17 'Outletcentra kannibaliseren elkaar' Merkkleding met forse kortingen: de koopjes in outletcentra zijn voor veel mensen niet te weerstaan. Maar de aanbiedingen inde outletwinkel blijken soms geen koopjes. Of van mindere kwaliteit. Merken verkopen in outlets kle ding die nooit voor het 'originele' bedrag op het prijskaartje in de winkels heeft gelegen, blijkt uit on derzoek van het Duitse tv-pro- gramma WDR-Recherchen. In hun outlet- shops verkopen merken na melijk niet alleen hun restanten van het vorige seizoen. Ze laten ook extra kleding produceren speciaal voor de outlets. En het gaat niet alleen om model len of kleuren die nooit in reguliere winkels of webshops van merken te koop zijn aangeboden. Ook bleken vijf van de zeven onderzochte out- letkledingstukken van mindere kwaliteit, ontdekten de makers van Die Outlet Lüge (De Outletleugen). Zij kochten kleding in verschil lende outletcentra, waaronder de Fashion Outlet Roermond. Die ver geleken ze met kleding uit 'gewone' winkels van merken als Levi's, Hugo Boss, Polo Ralph Lauren en Tommy Hilfiger. Nep en beschadigd Deskundigen analyseerden de polo's, overhemden en jeans en testten de kwaliteit. Na een aantal wasbeurten bleken kledingstukken uit outletwinkels vaker gekrom pen. Ze waren gemaakt van minder strak geweven stoffen, de stiksels waren zwakker en details waren PR ADA pRAoa soms van goedkoper materiaal (zo als een Levi's logo op een outlet- jeans van nep- in plaats van echt leer). Een outlet-damesblazer van Tommy Hilfiger die zogenaamd ooit 200 euro had gekost, bleek na één stoombeurt zelfs zo beschadigd dat hij bijna uit elkaar viel. Misleiding Misleiding van consumenten, con cludeert de Nederlandse Consu mentenbond. „Je mag geen jeans aanbieden van 105 euro, voor 80 euro als die jeans nooit 105 euro heeft gekost", zegt woordvoerster Joyce Donat. „Daarmee overtreden merken de regels." Aanbiedingen moeten echte aanbiedingen zijn, beaamt de Autoriteit Consument en Markt. „Als dit ook in Roermond speelt, gaan wij hier zeker naar kij ken", zegt een woordvoerder. Outletwinkels misleiden met hun zogenaamde koopjes niet al leen consumenten, maar duperen ook winkeliers, stelt brancheorga nisatie InRetail. „Dit toont aan dat Outletstores outletcentra klanten lokken door ze te bedotten. De consument kan zijn euro echter maar één keer uitgeven. Een jeans die hij koopt bij de Fa shion Outlet Roermond koopt hij niet bij een kledingzaak in de bin nenstad." McArthurGlen, dat de Fashion Outlet Roermond beheert, was niet bereikbaar voor een reactie. NIEUWKOMERS 1% ©nationale vacaturebank vrijdag 21 juli 2017 'Koopjes outletcentra te mooi om waar te zijn' Annemieke van Dongen Roermond X'Uno De Fashion Outlet in Roermond, waar bekende kledingmerken worden verkocht, foto koen verheijden Bestaand Gepland Bataviastad Halfweg (2018) Gebied waarin de outlet binnen ca. 1 uur reizen te bereiken is. Ochtrup Rosada, Roosendaal Designer Outlet Roermond Douvil Duisburg Maasmechelen Villag^ De geplande en be staande outletcentra mik ken samen op meer dan 20 miljoen bezoekers per jaar. Dat is ongeloofwaar dig, stelt winkeliersorgani satie INretail. „Het kanniba- liserende effect zal enorm zijn", zegt woordvoerder Paul te Grotenhuis van de brancheorganisatie. In Ze venaar, Halfweg en Zoeter- meer moeten komende jaren nieuwe outletwinkel- centra verrijzen. Die hopen het succes te evenaren van de drie bestaande factory outlets in Roermond, Lely stad (Bataviastad) en Roo sendaal (Rosada). De drie nieuwkomers rekenen zich echter te rijk met hun plan nen, volgens de brancheor ganisatie van winkeliers. „De outlets gaan ervan uit dat mensen bereid zijn een uur naar een outlet te rij den. Dan tellen de inwo ners van een aantal regio's echter vijf keer mee, voor vijf verschillende outlets", zegt Te Grotenhuis. Pro jectontwikkelaar Provast wil in het centrum van Zoe- termeer de Holland Outlet Mall bouwen. Die moet te genwicht gaan bieden aan The Mall of the Nether lands, een fikse uitbreiding van het bestaande winkel centrum Leidsenhage in buurgemeente Leidschen- dam-Voorburg. De Holland Outlet Mall mikt op 5 tot 7 miljoen bezoekers per jaar. Wat ben ik waard? Je wil meer verdienen, maar vraagt je af hoeveel. Ontdek wat je waard bent met onze salariswijzer.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 17