10 Havaianas langs elke catwalk te vinden Ooit een hit onder arbeiders, nu te vinden langs elke catwalk. Havaianas veilt een bijzondere collectie slippers voor vrouwen in oorlogsgebied. Het Braziliaanse flip-flop-merk is populairder dan ooit Het is de Air Max van Havai anas. En net als het boeg beeld van Nike blijkt de oer-slipper - witte boven kant, blauwe onderkant, breed bandje - een van de meest gewilde modellen van de flip-flop- fabrikant. En dat terwijl er sinds de oprichting in 1962 wereldwijd vier miljard paar zijn verkocht en er jaarlijks 160 verschillende styles worden bedacht. Zo is de must have deze zomer een vari ant op de espadrille. Maar het treurige in- zak-katoen en de prikkende juten zool van deze vakantieschoen hebben plaats gemaakt voor soepele stof en de herken baar rubberen zool met reliëf. Dit Havai- anas-handelsmerk is geïnspireerd op de Japanse Zori-slipper met een voetbed van rij stkorrelstructuur. Sushi's Andere blikvangers van 2017: modellen in de vorm van sandaaltjes, met opvallende prints van bijvoorbeeld sushi's of voorzien van leren, glimmende bandjes. En die ogen net even wat chiquer en gekleder dan die met rubber, aldus Havaianas-woordvoer- der Karin Dijksman. Toch kampt de flip flop ondanks zijn modegevoeligheid met imagopro blemen in Ne derland. Veel bedrijven hebben het schoeisel in de ban gedaan en personeel mag er de werk vloer zelfs bij tropische temperaturen niet mee betreden. En ook sommige clubs en restaurants doen nog steeds moeilijk. „Misschien omdat slippers in Nederland nog altijd met strand worden geassoci- V V eerd. In andere landen geldt dat niet: in Brazi- lië en Spanje ga je er overal op naartoe. Maar ik denk dat de dresscode langzaam verschuift. En dat de tolerantie - net als bij jeans en sneakers - toeneemt." Evenals die kle dingstukken maakte de Havaianas-slipper een enorme ontwikke ling door. De flip-flop be gon als hit in de favela's en bij de Braziliaanse arbeiders klasse: de modellen gingen lang mee en waren betaalbaar. De overheid van het Zuid-Ameri kaanse land subsidieerde en distribu eerde het merk zelfs jarenlang omdat be stuurders vonden dat alle bewoners recht hadden op schoeisel. En nu nog staan bij veel slagers, kappers en supermarkten rekken vol voor slechts vier euro per paar. Een wereld van verschil met de ge- pimpte types waarvoor kopers zonder aarzeling 30,40 euro of meer neerleg gen. Er gaan nu ook veel varianten van 100 en zelfs 150 euro over de toonbank. „Maar die zijn dan ook hand bestikt met Swarowski- steentjes of andere versierselen. In de fabrieken in Rio en Sao Paulo zit dan iemand zeker 60 uur aan een paar slippers te werken", al dus Dijksman. De opmars als mode-accessoire begon definitiefin 1998 toen Havaianas vlak voor het WK voetbal een lijn slippers voorzag van een Braziliaans vlaggetje. Andere landen wilden ook hun eigen flip-flop en er kwam vraag naar meer combinaties en varianten. Sindsdien wordt er geëxperimenteerd met bandjes, zolen, materialen, versierselen en zelfs hoogtes. Zo heeft het Naomi Campbell- model regelrechte pornohakken. Samen werkingen met ontwerpers als Paul Smith - en nu voor de veiling met Man oio Blahnik en DSQUARED2 - zorgden ervoor dat de slipper langs elke catwalk te vinden is. Volgens Dijksman heeft de flip-flop nog een andere barrière te nemen: teen- schaamte. „Ik hoor van veel vrouwen en ook sommige mannen dat ze hun tenen lelijk vinden. En dat ze daarom hun voeten willen bedek ken. Ik ben benieuwd of en wat daarte gen te doen is." Teenangst Pedicure Jeannette van den Brink, schrijf ster van het boek De mens achter de voeten, bevestigt dat velen zich ergeren aan hun tenen. „Mensen focussen zich opvallend weinig op hun voeten. Terwijl ze je be langrijkste fundamenten zijn die je overal brengen waar je maar wilt. Die teenangst kan te maken hebben met de korte peri ode waarin we op blote voeten kunnen lopen. We showen ze minder dan in an dere landen. En we doen ook nog te wei nig aan verzorging. Een schuurbeurt en een set gelnagels doen al veel, ook voor mannen." De slippers van Manoio Blahnik Mary Ka- tranzou: lopen op steentjes Flip-flops mef pornohakken Annemart van Rhee Sao Paulo/Rotterdam Naaldhak ken van Naomi Campbell vrijdag 7 juli 2017 M Model van ontwerper DSQUARED2 De plateau zolen van Charlotte Olympia De online-veiling van de speciale Havaianas is te vinden via givergy.com/charity/ women-for-women-international

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 10