Brits visverbod twaalf mijl voorbode van meer ellende
Onderzoek naar ongeval met zeiljacht Capella
5
Hoe sterk zijn de
schepen die de
zaterdag na een
kielbreuk overleden
Frans Maas uit
Breskens ontwierp
voor jachtbouwers
zoals C-Yachts?
een technisch mankement of mis
schien een constructiefout?
Frans Maas is de vader van de
moderne jachtenbouw. Ook na
zijn pensioen bleef hij de huisont
werper van C-Yachts en Zaad-
noordijk. Hij legde de basis voor de
huidige serie zoals de 12.50 en de
11.00.
Eigenaren hoeven zich geen zor
gen te maken over de constructie
van de door Maas ontworpen
schepen. „Dat zijn sterke zeewaar
dige schepen waarmee je rond de
wereld kunt varen", zegt Lennart
Noorlander van C-Yachts.
Formule 1
Er zit wel verschil tussen de lijn
van C-Yachts en de Capella, die
Maas als one-off bouwde voor
zeilraces. Noorlander: „In auto ter
men: wij maken SUV's, de Capella
was een Formule i-wagen. Een ex
treme boot, ontworpen voor pure
snelheid. Daarmee zeg ik niets
over de sterkte van de constructie.
We moeten eerst weten wat nu
precies de oorzaak was. Dat zal on
derzoek moeten uitwijzen."
Noorlander zegt dat talloze door
Maas ontworpen en in Lelystad
gebouwde jachten al vele jaren
zonder problemen in de vaart zijn.
„Problemen met de kiel ken ik dan
ook niet."
Bij de Compromis- en C-Yachts-
club, allemaal ontwerpen van
Maas, maken de 250 leden zich
evenmin zorgen. „De kiel van de
Compromis is sowieso anders dan
bijvoorbeeld van de Standfast-se-
rie waarmee Maas zijn visite
kaartje afgaf. Ik ken geen voorbeel
den van een afgebroken kiel", laat
voorzitter Ron Braakman desge
vraagd weten.
Anders dan bij auto's hoeven
jachten niet elk jaar een apk-keu-
ring te ondergaan. Zeiljachten
worden niettemin geregeld door
experts aan een keuring onder
worpen, omdat verzekeringsmaat
schappijen dat als voorwaarde
stellen.
Het Nederlandse zeiljacht Capella dat met fatale gevolgen kapseisde voor de kust van België ligt voor onderzoek op een kade in de ha
venstad Oostende, foto robin van lonkhuijsen/anp
De zeilwereld zit
met vragen na het
noodlottige onge
val met de Capella,
het zeiljacht van
jachtontwerper
Frans Maas dat zaterdag tijdens
The Light Vessel-race voor de Bel
gische kust kapseisde. Een kiel
breuk is volgens de Belgische poli
tie de oorzaak. Maas (79), Freddy
Franssens (70) en vrijwel zeker
ook de vermiste Hannes Goege-
beur (18) uit Terneuzen moesten
dat met hun leven bekopen. Drie
andere opvarenden liggen nog in
het ziekenhuis in Brugge.
Een kielbreuk komt zelden voor.
En Frans Maas was een ervaren
zeezeiler die weinig aan het toeval
overliet. Hij had de kiel van de
twintig jaar oude Capella er recent
nog uit gehaald en gecontroleerd.
Is hij over een hard voorwerp ge
varen? Bijvoorbeeld een verloren
zeecontainer? Of was er sprake van
Sterke zeewaardige
schepen waarmee
je rond de wereld
kuntvaren
Teun van Dam, secretaris van de
vissersorganisatie Delta Zuid waar
bij veel Zeeuwse vissers zijn aange
sloten, spreekt dat bange vermoe
den uit. „Dit is het begin van wat
ons te wachten kan staan als Groot-
Brittannië uit de Europese Unie
stapt."
Het vissen door buitenlandse vis
sers in de twaalfmijlszone onder de
kust is in 2964 vastgelegd in de Lon
den Visserijen Conventie. Minister
Michael Gove van Milieu maakte
afgelopen weekend bekend dat de
Britse regering uit die conventie wil
stappen. Dat duurt overigens wel
twee jaar.
De twaalfmijlszone is voorbe
houden aan verhoudingsgewijs
kleine schepen, met een motorver
mogen tot 300 pk. „Nederlandse
vissers met zulke schepen treft dit
niet. Zij hebben in die Britse kust
wateren al geen vangstrechten",
weet Van Dam. „Franse en Belgi
sche vissers hebben die wel, en on
der die Belgen zijn ook vijf, zes be
drijven die in Nederlandse handen
zijn. Zij krijgen te maken met deze
maatregel."
Van Dam vindt dat al zorgelijk,
maar veel zorgelijker is volgens
hem dat Groot-Brittannië de eigen
viszone bij uittreding uit de Euro
pese Unie wil uitbreiden tot 200
mijl. Dat zal ook grotere kotters
treffen. „Van alle schol en tong die
Nederlandse vissers vangen, komt
65 tot 75 procent uit Britse wate
ren", geeft Van Dam het belang aan.
„De Britten willen bovendien een
groter aandeel in het tongquotum."
In het hele 'onderhandelingsspel'
rond de Brexit vreest Van Dam dat
visserij een uitruilkwestie wordt.
Hij vindt het daarom aan de éne
kant niet ongunstig dat Franse vis
sers door het voorgenomen visver
bod in de twaalfmijlszone worden
getroffen. „De Fransen zijn wakker
geschud." Bij het Brexit-referen-
dum kozen Britse vissers massaal
voor uittreding uit de EU. Minister
Gove komt hen tegemoet onder het
motto 'controle terugpakken over
onze visgronden'.
dinsdag 4 juli 2017
PC
'Problemen met de kiel ken ik niet'
Frank Balkenende
- Lennart Noorlander, C-Yachts
Het besluit van de Britse rege
ring om alleen nog Britse vissers
in de twaalfmijlszone toe te
laten is een voorbode van nog
meer ellende.
Harmen van der Werf
Vlissingen