Maïsbelevenis fft. vv 'Druk op topbestuurders steeds groter' 14 PSYCHOLOGELD ASML PROFIEL TON BÜCHNER J Lang was hij die man van die burn-out, maar Ton Büchner schudde dat imago van zich af. De afgelopen maanden weerstond hij de aanvallen op AkzoNobel. Gisteren maakte het bedrijf zijn vertrek wereldkundig. Als ik een blikje maïs in de pan mik, krijg ik daar geen warme gevoelens bij. Bonduelle, naar eigen zeggen de onbetwiste marktleider in maïs, vindt dat jammer. De groente-inblikker zou graag zien dat ik met rode koontjes een tortillavul ling in elkaar draai. Daarom heeft het bedrijf een maïsattractie bedacht: een groot doolhof in een maïsveld in Limburg. 'Met het maïs- doolhof voegen we een flinke dosis fun toe aan de maïsbeleving', legt Bonduelle in een toelichting uit. zoiets een als maïsbeleving heb. Maar dat die nogal negatiefis. Ik vrees dat de groentemar- keteers de laatste tijd te veel blogs over bele- venismarketing hebben gelezen, een vorm van reclame waarbij bedrijven willen dat de consument hun merk of product ervaart. Bedrijven willen ons laten geloven dat we geen auto, deodorant of blikje mais kopen maar een bijzondere levensveranderende ervaring. Dit is trouwens absoluut geen nieuwe trend, mochten ze dat bij Bonduelle denken. Eind jaren negentig werd de term belevenis economie bedacht door de Amerikanen Jo seph Pine en James Gilmore. Ze beschreven de beleveniseconomie als een nieuw econo misch tijdperk waarin producten en diensten er veel minder toe doen, maar we vooral betalen voor een ervaring. En HOG hoe unieker die ervaring, iniolrorrlo des te hoger de prijs die ervaring, des te hogerde prijs betaald moet worden. Hoewel de marketings trategie al twee decen nia meegaat, krijgen maketeers er maar geen genoeg van. Belevenis- marketing stond in het zakenblad Forbes vo rig jaar nog bovenaan de top to van belang rijkste marketingtrends. Misschien omdat de strategie grote succesnummmers kent. Neem Starbucks: waarom betalen we zoveel voor een te grote beker slappe koffie? Inder daad voor het hippe huiskamergevoel. Of Apple, waarvan de winkels meer overeen komsten vertonen met een hippe club op Ibiza dan met een doorsnee elektronicazaak. Toch denk ik niet dat belevenismarketing voor ieder product werkt. Dat je een auto, huis of zelfs een kop koffie kunt ervaren, daar wil ik in meegaan. Maar maïsbeleving, dat voel ik nog niet helemaal. Nu blijk ik ook niet helemaal de doelgroep van de mieuwe maïsattractie: 'We willen hiermee kinderen laten ervaren dat maïs niet alleen veelzijdig, gezond en lekker is, maar bovenal ook fun kan zijn.' Misschien moet ik toch maar eens naar Nederweert-Eind afreizen met mijn driejarige dochtertje. Laatst hoorde ik haar nog zeggen: 'Mama, maïs is erg veelzijdig'. En dan vind ik het gewoon heel jammer dat er niet wat meer fun in haar maïsbeleving zit. TomTom AkzoNobt1 en Aziaat met een Nederlands paspoort, noemde Ton Büchner zich zelf ooit. „Azia ten gaan in een groep veel voorzichtiger met mensen om", zei hij in een inter view. „Gezichtsverlies is daar een dominante waarde." Je zult Büchner niet betrappen op een sneer, een stekelige op merking of kwaadsprekerij. Be leefdheid is zijn handelsmerk. Dat komt dus mede door zijn pe riodes in China, Maleisië en Sin gapore, waar hij in de jaren 90 werkte. Zijn accent, overblijfsel van een jeugd in Cuijk, maakt het plaatje van de correcte, vriendelijke bestuurder hele maal af. Dat niet iedereen in het zaken leven de Aziatische kaart speelt, heeft Büchner de afgelopen maanden ervaren, voor zover hij dat nog niet wist. De aandeel- SLAGVELD houders van AkzoNobel, het be drijf waaraan hij sinds 2012 lei ding geeft, springen bepaald niet zuinig met mensen om. Ze zet ten de bedrijfsleiding vol onder druk. Gisteren maakte de verf- en chemiereus bekend dat het Büchner teveel is geworden. De 52-jarige topman heeft het ge voel dat 'de druk van zijn werk zijn gezondheid bedreigde', meldt het bedrijf's ochtends vroeg in een in allerijl belegde persconferentie. Misschien heeft zijn ervaring uit 2012 hem wel geholpen dit besluit te nemen Meteen gaan de gedachten terug naar 2012. Büchner, net vijf maanden in dienst van AkzoNo bel, meldt zich plots ziek, omdat hij last heeft van vermoeidheids klachten. Drie maanden later gaat hij weer aan het werk. Het levert een enorme mediastorm op. Maar Büchner zelf wil er niet al te veel aan vuil maken, vertelt hij in een interview. „Ik heb er over gesproken en dacht: daar mee is het klaar, voor mij, voor AkzoNobel. Ik ben verder gegaan waar ik gebleven was. Ja, meteen voluit. Ik reis niet minder, ik werk niet minder hard. Je bent ziek, je bent beter - zo zie ik dat." In de jaren die volgen, houdt hij woord. Hij zet AkzoNobel naar zijn hand, verbetert de pres taties en krijgt lof van medewer kers. Het verleden met de burn out verdwijnt hoe langer hoe verder naar de achtergrond. Het gaat goed.en dan zijn daar plots de Amerikanen. Concurrent PPG komt in april met een overnamebod, als don derslag bij heldere hemel. In haar kielzog torst het bedrijf Elliott mee, een durfinvesteerder met een, laten we zeggen, enigszins omstreden reputatie. De Ameri kanen halen alles uit de kast om Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert iedere week ons econo misch gedrag. Bonduelle gaat er blijkbaar vanuit dat ik al "Ciici Vfl ai Reageren? economie@persgroep.nl O Beleggers waren wilden- thousiast over de nieuwste cij fers van de kaartenmaker. donderdag 20 juli 2017 De chipmachine- bouwer liet zeer bemoedigende resultaten zien. Beleggers zijn niet onder de in druk van het ver trek van topman Büchner. Een concurrent van de farmaceut boekte succes. o Bezweken onder de rri&druk Sander van Mersbergen Amsterdam —Bron tegen deze krant Het vertrek van Akzo- topman Ton Büchner past in een wereld wijde trend. Het aantal topbestuurders dat het veld moet ruimen, stijgt spectaculair. Dat stelt Janka Stoker, hoogleraar leider schap in Groningen. Ze verwijst naar een Amerikaans rapport dat vorige week verscheen. Onderzoeksbureau Conference Board con cludeert dat in 2016 ruim 17 procent van de topmensen van de 500 grootste Amerikaanse bedrijven opstapte, al dan niet gedwongen. In 2015 was dat nog maar 12 procent. In een ge middeld jaar wordt min der dan 14 procent van de topbestuurders ver vangen. „De druk op topmensen is enorm toegenomen", zegt Stoker. „Vooral bij slecht presterende be drijven. Het toezicht van aandeelhouders is steeds sterker, en ook de transparantie is gro ter. Het lijkt erop dat aandeelhouders onge duldiger zijn. Als het dan niet goed gaat met een bedrijf, is een zichtbare maatregel als het weg sturen van de topman een optie. Of dat nou te recht is of niet." Het gevolg is dat top mensen steeds korter aan het roer staan. Ander Amerikaans on derzoek toont aan dat bij beursgenoteerde ondernemingen de zit- tingstijd van ceo's de laatste 40 jaar gedaald is van zo'n twaalf jaar naar vier jaar. Gisteren stapte topman Ton Büchner van Akzo Nobel per direct op bij het bedrijf.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 14