T w T I
m ulMarahsa
Boos
Ryanair
schrapt
vluchten in
Eindhoven
16
SCHIPHOL GROEIT TE LANGZAAM OF JUIST TE SNEL
Schiphol barst uit zijn voegen, en het lijkt wel of de
luchthaven het bij iedereen verbruid heeft. Maar welke kant
het uit moet? Daar zijn de meningen over verdeeld. Als de
wiedeweerga groeien!, zegt Ryanair. Niet zo hard groeien!,
zegt KLM. En wij dan, vragen de bewoners zich af?
Kort
^nan bummi
Japan en Europa ruimen
handelsbarrières uit de weg
Een principeakkoord over een vrijhandels
deal tussen Japan en Europa is gisteren in
Brussel bezegeld door de Japanse premier
Shinzo Abe, Europees Commissievoorzitter
Jean Claude Juncker en EU-president Do
nald Tusk. Beide economische grootmach
ten sturen hiermee een „sterke boodschap
voor open en eerlijke handel de wereld in".
Kappersketen BrainWash
komt in Franse handen
De overname van de Nederlandse budget-
kappersketen BrainWash door het Franse
kappersbedrijf Provalliance Group heeft
volgens BrainWash geen gevolgen voor de
ongeveer duizend kappers en kapsters die
werken bij het bedrijf. Hoeveel er wordt be
taald voor de ruim 200 kapperszaken is niet
bekendgemaakt. Provalliance is met een
omzet van ruim 365 miljoen euro en 2.900
vestigingen marktleider in Europa en de
tweede kappersketen ter wereld.
ABN AMRO verwacht flink
meer woningverkopen
Het aantal woningverkopen komt dit jaar
fors hoger uit dan aanvankelijk werd ge
dacht. Onderzoekers van het Economisch
Bureau van ABN AMRO verwachten een
toename van het aantal transacties ten op
zichte van een jaar eerder met 15 procent.
Eerder gingen ze nog uit van 5 procent.
Ook de woningprijzen stijgen in 2017 meer
dan eerder voorspeld, met 7 procent in
plaats van de eerder geraamde 5 procent.
NN Group
Value8
Wolters
Kluwer
Reckitt verlaagt prognose
ten gevolge van cyberaanval
De Britse producent van medicatie, schoon
maakmiddelen en drogisterijartikelen Rec
kitt Beckiser is flink getroffen door de cy
beraanval met Petya-ransomware. Het
noopt het concern om de omzetprognose te
verlagen van 3 naar 2 procent groei.
Quote van de dag
'We moeten
bedrijven van
nationaal belang
beter beschermen'
EINDHOVEN Luchtvaart
maatschappij Ryanair schrapt
zes geplande routes vanaf
Eindhoven Airport. Drie ver
dwijnen helemaal, drie wor
den verplaatst naar het
Duitse Weeze. Het bedrijf is
boos dat het niet de start- en
landingsrechten krijgt die het
graag wil en kondigt stappen
aan. Het gaat om routes die
deels nog niet opera
tioneel waren.
Bij elkaar
loopt
Eindho
ven vol
gens de
Ierse
maat
schappij
400.000
passagiers
per jaar mis.
Topman O'Leary is boos over
het plafond voor het aantal
vluchten dat zowel in Eind
hoven als Amsterdam geldt.
Ook op Schiphol zou Ryanair
graag uitbreiden. De Ier kon
digt aan stappen te willen on
dernemen richting Schiphol.
„Binnen zeven dagen dienen
we een klacht in bij de Ne
derlandse en Europese auto
riteiten." Volgens O'Leary is
het beleid van Schiphol er al
leen maar op gericht om de
belangen van KLM te be
schermen. „Zij hebben vlieg
velden zonder veel concur
rentie en zijn de winnaars
van dit beleid. Consumenten
zijnde verliezers."
O'Leary zou graag zien dat de
vliegvelden van Eindhoven
en Lelystad worden losgekop
peld van Schiphol.
Nu behoren die luchthavens
allemaal tot de Schiphol
Groep. Alleen door dat 'mo
nopolie' af te breken kan er
volgens hem concurrentie
ontstaan.
De low-cost maat
schappijen, Ryanair
voorop, hebben ei
genlijk maar één be
lang: ongeremd
groeien. Ze zitten in
een markt die ook na
een jaar of twintig
zijn grenzen nog niet
heeft gevonden. Men
sen vliegen makkelij
ker en vaker, nog ie
der jaar komen er tal
loze routes bij. In juni
vervoerde Ryanair 11,8
miljoen passagiers,
liefst 12 procent meer
dan een jaar eerder.
De groei die ze in Ne
derland kunnen ver
wachten de komende
jaren? Een paar pro
cent, hooguit. Schip
hol zit aan zijn pla
fond, 500.000 vlieg
bewegingen is tot en
met 2020 de max. In
Eindhoven komen de
grenzen ook in zicht.
Lelystad gaat welis
waar open, maar dat is
pas in 2019, en ook
met een zeer laag aan
tal vluchten, een stuk
of 13 per dag. „Als ik
daar drie vluchten per
dag heb, is het grond
personeel veel te
duur", zegt Ryanair-
topman Michael
O'Leary. „Zolang Le
lystad zo klein is, gaan
wij daar niet vliegen."
Eerder liet easyjet ook
weten dat het plafond
op Schiphol in de weg
zit. In tegenstelling
tot O'Leary zeggen de
Britten de afspraken
wél zonder meer te
accepteren. O'Leary
zegt eenvoudigweg
dat het met de weer
stand onder omwo
nenden wel meevalt.
En als meer groei
rond Schiphol echt
niet kan, dan moet
het maar in Lelystad
of Eindhoven gebeu
ren. „Of ik me druk
maak om mijn repu
tatie? Welnee, dat heb
ik nooit gedaan. In
onze vliegtuigen is 96
procent van de stoe
len bezet. Mensen
willen nog steeds
ontzettend graag met
ons vliegen, dus zo
slecht is onze reputa
tie niet."
DE LOW-COST MAATSCHAPPIJEN
VRIJHANDELSDEAL
OVERNAME
AANTAL HOGER DAN VERWACHT
RANSOMWARE
O
vrijdag 7 juli 2017
De groothandel
kreeg een
overnamebod
op haar super
marktketen
EMTÉ.
W
De verzekeraar
profiteert van de
rentestijging.
Het beleggings
fonds krijgt de
jaarrekening
maar niet
goedgekeurd.
De uitgever heeft
last van de
zwakke dollar.
Luchthaven ligt
-CDA-Kamerlid Joba
van den Berg pleit voor
meer maatregelen om
ongewenste overnames
tegen te houden.
Sander van Mersbergen
U8
In juni vervoerde
Ryanair 11,8 miljoen
passagiers, liefst 12
procent meer dan
een jaar eerder.