Rotonde
Nansen-
plein is
veiliger
Een gezellig dagje
uit met de trein
5
Ritthems paar met amfibisch voertuig op stap
Je boeltje pakken
voor de vakantie is bij
de Dybala's in Ritthem
geen probleem. Inde
DUKW passen met
gemak een koelkast,
fietsen, tenten, een
motor. Maakt niet uit.
en oventje gaat ook
mee. Voor de afbak
broodjes. En de barbe-
cue. En legertenten en
I een gewone tent.
Ruimte zat. Alex en Lydia Dybala
uit Ritthem vieren hun vakantie
met een amfibisch bevoorradings
voertuig uit 1944. Rozalie heet ze.
„Toen bij de restauratie de lagen
verf van het stuur kwamen, stond
die naam daar in puntjes in ge
brand", vertelt Lydia Dybala. De
geliefde van die militair bleek een
uitstekende beschermvrouwe voor
de 'duk', die in optimale staat ver
keert.
Voor vertrek wordt het gevaarte
op zes wielen van binnen en bui
ten grondig nagekeken. Vandaag
gaat de DUKW op een dieplader,
samen met een ander, kleiner am
fibisch voertuig, een Amphicar uit
de jaren zestig. „Onze cabrio",
grapt Lydia. De dieplader brengt
de voertuigen met de veerboot ter
plekke. Rijden kan Rozalie zeker,
tot 80 kilometer per uur over de
weg en ze haalt 19 kilometer per
uur varend. Maar met een verbruik
van één op drie is het handiger de
vijf ton zware duk te laten rijden.
De duk is het 'pleegkind' van de
Dybala's. Eigenaar is de familie
Roelse. Alex deed zijn passie voor
historische amfibische voertuigen
op bij de Bedrijfsschool van de
Schelde, waar Jan Roelse directeur
A Alex en Lydia Dybala gaan op vakantie naar Engeland met hun DUKW en hond Max. foto lex de meester
was en veel oude legervoertuigen
stonden. De duk is van diens broer
Kees. Lydia: „Na het overlijden van
Kees kon de familie niet veel met
de duk, maar ze zijn er wel aan ge
hecht. Ze gaan vaak mee met ons."
Ook ditmaal, dochter Diana.
Sinds dertig jaar zoeken de twee,
vaak met hun kinderen, elk jaar
een internationaal gezelschap op
van liefhebbers van oude amfibi
sche voertuigen. „Ze komen uit
Amerika, Italië, Noorwegen, Bel
gië... Achtergronden doen er niet
toe. We hebben ook geen voorzit
ter. Wat telt zijn de amfibievoer
tuigen." De groep strijkt ieder jaar
ergens anders neer om met zijn al
len te kamperen en te varen. En te
sleutelen, knikt Alex. „Als er iets
goed loopt, wil je toch eens kijken
hoe dat dan komt. En dan is er dat
tandwieltje waar je best nog tien
jaar mee door kan maar ja, de boel
ligt dan toch uit elkaar..."
Dit jaar gaan ze naar een weide
aan de oever van de rivier Med-
way. Maar eerst gaan ze naar de
Ze komen uit
Amerika, Italië,
Noorwegen, België...
Achtergronden doen
er niet toe.
grote show van militaire historie,
de War and Peace Revival in Bel-
tring in Kent.
De Nederlandse en Belgische le
den van de groep gaan daarnaast
elk jaar met Hemelvaart een eindje
varen in de Biesbosch. „Dit jaar
was het de 25ste keer." Ze zoeken
wel zoet water op. Voertuigen als
de duk zijn weliswaar gebouwd op
zware omstandigheden, maar de
jaren gaan tellen.
Een gemakkelijke instapper is de
hoge Rozalie niet. Hond Max
wordt in een reddingsvest aan
boord gehesen. De opgewekte her
der is helemaal wild van de leger
voertuigen die zijn baas opknapt
en in gebruik heeft. Lokaal is de
aanblik bekend van Max, innig te
vreden voorin de Dodge GMC
Weaponcarrier, een grote jeepach
tige auto die - uit 1943 en nog in
originele staat - de Dybala's dertig
jaar geleden uit Noorwegen koch
ten. „Hij begint inmiddels wel wat
roestplekjes te krijgen", wijst Ly
dia. „Daar zal Alex binnenkort wel
wat aan gaan doen."
Het Nansenplein staat al jaren te
boek als een rotonde waar het
uitkijken geblazen is. In 2006
kwam een 15-jarige scholiere om
bij een aanrijding. Naar aanlei
ding daarvan is het plein in 2009
(nadat een plan voor fietstunnels
het niet haalde) aangepast; de
helft van het fietspad aan de
noord- en westzijde werd toen
weggehaald. Fietsers moesten
sindsdien aan de oost- en zuid
kant in twee richtingen overste
ken. Automobilisten werden
met onder meer ledlampen in
het wegdek gewaarschuwd voor
naderende fietsers, maar het
bleef gevaarlijk dat zij zowel van
links als rechts konden komen.
De afgelopen maanden is, als
onderdeel van het project Goes
Beter Bereikbaar, aan de rotonde
gesleuteld. Aan de zuidzijde van
de A. Fokkerstraat ligt nu een
dubbelzijdig fietspad. Fietsers
hoeven bij het Nansenplein nog
maar één keer over te steken (aan
de zuidkant) en automobilisten
op de Fokkerstraat hoeven niet
meer te wachten op overste
kende fietsers. De waarschu
wingslampen zijn weg.
De overgebleven fietsover-
steek is verbeterd. Daarnaast
is naar de Albert Plesmanweg
een fietsoversteek aangelegd
om halverwege de weg even te
kunnen stilstaan indien nodig.
Verder zijn er in het industriege
bied fietssuggestiestroken aan
gebracht om zo de plaats van de
fietsers op de brede asfaltwegen
te accentueren. De aanpassingen
moeten ook de doorstroming
verbeteren. Ook de verderop ge
legen rotonde Poelplein wacht
een ingrijpende herinrichting.
Dagretour
Warme drank
hartige
snack
Deze actie is geldig t/m 10 september 2017
Bestel nu op pzc.nl/treinactie
zaterdag 22 juli 2017
WA
Met historische DUKW
op reis naar Engeland
Claudia Sondervan
- Lydia Dybala
De rotonde Nansenplein bij
de McDonald's in Goes is een
stuk veiliger geworden voor
fietsers. Zij kruisen nu nog
maar een keer met het auto
verkeer in plaats van twee.
Luc Oggel
Goes
Voor maar 18,- p.p. koopt u een Dagretour met de trein (2e klas).
Daarmee reist u op één dag met de trein naar uw favoriete stad en terug.
Inclusief warme drank met een hartige snack bij Bakker Bart.
Bestellen kan t/m 23 juli 2017