generatie boomers Frankrijk: benzine-auto in de ban STILLE BABY 4 1930-1945 1945-1955 Op Facebook posts checken van vrienden? Onze opa's en oma's kenden het niet. Net zo min als tieners van nu kaarten op de bus doen. Andere tijden, andere generaties. Onder de noemer 'Dit zijn wij' start deze krant vanaf morgen een zes weken durende reeks verhalen en getuigenissen van verschillende generaties Nederlanders. We voelen ons verbonden met 'onze' generatie, stelde het Sociaal en Cultureel Planbureau vast. Elke generatie heeft zijn eigen verhaal. Iemand van 65 deelt vaak ervaringen met andere Babyboomers, dertigers herkennen zich in de Patatgeneratie. Henk Becker is de man aan wie we deze indeling te danken hebben. Driekwart van de Nederlan ders rekent zichzelf tot een generatie. We kennen ze allemaal. De Stille Genera tie zorgde voor de weder opbouw van Nederland na de Tweede Wereldoorlog. De Protest Generatie ontdeed het land van zijn grauwsluier. Voor al die leuke Babyboomer-experi mentjes betaalde de Verloren Genera tie de prijs. En dan komen er compu ters en komt de Grenzeloze Generatie vol in beeld. Wie heeft dat eigenlijk bedacht, al die rake typeringen van onze genera ties? Daar staat hij: Henk Becker (1933), de grondlegger van het vaderlandse ge- neratieonderzoek. Een kwarteeuw ge leden publiceerde deze wereldwijd be kende socioloog zijn standaardwerk Generaties en hun Kansen. De manier waarop hij de Nederlanders indeelde en typeringen meegaf als Verloren Ge neratie (geboren tussen circa 1970 en 1985) of Grenzeloze Generatie (gebo ren tussen 1985 en 1995) geldt nog al tijd als basis van het onderzoek naar toekomstige trends. Lil' Kleine, de succesvolle zanger en exponent van Generatie Z„ trapt mor gen in deze krant een zomerserie gene- ratieverhalen af. Henk Becker, emeri tus hoogleraar sociologie aan de Uni versiteit Utrecht en een typisch voor beeld van de altijd hardwerkende Stille Generatie, kent de rapper niet maar heeft onverwacht veel vertrouwen in diens generatie. We mogen volgens Becker namelijk veel goeds verwachten van de jeugd van tegenwoordig, en van Generatie Z in het bijzonder. Want juist Generatie Z draagt de oplossing in zich van niets minder dan het probleem dat veel mensen in het Westen zoveel zorgen baart: massamigratie. De kern van Beckers betoog is dat Generatie Z digitaal onderlegd is als geen andere generatie. En werken op afstand gaat ervoor zorgen dat de jon geren die nu bijvoorbeeld de armoede in Afrika ontvluchten, straks uit eigen belang thuisblijven omdat ze daar hun geld kunnen verdienen. Voor wie dus denkt dat de wereld langdurig ontwricht zal worden door oncontroleerbare migratiestromen, heeft de hoogbejaarde workaholic Bec ker hoopvol nieuws: de nu weieens be kritiseerde digitale technologie zal op den duur rust in de tent brengen. Binnen nu en minder dan 25 jaar komt er in Frankrijk een totaalver bod op de verkoop van auto's die op benzine of diesel rijden. Alleen 'schone' auto's zijn vanaf 2040 nog toegestaan. Om het financiële leed voor de Fransen te verzachten, komt er een compensatieregeling. „Iedereen die een diesel van voor 1997 of een ben zineauto van voor 2001 inwisselt voor een schonere auto, krijgt een premie", aldus minister van Mi lieuzaken Nicolas Hulot. De minister zei gisteren dat niets zo'n autorevolutie in de weg staat. Hij verwees expliciet naar 'een Eu ropese autofabrikant die overstag is'. Afgelopen woensdag maakte het van oorsprong Zweedse Volvo be kend vanaf 2019 alleen nog hybride en elektrische modellen te zullen produceren. „De oplossingen bestaan. Onze eigen fabrikanten staan in de start blokken om ze in prakrijk te bren gen", aldus Hulot. De Franse 'revolutie' is niet ge heel uniek. Eerder kondigde ook Noorwegen al aan 'diesel- en ben- zinevrij' te willen worden, zelfs al per 2025. Alleen hoort Frankrijk bij de grootste autoproducenten ter wereld met merken als Renault, Ci troen en Peugeot. Gidsland Minister Hulot kondigde ook an dere maatregelen aan die van Frankrijk een gidsland moeten ma ken. Vanaf 2040 mogen die geen fossiele brandstoffen meer in Frankrijk worden gewonnen. Alle nieuwe aanvragen voor de winning van kolen, gas, olie en ook schalie- gas worden afgewezen, zei hij. Het aandeel van kernenergie in de Franse stroomvoorziening wordt, zoals Macron al tijdens zijn verkiezingscampagne had beloofd, teruggebracht van ongeveer drie kwart naar 50 procent. Prioriteit wordt eveneens gegeven aan de woningmarkt. „Gebouwen die slecht geïsoleerd zijn en teveel energie verbruiken, moeten binnen nu en tien jaar worden afgebroken." Hulot toonde zich ambitieus. „Frankrijk moet leiderschap tonen bij het tegengaan van de klimaat veranderingen. Het Klimaatverdrag is onomkeerbaar." De Franse president Macron liet zich eerder al vergelijkbaar uit. „Let's make our planet great again", zei hij in het Engels, nadat de Ame rikaanse president Donald Trump een maand geleden aankondigde uit het Klimaatverdrag van Parijs te stappen. VERBETERING vrijdag 7 juli 2017 dit zi|n wij 'We mogen veel goeds verwachten van de iet-jeugd' Bob van Huët Frankrijk, één van 's werelds grootste autoproducenten, gaat de verkoop van diesel- en benzi neauto's verbieden. Frank Renout Parijs De Franse minister van Milieu, Nicolas Hulot. foto frederic stevens Bij de foto van het huwelijk van Jochem Myjer (AD 4-7) stond een verkeerde naam van de fotograaf. De foto is van Anne Reitsma Fotogra fie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 4