Poëzie, muziek en dans 4 Interview Daan Manneke: organist, docent, componist en oprichter van kamerkoor Cappella Breda. Geboren en getogen in Zeeland, gesettled in Breda. Hij stopt als koorleider, maar blijft componeren. Gedichten live omgesmolten tot muziekstukken Klanken uit de Balkan in Kleine kerk Veere Ik heb jaren in Kruinin- gen gewoond, maar ik voel me Zeeuws-Vla ming. Mijn roots liggen daar en ik heb Vlaamse karaktertrekken. Mijn moeder was muzikaal en heel eigenzinnig. Mijn vader was echt orthodox christelijk. Ze verhuis den naar Kruiningen, waar ik gebo ren ben. Wij hadden het als kinderen moeilijk. We hadden weinig contact met anderen, dus voelden we ons eenzaam. Muziek studeren was moeilijk, dat mocht alleen in functie van het geloof. Maar er stond een har monium in de speciale kamer en mijn moeder begeleidde ons als we zongen." Ik was gefascineerd door Vlaamse kunstenaars, Gezelle bijvoorbeeld AFSCHEID Componeren en opa spelen Hij vindt dat hij in zijn jeugd toch alle ingrediënten aangereikt heeft ge kregen om musicus te worden. „We zongen psalmen uit het Geneefse Psalter en oud-Nederlandse liederen uit de Valerius Gedenck-clanck. Bo vendien sprak de taal van de Staten bijbel me aan. Taal is belangrijk, ik lees nog steeds veel poëzie en ben een ras-francofïel. Door al die melo dieën en geordende taal ben ik een vrijdenkende musicus geworden die gevoelig is voor taal en constructie." Manneke is een boeiend verteller met een groot gevoel voor humor. Bach is voor hem DE componist. Als scholier leerde hij orgel en piano spelen bij Kousemaker in Goes, die ook kleine werken van hem uitgaf. „Kousemaker had het vermogen om talenten te herkennen. Hij loodste ons naar het staatsexamen piano. Tij dens dat examen heb ik een eigen compositie gespeeld en examina tor/componist Jan van Dijk was on der de indruk. Hij vroeg me om bij hem compositie te studeren aan het conservatorium in Tilburg. Hij was een geweldige pedagoog en filosoof. Ik heb met hem net zoveel over lite ratuur gesproken als over muziek. Ik was gefascineerd door Vlaamse kun stenaars, Gezelle bijvoorbeeld." Parallel aan de lessen in Tilburg volgde Manneke orgellessen bij Ka- miel D'Hooghe in Brugge. Via hem ontmoette hij de bekende componist Messiaen en zo ontdekte hij dat zijn voorkeur uitging naar componeren en niet naar het orgelspelen. „Die keuze was bepalend voor mijn le ven." Cappella Breda Manneke trouwde en ging lesgeven aan de muziekscholen in Terneuzen en Middelburg. Later doceerde hij aan het conservatorium in Amster dam. Hij verhuisde naar Breda, waar hij in 1976 het kamerkoor Cappella Breda oprichtte. Veertig jaarlang kneedde hij dit koor, dat minder be kende werken uit de Europese koor traditie zingt. En vocale werken die Manneke zelf voor het koor had ge schreven. Na veertig jaar vindt hij het nu tijd om afscheid te nemen. Hij wil zich nu vooral gaan richten op het componeren. De basis hiervoor werd gelegd toen hij al naar Breda verhuisd was en nog eens vijfjaar compositie ging studeren, bij Ton de Leeuw in Amsterdam. Dit werd de voedingsbodem voor alle werken die Manneke daarna in zijn eigen idioom schreef. „Ik heb al tijd muziek in mijn hoofd. Ik hoor sa menklanken, geluiden, maar altijd abstract. Als ik componeer, gebruik ik al die elementen die in mijn hoofd zitten. Ik componeer volgens een door mijzelf bedacht archipel-con cept. Zeeland is zo'n archipel en toch staan die onderlinge elementen met elkaar in verbinding. Ik begin met 4 REDENEN OM UIT TE GAAN Poëzie Volksmuziek donderdag 29 juni 2017 'Ik heb altijd muziek in mijn hoofd' Jeanette Vergouwen 44 Daan Manneke Daan Manneke neemt afscheid als dirigent van zijn kamerkoor Cappella Breda. Maar niet van het componeren: „Ik heb altijd tijd te kort gehad. In mijn derde levensfase ga ik oogsten. Ik ga mijn bronnen herschikken en herinrichten. Alles tegen het licht houden en dan nieuwe composi ties schrijven. Ook ga ik vaker luiste ren naar uitvoerin gen van mijn wer ken. Maar ik ga vooral heel vaak opa spelen." Bij gedichten wordt ter plekke muziek gecomponeerd in de voorstelling van Delphine Le- compte en Tom America. Studen ten dans laten zien wat zij in huis hebben. Muziek uit de Balkan wordt ten gehore gebracht en uitgelegd. En auto's vormen het decor van een rommelmarkt. Poëzie en muziek smelten samen tijdens het optreden van dichteres Delphine Le- compte en componist Tom America. In Aardenburg treden de twee kunstenaars gezamen lijk op in B&B Inhetherenhuis. Tijdens dit concert vercompo- neert America live de gedich ten van Lecompte. Hij gebruikt hiervoor een keyboard en een sampler. Lecompte won in 2010 de C. Buddingh prijs met haar debuutbundel Dieren in mij en begin dit jaar werd de dicht bundel Dichter, bokser, konings dochter genomineerd voor de VSB Poëzieprijs 2017. America houdt zich al langer bezig met het op muziek zetten van werk van Lecompte. Eerder werkte hij samen met onder meer Jan Mulder en Tonnus Oosterhof. Het concert in Inhetherenhuis sluit mooi aan bij de openingen van de Kunsttentoonstelling door SCA en het Kunstenfesti val Aardenburg op respectieve lijk vrijdag 7 en zaterdag 8 juli. Het optreden wordt afgesloten met een high tea in de tuin van Casa Portiera. Zondag 9 juli, Inhetherenhuis in Aardenburg, 14.30 uur. Aan melden: info@inktpotgenoot- schap.nl Het Balkanensemble van de mu ziekacademie in De Haag geeft za terdag een concert in Veere. Het en semble staat onder leiding van Mihai Scarlat. Hij arrangeerde de muziek stukken, die worden vertolkt op viool, bas, cymbaal, panfluit en ba- spanfluit. Tijdens het concert geeft Mihai Scarlat ook uitleg over de mu ziek die wordt ge speeld. Zaterdag 1 juli, kleine kerk Veere, 15.00 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 44