li
Negatief advies toekomstplan Dethon
3
Een fietsenmaker of - zoals hij tegenwoordig heet -
fietstechnicus is niet te vinden in Zeeland. Mede op
verzoek van Zeeuwse fietswinkels komt er nu een leerwerk
opleiding. De Tweewieler Academy begint in september een
opleiding tot zelfstandig werkend fietstechnicus.
Fietsenzaken komen momenteel nauwelijks
aan geschoold personeel. Terwijl Zeeland in
middels tot vijfsterren fietsprovincie is gepro
moveerd, ontbreekt het aan een fietstechniek-
opleiding. De Tweewieler Academy in Mid
delburg, onderdeel van Innovam die 150 ver
schillende opleidingen verzorgt in de mobili
teitsbranche, vult dat vacuüm met een twee
jarige opleiding.
Voor een compleet onder-
wijspakket werkt De Twee
wieler Academy samen met
ROC Midden Nederland,
omdat die een fietstechni-
cusopleiding aanbiedt en
dus het noodzakelijke diplo
manummer bezit. Scalda, de
Zeeuwse ROC, heeft beide
(nog) niet. „Het kan zijn dat
Scalda dat wel een keer aan
vraagt. Tegen die tijd zien
we wel of we iets voor elkaar kunnen beteke
nen", zegt Yvo van Rotterdam van de Twee
wieler Academy.
De Tweewieler Academy werkt samen met
fietscafé Cycle Hub in Middelburg. Dat ver
huurt een ruimte als leslokaal. Vanaf 11 sep
tember kunnen deelnemers zich er laten op
leiden tot fietstechnicus op niveau mbo 2, met
aansluitend de mogelijkheid tot vervolgstu
dies op niveau mbo 3 en 4. Met een diploma op
mbo 4-niveau op zak is de geslaagde in staat
een grote fietsenzaak te leiden.
De fietstechnicusopleiding betreft een leer-
werkplek. De deelnemers gaan aan de slag bij
een fietsenzaak en bezoeken één dag per week
de school. „Overigens houdt de Tweewieler
Academy in de lestijden rekening met het re
creatieseizoen", onderstreept Van Rotterdam.
Er zijn tot nu toe twaalf aanmeldingen voor de
klas, waarin plaats is voor maximaal zeventien
studenten. Het zijn vooral medewerkers van
fietsbedrijven die zich verder willen bekwa
men, maar er zijn ook kandidaten via het
UWV binnengekomen. Bijvoorbeeld een
tuinman die eens iets anders wil. Met een op
leiding in Middelburg hoopt de Tweewieler
Academy ook stiekem Belgische studenten
binnen te loodsen.
Doordat Zeeland veel ou
deren telt (vergrijzing) en
een flink aantal jongeren
wegtrekt (ontgroening), is
technisch personeel in Zee
land al moeilijk te vinden. In
de strijd om de schaarse jon
gere die voor techniek kiest,,
delven fietsenmakers vaak
het onderspit, terwijl de ko
mende jaren wel medewer
kers met pensioen gaan. Die
moeten worden vervangen, zegt Herbert Det-
tingmeijer, mede-eigenaar van de Cycle Hub,
die met zijn andere bedrijfWende Personeels
diensten zich ook bezighoudt met re-integra-
tie en detachering.
Aan de andere kant neemt het fietsbezit en
-gebruik toe. Nederland telt zo'n 22 miljoen
fietsen, waarvan 1,3 miljoen e-bikes. Het aantal
verkochte elektrische fietsen beslaat inmid
dels 30 procent van de totale fietsverkoop. Dat
laatste maakt het vak ook complexer. Detting-
meijer stelt dan ook vast: „De ouderwetse fiet
senmaker bestaat niet meer. Je moet niet al
leen meer verstand hebben van mechaniek,
maar door de opmars van de e-bike ook van
elektrotechniek."
De ouderwetse
fietsenmaker
bestaat niet meer
FIETSCIJFERS
Het voorstel is de huidige pro
ductieactiviteiten van Dethon,
waar zo'n duizend mensen
met en zonder een arbeidsbe-
perking werken, te handha
ven. Dethon krijgt er ook nog
een belangrijke taak bij: het
aan werk helpen van bij
standsgerechtigden, oftewel
re-integratie. Arbeidservaring
opdoen bij Dethon, met be
houd van uitkering, is daar on
derdeel van.
De ondernemingsraden van
Terneuzen en Sluis wijzen
deze visie resoluut van de
hand. Zij baseren zich op een
onafhankelijke analyse die
door onderzoeksbureau Sti-
mulansz voor hen is gemaakt.
Stimulansz stelt dat het sa
menvoegen van productie- en
re-integratiezaken in Dethon
financieel erg risicovol is. En
het is bovenal niet goed voor
het huidige Dethon-personeel
en voor werkzoekenden. Het
weer aan de slag helpen van
uitkeringsgerechtigden is nu
een taak van het Werkservice-
punt Zeeuws-Vlaanderen. Dat
voert die taak goed uit, volgens
Stimulansz. De vraag is
daarom waarom deze taak bij
Dethon moet komen, terwijl
Dethon er tot nu toe slecht in
slaagt om mensen met een ar-
beidsbeperking elders te plaat
sen, aldus Stimulansz.
Dethon ziet de rijkssubsi
dies sterk dalen. Het personeel
dat in 2015 in dienst was, mag
blijven, maar nieuwe mensen
komen er niet meer bij. De
rijksoverheid wil van grote so
ciale werkvoorzieningen af.
Mensen met een arbeidsbe-
perking moeten in het gewone
bedrijfsleven en bij de over
heid gaan werken. Loonkos
tensubsidies zijn daarvoor be
schikbaar. Alleen voor een be
perkte groep mensen met een
ernstige arbeidsbeperking zou
een voorziening moeten blij
ven.
De ondernemingsraden van
Terneuzen en Sluis vrezen dat
financiële gaten bij Dethon
straks met andere middelen
voor sociale zaken worden ge
dicht.
„Het doel kan niet zijn een
staatsbedrijf in stand te hou
den", stelt de Terneuzense or-
voorzitter Jack Veraart, „en
veel geld in stenen en machi
nes te steken, terwijl dat beter
Het doel kan
niet zijn een
staatsbedrijf
in stand te
houden
besteed kan worden aan het
helpen van de mensen om
wie het gaat." Hij pleit voor
een kleine Dethon voor
mensen met een ernstige ar
beidshandicap. Bestaande
productieactiviteiten kun
nen worden voortgezet in de
markt met handhaving van
de huidige medewerkers,
door hen daar - met onder
meer garanties bij ziekte -
onder te brengen.
Wat de ondernemingsra
den van Hulst en Dethon ad
viseren, is nog niet bekend
gemaakt. De Zeeuws-
Vlaamse gemeenteraden be
slissen uiteindelijk over het
toekomstplan. Dat gebeurt
waarschijnlijk in september.
zaterdag 29 juli 2017
Tekort aan
fietsenmakers
in Zeeland
Frank Balkenende
Middelburg
-Herbert Dettingmeijer,
Cycle Hub
Herbert Dettingmeijer: „Door de opmars van de e-bike moet je ook verstand heb
ben van elektrotechniek." foto dirk--jan gjeltema
Nederland telt 22 miljoen
fietsen, waarvan 1,3 mil
joen elektrische fietsen.
Het aandeel elektrisch
groeit en beslaat nu een
derde van de fietsenver-
koop.
Zeeland heeft naar schat
ting zo'n 450.000 fietsen
Zeeland heeft geen fiets-
techniekopleiding, die in
Bergen op Zoom stopt er
mogelijk mee.
De vraag naar goed perso
neel is hoog, mede doordat
medewerkers (straks) met
pensioen gaan.
Het aantal leerlingen fiets-
techniek is tussen 2012 en
2015 gedaald van bijna
500 naar iets meer dan
300. Het aantal perso
neelsleden in de branche
steeg van in die periode
van 7000 naar 9000. Con
clusie: de fietsenmaker is
vaker ongeschoold.
De marges op de verkoop
van fietsen zijn dun, zodat
het geld in de werkplaats
moet worden verdiend. Dat
vereist goed opgeleid per
soneel met verstand van
elektrotechniek.
Het lukt maar niet om het in
Zeeuws-Vlaanderen eens te
worden over de toekomst
van sociale werkvoorziening
Dethon. De ondernemings
raden van de gemeenten
Sluis en Terneuzen hebben
negatief geadviseerd over
een plan dat de colleges van
B en W van Sluis, Terneuzen
en Hulst hebben goedge
keurd.
Harmen van der Werf
Terneuzen
-Jack Veraart,
or-voorzitter
Terneuzen