In fabriek van Red Buil wordt niets aan het toeval overgelaten
30
De kraamkamer van Max Verstappens
bolide ligt op een steenworp afstand van
het legendarische circuit van Silverstone.
Een kijkje in de indrukwekkende Red Buil
Racing Factory.
Geracet wordt er niet met de ge
printe onderdelen. Nóg niet, bena
drukt Hendrix. „Nu is het nog te
fragiel, maar als de techniek een
maal optimaal is, zullen teams
zelfs nog last minute kunnen
printen op het circuit."
Wielmoeren
Op de afdeling Research Devel
opment wordt een lade openge
trokken vol wielmoeren. Het afge
lopen jaar twaalf keer opnieuw
ontwikkeld. Hendrix: „Wat nou
als wij een wielmoer kunnen ont
wikkelen, die in plaats van drie
keer maar twee keer hoeft te wor
den gedraaid? Dan win je bij een
pitstop alweer een paar tienden
van een seconde."
We hebben genoeg gezien van
het productieproces. Op naar Race
Bay. De enige ruimte van de fa
briek die nog een beetje aan een
doorsnee Bovag-garage doet den
ken. Alleen de naaktkalender aan
de muur en de vetvlekken op de
grond ontbreken.
In deze enorme klinisch witte
ruimte worden na elke race de au
to's van Verstappen en Ricciardo
volledig gedemonteerd en weer
geprepareerd voor de volgende af
spraak. Tweemaal daags wordt hier
met een RB13 op elektromotoren
op de perfecte pitstop geoefend.
Hoe je in de pitstopcrew van
Verstappen terechtkomt? Hendrix:
„Je start als monteur altijd bij het
showcarteam. Van daaruit kun je
je opwerken tot 'Number 1 Mecha
nic' en dan kun je je inschrijven
voor het raceteam."
Naast de brains en de knowhow
('alleen hoogopgeleid technisch
personeel hier') moet je ook spie
ren hebben, zo blijkt als Hendrix
een achterwiel laat aanrukken.
Achttien kilo, schoon aan de haak.
„Daarom werkt hier nu ook een
fysiotherapeut."
Pronkkamer
Tijd voor de pronkkamer. De Red
Bull Hall of Fame, waar alle bolides
uitgestald staan als in een luxe
showroom. Van de RBi uit 2005 tot
de RB12 waarin Verstappen vorig
seizoen bij zijn debuut voor Red
Bull die GP van Barcelona won.
Er loopt 7 kilometer
elektra door de auto
en alles wordt hier
gemaakt. Een enorm
gef ocus en gepiel
Alleen de basiskleuren zijn in de
loop der jaren gelijk gebleven, ver
der niets. De hoekige, wat lompe
wagen is getransformeerd tot een
gelikte machine. De brutale
nieuwkomer uitgegroeid tot een
topstal, met vier kampioenschap
pen en 53 racezeges op zak.
De RB13 mag hier over een paar
maanden ook in de ruststand. En
dan maar hopen dat Red Bull Ra
cing tegen die tijd weer een kam-
pioenswaardige RB14 voor de am
bitieuze Verstappen heeft ontwik
keld.
Het wordt proppen in die over
volle vitrine bij de entree, maar
voor een wereldtitel is vast nog
wel ruimte.
to's te sleutelen. Voor het enorme
scherm zijn hier nog eens vijftig
werkplekken om vanuit huis te
analyseren. „Maar al die stoelen
zijn niet altijd gevuld, hoor", weet
Hendrix. „Alleen als we een film
avond hebben."
Een paar deuren verder wacht
de Paint Shop. „Geen stickertjes
op de auto's. Allemaal gespoten
handwerk. Matte verf die zorgt
voor minimale luchtweerstand.
Voel maar", moedigt de Nederlan
der ons aan, waarna we even aaien
over de matte neus. Inderdaad.
Smooth as satin.
Een kleine RB13, de huidige bo
lide van Verstappen, trekt de aan
dacht. Deze auto is slechts 60 pro
cent van de werkelijke grootte en
zal nooit buiten een windtunnel
rondscheuren. Sterker
nog, er zit niet eens
een echte motor
in. Wel een mini-
Max, op schaal
geprint met
een 3D-printer.
Hier worden 24
uur per dag on
derdelen geprint
door vijf peper
dure printers, waar
mee in de wind
tunnel geëxperimen
teerd wordt, op zoek
naar ultieme aë
rodyna
mica.
Bradbourne Drive, Milton Keynes.
Een saaie straat op een saai indu
strieterrein in misschien wel de
saaiste stad die Engeland rijk is.
Maar stap er als Nederlander ge
rust even de glazen schuifdeuren
door van het enorme blauwe fa
briekspand met de rode stier erop.
Kijk dan naar rechts en aanschouw
op de onderste plank van een uit
puilende vitrine een relikwie van
de Nederlandse sportgeschiedenis.
De originele beker die Max Ver
stappen won met zijn GP-zege in
Barcelona, op 15 mei vorig jaar.
De Red Bull Racing Factory,
waar circa 700 mensen werkzaam
zijn, opent vandaag zijn deuren
voor het Nederlandse journaille.
Maar niet voordat de lieftallige
welkomstdame alle telefoons heeft
afgeplakt. Fotograferen of filmen?
Strictly forbidden. Stel dat Ferrari
en Mercedes te weten komen wat
hier allemaal voor revolutionairs
gebeurt...
De Nederlandse relatiemanager
Paul Hendrix neemt ons mee door
een labyrint van gangen. Overal
staan schaalmodellen en hangen
glimmende actiefoto's. En elk kan
toor, hoe klein ook, heeft een ei
gen ingebouwde en rijk gevulde
Red Bull-koelkast.
Een groot venster geeft een
kijkje op de elektronica-afdeling.
Mannen in stofjassen sleutelen en
solderen aan kabeltjes, schakels en
sensoren. „Hier start het hart van
de auto, waar zeven kilometer aan
elektra doorheen loopt. Alles
wordt hier in huis geproduceerd.
Een enorm gefocus en gepiel",
weet Hendrix. „Dus je snapt wel
dat ze hier niet zo blij zijn als
een coureur een keer uit
frustratie een stuur weg
smijt."
Bioscoopzaal
Door naar een ruimte die
nog het meeste weg heeft
van een bioscoopzaal. De
AT&T Operations Room.
Bij elke race stuurt Red Buil
zestig man personeel naar
het circuit om aan de au-
zaterdag 22 juli 2017
Geen sticker te vinden
op de romp van de RB13
alles wordt met de hand
gespoten in matte verf.
FOTO'S RED BULL
Sleutelen aan nieuw
racemonster voor Max
- Paul Hendrix
Arjan Schouten
Milton Keynes