E 17 bewoners van de streek. En in de meeste gevallen vinden ze de geldende plafonds - 500.000 vliegbewegin gen per jaar voor Schiphol, 43.000 voor Eindhoven en 10.000 voor Lely- I stad - hoog zat. En dan hebben we ook het Rotterdamse vliegveld nog, met ruim 50.000 starts en landingen per jaar. De realiteit is dat het procent. In het kli maatakkoord van Pa rijs kwam desondanks geen vliegtuig voor. Daarna sloot de sector wel zelf een verdrag, maar dat wordt door critici weinig ambiti eus genoemd. Hoe dan ook: (nog) grotere luchthavens zijn slech ter voor onze leefom geving dan kleinere. En of Nederland dat soort luchthavens wil, is niet aan O'Leary. va.l Waar Ryanair van de daken schreeuwt dat Schiphol snel groter moet, zegt KLM iets anders. De afgelopen maanden hamert de Nederlandse lucht vaartreus er juist op dat de luchthaven veel te snel groeit en dat dat best wat rustiger aan mag. Een van de rede nen voor die opstelling werd zichtbaar in de meivakantie. De toe stroom van passagiers was groter dan de ca paciteit bij de security- lanes en de mare chaussee. Het gevolg: wachtrijen tot zo ver het oog reikte, passa giers die hun vlucht misten. Om de 'ette lijke miljoenen' schade die KLM daardoor naar eigen zeggen leed te rug te vorderen, diende het bedrijf een claim in bij Schiphol. KLM peurt daarmee nog iets harder in de open wond die de relatie met Schiphol inmid dels is. Boze tongen, bijvoor beeld die van Ryanair- topman O'Leary, be weren dat KLM een an der, veel groter belang heeft bij het remmen van de groei van Schip hol. De luchthaven is dé machtsbasis van de blauwe vloot en speelt met zijn uitstekende verbindingen een cen trale rol in de strategie van KLM. Tegelijk is KLM onderdeel van een Frans-Nederlands concern - Air France- KLM - dat de groei van zijn low-cost concur renten nog steeds niet kan bijbenen. Er wordt te weinig winst ge maakt, en daardoor blijven ook de investe ringen achter bij die van concurrenten. Als Schiphol nu plotseling de sluizen zou open zetten voor meer groei, is het de vraag of KLM daar net zo hard van kan profiteren als Rya nair en easyjet, waar het geld over de plin ten klotst. En als ande ren meer investeren dan de Nederlandse maatschappij, wordt de blauwe machtsbasis op Schiphol verder uit gehold. Massaal protest? Ik heb een totaal ander beeld van massaal protest „Massaal protest tegen de uitbreiding van Le lystad Airport? Ik heb een ander beeld van massaal protest hoor." Ryanair-baas O'Leary doet er luchtig over. Maar geen enkele om wonende staat te jui chen bij een uitbrei ding van de luchtha ven om de hoek. Of ze nou in Aalsmeer (bij Schiphol), Biddinghui zen (bij Lelystad) of Wintelre (bij Eindho ven) wonen. De af spraken die er in Ne derland zijn, kwamen er mede in overleg met gewoon retedruk is, in het Nederlandse lucht ruim. Schiphol heeft evenveel passagiers als de belangrijkste lucht havens van België, Oostenrijk en Portugal bij elkaar opgeteld. Je kunt dus wel stellen dat Nederlanders nu al aardig wat te verstou wen krijgen. Nog iets: de luchtvaart is een notoire vervui ler. Onderzoekers stel len dat het aandeel van de luchtvaart in de we reldwijde vervuiling tot en met 2050 ver viervoudigt, naar 20 vrijdag 7 juli 2017 aan alle kanten onder vuur KLM DE OMGEVING vóór Drie Alpenlanden in één reis o.a. Merano en treinrit Bernina Express klantbeoordeling: 8.7 Fagernes o.a. fjordcruise Naeroyfjord, Geirangerfjord 4* hotel aan het Strondafjord 7Q( 8 dagen oad.nl/VENOOI 10 dagen oad.nl/BEAT03 Natuurlijk Zuid-Tirol& Dolomieten uitstekend 3* hotel met lift en zwembad klantbeoordeling: 8.6 Ql Het mooiste van de Baltische Staten o.a. Vilnius, Tallinn, Riga, Rundale Palace gehele reis met Oad reisleiding inca 12 dagen oad.nl/BEITO I 12 dagen oad.nl/BROE04 Italiaanse meren Piemonte verblijf aan het Lago Maggiore incl. lunch bij lokale wijnboer f] va. C 12 dagen oad.nl/BEITIO Hoogtepunten van Frankrijk o.a. Provence, Dordogne en Loire gehele reis met Oad reisleiding I 12 dagen oad.nl/BRFR42 Boek nu op oad.nl/krant C.0547 28 44 88 (ma-za) of ga naar uw reisbureau Prijzen zijn vanaf prijzen, p.p., excl. res. kosten en calamiteitenfonds. O.v.v. typefouten. kijk op oad.nl/Voorwaarden —Michael O'Leary ceo Ryanair

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 17