Theater met zicht op zee Samenspel Viersen en Pace virtuoos II 19 Een mooier theater kunnen straatartiesten zich niet wensen. Een blauwe hemel, zicht op zee en toegewijd publiek. Waaghal zen, stoethaspels en geinponems trokken zaterdag en zondag volop de aandacht tijdens het Straat- theaterweekend van Onder stroom. Wie alles wilde zien, moest van goeden huize komen of in elk ge val een strakke planning hebben. De acts waren verspreid over de boulevard, maar ook - dankzij medewerking van de onderne mers - over de binnenstad. Daar door waren de afstanden vaak groot. In de binnenstad deden vooral de Italiaans brabbelende Vlamin gen van Car o Chieno het goed, die met hun bijzondere machine rie het koffiezetten een compleet nieuwe dimensie gaven. Opvallend was verder het grote aantal acrobatische acts, wat aan sluit bij de eigentijdse circuskoers die Onderstroom steeds meer be wandelt. Een van de sterkste was die van Culbuto, die hangend aan een hoge paal op een enorme dui kelaar vervaarlijk door de lucht zwierde. Daartegenover stonden ook in getogen, bijna poëtische acts. Zo als de Italiaan Fausto Barile, wiens indrukwekkende buik een heus minitheater bleek te herber gen. De regionale inbreng kwam van 5D en Jeugdtheaterschool Zee land, met 'De boksring', waarin letterlijk werd gevochten tegen vooroordelen. Zoals de spastische jongen in een rolstoel die indruk wekkende woorden sprak. „Ik heb een andere verpakking, maar ik ben niet gek. Ook ik heb bloed in mijn aderen, een lijf met botten en een hoofd vol gedachten." De Nederlandse celliste Qui- rine Viersen vormt al jaren een vast duo met pianiste Silke Avenhaus. Nu verdedigt ze speciale werken uit de kamermu ziek met de Italiaanse pianist En rico Pace. Beiden hebben al een respectabele carrière opgebouwd. Sterallures zijn hen onbekend. Zij vormen dus geen vast duo en dan is de opmerkelijke saamhorigheid opmerkelijk. De pianist volgt feil loos en beiden spelen in dienst van de muziek. De speelwijze van Pace is rustig en toch vol emotie, terwijl Viersen een veel expressie vere lichaamstaal etaleert tijdens haar gedreven spel. Het recital begon met Fünf Stücke im Volkston, op. 102 van Schumann. De verhalende werkjes klinken fris en origineel en verra den dat het gezin Schumann be stond uit meerdere kinderen. Va der Robert stemde zijn muziek af en toe duidelijk op de jeugd af (denk aan Kinderszenen). Deze vijf composities hebben een folk loristische toets en de afwisseling van majeur naar mineur is promi nent aanwezig. Vanitas Vanitatum werd met humor gebracht en de roterende muzikale beweging werd knap afgewisseld met een heftig refrein. In de andere werk jes waren de contrasten groot, een slaaplied vol poëzie, een ballade met een typisch ritme, een amu sant klinkende soort mars en een sterk gemarkeerd slotdeel met een virtuoos einde. De Sonate in D op.102 nr. 2 van Beethoven is een meesterwerk. Viersen en Pace ver tolkten deze Sonate met een juiste inzet. Het werd een meer dan be- De dramatiek kwam daardoor goed uit en het slot was virtuoos en energiek klijvende interpretatie die emotio neel overkwam, met levendige dialogen. Het Adagio met de lang zaam, mysterieus in variatiestijl gespeelde vloeiende melodie klonk prachtig en het slotdeel kwam over als een fantastische improvisatie met een adembene mend knap gespeelde fuga. Sonate in g, op. 19 van Rachmaninov is een werk waarin beide instru menten volop aan bod komen. Qua sfeer deed het werk af en toe aan Schumann denken. De rapso dische componeerstijl van Rach maninov kan als zwaar en heftig overkomen. De eerste twee delen klinken koortsachtig, met zenuw achtige reeksen in de pianopartij. Je hoort dramatische melodieën maar ook een Russische cantilene. Het Andante kreeg een melancho lische invulling en in de Finale leek het of, na een virtuoos thema door de piano en een vragende frase door de cello beide instru menten in conflict kwamen. De dramatiek kwam daardoor goed uit en het slot was uitgesproken virtuoos en energiek. De reeks van MPZ bestaat deze zomer uit pareltjes van recitals. Nog vier zondagen kunnen de lief hebbers van klassieke muziek zich laven aan intrigerende kamermu ziek, gebracht door topmusici. Daarna is het voor altijd afgelopen met de warme sfeer die elke zon dagmiddag hing in de Grote Kerk in Veere. Profiteer nog van dit niet te evenaren muzikaal feest. Muziekpodium Zeeland Werken van Schumann, Beetho ven en Rachmaninov. Door Qui- rine Viersen (cello) en Enrico Pace (piano). Gehoord zondag 9 juli in de Grote Kerk Veere. Het festival moet echt iets toevoegen. Dat lukt niet met alleen driestraatacts maandag 10 juli 2017 mmHW De dansers van Compagnia Autoportante beleefden op de boule vard een romance op het slappe koord. Jeanette Vergouwen Recensie Het Britannia-terrein vormde, net als vorig jaar, het sfeervolle festivalhart. -Onno Bakker, festivaldirecteur De Vlaamse act Car o Chieno presenteerde in de binnenstad hun acrobatische koffiezet- kunsten. FOTO'S RUBEN OREEL

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 19