m i NAM vecht gasbesluit kabinet aan 'Wind haalt vóór2030 kolen in' 17 (2* Nieuwe producten van kleine ondernemers verdringen gevestigde merken in de schappen van supermarkten. „De traditionele A-merken hebben kansen om te innoveren laten liggen", stelt Albert Heijn. fast Er is nog een reden dat super markten kleine leveranciers omar men, zegt directeur Joop Holla van marktonderzoeksbureau GfK: aan hun producten kunnen ze meer verdienen. „De groei van super markten is beperkt; consumenten gaan niet méér eten. Dus zoeken ze hun heil in producten waar meer marge op zit en waarmee ze zich kunnen onderscheiden van de concurrentie." Met 'ouderwetse' A-merken lukt dat niet. „Een blik Unox en fles Coca-Cola kun je overal ko pen", verklaart supermarktdes- kundige Marcel van Aalst. „De af gelopen tien, vijftien jaar inves teerden supermarkten vooral in onderscheidende huismerken. Nu zien ze dat mensen zich steeds meer afkeren van industriële pro ducten, dus spelen ze in op de trend van ambachtelijk, lokaal ge produceerd voedsel." Prijswinnende worst Zoals de Eindhovense slager Theo Beerens. Zijn Berliner worst ligt sinds kort onder de naam 'Streeck- genoten' bij 135 Brabantse AH- filialen. In tegenstelling tot sport- drankjesmaker Joris Pais en de andere deelnemers aan de pitch- wedstrijd stond de slager niet meteen te springen om zijn am bachtelijke, prijswinnende worst uit te leveren aan de grootgrutter. „Albert Heijn is toch mijn groot ste concurrent. Het meeste vlees wordt in supermarkten verkocht. Daar kun je tegen vechten. Maar if you can't beat them, join them. Die samenwerking bevalt goed. „Mijn winkel trekt nu meer klanten. Mensen die mijn worst in de su permarkt hebben gezien, lopen nu ook eens binnen in de slagerij." Bob van Oosterhout (28) won met zijn Kaas in 't Bakkie AH's vorige Product Pitch. Dat was de doorbraak voor zijn potjes biolo gische kaasfondue, zegt de onder nemer die begon met een food- truck op festivals. „Kaas in 't Bak kie werd vrij snel opgenomen bij biologische groothandels. Maar om levensvatbaar te zijn heb je toch meer schaalgrootte nodig. Nu haal ik in twee weken de omzet die ik daarvoor in een jaar boekte." Exclusiviteit Dat AH hem steunde met gratis promotie - een Bonuskaartactie, een proeverij in winkels, een aan biedingsmail aan klanten - hielp zeker mee. In ruil voor de hoofd prijs moest Van Oosterhout Albert Heijn een jaar exclusiviteit belo ven. Zodra dat afloopt, hoopt hij nog een tweede grote afnemer te vinden. „Als klein bedrijf wil je niet afhankelijk zijn van één machtige speler." Want er is ook een keerzijde. Nieuwkomers blijven geen sym pathieke start-ups die door de supers worden gepamperd. „In het begin vinden ze je bij Albert Heijn leuk, krijg je gratis een stukje in Allerhande. Maar als je groter wordt, gaan de standaard- regels gelden", zegt oprichter Harm van Dijk van Fish Tales, een merk voor duurzame vis dat bijna vier jaar bestaat. Die voorwaarden zijn soms een zware dobber voor de kleine leve rancier. Want ook een hip am bachtelijk product moet verkopen. Vallen de cijfers tegen, dan wordt het zonder pardon uit de schappen gehaald, weet Fish Tales uit erva ring. Van Dijk kreeg een telefoon tje, of hij even tien pallets onver kochte vissoep kwam ophalen. De bijbehorende factuur a.u.b. binnen dertig dagen voldoen. „Denk je dat je alles verkocht hebt, moet je ineens 20.000 euro op hoesten. En zit je met tien pallets vissoep die je nergens kwijt kunt." Ook Mister Kitchen loopt tegen soortgelijke problemen aan. Met hun ambachtelijke worsten, pin dakaas en vruchtenspreads heb ben de Amsterdamse onderne mers een plek veroverd in de schappen van Albert Heijn. Maar het is nog een hele kunst om die te behouden. „Wij vervangen suiker en zout, de goedkoopste ingrediënten, door gezondere alternatieven. Dat maakt onze producten duurder. Tegelijkertijd moeten we wedijve ren met Calvé en Unox, met hun grote budgetten en tv-commer- cials. Als we te weinig verkopen, worden we zo weer uit de schap pen gehaald. Het is een jongens droom om bij AH te liggen, maar in de praktijk moeten we er wel keihard voor werken." Droom Voor sportdrankmaker Joris Pais blijft schapruimte bij de super marktketen voorlopig nog een droom. De jury van de Product Pitch oordeelt dat zijn drankje nog te weinig sport uitstraalt. Concurrenten Bouillon Brothers, Abel's Deli en GinMayo zullen er volgens de AH-managers sneller in slagen de klanten hun porte monnee te laten trekken. Niet bij de supermarkt liggen kan echter ook een voordeel zijn, relativeert Harm van Dijk van Fish Tales. „Een goed netwerk bij spe ciaalzaken is ook wat waard. Re ken maar dat je daar een deel van kwijtraakt, wanneer je aan een grote supermarktketen gaat leve ren. Daar moet je als startende on dernemer goed over nadenken, want bij de supermarkt krijg je ook maar zekerheid tot de deur." GRONINGEN De Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) legt zich niet neer bij het kabi netsbesluit om de Groningse gaskraan verder dicht te draaien om aardbevingen te voorkomen. Volgens NAM-directeur Gerald Schotman rammelt het besluit, en maakt minister Kamp (Eco nomische Zaken) niet duidelijk hoe hij tot het niveau van 21,6 miljard kubieke meter is geko men. Daarom stapt het gas bedrijf naar de Raad van State. Schotman zegt dat het niet gaat om het aantal kubieke meters. „Wat de minister ook besluit, dat accepteren we. Maar de spelre gels moeten duidelijk zijn." Annemarie Heite, woordvoer der van de Groningse bevolking, noemt de stap 'vanuit menselijk perspectief onbestaanbaar en onuitlegbaar'. „De NAM laat hiermee weer zijn ware gezicht zien. Het gaat alleen maar om het geld. Schotman zit nog steeds in zijn technocratische bubbel." AMSTERDAM Wind op zee zal binnen vijftien jaar voordeliger zijn dan kolen. Volgens SEO Eco nomisch Onderzoek zal de kost prijs van wind (op zee) in 2030 gemiddeld 3,5 cent per kilowatt uur bedragen, terwijl voor kolen 12,5 cent per kilowattuur moet worden betaald. Reden dat windenergie snel in kosten daalt is de snel voortschrijdende tech nologie en toenemende concur rentie. Tegelijk worden kolen juist duurder door strengere mi lieu- en klimaateisen. De kans dat windenergie al (ver) voor 2030 goedkoper is dan kolen valt ook niet uit te sluiten. Afgelopen april besteedde Duits land al het eerste offshore wind- park aan zonder een cent subsi die. In Nederland wordt het tweede windpark bij Borssele gebouwd met slechts 0,3 miljard euro subsidie. Er werd eerder op 5 miljard euro gerekend. Het onderzoek van SEO is ge daan in opdracht van Natuur Milieu. Volgens de belangenver eniging zal subsidie van wind energie de komende jaren toch nog nodig zijn om de kosten daling te kunnen garanderen. Nu haal ik in twee weken de omzet die ik daarvoor in een jaar boekte donderdag 29 juni 2017 Tijdens een Product Pitch van Albert Heijn presenteren jonge bedrijven hun producten, foto pim ras FOTO KOEN SUYK/ANP —Bob van Oosterhout

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 17