Parijs is nog ver
j mmsans?
Niet elk vrijgezellenuitje
is een feestje waard
Een duivelsuitdrijving van
dertien in een dozijn
21
PARIS CAN WAIT
'Z
moeilijk in Hollywood om geld los te
krijgen."
Opoffering
Het verhaal dat zij in Paris Can Wait
vertelt is bovendien ook nog autobi
ografisch. Diane Lane speelt de echt
genote van een drukbezette filmpro
ducent (Alec Baldwin) voor wie zij
zich op alle mogelijke manieren uit
slooft. „Zij pakt zijn koffer in, regelt
zijn afspraken. Kortom, zij offert zich
voor hem op", vat Eleanor samen.
Overeenkomsten met haar eigen
leven zijn er zeker. Als echtgenote
van een imposante persoonlijkheid
als Francis Ford Coppola (78) die be
kend staat als de belangrijkste regis
seur van zijn generatie, cijferde Elea
nor zich jarenlang weg. Haar filmcar
rière verdween in de ijskast.
„Ook de vrouw in mijn film heeft
dat met haar werkzame leven ge
daan. Maar zij houdt wel van haar
echtgenoot. Doordat zij dagenlang op
stap gaat met een Franse filmprodu
cent die haar op allerlei manieren
verwent bloeit zij op.
„Ook ik heb ooit een dergelijke trip
van Cannes naar Parijs meegemaakt.
Tijdens het filmfestival van Cannes
in 2009 ging Francis naar Hongarije.
Daar had ik geen zin in. Een relatie
van hem bracht mij toen per auto
naar Parijs."
Schoenen
Van haar familie kreeg Coppola di
verse suggesties voor het scenario.
Haar zoon stelde voor wat er gebeurde
als het reizende paar onderweg auto
pech kreeg. „Hij had een originele op
lossing. Mijn dochter stuurde schoe
nen op die ik op de set moest dragen."
Coppola stopte veel eigen ervarin
gen in het verhaal. Zo heeft haar
hoofdpersonage ook een kind verlo
ren. Een merkwaardig detail is dat
beide mannen in de film op een ge
geven moment twee verschillende
sokken dragen. „Dat heeft Francis
een tijdlang gedaan. Hij dacht daar
mee een nieuwe modetrend te creë
ren. Maar dat sloeg niet echt aan."
Ook belangrijk in Paris Can Wait
zijn de cultuurverschillen tussen
Frankrijk en Amerika. „Mijn hoofd
personage leert meer van het leven te
genieten. Amerikanen leven te jach
tig. Fransen genieten. Ruik eens va
ker aan de rozen is eigenlijk de bood
schap van mijn film."
Girls Night Out
De vergelijking met komische
evenknieën als The Hangover en
Bridesmaids is onvermijdelijk. He
laas is deze magere kopie lang zo
leuk niet. In plaats van de bizarre,
ronduit hilarische combinatie van
Mike "iyson, een tijger en een ver
dwaalde kip in een vijfsterrenho
tel krijgen we hier te maken met
luiers voor volwassenen, piemel
speelgoed en swingers. En hoewel
al die zaken in feite even mal klin
ken, pakt de eerste reeks origineel
en perfect getimed uit, terwijl de
tweede ronduit flauw en plat
blijkt.
Vijf vriendinnen reizen af naar
Miami voor het vrijgezellenfeest
van Jess (Johansson). Nog één
keer hangen ze de beest uit met
drank, snuifgoed en een stripper
op de koop toe. Maar als die bink
per ongeluk het leven laat, raken
de dames in paniek. Kunnen ze
hun sporen nog wissen?
Aan de regie of de acteurs ligt
het niet per se; het script zit er
steeds net - of helemaal - naast.
En enkele morele lesjes dempen
de lol al helemaal.
The Crucifixion
Exorcisme blijft voor regisseurs
van horrorfilms een dankbare
voedingsbodem. Ook The Cruci
fixion speelt zich afin het milieu
van duiveluitdrijving, dubieuze
priesters en nonnen en een de
mon die zich niet laat beteugelen.
The Crucifixion wordt verteld
vanuit het standpunt van een
jonge journaliste (gespeeld door
Sophie Cookson) die naar Oost-
Europa vertrekt, waar een priester
verdacht wordt van de moord op
een non. Al snel blijkt dat de
moordverdachte meer in zijn
macht heeft dan de gemiddelde
geestelijke. Ook de Amerikaanse
verslaggeefster, die zelf ook nog
een familietrauma moet zien te
verwerken, raakt in zijn ban.
Deze horrorfilm blinkt niet uit
door originaliteit. Ook de schrik-
effecten zijn niet echt angstwek
kend. The Cruxifixion is een grie
zelfilm van dertien in een dozijn.
- A.Z.
donderdag 27 juli 2017
GO
±m
DRAMA
Regie: Eleanor Cop
pola. Hoofdrollen:
Diane Lane, Alec
Baldwin en Arnaud
Viard.
Is hij charmant of
bloedirritant? Anne,
echtgenote van een
Amerikaanse filmpro
ducent, wordt tussen
beide uitersten heen
en weer geslingerd.
De man in kwestie,
een Franse collega
van haar wederhelft,
probeert haar tijdens
een autorit van Can
nes naar Parijs de ge
neugten van het
Franse culinaire en
museale leven bij te
brengen.
Zijn probleem is dat
hij bij vrijwel elk res
taurantje stopt om
zijn Amerikaanse
metgezel te verwen
nen. Zij heeft niets in
te brengen, hij be
paalt de route en het
menu.
Gaandeweg lijkt Pa
rijs heel ver weg voor
het duo. De vraag is
of de Amerikaanse,
die haar leven groten
deels in dienst van
haar man heeft door
gebracht, valt voor de
charmes van haar
chauffeur.
Coppola, zelf ge
trouwd met regisseur
Francis Ford Cop
pola, houdt de span
ning er lang in.
Anne voelt zich zeker
gevleid en gaande
weg bloeit zij op.
Diane Lane weet
deze transformatie
prachtig weer te
geven.
Deze romantische
roadmovie zal vooral
oudere filmliefheb
bers aanspreken. Het
tempo is gezapig. De
vele herhalingen
('weer een roman
tisch etentje, asje
blieft niet') zijn niet
echt nodig om de
boodschap van Cop
pola over te brengen.
Maar Lane is zoals al
tijd formidabel.
- A.Z.
0
Anne (Diane Lane)
bloeit op gedurende
de reis.
Anne en Jacques
(Arnaud Viard) onder
weg. FOTO'S SONY PICTURES
KOMEDIE
Regie: Lucia Aniello. Hoofdrollen:
Scarlett Johansson, Kate McKin-
non
De vrijgezellenparty van Girls
Night Out. FOTO UNIVERSAL PICTURES
- Marieke Nieuwdorp
HORROR
Regie: Xavier Gena. Hoofdrollen:
Sophie Cookson en Brittany
Ashworth.