Nieuwe vliegroutes
roepen fel verzet op
8
LUCHTRUIM LELYSTAD-TEUGE
De woede is groot in Overijssel en Gelderland over de
nieuwe vliegroutes van en naar Lelystad Airport. Zo vreest
Teuge, het parachutewalhalla van Nederland, voor zijn
voortbestaan. „Er zijn echt andere oplossingen mogelijk."
Lelystad Airport De vliegroutes van en naar
De Luchtverkeersleiding Neder
land (LVNL) heeft de vliegroutes
van en naar Lelystad nu vastgesteld
en die zijn Overijssel en Gelderland
in het verkeerde keelgat geschoten.
Een van de routes loopt recht over
het voor de kleine luchtvaart be
langrijke vliegveld Teuge, bij Apel
doorn.
Dat betekent de doodsteek voor
de activiteiten van duizenden
sportvliegers en parachutisten,
vreest wethouder Johan Kruithof.
Met de omliggende gemeenten
Zutphen, Deventer en Voorst
maakt Kruithof bezwaar bij staats
secretaris Dijksma van Infrastruc
tuur en Milieu. „Als het antwoord
ons niet bevalt, stappen we naar de
rechter", zegt de wethouder.
Het probleem zit vooral in de ho
gere luchtlagen. Toestellen die in
Lelystad opstijgen, vliegen naar een
vast punt en vandaar nemen ze de
voorgeschreven route om het land
te verlaten. Voor aankomende
vliegtuigen geldt het omgekeerde.
De Gelderse gedeputeerde Josan
Meijers zegt dat haar provincie mee
mocht praten over de routes rond
Lelystad maar over de hoger gele
gen routes niets had te vertellen.
„Nu blijkt dat die routes recht over
Teuge lopen en er is niemand die
ons dat netjes heeft verteld. Provin
cies, gemeenten en burgers voelen
zich niet serieus genomen."
Meijers eist uitleg van staatsse
cretaris Dijksma. „Mochten wij er
niet uitkomen dan beslissen we
over vervolgstappen."
Volgens de Apeldoornse wethou
der Kruithof heeft het rijk onvol
doende in de gaten hoe belangrijk
Teuge is voor de luchtsport in Ne
derland. „Het veld is goed voor de
helft van alle parachutesprongen.
Ook gaat het ons om de geluids
overlast waarmee de regio straks te
maken krijgt. Het betreft voorals-
W De provincies
hadden over de hoger
gelegen routes
niets te vertellen
nog hooguit dertien vluchten per
dag, maar waar eindigt het? Schip
hol heeft dat aantal ook ooit gehad."
De belangenorganisaties voor de
luchtsport laten het als het moet
eveneens aankomen op een rechts
zaak. „Desnoods gooien we het op
onbehoorlijk bestuur", zegt Mark
Rademaker van de Aircraft Owners
and Pilot's Association (AOPA).
De protestgroep Hoogoverijssel
stapt naar de rechter uit onvrede
over de geringe hoogte waarop ge
vlogen wordt, meldt voorzitter Jan
Rooijakkers. „Wij vinden dat er
sprake is van een onrechtmatige
daad richting de burgers."
Nu blijken die routes
recht over Teuge te
lopen en niemand die
ons dat netjes vertelt
Vooralsnog betreft
het hooguit 13
vluchten per dag
maar waar eindigt 't?
f oedemiddag, Paracentrum Teuge.
Heeft u een momentje?"
Jawel hoor.
„Sorry, meneer, daar ben ik
weer", zegt de telefoniste aan de
andere kant van de lijn. „Bij slecht weer wordt de
sprong gewoon verzet, dan maken we een nieuwe
afspraak. Nee, nee. Het is echt geen probleem als
uw bon dan verlopen is."
Het is druk in Teuge, volgens directeur Simon
Woerlee 'het kloppend hart van het Nederlandse
parachutespringen'. „Dit is het op één na grootste
paracentrum van Europa", vertelt hij. „In tien jaar
tijd verdubbelde het aantal sprongen naar 40.000.
Het zijn echt niet alleen sportspringers. Kinderen,
ouderen, mensen met één been... allemaal gaan ze
met onze instructeurs naar beneden."
De vraag is hoe lang nog. Woerlee en zijn mede-
parachutespringers lazen tot hun verbijstering dat
de lucht boven hun parachutewalhalla verandert
in een overvliegzone voor vliegtuigen die gebruik
maken van Lelystad Airport, de luchthaven die de
komende jaren flink wordt uitgebreid.
„Voor ons betekent dat het einde", zegt Woerlee.
„Als dit doorgaat mogen we nog maar tot 1.500
meter vliegen. Vanaf zo'n hoogte kun je geen vrije-
val-sprong maken. Daarvoor moet je 4 kilometer
hoog. Natuurlijk zijn we verbijsterd, teleurgesteld,
boos, het hele riedeltje. We waren de afgelopen
tijd juist in gesprek om vaker hoger te mogen vlie
gen, een maand geleden nog."
De parachutespringers en de grofweg 5.000 ac
tieve Nederlandse motorvliegers zijn niet de eni
gen die boos zijn. Sterker nog: heel Overijssel en
Gelderland staan inmiddels op hun achterste be
nen. Bewoners, gemeenten, de provincie: allemaal
zijn ze overvallen door de impact die de groei van
het naburige Lelystad gaat hebben.
Vanaf 2019 vliegen Boeings en Airbussen vanaf
Lelystad. In de eerste vijfjaar komen er per dag
maximaal 30 vliegtuigen over Oost-Nederland, 15
stijgers en 15 dalers. Een flink aantal voor een regio
vol gebieden die het moeten hebben van rust, rui
sende bladeren en kwetterende vogeltjes. Zo loopt
één van de vertrekroutes van Lelystad over de Ve-
luwe en de Gelderse Vallei.
Jan Rooijakkers, voorzitter van protestgroep
maandag 3 juli 2017
GO
Lelystad Airport vanaf 2019.
Vliegroute Bestaand Nieuw s-\
wachtruimte voor vliegtuigen 1.800 m
Aankomst t LJ die nog niet mogen landen. hoogte
Hoe lang nog
een vrije val
boven Teuge?
Teuge beperkt tot
1500 m, i.p.v. de 4000 m
nodig voor een vrije val.
Er dreigt een hausse aan rechts
zaken nu bewoners, gemeenten,
sportvliegers en provincies zich
compleet overvallen voelen door
de vliegroutes van Lelystad Air-
port. Dit vliegveld dient vanaf
2019 als alternatief voor Schip
hol.
Gerben van 't Hof
Apeldoorn
—Josan Meijers, gedeputeerde
—Johan Kruithof, wethouder
JGAflGSTAIR.
Sander van Mersbergen
Gerben van 't Hof
Apeldoorn