Nieuwe vliegroutes roepen fel verzet op 8 LUCHTRUIM LELYSTAD-TEUGE De woede is groot in Overijssel en Gelderland over de nieuwe vliegroutes van en naar Lelystad Airport. Zo vreest Teuge, het parachutewalhalla van Nederland, voor zijn voortbestaan. „Er zijn echt andere oplossingen mogelijk." Lelystad Airport De vliegroutes van en naar De Luchtverkeersleiding Neder land (LVNL) heeft de vliegroutes van en naar Lelystad nu vastgesteld en die zijn Overijssel en Gelderland in het verkeerde keelgat geschoten. Een van de routes loopt recht over het voor de kleine luchtvaart be langrijke vliegveld Teuge, bij Apel doorn. Dat betekent de doodsteek voor de activiteiten van duizenden sportvliegers en parachutisten, vreest wethouder Johan Kruithof. Met de omliggende gemeenten Zutphen, Deventer en Voorst maakt Kruithof bezwaar bij staats secretaris Dijksma van Infrastruc tuur en Milieu. „Als het antwoord ons niet bevalt, stappen we naar de rechter", zegt de wethouder. Het probleem zit vooral in de ho gere luchtlagen. Toestellen die in Lelystad opstijgen, vliegen naar een vast punt en vandaar nemen ze de voorgeschreven route om het land te verlaten. Voor aankomende vliegtuigen geldt het omgekeerde. De Gelderse gedeputeerde Josan Meijers zegt dat haar provincie mee mocht praten over de routes rond Lelystad maar over de hoger gele gen routes niets had te vertellen. „Nu blijkt dat die routes recht over Teuge lopen en er is niemand die ons dat netjes heeft verteld. Provin cies, gemeenten en burgers voelen zich niet serieus genomen." Meijers eist uitleg van staatsse cretaris Dijksma. „Mochten wij er niet uitkomen dan beslissen we over vervolgstappen." Volgens de Apeldoornse wethou der Kruithof heeft het rijk onvol doende in de gaten hoe belangrijk Teuge is voor de luchtsport in Ne derland. „Het veld is goed voor de helft van alle parachutesprongen. Ook gaat het ons om de geluids overlast waarmee de regio straks te maken krijgt. Het betreft voorals- W De provincies hadden over de hoger gelegen routes niets te vertellen nog hooguit dertien vluchten per dag, maar waar eindigt het? Schip hol heeft dat aantal ook ooit gehad." De belangenorganisaties voor de luchtsport laten het als het moet eveneens aankomen op een rechts zaak. „Desnoods gooien we het op onbehoorlijk bestuur", zegt Mark Rademaker van de Aircraft Owners and Pilot's Association (AOPA). De protestgroep Hoogoverijssel stapt naar de rechter uit onvrede over de geringe hoogte waarop ge vlogen wordt, meldt voorzitter Jan Rooijakkers. „Wij vinden dat er sprake is van een onrechtmatige daad richting de burgers." Nu blijken die routes recht over Teuge te lopen en niemand die ons dat netjes vertelt Vooralsnog betreft het hooguit 13 vluchten per dag maar waar eindigt 't? f oedemiddag, Paracentrum Teuge. Heeft u een momentje?" Jawel hoor. „Sorry, meneer, daar ben ik weer", zegt de telefoniste aan de andere kant van de lijn. „Bij slecht weer wordt de sprong gewoon verzet, dan maken we een nieuwe afspraak. Nee, nee. Het is echt geen probleem als uw bon dan verlopen is." Het is druk in Teuge, volgens directeur Simon Woerlee 'het kloppend hart van het Nederlandse parachutespringen'. „Dit is het op één na grootste paracentrum van Europa", vertelt hij. „In tien jaar tijd verdubbelde het aantal sprongen naar 40.000. Het zijn echt niet alleen sportspringers. Kinderen, ouderen, mensen met één been... allemaal gaan ze met onze instructeurs naar beneden." De vraag is hoe lang nog. Woerlee en zijn mede- parachutespringers lazen tot hun verbijstering dat de lucht boven hun parachutewalhalla verandert in een overvliegzone voor vliegtuigen die gebruik maken van Lelystad Airport, de luchthaven die de komende jaren flink wordt uitgebreid. „Voor ons betekent dat het einde", zegt Woerlee. „Als dit doorgaat mogen we nog maar tot 1.500 meter vliegen. Vanaf zo'n hoogte kun je geen vrije- val-sprong maken. Daarvoor moet je 4 kilometer hoog. Natuurlijk zijn we verbijsterd, teleurgesteld, boos, het hele riedeltje. We waren de afgelopen tijd juist in gesprek om vaker hoger te mogen vlie gen, een maand geleden nog." De parachutespringers en de grofweg 5.000 ac tieve Nederlandse motorvliegers zijn niet de eni gen die boos zijn. Sterker nog: heel Overijssel en Gelderland staan inmiddels op hun achterste be nen. Bewoners, gemeenten, de provincie: allemaal zijn ze overvallen door de impact die de groei van het naburige Lelystad gaat hebben. Vanaf 2019 vliegen Boeings en Airbussen vanaf Lelystad. In de eerste vijfjaar komen er per dag maximaal 30 vliegtuigen over Oost-Nederland, 15 stijgers en 15 dalers. Een flink aantal voor een regio vol gebieden die het moeten hebben van rust, rui sende bladeren en kwetterende vogeltjes. Zo loopt één van de vertrekroutes van Lelystad over de Ve- luwe en de Gelderse Vallei. Jan Rooijakkers, voorzitter van protestgroep maandag 3 juli 2017 GO Lelystad Airport vanaf 2019. Vliegroute Bestaand Nieuw s-\ wachtruimte voor vliegtuigen 1.800 m Aankomst t LJ die nog niet mogen landen. hoogte Hoe lang nog een vrije val boven Teuge? Teuge beperkt tot 1500 m, i.p.v. de 4000 m nodig voor een vrije val. Er dreigt een hausse aan rechts zaken nu bewoners, gemeenten, sportvliegers en provincies zich compleet overvallen voelen door de vliegroutes van Lelystad Air- port. Dit vliegveld dient vanaf 2019 als alternatief voor Schip hol. Gerben van 't Hof Apeldoorn —Josan Meijers, gedeputeerde —Johan Kruithof, wethouder JGAflGSTAIR. Sander van Mersbergen Gerben van 't Hof Apeldoorn

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 8