Onze stijl 8 'Dit zijn wij' is een zomerserie over zes generaties Nederlanders. Deze week Generatie Y: mensen geboren tussen 1980 en 1995. Melanie Chisholm werd beroemd als MelC van de Spice Girls. In de jaren 90 veroverde de bestverkopende meidengroep aller tijden de wereld met hits als Wannabe en het fenomeen girlpower. et een schaterlach brengt Melanie Chisholm in één klap leven in de brouwerij in een pub in Noord-Londen. De deftige, voornamelijk be jaarde gasten kijken geërgerd op van hun aperitief. Als ze de lichte commotie ontwaart, twinkelen haar ogen. De guitigheid druipt van haar gezicht. Op 43-jarige leeftijd straalt ze nog altijd girlpower uit, het handelsmerk van de Spice Girls. De beroemde clip van hun wereldhit Wannabe komt zo meteen in een ander daglicht te staan. Het vijftal rent daarin brutaal en zelfverzekerd het ex clusieve St Pancras Renaissance Hotel binnen. Po gingen van het personeel de ongenode gasten te gen te houden, worden met gemak omzeild, ter wijl een perplexe man een zoen op de mond krijgt. Deze levenshouding, zo laat Chisholm zien, was geen act maar een afspiegeling van hun karakters. „We zaten barstensvol bravoure", vertelt Chis holm. „Jutten elkaar op. We gaven elkaar dat ver trouwen in onszelf. Voordat we zelfs maar een sin gle hadden uitgebracht, dachten we oprecht al be roemd te zijn. Waarschijnlijk waren we onuit staanbaar, maar het werkte wel in ons voordeel." Herinneringen De jeugdige onschuld fungeerde als een natuurlijk schild tegen de abrupte wereldfaam. De Beatle- mania, als iets eenmaligs gezien, kreeg in de vorm van de Spice Girls een moderne variant. „Voor een radioprogramma van de BBC, waar ik straks aan schuif, bekeek ik een documentaire over The Beat les", zegt Chisholm. „Ik werd er behoorlijk emoti oneel van. Je kan ons muzikaal niet vergelijken, maar op andere vlakken wel. Die gelijkenissen brachten een hoop herinneringen boven." Chisholm doelt niet alleen op de astronomische verkoopaantallen van albums (85 miljoen) en de aan gekte grenzende adoratie, maar ook aan de for matie van de meidengroep. „Mensen denken altijd dat we 'bedacht' waren, maar het ligt iets gecom pliceerder." Chisholm schetst de geboorte van de Spice Girls als een Britse versie van het sprookje Pinokkio, waarin een houten trekpop tot leven wordt gewerkt. Heart Management, in de rol van speelgoedma- Toen Emma bij de band kwam sloeg er een vonk over ker Gepetto, plaatste een advertentie in het blad Stage. Wie zich aanmeldde, maakte kans lid te worden van een girlband met de werktitel Touch. Daarop kwamen ruim 400 reacties. Na twee audi tierondes bleven Victoria Adams, Melanie Brown, Geri Halliwell en Chisholm over. Emma Bunton verving na een paar maanden Michelle Stephen son met wie het niet klikte. Chisholm krijgt een nostalgische blik in de ogen. „Paul McCartney zei in die documentaire dat er iets speciaals gebeurde zodra Ringo Starr zich bij de band voegde. Er ontstond iets magisch. Dat is exact wat er bij ons gebeurde toen Emma kwam. Met haar erbij sloeg er een vonk over." Tot leven gewekt maakten zich ze los van de bedenkers en trokken erop uit. Sneeuwbaleffect „We gingen weg bij Heart Management, omdat we niet het gevoel hadden dat ze wisten wat ze aan het doen waren. We gingen zelf aan de slag met song writers en producers. Toen we ons eerste album bijna afhadden, liepen we manager Simon Fuller - een popgoeroe - tegen het lijf. Daarna sloten we in 1995 een platencontract af bij Virgin Records. Er ontstond een sneeuwbaleffect." Als Spice Girls, elk met een eigen stijl en een bij naam, veroverden ze de wereld. Chis holm noemt de stijlkeuze een uitver groting van hun karakters. „We droegen tijdens de repetities altijd verschillende outfits om op het podium in identieke pakjes te verschijnen. Dat was een beetje vreemd. We kozen rvoor kleding waarin we ons prettig voelden." Sportfanaat Chisholm, gehuld in trainings broek en gymschoenen, veran derde zo in Sporty Spice. Girlpower kwam ook op natuurlijke wijze tot stand. „We kregen te maken met seksisme", legt ze uit. „Politieke idealen zaten er niet achter. We werden gediscrimineerd en na men ons voor daar een stokje voor te steken. We moesten een girlband voor meisjes zijn. Om te la ten zien dat meisjes even succesvol kunnen zijn als jongens." Een schaterlach. „Dat is aardig gelukt." De fenomenale doorbraak van de Spice Girls kan Chisholm vatten in één moment. Na de debuut single Wannabe, nummer 1 in de hitlijsten van 37 landen, kregen ze een uitnodiging om de feestver lichting op Oxford Street te ontsteken. „We traden overal op, maar nooit als hoofdact. Dit was heel speciaal voor ons. We keken uit het raam van ons hotel en zagen 500.000 mensen staan. We wisten onmiddellijk dat we de top hadden bereikt." Chisholm kijkt met trots terug op haar rol als icoon van de jaren 90. Ze vormde met de Spice Girls het boegbeeld van Cool Britannia, de periode waarin Engeland haar levenslust hervond en toon- donderdag 20 juli 2017 Elke generatie heeft zijn eigen smaak, mode en stijliconen. 'We zaten barstensvol bravou re 3 Geert Langendorff Londen 44 De sexy hand schoentjes, de afgescheurde hemdjes, het opzichtige kruis in het oor. De jaren 80 ken nen maar één echt stijlicoon: Madonna Loui se Veronica Ciccone, kort weg Madonna. De koningin van de pop ontke tent eigenhan dig een com plete lingerie revolutie. Like a virginWe den ken van niet. - Eefje Oomen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 8