bnJd^ïïmiziiMji TMf. SZ3 E 21 De winst van KLM is hogerdan die van Air France, en dat is prima „Ik ben er bedroefd over, en soms word ik er ook moe van ja. Ik lees en hoor het ook allemaal. Neem dat rapport. Daar stonden positieve en negatieve dingen in. In de pers lees je vervolgens alleen maar de negatieve zaken. Maar als ik de mensen binnen ons bedrijf zie, zie ik mensen die betrokken zijn, die graag samenwerken. Te gelijk weet ik dat er zowel bij KLM als bij Air France mensen zijn die alleen maar achteruit kijken. Zij leven in het verleden. Ze hebben het samengaan van Air France en KLM nooit geac cepteerd. Zij verspreiden dit geluid. Maar het verleden bestaat niet meer." „Ik wil het niet over individuen hebben. Er zijn uitdagingen, maar die los je zo niet op. Ik sta open voor verbeteringen. Je kunt altijd naar de slechte dingen kijken, maar dat helpt niet. En het is vreselijk als je dat ook nog eens bevoor oordeeld doet." „Ja, dat gaat nooit werken. Kijk: toen beide be drijven samengingen, had KLM een omzet van zes miljard. Nu is dat meer dan tien miljard. Dat komt door het harde werk van KLM zelf, van Pie- ter Eibers en zijn team. Maar het komt ook door dat KLM de Franse markt op kan. Die is vier keer zo groot als de Nederlandse. Het salesteam van Air France was een beetje beter vertegenwoor digd in het buitenland dan dat van KLM. Air France heeft ook geprofiteerd, maar niet zo veel." „Dat gaat altijd zo. Vergelijk het met twee vis sen, een kleine en een grote, die eerst allebei een eigen kom hebben: de kleine een kleine kom en de grote een grote kom. Als je ze vervolgens sa men in een grotere kom stopt, groeit de kleine vis daarna harder. Die heeft plotseling een veel grotere omgeving. Voor de grote vis is het ver schil met de eerdere kom veel minder groot. Als Franse piloten hun onvrede uiten over de snel lere groei van KLM, en zeggen dat ze hun activi teiten gestolen hebben.dat is crazy! Het was volkomen natuurlijk wat er gebeurde." De Air France-KLM top spreekt het inmiddels hardop uit. De winst van KLM is hoger dan die van Air France, en dat is prima. Janaillac: „We moeten zorgen dat Air France ook weer winst gevend gaat groeien, maar KLM zal altijd winst gevender zijn. Het is kostbaarder om in Frankrijk te opere ren. Sociale zekerheid is duurder, de belasting ook. Maar dat ontslaat Air France niet van de plicht in kosten te snijden en prestaties te verbe teren." Dat het beter moet, zegt het bedrijf al jaren, maar in het eerste halfjaar maakte KLM vijf keer zoveel winst als Air France. Jean-Marc Janaillac zegt dat de Fransen hard werken, maar kan niet zeggen wanneer zich dat in betere resultaten vertaalt. Ondertussen voedt de scheefgroei het onbe hagen, ook in Nederland. Wanneer halen de Fransen, die hoe je het ook wendt of keert eige naar zijn van KLM, vliegtuigen naar Parijs? Wanneer doen ze een greep in de kas? „Ik snap het, maar dat is nooit gebeurd, en het gaat niet gebeuren. Er is geen begin van een be gin van een begin van een intentie om dat te doen, er is nooit over gepraat. De vliegtuigen van KLM zijn betaald door KLM en eigendom van KLM. Mensen denken dat de winst van Air France en die van KLM op één hoop worden ge veegd en dat die dan weer verdeeld wordt, maar zo werkt het niet. De bedrijven blijven onafhan kelijk. Als je de Koninklijke Luchtvaart Maat schappij bent, heb je een kroon op je toestel. Ben je Air France, dan draag je de Franse vlag. Dat zal altijd zo blijven." „Er is geen reden, nu niet en ook niet in de voor zienbare toekomst, om deze angst te hebben. Ne derlanders zijn vertegenwoordigd in de Raad van Bestuur, en ze laten zich horen. Er is bij het sa mengaan een afspraak gemaakt, op verzoek van de Nederlanders, over balans in de productie groei. Die afspraak is geschonden, maar in Neder lands voordeel." „Nee, ik wist dat de luchtvaart ingewikkeld in el kaar zit, kende Air France ook wel. Wat ik onder schat heb, is de concurrentie. Die is veel heviger dan vroeger. We zijn als het ware omsingeld. Lowcostmaatschappijen, luchtvaartbedrijven uit de Golfregio." Donderdag maakte de Frans-Nederlandse combinatie bekend dat Delta Airlines en China Eastern samen 751 miljoen euro in het bedrijf pompen, in ruil voor 20 procent van de aande len. Air France-KLM koopt zich op zijn beurt in bij Virgin, het bedrijf van miljardair Richard Branson. Het moet een strategisch voordeel op leveren op de trans-Atlantische markt, en een klap voor de concurrentie. „Het is nog te vaak wij tegen zij. Dat is een slechte opstelling. We moeten de concurrentie samen te gemoet treden. En ook als we met Delta en China Eastern praten, moeten we krachtig en zo groot mogelijk zijn. Dat is KLM in zijn eentje niet. Air France een beetje meer, maar ook niet genoeg. Delta Airlines en China Eastern investeren, om dat ze geloven in de combinatie. Vóór deze deal waren veel mensen binnen ons bedrijf niet posi tief. De concurrentie is sterk, de resultaten zijn niet goed, dat soort geluiden. Nu steken twee krachtige bedrijven veel geld in het bedrijf. Dat doen ze niet als ze geen vertrouwen in hebben. Daar moeten de mensen trots op zijn." 6-daagse najaarsreis Berlijn Kurfürstendamm 8-daagse najaarsreis Pittoresk Vrsar en (0318) 58 09 58 7-daagse najaarsreis Tarrenz in Tirol 8-daagse najaarsreis Lutago, Zuid-Tirol 8-daagse najaarsreis Toscane, Umbrië en Rome 8-daagse najaarsreis Sonthofen in de Beierse Allgau zaterdag 29 juli 2017 Wordt u niet ontzettend moe van al die herrie in de media? Het helpt niet als de voorzitter van de Neder landse ondernemingsraad zoiets zegt. Welke vooroordelen bedoelt u? Fransen zijn lui, Nederlanders zijn arrogant? Hoe kan dat? Jean-Marc Janaillac tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers van Air France-KLM in Parijs. FOTO ANP/KOEN VAN WEEL Begrijpt u die angst? Maar er is geen enkele garantie dat het niet gebeurt. U bent nu een jaar topman van dit bedrijf. Hebt u de complexiteit ervan onderschat? Om die concurrentie aan te kunnen, moet je het wel eens zijn met elkaar. Ergert u zich aan het chauvinisme in Frankrijk en Nederland? Vertrekdatum: 16 oktober 2017 5 Vertrekdatum: 14 oktober 2017 Vertrekdatum: 14 oktober 2017 Vertrekdatum: 14 oktober 2017 m Vertrekdata: 14, 23 oktober 2017 Vertrekdata: 14, 23 oktober 2017 boekingen. www bolderman.nl Prijs p.p. o.b.v.2 pers. kamer exci Calamiteitenfonds reserveringskosten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 21