V
tUbMiakefc
'Lange rijen op Schiphol?
Veiligheid staat voorop!'
i
9
W r-
v>
or n^c ****0'/)
otPbeii,
Ik krijg meestal genoeg
chocolade voor het
hele schooljaar
"otrtfc
Natuurlijk weten ze bij de mare
chaussee donders goed wanneer
die enorme Airbus A380 uit Dubai
landt op Schiphol. En natuurlijk
weten ze precies dat er dan dus
meer dan 500 mensen in een keer
door de paspoortcontrole heen
moeten. „Daar plannen we de in
zet van onze mensen op. Maar als
er dan ook nog eens, zoals afgelo
pen maandag, een serie vluchten
uit Amerika opeens meer staart-
wind heeft gehad en dus vroeger
aankomt, kan het onverwacht nog
veel drukker zijn in de rij. Je kunt
simpelweg niet alles plannen", be
rust Wouter Arts, brigadecom
mandant van de Koninklijke Ma
rechaussee op de luchthaven.
Voor iedereen die vandaag of er
gens de komende weken vakantie
krijgt: het wordt druk op Schiphol,
heel druk. Vandaag worden er
220.000 passagiers verwacht. Ter
vergelijk: dat is bijna de hele be
volking van Eindhoven, de vijfde
stad van Nederland. Arts: „Nog
niet zo lang geleden was het een
uitzondering als er 200.000 passa
giers op een dag waren, nu gebeurt
dat tientallen keren per jaar."
Die steeds verder toenemende
drukte zorgde in de meivakantie
voor ellenlange wachtrijen op de
luchthaven. Vliegtuigmaatschap
pijen vertraagden met opzet hun
vluchten om mensen aan boord te
krijgen. Desondanks misten tien
tallen mensen hun vliegtuig en
vlogen Schiphol en KLM elkaar
publiekelijk in de haren. Ook bij
de paspoortcontroles, terrein van
de marechaussee, liep de wacht
tijd op. Voor de zomervakantie
wordt nog meer hulp ingeroepen.
„Van dat geld hebben we 135 men
sen met een tijdelijk contract hier
op Schiphol kunnen behouden. Er
komen nog 65 mensen bij, maar
die zijn voor heel de marechaus
see, niet alleen voor Schiphol. So
wieso zit er tussen het moment
dat het geld wordt toegezegd en
het moment dat iemand opgeleid
en al aan de slag kan, zomaar an
derhalfjaar."
De marechaussee is
de afgelopen jaren
niet meegegroeid
met Schiphol
Is het genoeg? Schiphol-direc-
teur Jos Nijhuis zei onlangs dat
de marechaussee op zijn lucht
haven eigenlijk nog 400,500
man extra nodig heeft.
„Die aantallen laat ik voor zijn re
kening. Wij constateren dat de
marechaussee de afgelopen jaren
niet is meegegroeid met de groei
van Schiphol. Het extra geld dat er
nu is, is een stap richting herstel.
Maar het is nog niet genoeg om
optimaal ons werk te doen. Om de
pieken deze zomer op te kunnen
vangen, doen we een beroep op
andere brigades in Nederland en
op reservisten. In die laatste willen
we ook meer gaan investeren, ze
zijn opgeleid en direct inzetbaar."
„We geven prioriteit aan de con
troles bij vertrek en transfers. Dat
zijn de mensen die een vlucht
moeten halen, die willen we op
tijd bij de gate hebben. Dat kan
dus tot gevolg hebben dat bij de
aankomsten de wachttijden zullen
oplopen, soms misschien tot een
uur."
Een lange rij is niet leuk als je er
in staat. Het legt ook druk op mijn
mensen: we zien de irritatie van
de reizigers. Maar kijk ook naar de
context waarin wij ons werk doen:
de aanhoudende terreurdreiging.
We doen de controles zoals wij
vinden dat ze moeten, we doen
geen concessies aan de veiligheid
van Nederland. Daar ben ik trots
op."
In de strijd tegen de wachtrij wor
den deze zomer nog meer poortjes
voor automatische paspoortcon
trole ingezet: 78 zijn er straks. Er
zullen meer mensen rondlopen
die de reizigers uitleggen hoe ze
die poortjes moeten gebruiken.
Daarnaast start er een proef met
contactloze controle waarbij sen
soren de biometrische gegevens
op het paspoort van de reiziger au
tomatisch vergelijkt met zijn ge
zicht. Dat paspoort hoeft de bin
nenzak dan niet meer uit, de pas
sagier loopt door een sluis zo de
controle door.
„Controleer bij je vliegmaatschap
pij hoe lang van te voren zij advi
seren om aanwezig te zijn. Als zij
drie uur aangeven, kom dan geen
vier uur eerder. En zorg dat je pa
pieren op orde zijn! Bijvoorbeeld
dat je paspoort nog geldig is. Wat
ook elke dag tientallen keren ge
beurt: één ouder die met een kind
reist, maar geen toestemmingsfor
mulier van de andere ouder bij
zich heeft. We zijn scherp op
kindontvoeringen, dus dan nemen
we zo'n geval in onderzoek. Maar
de tijd dat een medewerker daar
mee bezig is, staat hij niet achter
de balie om paspoorten te contro
leren."
vrijdag 7 juli 2017
eve
43/» io
ctnt,
Agathe Vermeulen, juf in Goes
O/fthAf '^-o-'U&d 0
'Y °He4i «fed.
Y>K °t**i rrul a
-41 Bloemen,
tekeningen,
gedichtjes,
knuffels,
chocola: elk
schooljaar
worden juffen
en meesters
aan het eind
overladen met
cadeaus van
leerlingen.
Vandaag begint de zomergekte
op Schiphol. Bij de marechaus
see is het alle hens aan dek om
de wachttijden bij de controles
te beperken. Brigadecomman
dant Wouter Arts: „Zorg dat de
papieren in orde zijn."
Cyril Rosman
Schiphol
Op Schiphol werken nu, inclusief
degene die de beveiliging doen,
1.500 marechaussees. Het kabi
net heeft eerder dit jaar geld
toegezegd voor 200 extra man.
Zijn die mensen er inmiddels?
Hoe willen jullie de zomerpiek
opvangen?
Brigadecommandant Wouter
Arts. FOTO'S PIMRAS
Dat zullen mensen die net tien
uur in een vliegtuig hebben ge
zeten niet fijn vinden.
Wat kunnen we als reiziger zelf
nog doen om te voorkomen dat
we deze zomer een uur staan te
wachten voor de controle?
Vertrek
kende pas
sagiers krij
gen voor
rang bij de
controles.