Leden Thoolse bieb lopen weg Line-up Dancetour Goes staat vast gaat nu voorbij In intercity over HSL- spoor of met de bus 9 NIEUWE RAILS ONDERHOUD MOERDIJKBRUG Het gedonder op de Moerdijkbrug moet maar eens afgelopen zijn. De dure oplossing: nieuwe rails op een rubber bedje. GOES DJ Mental Theo, Pep Rash en Childsplay staan op de Dance tour Goes. Het festival wordt ge houden op 30 juli op de Grote Markt in Goes. De line-up van de Dancetour Goes 2017 staat nu vast. Traditioneel wordt om 14.00 uur geopend met de winnaar van de regionale DJ Clash competitie. Dit jaar won de 18-jarige Jeffrey Verburg uit Goes, die optreedt onder de naam Heavy. Naast het optreden tijdens de dancetour mag hij ook verschil lende workshops volgen en hij maakt kans op een plek in de lande lijke finale van DJ Clash, later dit jaar. Na Heavy komt Joshua J uit Breda op het podium. Hij won vorig jaar de landelijke finale van DJ Clash en is dit jaar te zien op verschillende festivals. Daarna is het de beurt aan Bizzey, gevolgd door de Zeeuwen Pep& Rash (Jesse van de Ketterij en Ra- chidEl Uarichi). Zij draaien vanaf 17.30 uur. Childsplay start om 19.15 uur en Mental Theo sluit het dance- festival af. Hij staat vanaf 20.30 uur op het podium en draait een uur. Het festival staat voor bringing pe ople together. Daarom is de Dance tour Goes gratis toegankelijk voor iedereen vanaf 16 jaar. De Dance tour bezoekt dit jaar negen steden. Vorig jaar zegden 664 volwasse nen hun lidmaatschap van de bi bliotheek op. Er bleven er ruim duizend over. Van de 4.100 jeugd leden vertrokken er meer dan dui zend. Volgens directeur Janny van Vugt van Bibliotheek Ooster- schelde bestaat er geen twijfel over dat het ledenverlies te maken heeft met het nieuwe beleid in Tholen. De gemeenteraad besloot in 2015 om de vier 'echte' bibliotheken op te doeken en elk van de negen ker nen een beperkte bieb in de buurt te geven. Dat was een bezuiniging. Volgens Van Vugt leert navraag dat veel Tholenaren hun heil heb ben gezocht bij de bibliotheken in Bergen op Zoom en Halsteren. „Blijkbaar hebben deze mensen toch behoefte aan een traditionele bibliotheek, waar ze tussen de boeken kunnen snuffelen." In Tholen kunnen mensen hun boeken nu via internet bestellen en laten bezorgen in de bieb in de buurt. Daar is overigens ook nog een beperkte collectie aanwezig. Simpel gezegd staan er nog een paar kasten met doorgaans niet al te actuele boeken. Wie deze wil le nen, hoeft geen lid te zijn. Daar kan ook een deel van het ledenver lies door worden verklaard. Wisselcollectie De bieb in de buurt heeft geen jeugdboeken. In plaats daarvan hebben bijna alle basisscholen een wisselcollectie in huis gekregen. Om die te kunnen lenen, moeten de kinderen lid zijn. „Mede daar door hebben we er in deze leef tijdscategorie zelfs wat leden bij- gekregen", stelt Van Vugt. Het ver lies van meer dan duizend jeugd leden zit volgens haar volledig in de categorie 12-plus. „Die groep zien we vrijwel helemaal verdwij nen." I en monsterklus, noemt Pro- Rail het zelf. Een zeer speci alistische operatie, waarvoor het complete treinverkeer I over de oude Moerdijk spoorbrug voor tweeënhalve week wordt stilgelegd. Kort door de bocht hebben de spoor staven de afgelopen decennia nogal wat te verduren gehad en is het onderhoud beperkt en onvoldoende geweest. NS- treinen moesten sinds vorig jaar zelfs noodgedwongen langzamer rijden om slijtage niet nog meer te versnellen. De spoorbrug werd de laatste tijd angstvallig om de twee weken geïn specteerd op haarscheurtjes en spoor staafbreuken om zeker te weten dat het nog wel veilig genoeg bleef. Want op deze kilometer lange rails over het Hol- landsch Diep waren de laatste jaren vele storingen waar treinreizigers ondanks het nodige lapwerk te vaak last van had den. Dat kwam ProRail op de nodige kri tiek te staan én druk om het probleem ein delijk eens goed aan te pakken. ProRail kondigt nu aan niet langer van spoedreparatie naar spoedreparatie te snellen. Het kedeng kedeng-tijdperk is voorbij, de spoorbeheerder gaat vooral wat aan de lassen in de rails doen. Die zwakste plekken in het spoorsysteem dateren van 2003, slijten te snel en op zo'n brug is dat lastig onderhouden. Ze kunnen er niet bij, het zijn er te veel en onder de druk van steeds zwaardere (goederen)treinen buigt de boel door. ProRail erkent dat de omstreden onder houdsbeurten in 2013 niet goed zijn uitge voerd. En vorig jaar leidden haastklussen herhaalde malen tot veel overlast voor kla gende treinreizigers, verladers en vervoer ders van goederen. In al zijn eenvoud lijkt de technische op lossing simpel: langere spoorstaven, min der lassen, minder onderhoud. In de werk plaats van Strukton zijn met een speciale techniek spoorstaven gemaakt met een tot nu toe ongekende lengte van 157 meter per stuk. De nieuwe spoorstaven worden de ko mende weken op de Moerdijkbrug in een rubberen laag vastgezet, daar waar ze vroe ger stijf in een soort lijm lagen. Het verwij deren van die 'elastische emulsie' is de ko mende dagen een van de vervelendste, want tijdrovende, klussen. Onder de lassen tussen de nieuwe spoorstaven die toch nog noodzakelijk blijven, maakt ProRail zogeheten lasgaten zodat monteurs daar in de toekomst mak kelijker bij kunnen. Daarnaast wordt on der de vijf dekken van deze Moerdijk spoorbrug extra 'verstijving' aangebracht om doorbuigen te voorkomen. Omdat het treinverkeer tussen Zuid- Holland en Brabant toch tot en met vrijdag 11 augustus stil ligt, pakt spoorbeheerder ProRail tegelijkertijd een stuk in Lage Zwaluwe aan. Daar wordt een groot deel van de sporen, inclusief ballast en dwars liggers vervangen omdat ze aan het eind De spoorbrug werd de laatste tijd angstvallig om de twee weken geïnspecteerd van hun levensduur zijn. Dit werk was aanvankelijk gepland in zeven weekein den, maar kan nu in één klusperiode wor den gedaan. Dat deze drukbezette brug juist de ko mende weken buiten dienst wordt gesteld, is een gevolg van uitvoerig overleg. Pro- Rail, reizigersorganisaties, verladers en vervoerders hebben dat in overleg met het ministerie van Infrastructuur en Milieu samen bepaald. Juist omdat in deze vakan- tietijd minder reizigers en verladers last hebben van een gesloten spoorbrug. Na dit karwei hoopt ProRail voor min stens tien jaar klaar te zijn. Voor wie het weten wil: als er geen rampen gebeuren, is het onderstel van deze Moerdijkbrug pas in 2055 aan vervanging toe. Met ingang van vandaag, dinsdag 25 juli, tot en met vrijdag 11 augustus rijdt de trein tussen Zwolle en Roosendaal door naar Vlissingen. Reizigers van en naar Zeeland wordt daarmee een extra overstap be spaard. Tijdens de klus aan de Moerdijkspoorbrug rijden vier intercity's in beide richtingen over de naastgelegen hogesnelheidslijn (HSL). Die bieden uitkomst voor reizigers tussen West-Brabant en de Randstad. Mensen die normaal gesproken sporen met een stop trein, zijn tot en met vrijdag 18 augustus aangewezen op bussen. Dat leidt tot langere reistijden. Het karwei heeft geen gevolgen voor de verbinding van de HSL-Zuid. dinsdag 25 juli 2017 SD Het aantal leden van de biblio theek op Tholen daalt enorm sinds de volwaardige vestigin gen zijn vervangen door zoge heten biebs in de buurt. Veel mensen lenen hun boeken nu aan de andere kant van het Schelde-Rijnkanaal. Rob Paardekam Tholen Kedeng kedeng John Bas Moerdijk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 68