4 V U BUSONGELUK BEIEREN vreselijk. Alles brandde toen we aankwamen", vertelt een aangeslagen Beierse brandweerman, die als een van de eersten ter plaatse was op de plek van de busramp. Jï Het was Bob van Huët In een grote tent die is neergezet op de A9 ter hoogte van het Duitse stadje Münchberg is neergezet, krijgen hulpverleners psychische bijstand na de gruwelijke aanblik van verkoolde lichamen. Achttien meest bejaarde buspassagiers wa ren kansloos in de verzengende hitte. Volgens de Beierse minister van Binnenlandse Zaken en Verkeer Joachim Hermann was de eerste brandweerauto tien minuten na de eerste melding van het ongeluk al ter plaatste. „Maar het vuur in de bus was toen al zo hevig, dat de red dingsdiensten niets meer konden doen voor de mensen die nog in het wrak zaten." In totaal werden bij de ramp vijf helikopters, twintig brandweerau to's en 200 hulpverleners ingezet. De bus was in de nacht vertrok ken uit het stadje Löbau bei Baut zen en via een halte in het iets wes telijker geleden Dresden onderweg naar het Gardameer in Italië. De in zittenden waren tussen 41 en 81 jaar. De omgekomen slachtoffers waren allen tussen 66 en 81aldus een politiewoordvoerster. De bus is bij het ongeval vrijwel geheel verkoold. De vraag is hoe het vuur zo snel om zich heen kon grij- Zwaar busongeluk Duitsland: 18 doden Het was voor grotere reddingswagens bijna niet mogelijk om langs de file te komen pen. De hulpdiensten dachten aan vankelijk dat het om een lichte kop- staartbotsing ging, meldden Duitse media. De vrachtwagen voor de bus vervoerde bedden en kussens. De politie doet nog onderzoek naar de oorzaak van het ongeluk. De Duitse ongevallenonderzoeker Siegfried Brockmann denkt echter dat de bus al voor de aanrijding brandde. Hij greep de ramp meteen aan om te pleiten voor het gebruik van minder brandbare materialen bij het inrichten van touringcars. „Meubilair in een bus brandt snel ler dan dat in een trein. Op het spoor gelden andere veiligheidsei sen. Waarom dat zo is, weet ik niet." Ervaring Volgens de Eindhovense hoogle raar automotive technology Maarten Steinbuch blijft desondanks bus vervoer veiliger dan de rest van het wegverkeer. „Het zijn professionele chauffeurs. Net als in Nederland. Wij als gewone autobestuurders krijgen ook een rijbewijs, maar zijn niet verantwoordelijk voor veel mensen. Buschauffeurs hebben veel meer ervaring op de weg. Net als piloten in een vliegtuig. Dan is het logisch dat er relatief minder ongelukken gebeuren met bussen dan met auto's. Maar als er in een keer achttien mensen omkomen, is dinsdag 4 juli 2017 GO 'Niemand was nog te redden' ^Éll - "SLefTtfl FEUMIVEJM M. 'i! ••L'ii-r, Rotterdam/Münchberg —Minister Joachim Herrmann DUITSLAND Gisteren 07.00 u: Bus rijdt tegen voorligger en vliegt in brand Münchberg Neurenberg <5 Berlijn POL. Leipzig Dresden München Innsbruck o* ITALIË Gardameero fcC ""'r '.xWv-. -rr'K -

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 4