V tUbMiakefc 'Lange rijen op Schiphol? Veiligheid staat voorop!' i 9 W r- v> or n^c ****0'/) otPbeii, Ik krijg meestal genoeg chocolade voor het hele schooljaar "otrtfc Natuurlijk weten ze bij de mare chaussee donders goed wanneer die enorme Airbus A380 uit Dubai landt op Schiphol. En natuurlijk weten ze precies dat er dan dus meer dan 500 mensen in een keer door de paspoortcontrole heen moeten. „Daar plannen we de in zet van onze mensen op. Maar als er dan ook nog eens, zoals afgelo pen maandag, een serie vluchten uit Amerika opeens meer staart- wind heeft gehad en dus vroeger aankomt, kan het onverwacht nog veel drukker zijn in de rij. Je kunt simpelweg niet alles plannen", be rust Wouter Arts, brigadecom mandant van de Koninklijke Ma rechaussee op de luchthaven. Voor iedereen die vandaag of er gens de komende weken vakantie krijgt: het wordt druk op Schiphol, heel druk. Vandaag worden er 220.000 passagiers verwacht. Ter vergelijk: dat is bijna de hele be volking van Eindhoven, de vijfde stad van Nederland. Arts: „Nog niet zo lang geleden was het een uitzondering als er 200.000 passa giers op een dag waren, nu gebeurt dat tientallen keren per jaar." Die steeds verder toenemende drukte zorgde in de meivakantie voor ellenlange wachtrijen op de luchthaven. Vliegtuigmaatschap pijen vertraagden met opzet hun vluchten om mensen aan boord te krijgen. Desondanks misten tien tallen mensen hun vliegtuig en vlogen Schiphol en KLM elkaar publiekelijk in de haren. Ook bij de paspoortcontroles, terrein van de marechaussee, liep de wacht tijd op. Voor de zomervakantie wordt nog meer hulp ingeroepen. „Van dat geld hebben we 135 men sen met een tijdelijk contract hier op Schiphol kunnen behouden. Er komen nog 65 mensen bij, maar die zijn voor heel de marechaus see, niet alleen voor Schiphol. So wieso zit er tussen het moment dat het geld wordt toegezegd en het moment dat iemand opgeleid en al aan de slag kan, zomaar an derhalfjaar." De marechaussee is de afgelopen jaren niet meegegroeid met Schiphol Is het genoeg? Schiphol-direc- teur Jos Nijhuis zei onlangs dat de marechaussee op zijn lucht haven eigenlijk nog 400,500 man extra nodig heeft. „Die aantallen laat ik voor zijn re kening. Wij constateren dat de marechaussee de afgelopen jaren niet is meegegroeid met de groei van Schiphol. Het extra geld dat er nu is, is een stap richting herstel. Maar het is nog niet genoeg om optimaal ons werk te doen. Om de pieken deze zomer op te kunnen vangen, doen we een beroep op andere brigades in Nederland en op reservisten. In die laatste willen we ook meer gaan investeren, ze zijn opgeleid en direct inzetbaar." „We geven prioriteit aan de con troles bij vertrek en transfers. Dat zijn de mensen die een vlucht moeten halen, die willen we op tijd bij de gate hebben. Dat kan dus tot gevolg hebben dat bij de aankomsten de wachttijden zullen oplopen, soms misschien tot een uur." Een lange rij is niet leuk als je er in staat. Het legt ook druk op mijn mensen: we zien de irritatie van de reizigers. Maar kijk ook naar de context waarin wij ons werk doen: de aanhoudende terreurdreiging. We doen de controles zoals wij vinden dat ze moeten, we doen geen concessies aan de veiligheid van Nederland. Daar ben ik trots op." In de strijd tegen de wachtrij wor den deze zomer nog meer poortjes voor automatische paspoortcon trole ingezet: 78 zijn er straks. Er zullen meer mensen rondlopen die de reizigers uitleggen hoe ze die poortjes moeten gebruiken. Daarnaast start er een proef met contactloze controle waarbij sen soren de biometrische gegevens op het paspoort van de reiziger au tomatisch vergelijkt met zijn ge zicht. Dat paspoort hoeft de bin nenzak dan niet meer uit, de pas sagier loopt door een sluis zo de controle door. „Controleer bij je vliegmaatschap pij hoe lang van te voren zij advi seren om aanwezig te zijn. Als zij drie uur aangeven, kom dan geen vier uur eerder. En zorg dat je pa pieren op orde zijn! Bijvoorbeeld dat je paspoort nog geldig is. Wat ook elke dag tientallen keren ge beurt: één ouder die met een kind reist, maar geen toestemmingsfor mulier van de andere ouder bij zich heeft. We zijn scherp op kindontvoeringen, dus dan nemen we zo'n geval in onderzoek. Maar de tijd dat een medewerker daar mee bezig is, staat hij niet achter de balie om paspoorten te contro leren." vrijdag 7 juli 2017 eve 43/» io ctnt, Agathe Vermeulen, juf in Goes O/fthAf '^-o-'U&d 0 'Y °He4i «fed. Y>K °t**i rrul a -41 Bloemen, tekeningen, gedichtjes, knuffels, chocola: elk schooljaar worden juffen en meesters aan het eind overladen met cadeaus van leerlingen. Vandaag begint de zomergekte op Schiphol. Bij de marechaus see is het alle hens aan dek om de wachttijden bij de controles te beperken. Brigadecomman dant Wouter Arts: „Zorg dat de papieren in orde zijn." Cyril Rosman Schiphol Op Schiphol werken nu, inclusief degene die de beveiliging doen, 1.500 marechaussees. Het kabi net heeft eerder dit jaar geld toegezegd voor 200 extra man. Zijn die mensen er inmiddels? Hoe willen jullie de zomerpiek opvangen? Brigadecommandant Wouter Arts. FOTO'S PIMRAS Dat zullen mensen die net tien uur in een vliegtuig hebben ge zeten niet fijn vinden. Wat kunnen we als reiziger zelf nog doen om te voorkomen dat we deze zomer een uur staan te wachten voor de controle? Vertrek kende pas sagiers krij gen voor rang bij de controles.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 9