Rotonde Nansen- plein is veiliger Een gezellig dagje uit met de trein 5 Ritthems paar met amfibisch voertuig op stap Je boeltje pakken voor de vakantie is bij de Dybala's in Ritthem geen probleem. Inde DUKW passen met gemak een koelkast, fietsen, tenten, een motor. Maakt niet uit. en oventje gaat ook mee. Voor de afbak broodjes. En de barbe- cue. En legertenten en I een gewone tent. Ruimte zat. Alex en Lydia Dybala uit Ritthem vieren hun vakantie met een amfibisch bevoorradings voertuig uit 1944. Rozalie heet ze. „Toen bij de restauratie de lagen verf van het stuur kwamen, stond die naam daar in puntjes in ge brand", vertelt Lydia Dybala. De geliefde van die militair bleek een uitstekende beschermvrouwe voor de 'duk', die in optimale staat ver keert. Voor vertrek wordt het gevaarte op zes wielen van binnen en bui ten grondig nagekeken. Vandaag gaat de DUKW op een dieplader, samen met een ander, kleiner am fibisch voertuig, een Amphicar uit de jaren zestig. „Onze cabrio", grapt Lydia. De dieplader brengt de voertuigen met de veerboot ter plekke. Rijden kan Rozalie zeker, tot 80 kilometer per uur over de weg en ze haalt 19 kilometer per uur varend. Maar met een verbruik van één op drie is het handiger de vijf ton zware duk te laten rijden. De duk is het 'pleegkind' van de Dybala's. Eigenaar is de familie Roelse. Alex deed zijn passie voor historische amfibische voertuigen op bij de Bedrijfsschool van de Schelde, waar Jan Roelse directeur A Alex en Lydia Dybala gaan op vakantie naar Engeland met hun DUKW en hond Max. foto lex de meester was en veel oude legervoertuigen stonden. De duk is van diens broer Kees. Lydia: „Na het overlijden van Kees kon de familie niet veel met de duk, maar ze zijn er wel aan ge hecht. Ze gaan vaak mee met ons." Ook ditmaal, dochter Diana. Sinds dertig jaar zoeken de twee, vaak met hun kinderen, elk jaar een internationaal gezelschap op van liefhebbers van oude amfibi sche voertuigen. „Ze komen uit Amerika, Italië, Noorwegen, Bel gië... Achtergronden doen er niet toe. We hebben ook geen voorzit ter. Wat telt zijn de amfibievoer tuigen." De groep strijkt ieder jaar ergens anders neer om met zijn al len te kamperen en te varen. En te sleutelen, knikt Alex. „Als er iets goed loopt, wil je toch eens kijken hoe dat dan komt. En dan is er dat tandwieltje waar je best nog tien jaar mee door kan maar ja, de boel ligt dan toch uit elkaar..." Dit jaar gaan ze naar een weide aan de oever van de rivier Med- way. Maar eerst gaan ze naar de Ze komen uit Amerika, Italië, Noorwegen, België... Achtergronden doen er niet toe. grote show van militaire historie, de War and Peace Revival in Bel- tring in Kent. De Nederlandse en Belgische le den van de groep gaan daarnaast elk jaar met Hemelvaart een eindje varen in de Biesbosch. „Dit jaar was het de 25ste keer." Ze zoeken wel zoet water op. Voertuigen als de duk zijn weliswaar gebouwd op zware omstandigheden, maar de jaren gaan tellen. Een gemakkelijke instapper is de hoge Rozalie niet. Hond Max wordt in een reddingsvest aan boord gehesen. De opgewekte her der is helemaal wild van de leger voertuigen die zijn baas opknapt en in gebruik heeft. Lokaal is de aanblik bekend van Max, innig te vreden voorin de Dodge GMC Weaponcarrier, een grote jeepach tige auto die - uit 1943 en nog in originele staat - de Dybala's dertig jaar geleden uit Noorwegen koch ten. „Hij begint inmiddels wel wat roestplekjes te krijgen", wijst Ly dia. „Daar zal Alex binnenkort wel wat aan gaan doen." Het Nansenplein staat al jaren te boek als een rotonde waar het uitkijken geblazen is. In 2006 kwam een 15-jarige scholiere om bij een aanrijding. Naar aanlei ding daarvan is het plein in 2009 (nadat een plan voor fietstunnels het niet haalde) aangepast; de helft van het fietspad aan de noord- en westzijde werd toen weggehaald. Fietsers moesten sindsdien aan de oost- en zuid kant in twee richtingen overste ken. Automobilisten werden met onder meer ledlampen in het wegdek gewaarschuwd voor naderende fietsers, maar het bleef gevaarlijk dat zij zowel van links als rechts konden komen. De afgelopen maanden is, als onderdeel van het project Goes Beter Bereikbaar, aan de rotonde gesleuteld. Aan de zuidzijde van de A. Fokkerstraat ligt nu een dubbelzijdig fietspad. Fietsers hoeven bij het Nansenplein nog maar één keer over te steken (aan de zuidkant) en automobilisten op de Fokkerstraat hoeven niet meer te wachten op overste kende fietsers. De waarschu wingslampen zijn weg. De overgebleven fietsover- steek is verbeterd. Daarnaast is naar de Albert Plesmanweg een fietsoversteek aangelegd om halverwege de weg even te kunnen stilstaan indien nodig. Verder zijn er in het industriege bied fietssuggestiestroken aan gebracht om zo de plaats van de fietsers op de brede asfaltwegen te accentueren. De aanpassingen moeten ook de doorstroming verbeteren. Ook de verderop ge legen rotonde Poelplein wacht een ingrijpende herinrichting. Dagretour Warme drank hartige snack Deze actie is geldig t/m 10 september 2017 Bestel nu op pzc.nl/treinactie zaterdag 22 juli 2017 WA Met historische DUKW op reis naar Engeland Claudia Sondervan - Lydia Dybala De rotonde Nansenplein bij de McDonald's in Goes is een stuk veiliger geworden voor fietsers. Zij kruisen nu nog maar een keer met het auto verkeer in plaats van twee. Luc Oggel Goes Voor maar 18,- p.p. koopt u een Dagretour met de trein (2e klas). Daarmee reist u op één dag met de trein naar uw favoriete stad en terug. Inclusief warme drank met een hartige snack bij Bakker Bart. Bestellen kan t/m 23 juli 2017

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 41