E 17
bewoners van de
streek. En in de meeste
gevallen vinden ze de
geldende plafonds -
500.000 vliegbewegin
gen per jaar voor
Schiphol, 43.000 voor
Eindhoven en
10.000 voor Lely-
I stad - hoog zat. En
dan hebben we ook
het Rotterdamse
vliegveld nog, met
ruim 50.000 starts en
landingen per jaar.
De realiteit is dat het
procent. In het kli
maatakkoord van Pa
rijs kwam desondanks
geen vliegtuig voor.
Daarna sloot de sector
wel zelf een verdrag,
maar dat wordt door
critici weinig ambiti
eus genoemd. Hoe dan
ook: (nog) grotere
luchthavens zijn slech
ter voor onze leefom
geving dan kleinere.
En of Nederland dat
soort luchthavens wil,
is niet aan O'Leary.
va.l
Waar Ryanair van de
daken schreeuwt dat
Schiphol snel groter
moet, zegt KLM iets
anders. De afgelopen
maanden hamert de
Nederlandse lucht
vaartreus er juist op
dat de luchthaven veel
te snel groeit en dat dat
best wat rustiger aan
mag. Een van de rede
nen voor die opstelling
werd zichtbaar in de
meivakantie. De toe
stroom van passagiers
was groter dan de ca
paciteit bij de security-
lanes en de mare
chaussee. Het gevolg:
wachtrijen tot zo ver
het oog reikte, passa
giers die hun vlucht
misten. Om de 'ette
lijke miljoenen' schade
die KLM daardoor naar
eigen zeggen leed te
rug te vorderen, diende
het bedrijf een claim in
bij Schiphol. KLM
peurt daarmee nog iets
harder in de open
wond die de relatie
met Schiphol inmid
dels is.
Boze tongen, bijvoor
beeld die van Ryanair-
topman O'Leary, be
weren dat KLM een an
der, veel groter belang
heeft bij het remmen
van de groei van Schip
hol. De luchthaven is
dé machtsbasis van de
blauwe vloot en speelt
met zijn uitstekende
verbindingen een cen
trale rol in de strategie
van KLM. Tegelijk is
KLM onderdeel van
een Frans-Nederlands
concern - Air France-
KLM - dat de groei van
zijn low-cost concur
renten nog steeds niet
kan bijbenen. Er wordt
te weinig winst ge
maakt, en daardoor
blijven ook de investe
ringen achter bij die
van concurrenten. Als
Schiphol nu plotseling
de sluizen zou open
zetten voor meer groei,
is het de vraag of KLM
daar net zo hard van
kan profiteren als Rya
nair en easyjet, waar
het geld over de plin
ten klotst. En als ande
ren meer investeren
dan de Nederlandse
maatschappij, wordt
de blauwe machtsbasis
op Schiphol verder uit
gehold.
Massaal
protest?
Ik heb een
totaal ander
beeld van
massaal
protest
„Massaal protest tegen
de uitbreiding van Le
lystad Airport? Ik heb
een ander beeld van
massaal protest hoor."
Ryanair-baas O'Leary
doet er luchtig over.
Maar geen enkele om
wonende staat te jui
chen bij een uitbrei
ding van de luchtha
ven om de hoek. Of ze
nou in Aalsmeer (bij
Schiphol), Biddinghui
zen (bij Lelystad) of
Wintelre (bij Eindho
ven) wonen. De af
spraken die er in Ne
derland zijn, kwamen
er mede in overleg met
gewoon retedruk is, in
het Nederlandse lucht
ruim. Schiphol heeft
evenveel passagiers als
de belangrijkste lucht
havens van België,
Oostenrijk en Portugal
bij elkaar opgeteld. Je
kunt dus wel stellen
dat Nederlanders nu al
aardig wat te verstou
wen krijgen.
Nog iets: de luchtvaart
is een notoire vervui
ler. Onderzoekers stel
len dat het aandeel van
de luchtvaart in de we
reldwijde vervuiling
tot en met 2050 ver
viervoudigt, naar 20
vrijdag 7 juli 2017
aan alle kanten onder vuur
KLM DE OMGEVING
vóór
Drie Alpenlanden in één reis
o.a. Merano en treinrit Bernina Express
klantbeoordeling: 8.7
Fagernes
o.a. fjordcruise Naeroyfjord, Geirangerfjord
4* hotel aan het Strondafjord 7Q(
8 dagen oad.nl/VENOOI
10 dagen oad.nl/BEAT03
Natuurlijk Zuid-Tirol& Dolomieten
uitstekend 3* hotel met lift en zwembad
klantbeoordeling: 8.6 Ql
Het mooiste van de Baltische Staten
o.a. Vilnius, Tallinn, Riga, Rundale Palace
gehele reis met Oad reisleiding inca
12 dagen oad.nl/BEITO I
12 dagen oad.nl/BROE04
Italiaanse meren Piemonte
verblijf aan het Lago Maggiore
incl. lunch bij lokale wijnboer f]
va. C
12 dagen oad.nl/BEITIO
Hoogtepunten van Frankrijk
o.a. Provence, Dordogne en Loire
gehele reis met Oad reisleiding I
12 dagen oad.nl/BRFR42
Boek nu op oad.nl/krant C.0547 28 44 88 (ma-za) of ga naar uw reisbureau
Prijzen zijn vanaf prijzen, p.p., excl. res. kosten en calamiteitenfonds. O.v.v. typefouten. kijk op oad.nl/Voorwaarden
—Michael O'Leary
ceo Ryanair