14 ZE In het atelier A Ilse Fotografe Ilse Schrama ver ruilde Amsterdam voor Kui taart, onder Perkpolder. In haar dijkwoning maakt ze nu he dendaagse stillevens van bloemen en blaadjes uit haar tuin. Het is zo'n dag, dat iedereen aan de Hoefkensdijk bij Kuitaart zou willen wonen. Vlinders dartelen in de tuin. Het geluid van een verre tractor tekent de leegte. Wie heeft er in deze polders eigenlijk nog wat te zoeken sinds de veerdienst Kruiningen-Perk- polder in 2003 werd opgeheven? Het antwoord is snel gegeven: fotografe Ilse Schrama. Zes jaar ge leden kocht ze een honderd jaar oud dijkhuisje. Na 25 jaar in Am sterdam gewoond en gewerkt te hebben, raakte haar persoonlijk le ven zo overhoop dat ze het stads leven ontvluchtte. Dankzij de er fenis van haar toen net overleden vader kon ze zich het huis veroor loven. Haar jongere zus Birgit ver klaarde haar voor gek om in zo'n uithoek te gaan wonen. Op weg naar een vakantieadres in Frank rijk kwam Birgit die eerste zomer een kijkje nemen. Ze bleef meteen een maand, en kocht niet lang daarna zelf ook een huis aan de na bij gelegen Grootmoedersdijk. Ilse Schrama werd in 1964 gebo ren op Curasao, waar haar vader voor Shell werkte. Toen ze elf was gingen haar ouders uit elkaar en kwam ze met haar moeder naar Nederland, naar Hulst. Omdat ze al zo lang paard wilde rijden kreeg ze toen een pony. Het geboorte bordje van pony Paola - 22/4/1974 - staat op een boekenplank in haar werkkamer. Sinds ze terug is in Zeeuws-Vlaanderen mag ze op boerenknol Astrid rijden, die ver derop in een wei bivakkeert. Ze was in Amsterdam vijftien jaar gelukkig getrouwd. Tot haar eerste jeugdliefde zich meldde. 'Ben jij de Ilse uit mijn jeugd', vroeg hij. „Het werd de meest irra tionele gebeurtenis in mijn leven", vertelt de fotografe. „Ik werd weer verliefd en ben bij hem in Zeeuws-Vlaanderen ingetrokken. Mijn vrienden en familie waren des duivels. Anderhalfjaar ging het goed, toen ben ik met mijn ziel onder de arm teruggegaan naar Amsterdam. Maar ik wist inmid dels zeker, dat ik een buitenmens was. Nadat mijn vader overleed heb ik de stap genomen." Boven haar bureau hangt een foto: Ilse met haar zusje Birgit. Die maakte haar vader toen ze zes en vier waren. „Hij was hobbyfoto graaf. Als kind zat ik bij hem in de doka. Hij deed het niet bewust, maar door hem ben ik gaan foto graferen." Ze maakte in Amster dam jarenlang foto's voor kunste naars. En reisreportages voor on der andere Unicef en het Colum bus Travel Magazine. Australië, Vietnam en Myanmar/Birma, Siberië, Kamer oen. De in 2005 als boek uitgege ven reportage van het boeddhisti sche tempelleven in Laos be schouwt ze als het sluitstuk van haar reisfotografie. Daarna ging Ilse Schrama stille vens fotograferen. Eerst combi neerde ze die op haar computer met beelden van mensen uit haar reisarchief. Nu legt ze zich toe op bewerkte stillevens van planten en blaadjes. „De tuin vol bloemen is eigenlijk ook mijn atelier", zegt ze als we naar haar studio aan de ach terkant van het huis lopen. In de hoek van het hok met de wasma chine heeft ze een camera op sta tief staan met een losse flits. Daar fotografeert ze haar bloemen te gen een witte of zwarte achter grond op een manier, dat je elke nerf kunt zien. Ze zegt: „Ik schil der niet, ik teken niet, ik maak echte fotografie. Alleen niet te rea listisch. Het is een uitgeklede foto grafie, teruggebracht tot de essen tiële vorm." Terug in haar werkkamer valt op dat er schoenen hoog op een plank staan. De zestien jaar oude kater Bonnie besproeit ze als hij er bij kan. Vandaar, hoog. ■4 vrijdag 30 juni 2017 Zodat j e elke nerf kunt zien Jan van Damme Dit is een serie over Zeeuwse kunstenaars en hun werkplek. Vandaag: fo tografe Ilse Schrama in de omgeving van Kuitaart. Schrama in de studio van haar dijkwoning bij Kuitaart. fotosmechteldjansen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 69