44
6
COLUMN ROLAND DUONG
Al gaat een pont alleen maar heen en weer, een eentonige
verblijfsplek is het allerminst. Vandaag doen we een dagje
Vlissingen-Breskens. „Lekker, ik ben weer in Zeeland."
De Westerschelde toont zich
in een oneindig aantal tinten
grijs. Zwemen geel, bruin en
rood in de wolken, toefjes groen in
het schuimende water. Buiten de
haven van Vlissingen wordt veer
pont Prins Willem-Alexander ge
grepen door de sterke stroming,
maakt een slinger en zet stampend
koers naar de overkant.
Een fiets- en wandelpontje, meer
rest niet van wat ooit de roemruchte
levenslijn is van een stukje Neder
land dat eigenlijk al geen Nederland
meer is. Vanaf 1828 vaart de stoom
boot De Schelde tussen Breskens,
Vlissingen en Terneuzen. Als Vlis
singen in 1866 een kopstation krijgt,
naast de aanlegsteiger van de veer
pont, ligt ook voor inwoners van het
slaperige Zeeuws-Vlaanderen het
Europese spoorwegnet open.
Na de Tweede Wereldoorlog ver
voeren prinsessenboten, zoals de
Prinses Juliana, dagelijks honderden
vrachtwagens, auto's, fietsers en
wandelaars over de altijd verrader
lijke Westerschelde. Het brengt le
ven in de brouwerij. Behalve als over
de radio de bij reizigers en vracht
wagenchauffeurs gevreesde bood
schap klinkt: vanwege de dichte
mist is het veer Vlissingen-Breskens
uit de vaart. In 2003 is het afgelopen:
de verkeerstunnel onder de Wester
schelde is klaar. Het goederenver
voer en het meeste woon-werkver-
keer voltrekt zich nu ónder water.
Pensionado's
Het fiets- en voetgangerspontje dat
sindsdien de uitgeklede veerdienst
verzorgt, is vooral populair bij toe
risten. Zoals de bevriende Duitse
echtparen Klaassens en Schmitz,
fitte pensionado's uit Lipstadt in
Sauerland, die Zeeland op de fiets
doen. Renate Schmitz (70): „En met
gewone fietsen hè, geen e-bikes."
Elders op het dek zit Robin Van
denkerchove (23), vijfdejaars stu
dent in Tilburg. Hij is onderweg
naar zijn ouders in Sluis. „In de trein
ben ik met mijn hoofd nog in Til
burg. Op de Westerschelde voelt het
als thuiskomen. Lekker weer in Zee
land, denk ik dan."
Boven de golven ontwikkelen zich
buien. Donkere wolken met uit
waaierende regenslierten. Een en
kele zonnestraal priemt op het wa
ter, dat heldergroen oplicht. Een
containerschip passeert op volle
snelheid, een sleepboot trekt een
sliert pontons, een diepliggende
binnenvaarder werkt zich moei
zaam stroomopwaarts. Hoogopspat-
tend boegwater, zilte zeegeur.
Windmolens en rokende fabrieks
pijpen aan de einder.
Een grimmige betonnen zeewe
ring onttrekt het vriendelijke dorp
Breskens aan het zicht. De invoer
van drugs is verbonden, meldt een
bord. Toch hangt achter het haven
gebouw een zware wietdamp.
De toegang tot de pont is hier, net
als in Vlissingen, afgesloten met een
hekwerk aan het einde van een don
kere tunnel. Als het hek openzwaait,
stroomt een plukje passagiers de
boot op. Wielerrijders met helmen
in felgekleurde plastic regencapes en
korte broek; een Duits echtpaar, dat
selfies maakt met zusterpont Prinses
Maxima op de achtergrond.
Het begin te miezeren. Vlissingen
is een grijs silhouet aan de horizon.
de vraag: briketten of houts
kool. De voormalige über-
grillmeister van het Japanse
restaurant Yamazato ver
trouwde zijn onbetaalbare
wagyu biefstukjes alleen toe
aan smeulend houtskool van
Japanse eikenbomen van
honderden jaren oud.
Ik geef toe: het smaakte
waanzinnig en zelf heb ik
sindsdien een voorkeur voor
houtskool. Dat brandt snel
en wordt goed heet. Nadeel:
het brandt ook snel op en
naarmate je zak houtskool
leger wordt, krijg je meer te
maken met kleinere stukjes
en een hoop gruis.
Briketten branden langer
en veel gelijkmatiger. Je be-
Voor een
rooksmaak leg
je houtsnippers
op het vuur
reikt met de briket niet zo
een hoge temperatuur, maar
dat is alleen van belang als je
wat dunner gesneden rund
vlees wilt grillen. Voor de
smaak maakt het niet uit: in
tegenstelling tot wat veel
mensen denken, geeft goed
brandend houtskool geen
smaak af. Alle smaak is eruit
gebrand.
moet je wat houtsnippers of
een blokje hout op het vuur
leggen. Briketten krijg je
trouwens wel moeilijker aan
de gang dan houtskool.
Daarom is de brikettenstar-
ter een absolute must. Bri
ketten erin, aanmaakblokje
eronder en in twintig minu
ten heb je een gelijkmatig
brandend vuur.
Niet als vluchtstrook voor
verbrandende kippenbou
ten, hoe handig dat ook is.
Op het vuurvrije gedeelte
kun je juist uitstekend
het vlees bereiden, zoals de
ervaren grillmeisters weten.
Vaak sluit ik het deksel
op mijn barbecue voor d
e gelijkmatige garing. De
kolen zijn goed van tempe
ratuur als ze bijna grijs
kleuren.
Bij twijfel even wachten;
veel vlees mislukt doordat
het te snel op de te hete
barbecue wordt gegooid. Be
langrijkste tip: begin vroeg
met het vuur, een uurtje of
half zes is prima. Dan heb je
de eerste speklapjes klaar
voordat iedereen zich heeft
volgestopt met aardappel
salade en stokbrood.
Onderschatting is het
recept voor teleur
stelling en chagrijn.
Met een beetje
moeite en aandacht
kan iedereen de
barbecue de baas.
Het begint met
Zomers genieten kan
niet zonder een
beetje gewichtig te
doen in de tuin. Want zo
noemen de Groningers dat
als ze gaan barbecueën: dik
doun in toene. Maar barbe
cueën is ook een serieuze
zaak. Om halfgare hambur
gers en verbrande speklap
pen te voorkomen, moet je
wel je hoofd erbij hou
den.
woensdag 12 juli 2017
Student Robin
Vandenkerchove
op weg naar zijn
geboortegrond.
FOTO'S JOHAN NEBBELING
Wat?
Westerschelde Ferry
Waar?
Vlissingen-Breskens
Hoezo?
Deze befaamde veer
dienst - anno 1574 -
werd tot de opening
van de Westerschel-
detunnel in 2003 veel
gebruikt door auto's.
Nu is het een fiets- en
voetveer.
Meer?
vvvzeeland.nl.
Thuiskomen op de pont
Johan Nebbeling
Als je gaat voor rooksmaak
Richt je vuur zo in dat je
altijd een vuurvrije zone
onder het rooster hebt.
Reageren?
roland.duong@persgroep.nl
Roland Duong,
de nieuwsgierigste
man van Neder
land, proeft en
test zomerse
producten.