T w T I m ulMarahsa Boos Ryanair schrapt vluchten in Eindhoven 16 SCHIPHOL GROEIT TE LANGZAAM OF JUIST TE SNEL Schiphol barst uit zijn voegen, en het lijkt wel of de luchthaven het bij iedereen verbruid heeft. Maar welke kant het uit moet? Daar zijn de meningen over verdeeld. Als de wiedeweerga groeien!, zegt Ryanair. Niet zo hard groeien!, zegt KLM. En wij dan, vragen de bewoners zich af? Kort ^nan bummi Japan en Europa ruimen handelsbarrières uit de weg Een principeakkoord over een vrijhandels deal tussen Japan en Europa is gisteren in Brussel bezegeld door de Japanse premier Shinzo Abe, Europees Commissievoorzitter Jean Claude Juncker en EU-president Do nald Tusk. Beide economische grootmach ten sturen hiermee een „sterke boodschap voor open en eerlijke handel de wereld in". Kappersketen BrainWash komt in Franse handen De overname van de Nederlandse budget- kappersketen BrainWash door het Franse kappersbedrijf Provalliance Group heeft volgens BrainWash geen gevolgen voor de ongeveer duizend kappers en kapsters die werken bij het bedrijf. Hoeveel er wordt be taald voor de ruim 200 kapperszaken is niet bekendgemaakt. Provalliance is met een omzet van ruim 365 miljoen euro en 2.900 vestigingen marktleider in Europa en de tweede kappersketen ter wereld. ABN AMRO verwacht flink meer woningverkopen Het aantal woningverkopen komt dit jaar fors hoger uit dan aanvankelijk werd ge dacht. Onderzoekers van het Economisch Bureau van ABN AMRO verwachten een toename van het aantal transacties ten op zichte van een jaar eerder met 15 procent. Eerder gingen ze nog uit van 5 procent. Ook de woningprijzen stijgen in 2017 meer dan eerder voorspeld, met 7 procent in plaats van de eerder geraamde 5 procent. NN Group Value8 Wolters Kluwer Reckitt verlaagt prognose ten gevolge van cyberaanval De Britse producent van medicatie, schoon maakmiddelen en drogisterijartikelen Rec kitt Beckiser is flink getroffen door de cy beraanval met Petya-ransomware. Het noopt het concern om de omzetprognose te verlagen van 3 naar 2 procent groei. Quote van de dag 'We moeten bedrijven van nationaal belang beter beschermen' EINDHOVEN Luchtvaart maatschappij Ryanair schrapt zes geplande routes vanaf Eindhoven Airport. Drie ver dwijnen helemaal, drie wor den verplaatst naar het Duitse Weeze. Het bedrijf is boos dat het niet de start- en landingsrechten krijgt die het graag wil en kondigt stappen aan. Het gaat om routes die deels nog niet opera tioneel waren. Bij elkaar loopt Eindho ven vol gens de Ierse maat schappij 400.000 passagiers per jaar mis. Topman O'Leary is boos over het plafond voor het aantal vluchten dat zowel in Eind hoven als Amsterdam geldt. Ook op Schiphol zou Ryanair graag uitbreiden. De Ier kon digt aan stappen te willen on dernemen richting Schiphol. „Binnen zeven dagen dienen we een klacht in bij de Ne derlandse en Europese auto riteiten." Volgens O'Leary is het beleid van Schiphol er al leen maar op gericht om de belangen van KLM te be schermen. „Zij hebben vlieg velden zonder veel concur rentie en zijn de winnaars van dit beleid. Consumenten zijnde verliezers." O'Leary zou graag zien dat de vliegvelden van Eindhoven en Lelystad worden losgekop peld van Schiphol. Nu behoren die luchthavens allemaal tot de Schiphol Groep. Alleen door dat 'mo nopolie' af te breken kan er volgens hem concurrentie ontstaan. De low-cost maat schappijen, Ryanair voorop, hebben ei genlijk maar één be lang: ongeremd groeien. Ze zitten in een markt die ook na een jaar of twintig zijn grenzen nog niet heeft gevonden. Men sen vliegen makkelij ker en vaker, nog ie der jaar komen er tal loze routes bij. In juni vervoerde Ryanair 11,8 miljoen passagiers, liefst 12 procent meer dan een jaar eerder. De groei die ze in Ne derland kunnen ver wachten de komende jaren? Een paar pro cent, hooguit. Schip hol zit aan zijn pla fond, 500.000 vlieg bewegingen is tot en met 2020 de max. In Eindhoven komen de grenzen ook in zicht. Lelystad gaat welis waar open, maar dat is pas in 2019, en ook met een zeer laag aan tal vluchten, een stuk of 13 per dag. „Als ik daar drie vluchten per dag heb, is het grond personeel veel te duur", zegt Ryanair- topman Michael O'Leary. „Zolang Le lystad zo klein is, gaan wij daar niet vliegen." Eerder liet easyjet ook weten dat het plafond op Schiphol in de weg zit. In tegenstelling tot O'Leary zeggen de Britten de afspraken wél zonder meer te accepteren. O'Leary zegt eenvoudigweg dat het met de weer stand onder omwo nenden wel meevalt. En als meer groei rond Schiphol echt niet kan, dan moet het maar in Lelystad of Eindhoven gebeu ren. „Of ik me druk maak om mijn repu tatie? Welnee, dat heb ik nooit gedaan. In onze vliegtuigen is 96 procent van de stoe len bezet. Mensen willen nog steeds ontzettend graag met ons vliegen, dus zo slecht is onze reputa tie niet." DE LOW-COST MAATSCHAPPIJEN VRIJHANDELSDEAL OVERNAME AANTAL HOGER DAN VERWACHT RANSOMWARE O vrijdag 7 juli 2017 De groothandel kreeg een overnamebod op haar super marktketen EMTÉ. W De verzekeraar profiteert van de rentestijging. Het beleggings fonds krijgt de jaarrekening maar niet goedgekeurd. De uitgever heeft last van de zwakke dollar. Luchthaven ligt -CDA-Kamerlid Joba van den Berg pleit voor meer maatregelen om ongewenste overnames tegen te houden. Sander van Mersbergen U8 In juni vervoerde Ryanair 11,8 miljoen passagiers, liefst 12 procent meer dan een jaar eerder.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 16