generatie
boomers
Frankrijk: benzine-auto in de ban
STILLE
BABY
4
1930-1945
1945-1955
Op Facebook posts checken van
vrienden? Onze opa's en oma's kenden het
niet. Net zo min als tieners van nu kaarten op
de bus doen. Andere tijden, andere generaties.
Onder de noemer 'Dit zijn
wij' start deze krant vanaf
morgen een zes weken
durende reeks verhalen en
getuigenissen van
verschillende generaties
Nederlanders. We voelen
ons verbonden met 'onze'
generatie, stelde het Sociaal
en Cultureel Planbureau vast.
Elke generatie heeft zijn
eigen verhaal. Iemand van 65
deelt vaak ervaringen met
andere Babyboomers,
dertigers herkennen zich in
de Patatgeneratie.
Henk Becker is de man aan
wie we deze indeling te
danken hebben.
Driekwart van de Nederlan
ders rekent zichzelf tot een
generatie. We kennen ze
allemaal. De Stille Genera
tie zorgde voor de weder
opbouw van Nederland na de Tweede
Wereldoorlog. De Protest Generatie
ontdeed het land van zijn grauwsluier.
Voor al die leuke Babyboomer-experi
mentjes betaalde de Verloren Genera
tie de prijs. En dan komen er compu
ters en komt de Grenzeloze Generatie
vol in beeld.
Wie heeft dat eigenlijk bedacht, al
die rake typeringen van onze genera
ties? Daar staat hij: Henk Becker (1933),
de grondlegger van het vaderlandse ge-
neratieonderzoek. Een kwarteeuw ge
leden publiceerde deze wereldwijd be
kende socioloog zijn standaardwerk
Generaties en hun Kansen. De manier
waarop hij de Nederlanders indeelde
en typeringen meegaf als Verloren Ge
neratie (geboren tussen circa 1970 en
1985) of Grenzeloze Generatie (gebo
ren tussen 1985 en 1995) geldt nog al
tijd als basis van het onderzoek naar
toekomstige trends.
Lil' Kleine, de succesvolle zanger en
exponent van Generatie Z„ trapt mor
gen in deze krant een zomerserie gene-
ratieverhalen af. Henk Becker, emeri
tus hoogleraar sociologie aan de Uni
versiteit Utrecht en een typisch voor
beeld van de altijd hardwerkende Stille
Generatie, kent de rapper niet maar
heeft onverwacht veel vertrouwen in
diens generatie.
We mogen volgens Becker namelijk
veel goeds verwachten van de jeugd
van tegenwoordig, en van Generatie Z
in het bijzonder. Want juist Generatie
Z draagt de oplossing in zich van niets
minder dan het probleem dat veel
mensen in het Westen zoveel zorgen
baart: massamigratie.
De kern van Beckers betoog is dat
Generatie Z digitaal onderlegd is als
geen andere generatie. En werken op
afstand gaat ervoor zorgen dat de jon
geren die nu bijvoorbeeld de armoede
in Afrika ontvluchten, straks uit eigen
belang thuisblijven omdat ze daar hun
geld kunnen verdienen.
Voor wie dus denkt dat de wereld
langdurig ontwricht zal worden door
oncontroleerbare migratiestromen,
heeft de hoogbejaarde workaholic Bec
ker hoopvol nieuws: de nu weieens be
kritiseerde digitale technologie zal op
den duur rust in de tent brengen.
Binnen nu en minder dan 25 jaar
komt er in Frankrijk een totaalver
bod op de verkoop van auto's die op
benzine of diesel rijden. Alleen
'schone' auto's zijn vanaf 2040 nog
toegestaan.
Om het financiële leed voor de
Fransen te verzachten, komt er een
compensatieregeling. „Iedereen die
een diesel van voor 1997 of een ben
zineauto van voor 2001 inwisselt
voor een schonere auto, krijgt een
premie", aldus minister van Mi
lieuzaken Nicolas Hulot.
De minister zei gisteren dat niets
zo'n autorevolutie in de weg staat.
Hij verwees expliciet naar 'een Eu
ropese autofabrikant die overstag
is'. Afgelopen woensdag maakte het
van oorsprong Zweedse Volvo be
kend vanaf 2019 alleen nog hybride
en elektrische modellen te zullen
produceren.
„De oplossingen bestaan. Onze
eigen fabrikanten staan in de start
blokken om ze in prakrijk te bren
gen", aldus Hulot.
De Franse 'revolutie' is niet ge
heel uniek. Eerder kondigde ook
Noorwegen al aan 'diesel- en ben-
zinevrij' te willen worden, zelfs al
per 2025. Alleen hoort Frankrijk bij
de grootste autoproducenten ter
wereld met merken als Renault, Ci
troen en Peugeot.
Gidsland
Minister Hulot kondigde ook an
dere maatregelen aan die van
Frankrijk een gidsland moeten ma
ken. Vanaf 2040 mogen die geen
fossiele brandstoffen meer in
Frankrijk worden gewonnen. Alle
nieuwe aanvragen voor de winning
van kolen, gas, olie en ook schalie-
gas worden afgewezen, zei hij.
Het aandeel van kernenergie in
de Franse stroomvoorziening
wordt, zoals Macron al tijdens zijn
verkiezingscampagne had beloofd,
teruggebracht van ongeveer drie
kwart naar 50 procent. Prioriteit
wordt eveneens gegeven aan de
woningmarkt. „Gebouwen die
slecht geïsoleerd zijn en teveel
energie verbruiken, moeten binnen
nu en tien jaar worden afgebroken."
Hulot toonde zich ambitieus.
„Frankrijk moet leiderschap tonen
bij het tegengaan van de klimaat
veranderingen. Het Klimaatverdrag
is onomkeerbaar."
De Franse president Macron liet
zich eerder al vergelijkbaar uit.
„Let's make our planet great again",
zei hij in het Engels, nadat de Ame
rikaanse president Donald Trump
een maand geleden aankondigde
uit het Klimaatverdrag van Parijs te
stappen.
VERBETERING
vrijdag 7 juli 2017
dit
zi|n
wij
'We mogen veel
goeds verwachten
van de iet-jeugd'
Bob van Huët
Frankrijk, één van 's werelds
grootste autoproducenten, gaat
de verkoop van diesel- en benzi
neauto's verbieden.
Frank Renout
Parijs
De Franse minister van Milieu,
Nicolas Hulot. foto frederic stevens
Bij de foto van het huwelijk
van Jochem Myjer (AD 4-7)
stond een verkeerde naam
van de fotograaf. De foto is
van Anne Reitsma Fotogra
fie.