'Het kan, en het is goed voor het milieu' II II 5 Autoproducenten zijn erbij gebaat als regels overal hetzelfde zijn Met een script in de hand doorkruist hij de stad, op zoek naar filmlocaties. Juist hij, met die fraaie Lancia benzineslurper onder z'n kont, vindt dat we snel op elektrisch rijden moeten overgaan. „Want het kan toch al lang? En goed voor het milieu. Hoewel, al die energie voor elek trisch rijden moet ook weer opgewekt wor den. Dus of het écht beter is? Daarom is het moeilijk er echt wat van te vinden." En daar gaat Martijn, op zoek naar een viaduct of flat voor een moordpartij. Oplaadpunten Het busje van Corné de Vries (37) neemt zijn plaats in. „Over acht jaar alléén elektrisch rij- den? Kan me niet voorstellen. Maar ik kan me ook niet voorstellen dat ik dan 45 jaar ben, haha. Ik zie ook steeds minder oplaadpunten. Die kon je vroeger bij je huis krijgen, toch? Ik zie ze niet meer." John Rogers (43) gooit 10 meter verderop ook zijn wagen vol. „Elektrisch rijden? Ik kan me er alles bij voorstellen dat ze dat willen." Met 'ze' bedoelt hij de overheden in Europa. „Want benzine wordt steeds moeilijker te verkrijgen, hè. Met al die problemen in lan den als Venezuela en Saoedi-Arabië. Mij maakt het persoonlijk niks uit. Een vervoer middel is om van punt a naar b te komen, met of zonder benzine." Een vervoermiddel is om van punt a naar b te komen, met of zonder benzine Nog even terug naar Martijn van Dishoeck. Voor tv-series als Flikken Rotterdam zou het lekker zijn, elektrisch rijden: „We moeten nu het lawaai van die motoren wegdrukken. Op names in een rijdende auto zijn altijd met ra men dicht, vanwege de herrie. Dat probleem zou dan mooi opgelost zijn." kanten te dwingen hun auto's mi lieuvriendelijker te maken, legt de Europese Unie nu boetes op als fa brikanten de normen overschrij den. Maar Brussel deelt ook belo ningen uit aan autobouwers die ex tra zuinige voertuigen maken. Sommige autofabrikanten gaan een stap verder. In juni maakte het Zweedse Volvo bekend per 2019 geen enkele auto met verbran dingsmotor te zullen maken, al blij ven er nog wel wat hybride varian ten - die rijden op een combinatie van fossiele brandstof en elektrisch. Ook andere autofabrikanten schakelen over. Na het schandaal bij Volkswagen, dat op grote schaal sjoemelde met de uitstoot, maakte het Duitse bedrijf bekend voor 2025 meer dan 25 elektrische modellen op de markt te brengen. Eerder dit jaar werd Opel over genomen door Peugeot, mede omdat dat bedrijf veel technologi sche kennis heeft over elektrisch rijden. Gratis parkeren Wereldwijd rijden er twee miljoen elektrische auto's, waarvan 40 pro cent in China. De overheid daar dwingt elektrisch rijden af in de strijd tegen de luchtvervuiling in de miljoenensteden. Noorwegen - nota bene de groot ste olieproducent van Europa - gaat het verst. Daar mogen vanaf 2025 uitsluitend nog elektrische auto's rondrijden. Om dat te bereiken hoeven kopers tot die tijd nauwe lijks belasting te betalen. Ze mogen gebruikmaken van de busbaan, gra tis parkeren en gratis mee op de veerboot. Terwijl automobilisten die voor benzine of diesel kiezen juist zwaar worden belast. Nederland telt nu ruim 100.00 elektrische voertuigen. Daarmee wordt op Noorwegen na nergens zoveel elektrisch gereden in Europa als bij ons. Maar voorlopig blijven auto's met een stekker in de minderheid. Veel automobilisten zijn huiverig om over te stappen, bijvoorbeeld omdat veel accu's al na 200 tot 300 kilome ter leeg zijn. Bovendien zijn elektrische auto's nog vrij duur in aanschaf. Hoogleraar Van Wee verwacht dat fabrikanten die problemen snel oplossen. „En dan wordt elektrisch rijden zo aantrekkelijk dat er ook geen wetten meer nodig zijn om het te bevorderen. Hooguit zal de overheid een vergunning moeten afgeven voor een laadstation. Net als nu voor een benzinesta tion." Ook Van Zwieten van Natuur Milieu is optimistisch. „Laadpalen schieten als paddenstoelen uit de grond. Elk automerk ontwikkelt een elektrische auto. De actieradius van de voertuigen wordt steeds groter. Wetgeving is vooral nodig als stok achter de deur bij de achter blijvers." donderdag 27 juli 2017 GO In een enorme bak komt-ie aanrijden bij benzinepomp Shell naast het Hofplein in Rotterdam. Voor het duurste grapje van de dag: tanken. „Deze rijdt één op een emmer", grapt Martijn van Dishoeck (33), locatiescout bij de tv-serie Flikken Rotter dam. Victor Schildkamp Rotterdam Martijn van Dishoeck ziet elektrisch rij den wel zitten, foto frank de roo —John Rogers —hoogleraar Bert van Wee

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 5