Zee was de speeltuin van Frans Maas II 3 ZEILDRAMA CAPELLA SLAAT OM VOOR DE KUST Watersportvereniging Breskens in rouw rige leeftijd zijn zeemansgraf toen zijn jacht Capella kap seisde. In 1953 begon hij in het be drijf van zijn vader Jacob Maas. Hij ontwikkelde zich tot senior yacht designer, en gineer en consultant. De zee werd zijn speeltuin. Werven in alle hoeken van de wereld gebruiken nog steeds zijn ontwerpen. Maas combi neerde zijn kennis van scheepsbouw met zijn erva ring als zeezeiler. De Loper 27 was er één van, die hij als huisontwerper tekende voor Zaadnoordijk Yachtbuil- ders/C-Yacht. Echte faam verwierf hij met zijn Stand- fast-ontwerpen van Stand fast Yachts uit Breskens. In 1971 bouwde hij de eerste sa men met reder Piet Vroon en whiskydestillateur Charly Grant Gordon van William Grant Sons. Sindsdien stond er op elke Standfast een fles, een glas en het logo van deze whisky. Samen met de Technische Universiteit Delft en later met een universiteit uit Bos ton ontwierp Maas een aquadynamisch jacht. Dat werd de Standfast 43 en later de langere 64. Veel jachten werden geëxporteerd naar de VS. Gaandeweg werkte hij aan sneller en duurza mere schepen, onder meer met hulp van TNO. Hij testte al zijn nieuwe ontwerpen in de praktijk: even naar Enge land en terug. Dat leidde tot een boek over zijn ontwer pen van zeewaardige jach ten: 'Frans Maas one-off, van de hand van J. Danckaers. Als zeezeiler en deelnemer aan internationale wedstrij den kende hij de risico's. Voor de oorlog zeilde hij met zijn vader mee. Dan liepen ze wel eens op de plaat vast en konden ze niets anders doen dan wachten op hoog water, want reddingsboten die gestrande jachtjes naar een haven sleepten, waren er in die tijd niet. Ondanks wedstrijdbege leiding en alle huidige com municatiemiddelen ging het zaterdag mis. Door vermoe delijk een afgebroken kiel kapseisde zijn jacht Capella. Pas zes uur later werd alarm geslagen en trof de beman ning van het baggerschip Reynaert het levenloze li chaam van Frans Maas aan. Het Nederlandse zeiljacht Capella ligt voor onderzoek op een kade in de havenstad Oostende, foto robin van lonkhujisen lijk. Maar vergeet niet dat zo'n race zich over een afstand van 185 kilometer af speelt. Dat is een heel groot zoekge- bied. Uit het onderzoek moet blijken waarom dit ongeval pas zes uur later is gemeld. Nu blijft dat gissen." Voorzitter Marnix Lippens van Wa tersportvereniging Breskens, van wie ZEILONGELUK vijf van de zes opvarenden lid zijn, kan zich een spontane kielbreuk haast niet voorstellen. „Ik heb dat wereldwijd in al die jaren nog maar enkele keren ge zien. Het kan wel, maar dan moet je er gens tegenaan varen. Ik kan het nog moeilijk bevatten, het team bestond uit ervaren zeilers. Ook de jongste." Frans Maas (1937) werd zo ongeveer aan boord geboren. Hij was net een jaar oud toen zijn ouders hem al op hun zeiljacht meenamen voor zijn eerste tocht op zee. Maas, hoe kon het anders, werd jachtbouwer en ontpopte zich als fervent en ver maard zee zeiler. Za terdag vond hij voor de kust van Oostende op 79-ja- eisen voor zeezeilwedstrijden in België zijn minder streng dan in Nederland. Zo liggen er bij de start begeleidings schepen en vervolgens pas halfweg twee boten van de organisatie. Het deelnemersveld wordt niet begeleid door volgboten die bij calamiteiten te hulp kunnen schieten, wat in Neder land vaak wel zo is. Tussen de nachte lijke start en het volgende controle punt lag een vaartraject van zeven tot acht uur. Daar ging het mis. Vanden Haute benadrukt dat de wedstrijdorganisatie een paar keer heeft geprobeerd de Capella via de ma rifoon en mobiele telefoon te bereiken. „Maar uit de kust is er vaak geen of heel slecht bereik. We kregen geen contact. Toch maakten we ons niet meteen zor gen. Frans Maas was een erkend en er varen zeezeiler met een goed jacht." Volgens zeilexperts is het niet onge bruikelijk dat zeilsporters nog op hoge leeftijd aan wedstrijden meedoen. „Dat je niks hoort, wil ook niet zeg gen dat er iets aan de hand is", zegt Vanden Haute. „Toen onze begelei dingsschepen halverwege het 100 mijl lange parcours de Capella maar niet in zicht kregen, voelden we dat het niet klopte en is er alarm geslagen." Kort na dat moment zag het bagger schip Reynaert de levenloze lichamen van Maas en zijn bemanningslid Freddy Franssens in het water drijven. De 18-jarige Hannes Goegebeur werd gisteravond nog altijd vermist, maar ook voor zijn lot wordt gevreesd. Volgens nautisch directeur Rejane Gyssens van het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum in Oostende is vermoedelijk sprake van 'een samen loop van omstandigheden'. „Eén van de eisen is dat er geregeld contact is tussen deelnemers en de wedstrijdbe geleiding. Deelnemers moeten zich melden. We vermoeden dat de Capella is 'gepakt' door de snelheid. Het jacht kapseisde heel snel, waardoor de be manning geen noodsignaal heeft kun nen uitzenden." „Om 14.00 uur kregen we een mel ding van de organisatie. Ja, dat is zes uur later en het verkleint de overle vingskans van opvarenden aanmerke- Overlevenden van het zeildrama bij Oostende moesten zes angstige uren wachten op hun redding. Voor Frans Maas (79), Freddy Franssens (70) en Flannes Goegebeur (18) kwam de hulp te laat. Hoe kon dit gebeuren? Frans Maas was een legende in de zeil- wereld. De ervaren zeezeiler ontwierp boten die over de hele wereld werden verkocht. Als deelnemer aan interna tionale wedstrijden kende hij de ri sico's van het vak. Toch ging het zater dagochtend helemaal mis. Kleinzoon Andreas (17) moest hulpeloos toekij ken hoe zijn opa verdronk. Een kielbreuk is vrijwel zeker de oorzaak van het zeildrama. De drie op varenden die werden gered - klein zoon Andreas, de Nederlander Robert Tan (53) en de Belg Jan Toussein (37) - zijn zaterdag verhoord. Ze verklaren dat de kiel van het jacht afbrak en dat de Capella meteen omsloeg. In het wa ter hadden ze geen schijn van kans om een noodsignaal uit te zenden. De drie wisten op de romp van het jacht te klimmen. Zwaar onderkoeld werden ze daar pas zes uur later opge pikt door een reddingshelikopter. Dat de organisatie van de zeilwedstrijd zo laat alarm sloeg, roept veel vragen op. Hoe vaak was er contact tussen deel nemers en wedstrijdleiding? Is alles wel volgens het boekje gegaan? Was er voldoende wedstrijdbegeleiding? Volgens havenmeester Benoit Van den Haute, van de organiserende Ko ninklijke Belgische Zeilclub Zee- brugge, beschikte de wedstrijdorgani satie over een vereiste vergunning. „We hebben vooraf ook intensief over legd met de autoriteiten om de wed strijd zo veilig mogelijk te laten verlo pen, want de Noordzee is een druk be varen gebied. Je wilt voorkomen dat jachten in de vaarlijnen van zeesche pen terechtkomen." De vei ligheids- Maar uit de kust is er vaak geen of heel slecht bereik. We kregen geen contact maandag 3 juli 2017 GO STANDFAST yacht Jacht kapseist: zes uur lang wachten op hulp De Watersportvereniging Bres kens is in diepe rouw na het dra matische zeilongeluk zaterdag voor de kust van Oostende. Daar kwa men de lokale leden Frans Maas (79, vermaard wedstrijdzeiler en jachtenbouwer) en Freddy Frans- sens (70), voormalig scheepsbou wer en gekend als tuigspecialist) bij om het leven. Vijf van de zes leden van het gekapseisde jacht Capella waren/zijn lid van de watersport vereniging. Het 18-jarige lid, Terneuzenaar Hannes Goegebeur, wordt nog ver mist. De kans dat hij nog in leven is, is uiterst klein. Hulpdiensten staak ten de zoektocht zaterdagavond. Drie andere bemanningsleden: de Zeeuwen Andreas Zwanenburg (17) en Robert Tan (53) en de Belg Jan nes Toussein (37) werden gered door het baggerschip Reynaert en liggen in het AZ Sint Jan in Brugge. Het is een enorme klap, zegt voor zitter Marnix Lippens van de Wa tersportvereniging Breskens. „Al lereerst voor de familie. Ja, ik heb er contact mee gehad. Verslagen heid is het goede woord. Je hoort van het ongeval, hoopt dat het team kan worden gered. Als daarna toch het slechte nieuws komt, komt dat als een mokerslag aan. Frans Maas was al sinds de jaren vijftig lid. Een erelid. Hij heeft veel gedaan voor de vereniging. Hij stond altijd klaar met raad en daad. Nooit was hem iets te veel. Hij genoot ook in ternationaal aanzien. Trouwens, ook Freddy Franssens was een clu bicoon." Frank Balkenende Oostende -Benoit Vanden Haute, havenmeester Zeiljacht Capella. FOTO VBRZ/VRIJWILLIGE BLAN- KENBERGSE ZEEREDDINGSDIENST Frans Maas. FOTO WILMA VALK

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 3