Provincie niet gebruikt als kortste weg tussen Rotterdam en Vlaanderen
Vrachtwagens die niet in
Zeeland moeten zijn rijden om
de provincie heen. Van
ongewenst doorgaand verkeer is
geen sprake, blijkt uit onderzoek.
Leef tink heeft
oog voor de
schoonheid
van de 'vuulte'
De Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone heeft er
twee nieuwe blikvangers bij, de suikersilo's
van overslagbedrijf Vlaeynatie op de
Axelse Vlakte. De eerste reikt tot 68 meter,
de tweede in aanbouw tot 58 meter.
Samen zijn ze goed voor een opslagcapa
citeit van 130.000 ton. De 'kleinste' wacht
nog op het deksel en dan is die voor het
oog ook klaar. Ondertussen wordt er bij de
'suikerpotten' gewerkt aan een spoorver
binding, want Vlaeynatie wil alle suiker niet
alleen per vrachtauto laten aanvoeren.
De grote vrees van de provincie is
dat Zeeland de favoriete noord-
zuidverbinding wordt tussen de
havens van Rotterdam en die van
Gent en Antwerpen. Dat blijkt niet
het geval.
In oktober vorig jaar heeft de pro
vincie, in samenwerking met Rijks
waterstaat en de NV Westerschel-
detunnel, een week lang, 24 uur per
dag, alle verkeersstromen in beeld
gebracht. Dat gebeurde met ca
mera's op de belangrijkste toe
gangswegen tot de provincie en op
verschillende tussenpunten, om de
routekeuze te kunnen achterhalen.
Gisteren zijn de resultaten gepre
senteerd.
Hoewel het totale verkeer in Zee
land de afgelopen vier jaar is toege
nomen, blijkt het noord-zuidver-
keer over de Oosterschelde en de
Grevelingen te zijn afgenomen.
Ook vrachtwagens zijn niet ge
neigd de Dammenroute of de Zee-
landbrug te kiezen. Ze rijden vooral
over de hoofdwegen A58, N62 en
N61. En 95 procent van alle vracht
wagens gebruikt Zeeland niet als
doorgangsroute, maar heeft een lo
catie in de provincie als begin- of
eindpunt.
Er gaan veel vrachtwagens van en
naar het Sloegebied. Per dag gaat
het om 1100 vrachtauto's via de A58
en 221 via de Tractaatweg. Tussen
Stellendam en de Belgische grens
rij den per dag maar vij ftien vracht
wagens over de Dammenroute.
Ook het vrachtverkeer tussen de
A58 bij Rilland en de Tractaatweg
bij Westdorpe is beperkt: 44 voer
tuigen per dag. Dat wijst erop dat
veruit de meeste vrachtwagens om
Zeeland heen rijden. Sinds de ope
ning van de A4 bij Halsteren is het
totale verkeer op de Zeelandbrug
zelfs iets afgenomen.
Onderzoek leert dat
het noord-
zuidverkeer over de
Oosterschelde is
afgenomen
Ook is onderzocht waar het ver
keer in de Westerscheldetunnel
vandaan komt en naartoe gaat. Voor
personenauto's blijkt de tunnel
vooral een regionale verbinding.
Ruim 66 procent daarvan blijft in
Zeeland. Bij het vrachtverkeer ligt
dat anders. Meer dan 60 procent
van de vrachtwagens die gebruik
maken van de Westerscheldetun
nel gaat de provinciegrens over.
De in april ingevoerde kilometer-
heffing in België lijkt enig effect te
hebben op het aantal vrachtwagens
dat door Zeeland rijdt. Dagelijks rij
den er namelijk 69 vrachtwagens
tussen Rilland en Sluis. In 2012 wa
ren dat er nog 39. In de tussentijd
heeft de N62 tussen Hoek en Oost
burg wel een flinke opknapbeurt
gehad.
In het onderzoek wordt een aan
tal aanbevelingen gedaan. Het stre
ven blijft doorgaand vrachtverkeer
om Zeeland heen te leiden. Dat be
tekent dat de provincie zich aan
sluit bij lobby's om daar knelpun
ten aan te pakken. Het gaat dan om
de N59 tot aan Hellegatsplein, de
A29 door de Hoekse Waard, het
knooppunt Zoomland bij Bergen
op Zoom en in Vlaanderen om de
R4 bij Gent en de Oosterweelver-
binding in Antwerpen.
It
vrijdag 14 juli 2017 pzc.nl e-mail: redactie.terneuzen@pzc.nl
ZEELAND5
transport
Zeeland geen doorgangsroute
Ernst Jan Rozendaal
Middelburg