Brits visverbod twaalf mijl voorbode van meer ellende Onderzoek naar ongeval met zeiljacht Capella 5 Hoe sterk zijn de schepen die de zaterdag na een kielbreuk overleden Frans Maas uit Breskens ontwierp voor jachtbouwers zoals C-Yachts? een technisch mankement of mis schien een constructiefout? Frans Maas is de vader van de moderne jachtenbouw. Ook na zijn pensioen bleef hij de huisont werper van C-Yachts en Zaad- noordijk. Hij legde de basis voor de huidige serie zoals de 12.50 en de 11.00. Eigenaren hoeven zich geen zor gen te maken over de constructie van de door Maas ontworpen schepen. „Dat zijn sterke zeewaar dige schepen waarmee je rond de wereld kunt varen", zegt Lennart Noorlander van C-Yachts. Formule 1 Er zit wel verschil tussen de lijn van C-Yachts en de Capella, die Maas als one-off bouwde voor zeilraces. Noorlander: „In auto ter men: wij maken SUV's, de Capella was een Formule i-wagen. Een ex treme boot, ontworpen voor pure snelheid. Daarmee zeg ik niets over de sterkte van de constructie. We moeten eerst weten wat nu precies de oorzaak was. Dat zal on derzoek moeten uitwijzen." Noorlander zegt dat talloze door Maas ontworpen en in Lelystad gebouwde jachten al vele jaren zonder problemen in de vaart zijn. „Problemen met de kiel ken ik dan ook niet." Bij de Compromis- en C-Yachts- club, allemaal ontwerpen van Maas, maken de 250 leden zich evenmin zorgen. „De kiel van de Compromis is sowieso anders dan bijvoorbeeld van de Standfast-se- rie waarmee Maas zijn visite kaartje afgaf. Ik ken geen voorbeel den van een afgebroken kiel", laat voorzitter Ron Braakman desge vraagd weten. Anders dan bij auto's hoeven jachten niet elk jaar een apk-keu- ring te ondergaan. Zeiljachten worden niettemin geregeld door experts aan een keuring onder worpen, omdat verzekeringsmaat schappijen dat als voorwaarde stellen. Het Nederlandse zeiljacht Capella dat met fatale gevolgen kapseisde voor de kust van België ligt voor onderzoek op een kade in de ha venstad Oostende, foto robin van lonkhuijsen/anp De zeilwereld zit met vragen na het noodlottige onge val met de Capella, het zeiljacht van jachtontwerper Frans Maas dat zaterdag tijdens The Light Vessel-race voor de Bel gische kust kapseisde. Een kiel breuk is volgens de Belgische poli tie de oorzaak. Maas (79), Freddy Franssens (70) en vrijwel zeker ook de vermiste Hannes Goege- beur (18) uit Terneuzen moesten dat met hun leven bekopen. Drie andere opvarenden liggen nog in het ziekenhuis in Brugge. Een kielbreuk komt zelden voor. En Frans Maas was een ervaren zeezeiler die weinig aan het toeval overliet. Hij had de kiel van de twintig jaar oude Capella er recent nog uit gehaald en gecontroleerd. Is hij over een hard voorwerp ge varen? Bijvoorbeeld een verloren zeecontainer? Of was er sprake van Sterke zeewaardige schepen waarmee je rond de wereld kuntvaren Teun van Dam, secretaris van de vissersorganisatie Delta Zuid waar bij veel Zeeuwse vissers zijn aange sloten, spreekt dat bange vermoe den uit. „Dit is het begin van wat ons te wachten kan staan als Groot- Brittannië uit de Europese Unie stapt." Het vissen door buitenlandse vis sers in de twaalfmijlszone onder de kust is in 2964 vastgelegd in de Lon den Visserijen Conventie. Minister Michael Gove van Milieu maakte afgelopen weekend bekend dat de Britse regering uit die conventie wil stappen. Dat duurt overigens wel twee jaar. De twaalfmijlszone is voorbe houden aan verhoudingsgewijs kleine schepen, met een motorver mogen tot 300 pk. „Nederlandse vissers met zulke schepen treft dit niet. Zij hebben in die Britse kust wateren al geen vangstrechten", weet Van Dam. „Franse en Belgi sche vissers hebben die wel, en on der die Belgen zijn ook vijf, zes be drijven die in Nederlandse handen zijn. Zij krijgen te maken met deze maatregel." Van Dam vindt dat al zorgelijk, maar veel zorgelijker is volgens hem dat Groot-Brittannië de eigen viszone bij uittreding uit de Euro pese Unie wil uitbreiden tot 200 mijl. Dat zal ook grotere kotters treffen. „Van alle schol en tong die Nederlandse vissers vangen, komt 65 tot 75 procent uit Britse wate ren", geeft Van Dam het belang aan. „De Britten willen bovendien een groter aandeel in het tongquotum." In het hele 'onderhandelingsspel' rond de Brexit vreest Van Dam dat visserij een uitruilkwestie wordt. Hij vindt het daarom aan de éne kant niet ongunstig dat Franse vis sers door het voorgenomen visver bod in de twaalfmijlszone worden getroffen. „De Fransen zijn wakker geschud." Bij het Brexit-referen- dum kozen Britse vissers massaal voor uittreding uit de EU. Minister Gove komt hen tegemoet onder het motto 'controle terugpakken over onze visgronden'. dinsdag 4 juli 2017 PC 'Problemen met de kiel ken ik niet' Frank Balkenende - Lennart Noorlander, C-Yachts Het besluit van de Britse rege ring om alleen nog Britse vissers in de twaalfmijlszone toe te laten is een voorbode van nog meer ellende. Harmen van der Werf Vlissingen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 33