4
V
U
BUSONGELUK BEIEREN
vreselijk. Alles
brandde toen we
aankwamen",
vertelt een
aangeslagen
Beierse
brandweerman, die
als een van de
eersten ter plaatse
was op de plek van
de busramp.
Jï
Het was Bob van Huët
In een grote tent die is neergezet op
de A9 ter hoogte van het Duitse
stadje Münchberg is neergezet,
krijgen hulpverleners psychische
bijstand na de gruwelijke aanblik
van verkoolde lichamen. Achttien
meest bejaarde buspassagiers wa
ren kansloos in de verzengende
hitte.
Volgens de Beierse minister van
Binnenlandse Zaken en Verkeer
Joachim Hermann was de eerste
brandweerauto tien minuten na de
eerste melding van het ongeluk al
ter plaatste. „Maar het vuur in de
bus was toen al zo hevig, dat de red
dingsdiensten niets meer konden
doen voor de mensen die nog in het
wrak zaten."
In totaal werden bij de ramp vijf
helikopters, twintig brandweerau
to's en 200 hulpverleners ingezet.
De bus was in de nacht vertrok
ken uit het stadje Löbau bei Baut
zen en via een halte in het iets wes
telijker geleden Dresden onderweg
naar het Gardameer in Italië. De in
zittenden waren tussen 41 en 81
jaar. De omgekomen slachtoffers
waren allen tussen 66 en 81aldus
een politiewoordvoerster.
De bus is bij het ongeval vrijwel
geheel verkoold. De vraag is hoe het
vuur zo snel om zich heen kon grij-
Zwaar busongeluk
Duitsland: 18 doden
Het was voor grotere
reddingswagens
bijna niet mogelijk om
langs de file te komen
pen. De hulpdiensten dachten aan
vankelijk dat het om een lichte kop-
staartbotsing ging, meldden Duitse
media. De vrachtwagen voor de bus
vervoerde bedden en kussens.
De politie doet nog onderzoek
naar de oorzaak van het ongeluk.
De Duitse ongevallenonderzoeker
Siegfried Brockmann denkt echter
dat de bus al voor de aanrijding
brandde. Hij greep de ramp meteen
aan om te pleiten voor het gebruik
van minder brandbare materialen
bij het inrichten van touringcars.
„Meubilair in een bus brandt snel
ler dan dat in een trein. Op het
spoor gelden andere veiligheidsei
sen. Waarom dat zo is, weet ik niet."
Ervaring
Volgens de Eindhovense hoogle
raar automotive technology Maarten
Steinbuch blijft desondanks bus
vervoer veiliger dan de rest van het
wegverkeer. „Het zijn professionele
chauffeurs. Net als in Nederland.
Wij als gewone autobestuurders
krijgen ook een rijbewijs, maar zijn
niet verantwoordelijk voor veel
mensen. Buschauffeurs hebben
veel meer ervaring op de weg. Net
als piloten in een vliegtuig. Dan is
het logisch dat er relatief minder
ongelukken gebeuren met bussen
dan met auto's. Maar als er in een
keer achttien mensen omkomen, is
dinsdag 4 juli 2017
GO
'Niemand
was nog te
redden'
^Éll -
"SLefTtfl
FEUMIVEJM
M. 'i! ••L'ii-r,
Rotterdam/Münchberg
—Minister Joachim Herrmann
DUITSLAND
Gisteren 07.00 u:
Bus rijdt tegen
voorligger en
vliegt in brand
Münchberg
Neurenberg <5
Berlijn
POL.
Leipzig
Dresden
München
Innsbruck o*
ITALIË
Gardameero
fcC ""'r '.xWv-. -rr'K -