ZEELAND 25 In het atelier m; Rust, natuur en dichtbij de zee. Dat was de wens van Sil van Mil. We staan in een oude landbouw- schuur aan de rand van Ellemeet. Met zwarte pannen is het jaartal 1916 op het dak gelegd. Rust: de Moolweg, waaraan de schuur staat, is doodlopend. Dichtbij de zee: het is Schou- wen-Duiveland, op dat eiland kun je onmogelijk ver van het zoute water verwijderd zijn. Natuur: de kunstenares herin nert zich dat ze 2 maart 2016, een dag nadat ze vanuit Zierikzee naar Ellemeet was verhuisd, een eend voor haar auto zag. Pats, dood: „Ik had er wekenlang pijn van in mijn buik." Nu staat er in de schuur een groot schilderij van een eend. Een mannetjes-eend, aan zijn kleuren te zien. Het kunstwerk kreeg de ti tel 'Sorry'. De natuur zal nog meer invul ling krijgen. Bij de schuur hoort 4.000 meter grond. Er lopen al ze ven kippen en een haan. Boom gaard en groentetuin verkeren in de planfase. De kunstenares en haar partner Jorrit Duin - hij pro grammeert soft-ware - hopen in de toekomst helemaal zelfvoorzie nend te worden. 'Off-grid', zoals dat heet. Het gas hebben ze al laten afsluiten. De volgende stap is dat de elektriciteitsvoorziening wordt afgekoppeld. Voor de watervoor ziening is er al een grote vijver ge graven. Die staat nu wel droog. Sil van Mil is 48 jaar. Ze heeft twee kinderen, Toon en Koen, van 16 en 14. Die hebben volgens haar nu wel de leeftijd om de stilte van A het platteland aan te kunnen. In 2003 verhuisde ze met haar gezin van Den Haag naar Zierikzee. Dat was een compromis, door haar af gedwongen: partner Jorrit had meteen helemaal naar het platte land gewild. In Zierikzee had ze een goed lopende galerie aan het Havenpark. Die wilde ze eigenlijk aanhouden. Omdat de gemeente geen vergunning gaf om in de schuur in Ellemeet te gaan wonen en ze daarom ook het bijbeho rende huisje moesten kopen, heb ben ze de galerie toch van de hand gedaan. Haar ergste zorgen over zicht baarheid en bereikbaarheid zijn inmiddels opgelost. Ze deed dit jaar mee aan de Kunstschouw, gaf vijf andere kunstenaars tijdelijk onderdak en trok zo tien dagen lang ongeveer 200 bezoekers per dag. Met een mooie oogst: vijf nieuwe cursisten voor haar schil derlessen, twee opdrachten voor grote schilderijen en een doek ver kocht. Er moet nog wel wat werk verzet worden in de schuur. Sil heeft al volop getimmerd, gestuukt en ge schilderd. Ze zegt: „De ruimte in spireert. Ik kan hier een hele stel lage maken om een groot pano rama te schilderen. Dat zou wel gaaf zijn. De komende tien jaar hoefik me hier niet te vervelen, er ontstaan steeds nieuwe ideeën." Haar kunstwerken zijn realis tisch van aard. Veel dieren, zeeën, duinlandschappen. Schouwen- Duiveland levert volop stof tot schilderen. Met een glimlach: „Het is het mooiste eiland, met een duingebied waarin je kunt ver dwalen." Ze schildert veel portretten, vaak in opdracht. In haar atelier hangt een Mona Lisa. Die had ze in het Louvre in Parijs gezien. „Om dat er zoveel mensen voor ston den, moest ik op een afstand van misschien wel 50 meter blijven. Nu ik haar zelf heb geschilderd, kan ik vlakbij komen, kan ik haar aanraken." zaterdag 8 juli 2017 Sil van Mil in haar schuuratelier in Ellemeet. fotosmechteldjansen Hier ontstaan steeds nieuwe ideeën Jan van Damme Dit is een serie over Zeeuwse kunstenaars en hun werkplek. Vandaag: Sil van Mil in Ellemeet.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 86