li Negatief advies toekomstplan Dethon 3 Een fietsenmaker of - zoals hij tegenwoordig heet - fietstechnicus is niet te vinden in Zeeland. Mede op verzoek van Zeeuwse fietswinkels komt er nu een leerwerk opleiding. De Tweewieler Academy begint in september een opleiding tot zelfstandig werkend fietstechnicus. Fietsenzaken komen momenteel nauwelijks aan geschoold personeel. Terwijl Zeeland in middels tot vijfsterren fietsprovincie is gepro moveerd, ontbreekt het aan een fietstechniek- opleiding. De Tweewieler Academy in Mid delburg, onderdeel van Innovam die 150 ver schillende opleidingen verzorgt in de mobili teitsbranche, vult dat vacuüm met een twee jarige opleiding. Voor een compleet onder- wijspakket werkt De Twee wieler Academy samen met ROC Midden Nederland, omdat die een fietstechni- cusopleiding aanbiedt en dus het noodzakelijke diplo manummer bezit. Scalda, de Zeeuwse ROC, heeft beide (nog) niet. „Het kan zijn dat Scalda dat wel een keer aan vraagt. Tegen die tijd zien we wel of we iets voor elkaar kunnen beteke nen", zegt Yvo van Rotterdam van de Twee wieler Academy. De Tweewieler Academy werkt samen met fietscafé Cycle Hub in Middelburg. Dat ver huurt een ruimte als leslokaal. Vanaf 11 sep tember kunnen deelnemers zich er laten op leiden tot fietstechnicus op niveau mbo 2, met aansluitend de mogelijkheid tot vervolgstu dies op niveau mbo 3 en 4. Met een diploma op mbo 4-niveau op zak is de geslaagde in staat een grote fietsenzaak te leiden. De fietstechnicusopleiding betreft een leer- werkplek. De deelnemers gaan aan de slag bij een fietsenzaak en bezoeken één dag per week de school. „Overigens houdt de Tweewieler Academy in de lestijden rekening met het re creatieseizoen", onderstreept Van Rotterdam. Er zijn tot nu toe twaalf aanmeldingen voor de klas, waarin plaats is voor maximaal zeventien studenten. Het zijn vooral medewerkers van fietsbedrijven die zich verder willen bekwa men, maar er zijn ook kandidaten via het UWV binnengekomen. Bijvoorbeeld een tuinman die eens iets anders wil. Met een op leiding in Middelburg hoopt de Tweewieler Academy ook stiekem Belgische studenten binnen te loodsen. Doordat Zeeland veel ou deren telt (vergrijzing) en een flink aantal jongeren wegtrekt (ontgroening), is technisch personeel in Zee land al moeilijk te vinden. In de strijd om de schaarse jon gere die voor techniek kiest,, delven fietsenmakers vaak het onderspit, terwijl de ko mende jaren wel medewer kers met pensioen gaan. Die moeten worden vervangen, zegt Herbert Det- tingmeijer, mede-eigenaar van de Cycle Hub, die met zijn andere bedrijfWende Personeels diensten zich ook bezighoudt met re-integra- tie en detachering. Aan de andere kant neemt het fietsbezit en -gebruik toe. Nederland telt zo'n 22 miljoen fietsen, waarvan 1,3 miljoen e-bikes. Het aantal verkochte elektrische fietsen beslaat inmid dels 30 procent van de totale fietsverkoop. Dat laatste maakt het vak ook complexer. Detting- meijer stelt dan ook vast: „De ouderwetse fiet senmaker bestaat niet meer. Je moet niet al leen meer verstand hebben van mechaniek, maar door de opmars van de e-bike ook van elektrotechniek." De ouderwetse fietsenmaker bestaat niet meer FIETSCIJFERS Het voorstel is de huidige pro ductieactiviteiten van Dethon, waar zo'n duizend mensen met en zonder een arbeidsbe- perking werken, te handha ven. Dethon krijgt er ook nog een belangrijke taak bij: het aan werk helpen van bij standsgerechtigden, oftewel re-integratie. Arbeidservaring opdoen bij Dethon, met be houd van uitkering, is daar on derdeel van. De ondernemingsraden van Terneuzen en Sluis wijzen deze visie resoluut van de hand. Zij baseren zich op een onafhankelijke analyse die door onderzoeksbureau Sti- mulansz voor hen is gemaakt. Stimulansz stelt dat het sa menvoegen van productie- en re-integratiezaken in Dethon financieel erg risicovol is. En het is bovenal niet goed voor het huidige Dethon-personeel en voor werkzoekenden. Het weer aan de slag helpen van uitkeringsgerechtigden is nu een taak van het Werkservice- punt Zeeuws-Vlaanderen. Dat voert die taak goed uit, volgens Stimulansz. De vraag is daarom waarom deze taak bij Dethon moet komen, terwijl Dethon er tot nu toe slecht in slaagt om mensen met een ar- beidsbeperking elders te plaat sen, aldus Stimulansz. Dethon ziet de rijkssubsi dies sterk dalen. Het personeel dat in 2015 in dienst was, mag blijven, maar nieuwe mensen komen er niet meer bij. De rijksoverheid wil van grote so ciale werkvoorzieningen af. Mensen met een arbeidsbe- perking moeten in het gewone bedrijfsleven en bij de over heid gaan werken. Loonkos tensubsidies zijn daarvoor be schikbaar. Alleen voor een be perkte groep mensen met een ernstige arbeidsbeperking zou een voorziening moeten blij ven. De ondernemingsraden van Terneuzen en Sluis vrezen dat financiële gaten bij Dethon straks met andere middelen voor sociale zaken worden ge dicht. „Het doel kan niet zijn een staatsbedrijf in stand te hou den", stelt de Terneuzense or- voorzitter Jack Veraart, „en veel geld in stenen en machi nes te steken, terwijl dat beter Het doel kan niet zijn een staatsbedrijf in stand te houden besteed kan worden aan het helpen van de mensen om wie het gaat." Hij pleit voor een kleine Dethon voor mensen met een ernstige ar beidshandicap. Bestaande productieactiviteiten kun nen worden voortgezet in de markt met handhaving van de huidige medewerkers, door hen daar - met onder meer garanties bij ziekte - onder te brengen. Wat de ondernemingsra den van Hulst en Dethon ad viseren, is nog niet bekend gemaakt. De Zeeuws- Vlaamse gemeenteraden be slissen uiteindelijk over het toekomstplan. Dat gebeurt waarschijnlijk in september. zaterdag 29 juli 2017 Tekort aan fietsenmakers in Zeeland Frank Balkenende Middelburg -Herbert Dettingmeijer, Cycle Hub Herbert Dettingmeijer: „Door de opmars van de e-bike moet je ook verstand heb ben van elektrotechniek." foto dirk--jan gjeltema Nederland telt 22 miljoen fietsen, waarvan 1,3 mil joen elektrische fietsen. Het aandeel elektrisch groeit en beslaat nu een derde van de fietsenver- koop. Zeeland heeft naar schat ting zo'n 450.000 fietsen Zeeland heeft geen fiets- techniekopleiding, die in Bergen op Zoom stopt er mogelijk mee. De vraag naar goed perso neel is hoog, mede doordat medewerkers (straks) met pensioen gaan. Het aantal leerlingen fiets- techniek is tussen 2012 en 2015 gedaald van bijna 500 naar iets meer dan 300. Het aantal perso neelsleden in de branche steeg van in die periode van 7000 naar 9000. Con clusie: de fietsenmaker is vaker ongeschoold. De marges op de verkoop van fietsen zijn dun, zodat het geld in de werkplaats moet worden verdiend. Dat vereist goed opgeleid per soneel met verstand van elektrotechniek. Het lukt maar niet om het in Zeeuws-Vlaanderen eens te worden over de toekomst van sociale werkvoorziening Dethon. De ondernemings raden van de gemeenten Sluis en Terneuzen hebben negatief geadviseerd over een plan dat de colleges van B en W van Sluis, Terneuzen en Hulst hebben goedge keurd. Harmen van der Werf Terneuzen -Jack Veraart, or-voorzitter Terneuzen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 139