Volkstuintje
zonder eigenaar
7
WAARVAN AKTE
'Verdiep je in
wat nodig is'
OD
De notaris
ontvangt gemiddeld zo'n driedui
zend meldingen per dag in binnen-
en buitenland. Dat is ruim één mil
joen telefoontjes per jaar, met een
stevige piek in de zomermaanden.
Voor pechhulp kun je een abonne
ment afsluiten bij de ANWB, maar
ook bij hulpdiensten als Route Mo
biel en jongste concurrent Blij ik dat
Rij - ook voor pech in het buitenland.
Wat wel en niet standaard is en wat
je daarop aanvult, bepaalt de hoogte
van de abonnementskosten. Bijvoor
beeld het dekkingsgebied, het maxi
male aantal claims per jaar en of je
hotelovernachting wel of niet wordt
vergoed als je niet verder kunt.
Zo biedt de ANWB de pakketten
Instap, Standaard en Compleet voor
Nederland en Europa, de abonne
mentsprijs varieert van 57 tot 201
euro. De leeftijd van je auto maakt
niet uit.
Route Mobiel start bij 68,30 euro
per jaar voor Pechhulp Nederland
voor auto's tot drie jaar oud, oplo
pend naar bijna het dubbele voor au
to's tot vijftien jaar. Want 'hoe ouder
de auto, hoe groter de kans op pech',
meldt de website. Auto's ouder dan
vijftien jaar worden niet aangeno
men. Pechhulp Europa kost 45,50
euro en dekt 43 landen exclusief Ne
derland. Wil je binnen- en buiten
land, neem je dus beide.
Bij Blij dat ik Rij betaal je binnen
Nederland en tot 15 kilometer over de
grens maar 29,95 euro per jaar, maar
moet je wel een eigen bijdrage van 60
euro per pechgeval neertellen. Een
abonnement met buitenland kost
89,95 euro, maar over de grens betaal
je geen eigen bijdrage. Voertuigen
van alle leeftijden zijn welkom, mits
aantoonbaar goed onderhouden.
Houd rekening met persoonsgebon
den of kentekengebonden lidmaat
schap. Op persoon is handig als je
meerdere auto's hebt, of een extra
motor. Als één auto meerdere be
stuurders heeft, bijvoorbeeld op va
kantie, is kentekengebonden wellicht
beter. Dan maakt het niet uit wie er
rijdt.
Pechhulp kan ook onderdeel zijn van
je reisverzekering. Polissen bieden
aanvullende mogelijkheden voor au
tovakanties, inclusief vervangend
vervoer en indien nodig een vervan
gende bestuurder. Vaak zijn randza-
ken zoals slepen en toesturen van
nieuwe onderdelen gedekt, maar ook
dat hangt van de voorwaarden af.
Heb je zo'n polis, dan is je verzeke
raar het eerste aanspreekpunt om je
bij pech verder te helpen.
DEKKING
Daarnaast kan een all-risk autover
zekering uitkomst bieden bij pech in
het buitenland. Maximale vergoe
ding is meestal beperkt tot 250 euro,
terwijl vervoer van de auto vaak niet
is gedekt. Ook sleepkosten (Frank
rijk) kunnen daar nog bovenop ko
men.
Mogelijk heb je ook recht op hulp
van je autodealer. Die geven vaak op
nieuwe wagens mobiliteits- of door
rijdgarantie: een aantal jaar gratis
pechhulp als garantie op je aanschaf.
Ook als je auto daarna in onderhoud
blijft bij een dealer, kan die pechhulp
blijven bieden. De concrete voor
waarden verschillen per merk of ga
rage, dus weet waar je recht op hebt
voordat je op pad gaat.
Allsecur en RoadGuard bieden sinds
2016 pechhulp via een app. Je betaalt
dan geen abonnementen, maar per
keer dat je hulp inschakelt, ook in het
buitenland. Pech is onderverdeeld in
bijvoorbeeld starthulp, reparatie ter
plaatse en transport naar de garage,
waar vaste tarieven voor staan. Rela
tief hoge bedragen, want beide par
tijen gaan ervan uit dat je maar eens
in de vier, vijfjaar pech hebt. Dat kan
dus interessant zijn als je een auto
hebt waarmee je weinig problemen
verwacht.
Zo'n beetje zijn hele leven brengt Bert
door op zijn volkstuin, zijn lust en zijn
leven. Samen met zijn vrouw heeft hij
er een paradijsje van gemaakt. Het tuinhuis
perfect in de verf, de planten keurig gesnoeid,
zijn tuin in elk seizoen op orde. Een sieraad
voor het complex. Hij wint er prijzen mee.
Met zijn inzet voor de vereniging en zijn
grote kennis van alles wat bloeit en groeit, is
hij jaren een gewaardeerd erelid. Steun en toe
verlaat van andere, minder ervaren leden.
Nooit te beroerd ook om de handen uit de
mouwen te steken als er een grote klus moet
gebeuren. Na de dood van zijn echtgenote
vindt Bert troost en aanspraak in zijn tuin. Nu
is hij, onverwacht, zelf overleden. Al na een
paar weken is het effect te zien van zijn afwe
zigheid: de tuin raakt overwoekerd. De buren
houden hem een beetje bij, maar er moet een
oplossing komen.
Wat gebeurt er met een volkstuin waarvan
de eigenaar is overleden en niemand klaar
staat om de boel over te nemen? Wie is eigen
lijk de eigenaar? De verenigingsstatuten bren
gen uitkomst. Daarin staat dat het bestuur de
tuin met opstal - het tuinhuisje - aan een
derde kan verkopen. De opbrengst gaat naar de
erfgenamen van de voormalige eigenaar. Vol
gens de statuten kan een eigenaar bepalen wie
na zijn overlijden de tuin krijgt. Dat heeft Bert
ook gedaan. De erfgenamen van zijn tuin, zo
heeft hij op schrift
gezet, 'is ieder van
mijn erfgenamen die
dat wil'. Dat zijn
zulke algemene be
woordingen, dat het
bestuur er weinig
mee kan. Wie zijn
die erfgenamen dan?
Kinderen heeft hij
niet. Intussen staat
een koper klaar om
Berts tuin over te
nemen. Omdat zich ook na enige tijd niemand
meldt als erfgenaam, besluit het bestuur de
tuin aan hem te verkopen. De koper betaalt
5.000 euro, voornamelijk voor de opstal, het
tuinhuisje. Dat geld wordt op de rekening van
de vereniging gestort.
De koper
betaalt 5.000
euro, dat is
vooral voor
het huisje
Maar de bestuursleden zijn integere types
die een beetje in hun maag zitten met de ver
koop. Ze hebben zoiets ook nog niet eerder
meegemaakt. Dus melden ze zich alsnog bij
mij. Hebben ze wel juist gehandeld? Ik moet ze
teleurstellen: eigenlijk niet. Ze hadden vóór de
verkoop naar een notaris moeten gaan, zodat
die eventuele erfgenamen kon opsporen.
Uiteindelijk komt het goed. Ik stel een verkla
ring van erfrecht op en vindt twee achterneven
als erfgenamen. Interesse in de tuin hebben ze
niet in het minst, maar de 5.000 euro zijn voor
hen een welkome meevaller. Mij treft de grote
opluchting van de bestuursleden. Die zijn blij
dat het nu toch goed geregeld is. Schattig ei
genlijk.
woensdag 5 juli 2017
GO
4 De auto
of de chauffeur?
5 Ook je verzekeraar of auto
dealer kan te hulp schieten
Gerrit (67) gaat zo graag
naar Frankrijk dat hij er een
huis kocht. Hij verdeelt zijn
tijd tussen woonplaats Zeist
en een dorpje nabij Marseille.
Lidmaatschap bij de ANWB
heeft hij onder meer daarom
al sinds de jaren 70, inclusief
Europadekking.
„Drie zomers terug wilde mijn
auto niet meer starten. Na
een telefoontje werd ik ge
holpen vanuit een lokale ga
rage. De accu werd opgela
den en ik kon weer op pad,
maar een halve dag later was
het probleem terug. Opnieuw
gebeld; dit keer kwam een
ANWB-monteur vanaf een
camping in de omgeving.
Het werd een stevige klus
om de oorzaak te vinden,
maar hij wilde absoluut niet
opgeven. Zijn vrouw kwam
zelfs mee, want het was uit
eindelijk twee dagen werk. Ik
heb daar nooit een factuur
gezien en dat leuke stel kan
ik nog altijd bij naam noemen.
Ik vind wel dat pechdiensten
beter moeten voorlichten.
Dekking is grofweg onder te
verdelen in pech in eigen
woonplaats, langs de weg in
Nederland of op reis in het
buitenland. Dat onderscheid
is onderbelicht en volgens
mij lang niet bij iedereen be
kend.
Mijn advies: verdiep je in wat
wel en niet nodig is."
6 Nieuw:
losse pechhulp
Een waargebeurd
voorval uit een
notarispraktijk
aJ
Johan Nebbeling
Bovenstaand verhaal is echt gebeurd.
Vanwege beroepsgeheim zijn de namen
van de betrokkenen niet vermeld.
Reageren? johan.nebbeling@persgroep.nl