'Het kan, en het is goed voor het milieu'
II
II
5
Autoproducenten
zijn erbij gebaat
als regels overal
hetzelfde zijn
Met een script in de hand doorkruist hij de
stad, op zoek naar filmlocaties. Juist hij, met
die fraaie Lancia benzineslurper onder z'n
kont, vindt dat we snel op elektrisch rijden
moeten overgaan.
„Want het kan toch al lang? En goed voor
het milieu. Hoewel, al die energie voor elek
trisch rijden moet ook weer opgewekt wor
den. Dus of het écht beter is? Daarom is het
moeilijk er echt wat van te vinden." En daar
gaat Martijn, op zoek naar een viaduct of flat
voor een moordpartij.
Oplaadpunten
Het busje van Corné de Vries (37) neemt zijn
plaats in. „Over acht jaar alléén elektrisch rij-
den? Kan me niet voorstellen. Maar ik kan me
ook niet voorstellen dat ik dan 45 jaar ben,
haha. Ik zie ook steeds minder oplaadpunten.
Die kon je vroeger bij je huis krijgen, toch? Ik
zie ze niet meer."
John Rogers (43) gooit 10 meter verderop ook
zijn wagen vol. „Elektrisch rijden? Ik kan me
er alles bij voorstellen dat ze dat willen." Met
'ze' bedoelt hij de overheden in Europa.
„Want benzine wordt steeds moeilijker te
verkrijgen, hè. Met al die problemen in lan
den als Venezuela en Saoedi-Arabië. Mij
maakt het persoonlijk niks uit. Een vervoer
middel is om van punt a naar b te komen, met
of zonder benzine."
Een vervoermiddel is om van
punt a naar b te komen, met
of zonder benzine
Nog even terug naar Martijn van Dishoeck.
Voor tv-series als Flikken Rotterdam zou het
lekker zijn, elektrisch rijden: „We moeten nu
het lawaai van die motoren wegdrukken. Op
names in een rijdende auto zijn altijd met ra
men dicht, vanwege de herrie. Dat probleem
zou dan mooi opgelost zijn."
kanten te dwingen hun auto's mi
lieuvriendelijker te maken, legt de
Europese Unie nu boetes op als fa
brikanten de normen overschrij
den. Maar Brussel deelt ook belo
ningen uit aan autobouwers die ex
tra zuinige voertuigen maken.
Sommige autofabrikanten gaan
een stap verder. In juni maakte het
Zweedse Volvo bekend per 2019
geen enkele auto met verbran
dingsmotor te zullen maken, al blij
ven er nog wel wat hybride varian
ten - die rijden op een combinatie
van fossiele brandstof en elektrisch.
Ook andere autofabrikanten
schakelen over. Na het schandaal bij
Volkswagen, dat op grote schaal
sjoemelde met de uitstoot, maakte
het Duitse bedrijf bekend voor 2025
meer dan 25 elektrische modellen
op de markt te brengen.
Eerder dit jaar werd Opel over
genomen door Peugeot, mede
omdat dat bedrijf veel technologi
sche kennis heeft over elektrisch
rijden.
Gratis parkeren
Wereldwijd rijden er twee miljoen
elektrische auto's, waarvan 40 pro
cent in China. De overheid daar
dwingt elektrisch rijden af in de
strijd tegen de luchtvervuiling in
de miljoenensteden.
Noorwegen - nota bene de groot
ste olieproducent van Europa - gaat
het verst. Daar mogen vanaf 2025
uitsluitend nog elektrische auto's
rondrijden. Om dat te bereiken
hoeven kopers tot die tijd nauwe
lijks belasting te betalen. Ze mogen
gebruikmaken van de busbaan, gra
tis parkeren en gratis mee op de
veerboot. Terwijl automobilisten
die voor benzine of diesel kiezen
juist zwaar worden belast.
Nederland telt nu ruim 100.00
elektrische voertuigen. Daarmee
wordt op Noorwegen na nergens
zoveel elektrisch gereden in Europa
als bij ons.
Maar voorlopig blijven auto's met
een stekker in de minderheid. Veel
automobilisten zijn huiverig om
over te stappen, bijvoorbeeld omdat
veel accu's al na 200 tot 300 kilome
ter leeg zijn. Bovendien zijn
elektrische auto's nog vrij duur in
aanschaf.
Hoogleraar Van Wee verwacht
dat fabrikanten die problemen snel
oplossen. „En dan wordt elektrisch
rijden zo aantrekkelijk dat er ook
geen wetten meer nodig zijn om
het te bevorderen. Hooguit zal de
overheid een vergunning moeten
afgeven
voor een
laadstation.
Net als nu voor
een benzinesta
tion."
Ook Van Zwieten
van Natuur Milieu is
optimistisch. „Laadpalen
schieten als paddenstoelen uit
de grond. Elk automerk ontwikkelt
een elektrische auto. De actieradius
van de voertuigen wordt steeds
groter. Wetgeving is vooral nodig
als stok achter de deur bij de achter
blijvers."
donderdag 27 juli 2017
GO
In een enorme bak komt-ie aanrijden bij
benzinepomp Shell naast het Hofplein in
Rotterdam. Voor het duurste grapje van de
dag: tanken. „Deze rijdt één op een
emmer", grapt Martijn van Dishoeck (33),
locatiescout bij de tv-serie Flikken Rotter
dam.
Victor Schildkamp
Rotterdam
Martijn van Dishoeck ziet elektrisch rij
den wel zitten, foto frank de roo
—John Rogers
—hoogleraar Bert van Wee