In fabriek van Red Buil wordt niets aan het toeval overgelaten 30 De kraamkamer van Max Verstappens bolide ligt op een steenworp afstand van het legendarische circuit van Silverstone. Een kijkje in de indrukwekkende Red Buil Racing Factory. Geracet wordt er niet met de ge printe onderdelen. Nóg niet, bena drukt Hendrix. „Nu is het nog te fragiel, maar als de techniek een maal optimaal is, zullen teams zelfs nog last minute kunnen printen op het circuit." Wielmoeren Op de afdeling Research Devel opment wordt een lade openge trokken vol wielmoeren. Het afge lopen jaar twaalf keer opnieuw ontwikkeld. Hendrix: „Wat nou als wij een wielmoer kunnen ont wikkelen, die in plaats van drie keer maar twee keer hoeft te wor den gedraaid? Dan win je bij een pitstop alweer een paar tienden van een seconde." We hebben genoeg gezien van het productieproces. Op naar Race Bay. De enige ruimte van de fa briek die nog een beetje aan een doorsnee Bovag-garage doet den ken. Alleen de naaktkalender aan de muur en de vetvlekken op de grond ontbreken. In deze enorme klinisch witte ruimte worden na elke race de au to's van Verstappen en Ricciardo volledig gedemonteerd en weer geprepareerd voor de volgende af spraak. Tweemaal daags wordt hier met een RB13 op elektromotoren op de perfecte pitstop geoefend. Hoe je in de pitstopcrew van Verstappen terechtkomt? Hendrix: „Je start als monteur altijd bij het showcarteam. Van daaruit kun je je opwerken tot 'Number 1 Mecha nic' en dan kun je je inschrijven voor het raceteam." Naast de brains en de knowhow ('alleen hoogopgeleid technisch personeel hier') moet je ook spie ren hebben, zo blijkt als Hendrix een achterwiel laat aanrukken. Achttien kilo, schoon aan de haak. „Daarom werkt hier nu ook een fysiotherapeut." Pronkkamer Tijd voor de pronkkamer. De Red Bull Hall of Fame, waar alle bolides uitgestald staan als in een luxe showroom. Van de RBi uit 2005 tot de RB12 waarin Verstappen vorig seizoen bij zijn debuut voor Red Bull die GP van Barcelona won. Er loopt 7 kilometer elektra door de auto en alles wordt hier gemaakt. Een enorm gef ocus en gepiel Alleen de basiskleuren zijn in de loop der jaren gelijk gebleven, ver der niets. De hoekige, wat lompe wagen is getransformeerd tot een gelikte machine. De brutale nieuwkomer uitgegroeid tot een topstal, met vier kampioenschap pen en 53 racezeges op zak. De RB13 mag hier over een paar maanden ook in de ruststand. En dan maar hopen dat Red Bull Ra cing tegen die tijd weer een kam- pioenswaardige RB14 voor de am bitieuze Verstappen heeft ontwik keld. Het wordt proppen in die over volle vitrine bij de entree, maar voor een wereldtitel is vast nog wel ruimte. to's te sleutelen. Voor het enorme scherm zijn hier nog eens vijftig werkplekken om vanuit huis te analyseren. „Maar al die stoelen zijn niet altijd gevuld, hoor", weet Hendrix. „Alleen als we een film avond hebben." Een paar deuren verder wacht de Paint Shop. „Geen stickertjes op de auto's. Allemaal gespoten handwerk. Matte verf die zorgt voor minimale luchtweerstand. Voel maar", moedigt de Nederlan der ons aan, waarna we even aaien over de matte neus. Inderdaad. Smooth as satin. Een kleine RB13, de huidige bo lide van Verstappen, trekt de aan dacht. Deze auto is slechts 60 pro cent van de werkelijke grootte en zal nooit buiten een windtunnel rondscheuren. Sterker nog, er zit niet eens een echte motor in. Wel een mini- Max, op schaal geprint met een 3D-printer. Hier worden 24 uur per dag on derdelen geprint door vijf peper dure printers, waar mee in de wind tunnel geëxperimen teerd wordt, op zoek naar ultieme aë rodyna mica. Bradbourne Drive, Milton Keynes. Een saaie straat op een saai indu strieterrein in misschien wel de saaiste stad die Engeland rijk is. Maar stap er als Nederlander ge rust even de glazen schuifdeuren door van het enorme blauwe fa briekspand met de rode stier erop. Kijk dan naar rechts en aanschouw op de onderste plank van een uit puilende vitrine een relikwie van de Nederlandse sportgeschiedenis. De originele beker die Max Ver stappen won met zijn GP-zege in Barcelona, op 15 mei vorig jaar. De Red Bull Racing Factory, waar circa 700 mensen werkzaam zijn, opent vandaag zijn deuren voor het Nederlandse journaille. Maar niet voordat de lieftallige welkomstdame alle telefoons heeft afgeplakt. Fotograferen of filmen? Strictly forbidden. Stel dat Ferrari en Mercedes te weten komen wat hier allemaal voor revolutionairs gebeurt... De Nederlandse relatiemanager Paul Hendrix neemt ons mee door een labyrint van gangen. Overal staan schaalmodellen en hangen glimmende actiefoto's. En elk kan toor, hoe klein ook, heeft een ei gen ingebouwde en rijk gevulde Red Bull-koelkast. Een groot venster geeft een kijkje op de elektronica-afdeling. Mannen in stofjassen sleutelen en solderen aan kabeltjes, schakels en sensoren. „Hier start het hart van de auto, waar zeven kilometer aan elektra doorheen loopt. Alles wordt hier in huis geproduceerd. Een enorm gefocus en gepiel", weet Hendrix. „Dus je snapt wel dat ze hier niet zo blij zijn als een coureur een keer uit frustratie een stuur weg smijt." Bioscoopzaal Door naar een ruimte die nog het meeste weg heeft van een bioscoopzaal. De AT&T Operations Room. Bij elke race stuurt Red Buil zestig man personeel naar het circuit om aan de au- zaterdag 22 juli 2017 Geen sticker te vinden op de romp van de RB13 alles wordt met de hand gespoten in matte verf. FOTO'S RED BULL Sleutelen aan nieuw racemonster voor Max - Paul Hendrix Arjan Schouten Milton Keynes

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 30