Provincie niet gebruikt als kortste weg tussen Rotterdam en Vlaanderen Vrachtwagens die niet in Zeeland moeten zijn rijden om de provincie heen. Van ongewenst doorgaand verkeer is geen sprake, blijkt uit onderzoek. Leef tink heeft oog voor de schoonheid van de 'vuulte' De Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone heeft er twee nieuwe blikvangers bij, de suikersilo's van overslagbedrijf Vlaeynatie op de Axelse Vlakte. De eerste reikt tot 68 meter, de tweede in aanbouw tot 58 meter. Samen zijn ze goed voor een opslagcapa citeit van 130.000 ton. De 'kleinste' wacht nog op het deksel en dan is die voor het oog ook klaar. Ondertussen wordt er bij de 'suikerpotten' gewerkt aan een spoorver binding, want Vlaeynatie wil alle suiker niet alleen per vrachtauto laten aanvoeren. De grote vrees van de provincie is dat Zeeland de favoriete noord- zuidverbinding wordt tussen de havens van Rotterdam en die van Gent en Antwerpen. Dat blijkt niet het geval. In oktober vorig jaar heeft de pro vincie, in samenwerking met Rijks waterstaat en de NV Westerschel- detunnel, een week lang, 24 uur per dag, alle verkeersstromen in beeld gebracht. Dat gebeurde met ca mera's op de belangrijkste toe gangswegen tot de provincie en op verschillende tussenpunten, om de routekeuze te kunnen achterhalen. Gisteren zijn de resultaten gepre senteerd. Hoewel het totale verkeer in Zee land de afgelopen vier jaar is toege nomen, blijkt het noord-zuidver- keer over de Oosterschelde en de Grevelingen te zijn afgenomen. Ook vrachtwagens zijn niet ge neigd de Dammenroute of de Zee- landbrug te kiezen. Ze rijden vooral over de hoofdwegen A58, N62 en N61. En 95 procent van alle vracht wagens gebruikt Zeeland niet als doorgangsroute, maar heeft een lo catie in de provincie als begin- of eindpunt. Er gaan veel vrachtwagens van en naar het Sloegebied. Per dag gaat het om 1100 vrachtauto's via de A58 en 221 via de Tractaatweg. Tussen Stellendam en de Belgische grens rij den per dag maar vij ftien vracht wagens over de Dammenroute. Ook het vrachtverkeer tussen de A58 bij Rilland en de Tractaatweg bij Westdorpe is beperkt: 44 voer tuigen per dag. Dat wijst erop dat veruit de meeste vrachtwagens om Zeeland heen rijden. Sinds de ope ning van de A4 bij Halsteren is het totale verkeer op de Zeelandbrug zelfs iets afgenomen. Onderzoek leert dat het noord- zuidverkeer over de Oosterschelde is afgenomen Ook is onderzocht waar het ver keer in de Westerscheldetunnel vandaan komt en naartoe gaat. Voor personenauto's blijkt de tunnel vooral een regionale verbinding. Ruim 66 procent daarvan blijft in Zeeland. Bij het vrachtverkeer ligt dat anders. Meer dan 60 procent van de vrachtwagens die gebruik maken van de Westerscheldetun nel gaat de provinciegrens over. De in april ingevoerde kilometer- heffing in België lijkt enig effect te hebben op het aantal vrachtwagens dat door Zeeland rijdt. Dagelijks rij den er namelijk 69 vrachtwagens tussen Rilland en Sluis. In 2012 wa ren dat er nog 39. In de tussentijd heeft de N62 tussen Hoek en Oost burg wel een flinke opknapbeurt gehad. In het onderzoek wordt een aan tal aanbevelingen gedaan. Het stre ven blijft doorgaand vrachtverkeer om Zeeland heen te leiden. Dat be tekent dat de provincie zich aan sluit bij lobby's om daar knelpun ten aan te pakken. Het gaat dan om de N59 tot aan Hellegatsplein, de A29 door de Hoekse Waard, het knooppunt Zoomland bij Bergen op Zoom en in Vlaanderen om de R4 bij Gent en de Oosterweelver- binding in Antwerpen. It vrijdag 14 juli 2017 pzc.nl e-mail: redactie.terneuzen@pzc.nl ZEELAND5 transport Zeeland geen doorgangsroute Ernst Jan Rozendaal Middelburg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 91