Parijs is nog ver j mmsans? Niet elk vrijgezellenuitje is een feestje waard Een duivelsuitdrijving van dertien in een dozijn 21 PARIS CAN WAIT 'Z moeilijk in Hollywood om geld los te krijgen." Opoffering Het verhaal dat zij in Paris Can Wait vertelt is bovendien ook nog autobi ografisch. Diane Lane speelt de echt genote van een drukbezette filmpro ducent (Alec Baldwin) voor wie zij zich op alle mogelijke manieren uit slooft. „Zij pakt zijn koffer in, regelt zijn afspraken. Kortom, zij offert zich voor hem op", vat Eleanor samen. Overeenkomsten met haar eigen leven zijn er zeker. Als echtgenote van een imposante persoonlijkheid als Francis Ford Coppola (78) die be kend staat als de belangrijkste regis seur van zijn generatie, cijferde Elea nor zich jarenlang weg. Haar filmcar rière verdween in de ijskast. „Ook de vrouw in mijn film heeft dat met haar werkzame leven ge daan. Maar zij houdt wel van haar echtgenoot. Doordat zij dagenlang op stap gaat met een Franse filmprodu cent die haar op allerlei manieren verwent bloeit zij op. „Ook ik heb ooit een dergelijke trip van Cannes naar Parijs meegemaakt. Tijdens het filmfestival van Cannes in 2009 ging Francis naar Hongarije. Daar had ik geen zin in. Een relatie van hem bracht mij toen per auto naar Parijs." Schoenen Van haar familie kreeg Coppola di verse suggesties voor het scenario. Haar zoon stelde voor wat er gebeurde als het reizende paar onderweg auto pech kreeg. „Hij had een originele op lossing. Mijn dochter stuurde schoe nen op die ik op de set moest dragen." Coppola stopte veel eigen ervarin gen in het verhaal. Zo heeft haar hoofdpersonage ook een kind verlo ren. Een merkwaardig detail is dat beide mannen in de film op een ge geven moment twee verschillende sokken dragen. „Dat heeft Francis een tijdlang gedaan. Hij dacht daar mee een nieuwe modetrend te creë ren. Maar dat sloeg niet echt aan." Ook belangrijk in Paris Can Wait zijn de cultuurverschillen tussen Frankrijk en Amerika. „Mijn hoofd personage leert meer van het leven te genieten. Amerikanen leven te jach tig. Fransen genieten. Ruik eens va ker aan de rozen is eigenlijk de bood schap van mijn film." Girls Night Out De vergelijking met komische evenknieën als The Hangover en Bridesmaids is onvermijdelijk. He laas is deze magere kopie lang zo leuk niet. In plaats van de bizarre, ronduit hilarische combinatie van Mike "iyson, een tijger en een ver dwaalde kip in een vijfsterrenho tel krijgen we hier te maken met luiers voor volwassenen, piemel speelgoed en swingers. En hoewel al die zaken in feite even mal klin ken, pakt de eerste reeks origineel en perfect getimed uit, terwijl de tweede ronduit flauw en plat blijkt. Vijf vriendinnen reizen af naar Miami voor het vrijgezellenfeest van Jess (Johansson). Nog één keer hangen ze de beest uit met drank, snuifgoed en een stripper op de koop toe. Maar als die bink per ongeluk het leven laat, raken de dames in paniek. Kunnen ze hun sporen nog wissen? Aan de regie of de acteurs ligt het niet per se; het script zit er steeds net - of helemaal - naast. En enkele morele lesjes dempen de lol al helemaal. The Crucifixion Exorcisme blijft voor regisseurs van horrorfilms een dankbare voedingsbodem. Ook The Cruci fixion speelt zich afin het milieu van duiveluitdrijving, dubieuze priesters en nonnen en een de mon die zich niet laat beteugelen. The Crucifixion wordt verteld vanuit het standpunt van een jonge journaliste (gespeeld door Sophie Cookson) die naar Oost- Europa vertrekt, waar een priester verdacht wordt van de moord op een non. Al snel blijkt dat de moordverdachte meer in zijn macht heeft dan de gemiddelde geestelijke. Ook de Amerikaanse verslaggeefster, die zelf ook nog een familietrauma moet zien te verwerken, raakt in zijn ban. Deze horrorfilm blinkt niet uit door originaliteit. Ook de schrik- effecten zijn niet echt angstwek kend. The Cruxifixion is een grie zelfilm van dertien in een dozijn. - A.Z. donderdag 27 juli 2017 GO ±m DRAMA Regie: Eleanor Cop pola. Hoofdrollen: Diane Lane, Alec Baldwin en Arnaud Viard. Is hij charmant of bloedirritant? Anne, echtgenote van een Amerikaanse filmpro ducent, wordt tussen beide uitersten heen en weer geslingerd. De man in kwestie, een Franse collega van haar wederhelft, probeert haar tijdens een autorit van Can nes naar Parijs de ge neugten van het Franse culinaire en museale leven bij te brengen. Zijn probleem is dat hij bij vrijwel elk res taurantje stopt om zijn Amerikaanse metgezel te verwen nen. Zij heeft niets in te brengen, hij be paalt de route en het menu. Gaandeweg lijkt Pa rijs heel ver weg voor het duo. De vraag is of de Amerikaanse, die haar leven groten deels in dienst van haar man heeft door gebracht, valt voor de charmes van haar chauffeur. Coppola, zelf ge trouwd met regisseur Francis Ford Cop pola, houdt de span ning er lang in. Anne voelt zich zeker gevleid en gaande weg bloeit zij op. Diane Lane weet deze transformatie prachtig weer te geven. Deze romantische roadmovie zal vooral oudere filmliefheb bers aanspreken. Het tempo is gezapig. De vele herhalingen ('weer een roman tisch etentje, asje blieft niet') zijn niet echt nodig om de boodschap van Cop pola over te brengen. Maar Lane is zoals al tijd formidabel. - A.Z. 0 Anne (Diane Lane) bloeit op gedurende de reis. Anne en Jacques (Arnaud Viard) onder weg. FOTO'S SONY PICTURES KOMEDIE Regie: Lucia Aniello. Hoofdrollen: Scarlett Johansson, Kate McKin- non De vrijgezellenparty van Girls Night Out. FOTO UNIVERSAL PICTURES - Marieke Nieuwdorp HORROR Regie: Xavier Gena. Hoofdrollen: Sophie Cookson en Brittany Ashworth.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 21