Volkstuintje zonder eigenaar 7 WAARVAN AKTE 'Verdiep je in wat nodig is' OD De notaris ontvangt gemiddeld zo'n driedui zend meldingen per dag in binnen- en buitenland. Dat is ruim één mil joen telefoontjes per jaar, met een stevige piek in de zomermaanden. Voor pechhulp kun je een abonne ment afsluiten bij de ANWB, maar ook bij hulpdiensten als Route Mo biel en jongste concurrent Blij ik dat Rij - ook voor pech in het buitenland. Wat wel en niet standaard is en wat je daarop aanvult, bepaalt de hoogte van de abonnementskosten. Bijvoor beeld het dekkingsgebied, het maxi male aantal claims per jaar en of je hotelovernachting wel of niet wordt vergoed als je niet verder kunt. Zo biedt de ANWB de pakketten Instap, Standaard en Compleet voor Nederland en Europa, de abonne mentsprijs varieert van 57 tot 201 euro. De leeftijd van je auto maakt niet uit. Route Mobiel start bij 68,30 euro per jaar voor Pechhulp Nederland voor auto's tot drie jaar oud, oplo pend naar bijna het dubbele voor au to's tot vijftien jaar. Want 'hoe ouder de auto, hoe groter de kans op pech', meldt de website. Auto's ouder dan vijftien jaar worden niet aangeno men. Pechhulp Europa kost 45,50 euro en dekt 43 landen exclusief Ne derland. Wil je binnen- en buiten land, neem je dus beide. Bij Blij dat ik Rij betaal je binnen Nederland en tot 15 kilometer over de grens maar 29,95 euro per jaar, maar moet je wel een eigen bijdrage van 60 euro per pechgeval neertellen. Een abonnement met buitenland kost 89,95 euro, maar over de grens betaal je geen eigen bijdrage. Voertuigen van alle leeftijden zijn welkom, mits aantoonbaar goed onderhouden. Houd rekening met persoonsgebon den of kentekengebonden lidmaat schap. Op persoon is handig als je meerdere auto's hebt, of een extra motor. Als één auto meerdere be stuurders heeft, bijvoorbeeld op va kantie, is kentekengebonden wellicht beter. Dan maakt het niet uit wie er rijdt. Pechhulp kan ook onderdeel zijn van je reisverzekering. Polissen bieden aanvullende mogelijkheden voor au tovakanties, inclusief vervangend vervoer en indien nodig een vervan gende bestuurder. Vaak zijn randza- ken zoals slepen en toesturen van nieuwe onderdelen gedekt, maar ook dat hangt van de voorwaarden af. Heb je zo'n polis, dan is je verzeke raar het eerste aanspreekpunt om je bij pech verder te helpen. DEKKING Daarnaast kan een all-risk autover zekering uitkomst bieden bij pech in het buitenland. Maximale vergoe ding is meestal beperkt tot 250 euro, terwijl vervoer van de auto vaak niet is gedekt. Ook sleepkosten (Frank rijk) kunnen daar nog bovenop ko men. Mogelijk heb je ook recht op hulp van je autodealer. Die geven vaak op nieuwe wagens mobiliteits- of door rijdgarantie: een aantal jaar gratis pechhulp als garantie op je aanschaf. Ook als je auto daarna in onderhoud blijft bij een dealer, kan die pechhulp blijven bieden. De concrete voor waarden verschillen per merk of ga rage, dus weet waar je recht op hebt voordat je op pad gaat. Allsecur en RoadGuard bieden sinds 2016 pechhulp via een app. Je betaalt dan geen abonnementen, maar per keer dat je hulp inschakelt, ook in het buitenland. Pech is onderverdeeld in bijvoorbeeld starthulp, reparatie ter plaatse en transport naar de garage, waar vaste tarieven voor staan. Rela tief hoge bedragen, want beide par tijen gaan ervan uit dat je maar eens in de vier, vijfjaar pech hebt. Dat kan dus interessant zijn als je een auto hebt waarmee je weinig problemen verwacht. Zo'n beetje zijn hele leven brengt Bert door op zijn volkstuin, zijn lust en zijn leven. Samen met zijn vrouw heeft hij er een paradijsje van gemaakt. Het tuinhuis perfect in de verf, de planten keurig gesnoeid, zijn tuin in elk seizoen op orde. Een sieraad voor het complex. Hij wint er prijzen mee. Met zijn inzet voor de vereniging en zijn grote kennis van alles wat bloeit en groeit, is hij jaren een gewaardeerd erelid. Steun en toe verlaat van andere, minder ervaren leden. Nooit te beroerd ook om de handen uit de mouwen te steken als er een grote klus moet gebeuren. Na de dood van zijn echtgenote vindt Bert troost en aanspraak in zijn tuin. Nu is hij, onverwacht, zelf overleden. Al na een paar weken is het effect te zien van zijn afwe zigheid: de tuin raakt overwoekerd. De buren houden hem een beetje bij, maar er moet een oplossing komen. Wat gebeurt er met een volkstuin waarvan de eigenaar is overleden en niemand klaar staat om de boel over te nemen? Wie is eigen lijk de eigenaar? De verenigingsstatuten bren gen uitkomst. Daarin staat dat het bestuur de tuin met opstal - het tuinhuisje - aan een derde kan verkopen. De opbrengst gaat naar de erfgenamen van de voormalige eigenaar. Vol gens de statuten kan een eigenaar bepalen wie na zijn overlijden de tuin krijgt. Dat heeft Bert ook gedaan. De erfgenamen van zijn tuin, zo heeft hij op schrift gezet, 'is ieder van mijn erfgenamen die dat wil'. Dat zijn zulke algemene be woordingen, dat het bestuur er weinig mee kan. Wie zijn die erfgenamen dan? Kinderen heeft hij niet. Intussen staat een koper klaar om Berts tuin over te nemen. Omdat zich ook na enige tijd niemand meldt als erfgenaam, besluit het bestuur de tuin aan hem te verkopen. De koper betaalt 5.000 euro, voornamelijk voor de opstal, het tuinhuisje. Dat geld wordt op de rekening van de vereniging gestort. De koper betaalt 5.000 euro, dat is vooral voor het huisje Maar de bestuursleden zijn integere types die een beetje in hun maag zitten met de ver koop. Ze hebben zoiets ook nog niet eerder meegemaakt. Dus melden ze zich alsnog bij mij. Hebben ze wel juist gehandeld? Ik moet ze teleurstellen: eigenlijk niet. Ze hadden vóór de verkoop naar een notaris moeten gaan, zodat die eventuele erfgenamen kon opsporen. Uiteindelijk komt het goed. Ik stel een verkla ring van erfrecht op en vindt twee achterneven als erfgenamen. Interesse in de tuin hebben ze niet in het minst, maar de 5.000 euro zijn voor hen een welkome meevaller. Mij treft de grote opluchting van de bestuursleden. Die zijn blij dat het nu toch goed geregeld is. Schattig ei genlijk. woensdag 5 juli 2017 GO 4 De auto of de chauffeur? 5 Ook je verzekeraar of auto dealer kan te hulp schieten Gerrit (67) gaat zo graag naar Frankrijk dat hij er een huis kocht. Hij verdeelt zijn tijd tussen woonplaats Zeist en een dorpje nabij Marseille. Lidmaatschap bij de ANWB heeft hij onder meer daarom al sinds de jaren 70, inclusief Europadekking. „Drie zomers terug wilde mijn auto niet meer starten. Na een telefoontje werd ik ge holpen vanuit een lokale ga rage. De accu werd opgela den en ik kon weer op pad, maar een halve dag later was het probleem terug. Opnieuw gebeld; dit keer kwam een ANWB-monteur vanaf een camping in de omgeving. Het werd een stevige klus om de oorzaak te vinden, maar hij wilde absoluut niet opgeven. Zijn vrouw kwam zelfs mee, want het was uit eindelijk twee dagen werk. Ik heb daar nooit een factuur gezien en dat leuke stel kan ik nog altijd bij naam noemen. Ik vind wel dat pechdiensten beter moeten voorlichten. Dekking is grofweg onder te verdelen in pech in eigen woonplaats, langs de weg in Nederland of op reis in het buitenland. Dat onderscheid is onderbelicht en volgens mij lang niet bij iedereen be kend. Mijn advies: verdiep je in wat wel en niet nodig is." 6 Nieuw: losse pechhulp Een waargebeurd voorval uit een notarispraktijk aJ Johan Nebbeling Bovenstaand verhaal is echt gebeurd. Vanwege beroepsgeheim zijn de namen van de betrokkenen niet vermeld. Reageren? johan.nebbeling@persgroep.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 51