WIJ 8 'Dit zijn wij' is een zomerserie over zes generaties Nederlanders. Deze week Generatie Z, mensen geboren na 1990. QUEEN'S THEArtE Ze zijn met ruim vier miljoen, kunnen niet zonder internet en hebben continu keuzestress: de millennials - die je ook tegenkomt bij generatie Z. De kritiek op deze groep is niet van de lucht. Maar is die ook terecht? Drie vooroordelen op een rij Verwend wel/niet Google het woord 'millennials' en er komt geen eind aan de lijst vooroor delen over deze grote groep jongens en meisjes. Dit is misschien wel het meest genoemde: ze zijn over het paard getild. Frits Spangenberg is babyboomer, oprichter van onderzoeksbureau Mo- tivaction én auteur van verscheidene boeken over millennials - de groep die valt onder zowel generatie Y als Z. Hij vat het als volgt samen: „Ze zijn door hun ouders vaker als prins jes en prinsesjes behandeld. Dat heeft ze een stuk veeleisender én mondi ger gemaakt dan eerdere generaties jongeren." Hoewel dé millennial niet bestaat, ziet de onderzoeker wel een paar ge meenschappelijke delers: van alle ge neraties hebben ze relatief de kortste aandachtsspanne, kunnen slecht te gen kritiek, verwachten snel promo tie en als het even tegenzit, zijn ze sneller 'ontwricht'. Maar maakt dit ze verwender dan andere generaties? Verwend zijn ze niet bepaald op de arbeidsmarkt en de woningmarkt. Een deel is opge groeid tijdens een van de zwaarste fi nanciële crises. Veel jongeren - in flexbanen - kregen als eersten ont slag. De meesten hebben nog nooit een vast contract gezien. Die lastige situatie speelt ook op de woningmarkt. Door een gebrek aan beschikbare en betaalbare woningen moeten ze langer thuis blijven wo nen, een woning delen óf een toren hoge huur betalen. Hoezo verwend? Ja, ze is opgegroeid in een gezin met liefhebbende ouders en twee zussen. Ze deed het vwo, studeerde culturele antropologie, en heeft de halve we reld rondgereisd. „Mijn ouders sti muleerden mij in alles. Ze stonden echt niet bij alles wat ik deed te ap plaudisseren, maar ik ben wel opge voed met veel liefde en aandacht." Karien Sondervan (33) beseft: ze is een bofkont. Tegelijkertijd: een vaste baan heeft ze nooit gehad. Wel tijde lijke contracten. Een koophuis zou ze best willen, maar dat zit er voorlopig niet in. Sinds 2008 woont ze samen met haar man en twee kinderen (3 en 7 jaar) in een huurwoning in Amster dam van ruim 1000 euro per maand. Elke maand is het sappelen. Ze zijn door hun ouders vaak als prinsen en prinsesjes behandeld Haar zussen - vier én zes jaar ouder - kregen bij hun eerste baan wel met een een vast contract en hebben een koophuis én een auto. Toch doet ze er niet zielig over. „Een positieve le vensinstelling is typisch iets van mijn generatie: als je ontevreden bent, dan doe je daar iets aan en maak je er het beste van." Overconsumptie wel/niet Vroeger noemden jongeren lezen, geschiedenis leren of sporten als hobby. Tegenwoordig prijkt shoppen hoog op hun lijstje met activiteiten, blijkt ook uit een groot Europees on derzoek. En kijk maar eens om je heen: ze lopen graag met de nieuwste mobieltjes, velen dragen de hipste sneakers of volgen modetrends op de voet. Spangenberg: „Ze kopen niet de dingen die ze echt nodig hebben, want die hebben ze al. Het zijn vooral hebbedingetjes." Volgens de generatie-expert is dat niet vreemd: jongeren van nu hebben meer te besteden dan de jongeren van een paar generaties geleden én hebben meer verleidingen. „Er wordt veel meer reclame gemaakt en de so ciale druk om mee te doen aan hypes is groot", stelt hij. Maar wil dit nu zeggen dat zij over- consumeren? In een onderzoek van financieel dienstverlener Moneyou zeiden zes op de tien van de ruim 1.000 ondervraagde jongeren dat zij een buffer opbouwen om financiële tegenslagen op te vangen. Ook zou den ze over het hele jaar genomen 246 euro per maand sparen. Als het gaat om bezit, hechten zij een stuk minder belang aan een auto voor de deur. Hoezo overconsumptie? Hij koopt graag mooie spullen, maakt regelmatig reisjes naar het buiten land en gaat vaak uit eten. Aan de an dere kant is het vaak moeilijk voor de 27-jarige zzp'er René Veldhuis om met vrienden af te spreken, zo druk is hij met zijn werk. Als fotograaf reist hij mee met een modemerk naar modebeurzen, maakt foto's als print voor stoffen, en staat regelmatig in de winkel om de kleding te verkopen. „Ik heb het druk, dus als ik tijd heb vier ik mijn succes. Laatst heb ik - om zo'n suc cesmoment te vieren - een dure ring van Cartier gekocht. Ik pas in het ste reotiepe beeld van de verwende mil lennial, alleen werk ik er heel hard voor." woensdag 12 juli 2017 GO Annemiek Lely (26) vertelt op haar site hoe je zelf iets aan de wereld kunt verbeteren. René Veldhuis (27) zzp'er, koopt graag mooie spullen, maakt reisjes naar het buitenland. Ze maken er toch maar het Gea Bruinsma Natasja de Groot CONCLUSIE Ze zijn gewend aan lovende woorden, aan succes. Maar ook: er zijn weinig vaste banen en huizen. Verwend? Mwah... Frits Spangenberg CONCLUSIE Jongeren zijn gewend aan gemak en geven gemakkelijk geld uit, ook als ze het niet hebben. Een eigen auto? Welnee, die huren ze gewoon.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 8