Leden Thoolse bieb lopen weg
Line-up Dancetour
Goes staat vast
gaat nu voorbij
In intercity over HSL-
spoor of met de bus
9
NIEUWE RAILS ONDERHOUD MOERDIJKBRUG
Het gedonder op de Moerdijkbrug
moet maar eens afgelopen zijn. De dure
oplossing: nieuwe rails op een rubber bedje.
GOES DJ Mental Theo, Pep Rash
en Childsplay staan op de Dance
tour Goes. Het festival wordt ge
houden op 30 juli op de Grote
Markt in Goes.
De line-up van de Dancetour
Goes 2017 staat nu vast. Traditioneel
wordt om 14.00 uur geopend met
de winnaar van de regionale DJ
Clash competitie. Dit jaar won de
18-jarige Jeffrey Verburg uit Goes,
die optreedt onder de naam Heavy.
Naast het optreden tijdens de
dancetour mag hij ook verschil
lende workshops volgen en hij
maakt kans op een plek in de lande
lijke finale van DJ Clash, later dit
jaar.
Na Heavy komt Joshua J uit Breda
op het podium. Hij won vorig jaar
de landelijke finale van DJ Clash en
is dit jaar te zien op verschillende
festivals.
Daarna is het de beurt aan Bizzey,
gevolgd door de Zeeuwen Pep&
Rash (Jesse van de Ketterij en Ra-
chidEl Uarichi). Zij draaien vanaf
17.30 uur. Childsplay start om 19.15
uur en Mental Theo sluit het dance-
festival af. Hij staat vanaf 20.30 uur
op het podium en draait een uur.
Het festival staat voor bringing pe
ople together. Daarom is de Dance
tour Goes gratis toegankelijk voor
iedereen vanaf 16 jaar. De Dance
tour bezoekt dit jaar negen steden.
Vorig jaar zegden 664 volwasse
nen hun lidmaatschap van de bi
bliotheek op. Er bleven er ruim
duizend over. Van de 4.100 jeugd
leden vertrokken er meer dan dui
zend.
Volgens directeur Janny van
Vugt van Bibliotheek Ooster-
schelde bestaat er geen twijfel over
dat het ledenverlies te maken heeft
met het nieuwe beleid in Tholen.
De gemeenteraad besloot in 2015
om de vier 'echte' bibliotheken op
te doeken en elk van de negen ker
nen een beperkte bieb in de buurt
te geven. Dat was een bezuiniging.
Volgens Van Vugt leert navraag
dat veel Tholenaren hun heil heb
ben gezocht bij de bibliotheken in
Bergen op Zoom en Halsteren.
„Blijkbaar hebben deze mensen
toch behoefte aan een traditionele
bibliotheek, waar ze tussen de
boeken kunnen snuffelen."
In Tholen kunnen mensen hun
boeken nu via internet bestellen
en laten bezorgen in de bieb in de
buurt. Daar is overigens ook nog
een beperkte collectie aanwezig.
Simpel gezegd staan er nog een
paar kasten met doorgaans niet al
te actuele boeken. Wie deze wil le
nen, hoeft geen lid te zijn. Daar
kan ook een deel van het ledenver
lies door worden verklaard.
Wisselcollectie
De bieb in de buurt heeft geen
jeugdboeken. In plaats daarvan
hebben bijna alle basisscholen een
wisselcollectie in huis gekregen.
Om die te kunnen lenen, moeten
de kinderen lid zijn. „Mede daar
door hebben we er in deze leef
tijdscategorie zelfs wat leden bij-
gekregen", stelt Van Vugt. Het ver
lies van meer dan duizend jeugd
leden zit volgens haar volledig in
de categorie 12-plus. „Die groep
zien we vrijwel helemaal verdwij
nen."
I en monsterklus, noemt Pro-
Rail het zelf. Een zeer speci
alistische operatie, waarvoor
het complete treinverkeer
I over de oude Moerdijk
spoorbrug voor tweeënhalve week
wordt stilgelegd.
Kort door de bocht hebben de spoor
staven de afgelopen decennia nogal wat
te verduren gehad en is het onderhoud
beperkt en onvoldoende geweest. NS-
treinen moesten sinds vorig jaar zelfs
noodgedwongen langzamer rijden om
slijtage niet nog meer te versnellen.
De spoorbrug werd de laatste tijd
angstvallig om de twee weken geïn
specteerd op haarscheurtjes en spoor
staafbreuken om zeker te weten dat het
nog wel veilig genoeg bleef. Want op
deze kilometer lange rails over het Hol-
landsch Diep waren de laatste jaren vele
storingen waar treinreizigers ondanks
het nodige lapwerk te vaak last van had
den.
Dat kwam ProRail op de nodige kri
tiek te staan én druk om het probleem ein
delijk eens goed aan te pakken.
ProRail kondigt nu aan niet langer van
spoedreparatie naar spoedreparatie te
snellen. Het kedeng kedeng-tijdperk is
voorbij, de spoorbeheerder gaat vooral wat
aan de lassen in de rails doen. Die zwakste
plekken in het spoorsysteem dateren van
2003, slijten te snel en op zo'n brug is dat
lastig onderhouden. Ze kunnen er niet bij,
het zijn er te veel en onder de druk van
steeds zwaardere (goederen)treinen buigt
de boel door.
ProRail erkent dat de omstreden onder
houdsbeurten in 2013 niet goed zijn uitge
voerd. En vorig jaar leidden haastklussen
herhaalde malen tot veel overlast voor kla
gende treinreizigers, verladers en vervoer
ders van goederen.
In al zijn eenvoud lijkt de technische op
lossing simpel: langere spoorstaven, min
der lassen, minder onderhoud. In de werk
plaats van Strukton zijn met een speciale
techniek spoorstaven gemaakt met een tot
nu toe ongekende lengte van 157 meter per
stuk.
De nieuwe spoorstaven worden de ko
mende weken op de Moerdijkbrug in een
rubberen laag vastgezet, daar waar ze vroe
ger stijf in een soort lijm lagen. Het verwij
deren van die 'elastische emulsie' is de ko
mende dagen een van de vervelendste,
want tijdrovende, klussen.
Onder de lassen tussen de nieuwe
spoorstaven die toch nog noodzakelijk
blijven, maakt ProRail zogeheten lasgaten
zodat monteurs daar in de toekomst mak
kelijker bij kunnen. Daarnaast wordt on
der de vijf dekken van deze Moerdijk
spoorbrug extra 'verstijving' aangebracht
om doorbuigen te voorkomen.
Omdat het treinverkeer tussen Zuid-
Holland en Brabant toch tot en met vrijdag
11 augustus stil ligt, pakt spoorbeheerder
ProRail tegelijkertijd een stuk in Lage
Zwaluwe aan. Daar wordt een groot deel
van de sporen, inclusief ballast en dwars
liggers vervangen omdat ze aan het eind
De spoorbrug werd de
laatste tijd angstvallig
om de twee weken
geïnspecteerd
van hun levensduur zijn. Dit werk was
aanvankelijk gepland in zeven weekein
den, maar kan nu in één klusperiode wor
den gedaan.
Dat deze drukbezette brug juist de ko
mende weken buiten dienst wordt gesteld,
is een gevolg van uitvoerig overleg. Pro-
Rail, reizigersorganisaties, verladers en
vervoerders hebben dat in overleg met het
ministerie van Infrastructuur en Milieu
samen bepaald. Juist omdat in deze vakan-
tietijd minder reizigers en verladers last
hebben van een gesloten spoorbrug.
Na dit karwei hoopt ProRail voor min
stens tien jaar klaar te zijn. Voor wie het
weten wil: als er geen rampen gebeuren, is
het onderstel van deze Moerdijkbrug pas
in 2055 aan vervanging toe.
Met ingang van vandaag, dinsdag 25 juli, tot en met
vrijdag 11 augustus rijdt de trein tussen Zwolle en
Roosendaal door naar Vlissingen. Reizigers van en
naar Zeeland wordt daarmee een extra overstap be
spaard.
Tijdens de klus aan de Moerdijkspoorbrug rijden vier
intercity's in beide richtingen over de naastgelegen
hogesnelheidslijn (HSL). Die bieden uitkomst voor
reizigers tussen West-Brabant en de Randstad.
Mensen die normaal gesproken sporen met een stop
trein, zijn tot en met vrijdag 18 augustus aangewezen
op bussen. Dat leidt tot langere reistijden.
Het karwei heeft geen gevolgen voor de verbinding
van de HSL-Zuid.
dinsdag 25 juli 2017
SD
Het aantal leden van de biblio
theek op Tholen daalt enorm
sinds de volwaardige vestigin
gen zijn vervangen door zoge
heten biebs in de buurt. Veel
mensen lenen hun boeken nu
aan de andere kant van het
Schelde-Rijnkanaal.
Rob Paardekam
Tholen
Kedeng
kedeng
John Bas
Moerdijk