bnJd^ïïmiziiMji
TMf.
SZ3
E 21
De winst
van KLM is
hogerdan
die van Air
France, en
dat is prima
„Ik ben er bedroefd over, en soms word ik er ook
moe van ja. Ik lees en hoor het ook allemaal.
Neem dat rapport. Daar stonden positieve en
negatieve dingen in. In de pers lees je vervolgens
alleen maar de negatieve zaken. Maar als ik de
mensen binnen ons bedrijf zie, zie ik mensen
die betrokken zijn, die graag samenwerken. Te
gelijk weet ik dat er zowel bij KLM als bij Air
France mensen zijn die alleen maar achteruit
kijken. Zij leven in het verleden. Ze hebben het
samengaan van Air France en KLM nooit geac
cepteerd. Zij verspreiden dit geluid. Maar het
verleden bestaat niet meer."
„Ik wil het niet over individuen hebben. Er zijn
uitdagingen, maar die los je zo niet op. Ik sta
open voor verbeteringen. Je kunt altijd naar de
slechte dingen kijken, maar dat helpt niet. En
het is vreselijk als je dat ook nog eens bevoor
oordeeld doet."
„Ja, dat gaat nooit werken. Kijk: toen beide be
drijven samengingen, had KLM een omzet van
zes miljard. Nu is dat meer dan tien miljard. Dat
komt door het harde werk van KLM zelf, van Pie-
ter Eibers en zijn team. Maar het komt ook door
dat KLM de Franse markt op kan. Die is vier keer
zo groot als de Nederlandse. Het salesteam van
Air France was een beetje beter vertegenwoor
digd in het buitenland dan dat van KLM. Air
France heeft ook geprofiteerd, maar niet zo veel."
„Dat gaat altijd zo. Vergelijk het met twee vis
sen, een kleine en een grote, die eerst allebei een
eigen kom hebben: de kleine een kleine kom en
de grote een grote kom. Als je ze vervolgens sa
men in een grotere kom stopt, groeit de kleine
vis daarna harder. Die heeft plotseling een veel
grotere omgeving. Voor de grote vis is het ver
schil met de eerdere kom veel minder groot. Als
Franse piloten hun onvrede uiten over de snel
lere groei van KLM, en zeggen dat ze hun activi
teiten gestolen hebben.dat is crazy! Het was
volkomen natuurlijk wat er gebeurde."
De Air France-KLM top spreekt het inmiddels
hardop uit. De winst van KLM is hoger dan die
van Air France, en dat is prima. Janaillac: „We
moeten zorgen dat Air France ook weer winst
gevend gaat groeien, maar KLM zal altijd winst
gevender zijn.
Het is kostbaarder om in Frankrijk te opere
ren. Sociale zekerheid is duurder, de belasting
ook. Maar dat ontslaat Air France niet van de
plicht in kosten te snijden en prestaties te verbe
teren."
Dat het beter moet, zegt het bedrijf al jaren,
maar in het eerste halfjaar maakte KLM vijf keer
zoveel winst als Air France. Jean-Marc Janaillac
zegt dat de Fransen hard werken, maar kan niet
zeggen wanneer zich dat in betere resultaten
vertaalt.
Ondertussen voedt de scheefgroei het onbe
hagen, ook in Nederland. Wanneer halen de
Fransen, die hoe je het ook wendt of keert eige
naar zijn van KLM, vliegtuigen naar Parijs?
Wanneer doen ze een greep in de kas?
„Ik snap het, maar dat is nooit gebeurd, en het
gaat niet gebeuren. Er is geen begin van een be
gin van een begin van een intentie om dat te
doen, er is nooit over gepraat. De vliegtuigen
van KLM zijn betaald door KLM en eigendom
van KLM. Mensen denken dat de winst van Air
France en die van KLM op één hoop worden ge
veegd en dat die dan weer verdeeld wordt, maar
zo werkt het niet. De bedrijven blijven onafhan
kelijk. Als je de Koninklijke Luchtvaart Maat
schappij bent, heb je een kroon op je toestel. Ben
je Air France, dan draag je de Franse vlag. Dat zal
altijd zo blijven."
„Er is geen reden, nu niet en ook niet in de voor
zienbare toekomst, om deze angst te hebben. Ne
derlanders zijn vertegenwoordigd in de Raad van
Bestuur, en ze laten zich horen. Er is bij het sa
mengaan een afspraak gemaakt, op verzoek van
de Nederlanders, over balans in de productie
groei. Die afspraak is geschonden, maar in Neder
lands voordeel."
„Nee, ik wist dat de luchtvaart ingewikkeld in el
kaar zit, kende Air France ook wel. Wat ik onder
schat heb, is de concurrentie. Die is veel heviger
dan vroeger. We zijn als het ware omsingeld.
Lowcostmaatschappijen, luchtvaartbedrijven uit
de Golfregio."
Donderdag maakte de Frans-Nederlandse
combinatie bekend dat Delta Airlines en China
Eastern samen 751 miljoen euro in het bedrijf
pompen, in ruil voor 20 procent van de aande
len. Air France-KLM koopt zich op zijn beurt in
bij Virgin, het bedrijf van miljardair Richard
Branson. Het moet een strategisch voordeel op
leveren op de trans-Atlantische markt, en een
klap voor de concurrentie.
„Het is nog te vaak wij tegen zij. Dat is een slechte
opstelling. We moeten de concurrentie samen te
gemoet treden. En ook als we met Delta en China
Eastern praten, moeten we krachtig en zo groot
mogelijk zijn. Dat is KLM in zijn eentje niet. Air
France een beetje meer, maar ook niet genoeg.
Delta Airlines en China Eastern investeren, om
dat ze geloven in de combinatie. Vóór deze deal
waren veel mensen binnen ons bedrijf niet posi
tief. De concurrentie is sterk, de resultaten zijn
niet goed, dat soort geluiden. Nu steken twee
krachtige bedrijven veel geld in het bedrijf. Dat
doen ze niet als ze geen vertrouwen in hebben.
Daar moeten de mensen trots op zijn."
6-daagse najaarsreis
Berlijn
Kurfürstendamm
8-daagse najaarsreis
Pittoresk Vrsar
en (0318) 58 09 58
7-daagse najaarsreis
Tarrenz in Tirol
8-daagse najaarsreis
Lutago, Zuid-Tirol
8-daagse najaarsreis
Toscane,
Umbrië en Rome
8-daagse najaarsreis
Sonthofen in de
Beierse Allgau
zaterdag 29 juli 2017
Wordt u niet ontzettend moe van al die herrie
in de media?
Het helpt niet als de voorzitter van de Neder
landse ondernemingsraad zoiets zegt.
Welke vooroordelen bedoelt u? Fransen zijn
lui, Nederlanders zijn arrogant?
Hoe kan dat?
Jean-Marc Janaillac
tijdens de presentatie
van de halfjaarcijfers
van Air France-KLM in
Parijs.
FOTO ANP/KOEN VAN WEEL
Begrijpt u die angst?
Maar er is geen enkele garantie dat het niet
gebeurt.
U bent nu een jaar topman van dit bedrijf. Hebt
u de complexiteit ervan onderschat?
Om die concurrentie aan te kunnen, moet je
het wel eens zijn met elkaar. Ergert u zich aan
het chauvinisme in Frankrijk en Nederland?
Vertrekdatum: 16 oktober 2017 5 Vertrekdatum: 14 oktober 2017
Vertrekdatum: 14 oktober 2017
Vertrekdatum: 14 oktober 2017 m Vertrekdata: 14, 23 oktober 2017
Vertrekdata: 14, 23 oktober 2017
boekingen. www bolderman.nl
Prijs p.p. o.b.v.2 pers. kamer exci Calamiteitenfonds reserveringskosten