halo uitgebreid ge
test, onder meer door ongelukken
na te bootsen en te kijken wat het
voor verschil had gemaakt. De re
sultaten zijn overweldigend. De
halo wordt het sterkste onderdeel
van de auto, kan 15 keer het gewicht
van de wagen hebben."
Uitgangspunt was dat de beugel
bestand zou moeten zijn tegen een
losgeschoten band van 20 kilo en
een snelheid van 225 kilometer per
uur. Formule 2-coureur Henry Sur-
tees overleed in 2009 toen een los
geraakt wiel zijn hoofd raakte. In-
dyCar-rijder Justin Wilson kreeg in
2015 materiaal van een andere auto
op zijn hoofd en stierf een dag later.
Dat zou vanaf 2018 in de Ft niet
meer moeten kunnen gebeuren.
Lewis Hamilton was aanvanke
lijk sceptisch, maar liet zich over
tuigen. „De veiligheid zou met 70
procent worden verhoogd. Die cij
fers kun je moeilijk negeren." Titel-
concurrent Sebastian Vettel: „Het
zou stom zijn om dit niet in te voe
ren." Coureurs in het nee-kamp
zien de Formule 1 verder vertrut
ten. Max Verstappen: „Met de vir
tuele safety car zijn de risico's al
verkleind. Banden laten niet zo
maar meer los en bij kleine vlie
gende onderdelen helpt het niet.
Dus ik begrijp niet waarom dit no
dig is."
zaterdag 29 juli 2017
A Kimi Raïkkönen met de omstreden halo op zijn Ferrari. De beschermbeugel wordt volgend seizoen ingevoerd, fotoafp
'Formule 1 is juist populair
door de factor gevaar'
Rik Spekenbrink
Boedapest
M Max
Verstappen,
geen voor
stander, lijkt
de halo van
zijn auto te
willen rukken.
FOTO GETTY IMAGES
Het voorzichtige optimisme
waarmee Red Bull Racing naar
Hongarije afreisde, lijkt na de
eerste dag van trainingen niet
onterecht. Daniel Ricciardo was
in beide sessies de snelste man
op de baan. Max Verstappen
reed in totaal 52 rondjes en
moest het doen met een vierde
en een zesde tijd. Hij gaf in de
eerste training bijna 7 tienden
toe op zijn teamgenoot, in de
tweede een kleine halve se
conde. Wel werd Verstappens
ritme in de tweede vrije training
gebroken door crashes van Pas
cal Wehrlein en Jolyon Palmer.
Ricciardo klokte zijn allersnelste
ronde in de tweede training:
1.18,455. Kampioenschapsleider
Sebastian Vettel gaf in zijn Fer
rari 0,183 seconde toe en zette
de tweede tijd neer.
Verstappen was te spreken over
de prestatie van zijn auto. „Het
ziet er beter uit dan tijdens de
voorgaande races. We moeten
de balans nog iets verbeteren,
maar wat snelheid betreft ziet
het er goed uit. We zitten erbij."
TENNIS Robin Haase
speelt vandaag in de halve
finale van het tennistoer
nooi in Gstaad tegen de
Duitse qualifier Yannick
Hanfmann. De nummer 170
van de wereld verraste de
als achtste geplaatste Por
tugees Joao Sousa: 6-7
(10), 6-2, 6-2. Eerder op de
dag boekte Haase een
knappe zege op de Belg
David Goffin (7-5, 6-1), de
nummer dertien van de we
reld. De Nederlander
(50ste) won tot gisteren
nog nooit van Goffin. In
2014 en 2016 stond Haase
ook in de halve finale in
Gstaad. Vorig jaar was hij
zelfs verliezend finalist.
BEACHVOLLEYBAL Robert
Meeuwsen en Alexander
Brouwer zijn het WK in
Wenen goed begonnen.
Het Nederlandse koppel, in
2013 wereldkampioen en in
2016 goed voor olympisch
brons, won zijn eerste
groepswedstrijd van de
Uruguayanen Mauricio Se
bastian Vieyto en Marco
Cairus in twee sets: 21-15,
22-20. Christiaan Varen
horst en Maarten van Gar
deren verloren van het Bra
ziliaanse koppel Evandro/
André: 20-22, 23-21,15-7.
Ook Manon Flier en Mar
leen van lersel verloren hun
eerste duel. Het Canadese
duo Sarah Pavan en Me
lissa Humana-Paredes was
met 21-13, 23-21 te sterk.
ATLETIEK Churandy Mar
tina mist de WK atletiek in
Londen, die over een week
beginnen. De Nederlandse
sprinter, regerend Euro
pees kampioen op de 100
meter, heeft te veel last van
een hamstringblessure,
meldt de Atletiekunie.
Martina liep deze zomer al
met pijntjes zijn wedstrij
den, maar de sprinter van
Curagao bleef stug door
gaan, ook al vielen zijn tij
den tegen. Hij slaagde er in
zich op de 200 meter te
plaatsen voor de WK in
Londen. Hij was ook lid van
de estafetteploeg op de
4x100 meter. „Ik ben zeer
teleurgesteld en heb er
alles aan gedaan om fit te
worden. Vanaf nu moet ik
herstellen", aldus Martina.