Schulden moeras 16 PSYCHOLOGELD Arcelor Mittal +1 ABN AMRO Philips STRIJD OM HET WINKELSCHAP Rijkdom leidt vaak tot meer rijkdom. Met geld kun je immers geld verdie nen. Bijvoorbeeld door het te beleg gen of pandjes te kopen en die te verhuren. En wie een vette bankrekening heeft, kan slimme adviseurs laten uitzoeken hoe hij zo min mogelijk belasting betaalt. Het omge keerde is helaas ook waar: schuld leidt vaak tot meer schuld. Onder meer omdat de in cassokosten in Nederland zo hoog zijn, dat kleine schulden gemiddeld 2,5 keer over de kop gaan. Wie eenmaal in de rode cijfers staat, zakt daarom vaak snel weg in het schuldenmoeras. waardoor schulden vaak een sneeuwbal effect hebben. De psychologische impact van nieuwe schulden wordt kleiner als ie mand al diep in het rood staat. Concreet: het verschil tussen 0 en 1.000 euro schuld voelt groter dan dat tussen 9.000 en 10.000 euro schuld. En als je al 73.521 euro schuld hebt, maakt die 1.000 euro extra nog minder uit. Nieuwe schulden belan den dan op de grote hoop. Sommige schul denaren hebben geen idee meer hoe groot die hoop is. De impact van verlies vlakt af naarmate je schuld groter is is te vinden in het feno meen 'verliesaversie', ontdekt door de ge dragseconomen Daniel Kahneman en Amos Tversky. Uit allerlei ex perimenten blijkt dat we het erger vinden om te verliezen dan dat we gelukkig worden van winnen. Kahneman en Tversky bere kenden zelfs dat we verliezen twee keer zo vervelend vinden als dat we gelukkig wor den van winnen. Een testje: zou je meedoen aan de volgende weddenschap? Als het kop is, verlies je 100 euro. Als het munt is, win je 150 euro. Uit angst 100 euro te verliezen be danken de meeste mensen voor dit wedje. Typisch gevalletje verliesaversie. Verliesaversie weerhoudt ons er in eerste instantie ook van om schulden te maken. Schulden maken doet pijn. Maar, en daar zit het probleem, onze pijn wordt bij grotere verliezen wel iets groter maar niet heel erg. De impact van het verlies vlakt af naarmate je schuld groter wordt. Bij winst speelt ove rigens hetzelfde mechanisme: de invloed van winsten neemt af naarmate iemand meer heeft. Oftewel, een miljonair die 10.000 euro wint is daar minder blij dan ie mand in de bijstand. Bedrijven en overheden hopen schulde naren in beweging te krijgen door de schuld fors te verhogen met allerlei incasso kosten. Dan gaan ze wel betalen! Experi menten uit de gedragseconomie vertellen ons dat dat geen enkele zin heeft. Maar helaas, een nieuw inzicht leidt niet altijd tot ander gedrag. et licht tril lende han den schenkt ondernemer Joris Pais (31, wit over hemd, drie- dagenbaardje) zijn sportdrank Sawy in plastic borrelglaasjes. Die serveert hij aan de juryleden die achterover hangen in zes verschil lende oude leren leunstoelen op een vintage Perzisch tapijt. „Als fanatieke sporter heb ik me er altijd over verbaasd dat er geen écht gezonde sportdrankjes zijn", begint Pais. „Sawy bevat geen rot zooi, zoals toegevoegde suikers en conserveringsmiddelen." De jury leden, onder wie de commercieel directeur van Albert Heijn, knik ken goedkeurend. De sportdrank brouwer is een van de onderne mers die in een hip Amsterdams bedrijfsverzamelgebouw hun pro duct mogen voordragen aan Albert Heijn. In een Dragons Den-achtige competitie kiest de jury uit zo'n honderd inzendingen de winnaar. De hoofdprijs: schapruimte bij de grootste super van Nederland, een investeringsbudget van 250.000 euro en coaching om de productie op te schalen. Deuropen De tijd is voorbij dat de super markt een zo goed als onneembare vesting was voor ondernemers met een nieuw product. Supers zetten de deur steeds verder open voor kleine leveranciers. In de schappen verdringen nieuwko mers langzaam maar zeker de be kende merken. „Sinds 2013 daalt het marktaan deel van de tien grootste levens middelenproducenten (waaronder Unilever, Douwe Egberts, Coca- Cola, FrieslandCampina en Nestlé, red.) gestaag", zegt directeur Sjanny Beekveld van marktonder zoeksbureau IRI Resarch. „Kleine spelers winnen terrein. Kijk maar naar de plek die Tony Chocolonely en Johnny Doodle hebben verwor ven in het chocoladeschap. De op mars van lokale bieren is ook een goed voorbeeld." Gevestigde mer ken als Verkade en Heineken voe len daar de gevolgen van. Dat bevestigt Albert Heijn, met ruim 950 winkels de grootste su permarktketen van Nederland. Een initiatief als de Product Pitch levert de inkopers en marketeers van die keten niet alleen gratis in spiratie op. AH werkt de laatste ja ren serieus aan meer diversiteit in het assortiment, zegt commercieel directeur Marit van Egmond. „Onze klanten vragen om nieuwe producten; zij willen ver rast worden. De grote traditionele A-merken hebben de kans om te innoveren en met nieuwe produc ten te komen echter laten liggen." Zout en suiker Zo hebben de grote levensmidde lenproducenten volgens haar na gelaten om in te spelen op de ge zondheidstrend. „Zij hadden grote stappen moeten zetten, maar zijn niet verder gekomen dan het ver minderen van de hoeveelheid zout en suiker in hun producten. Veel nieuwkomers draaien het om: zij beginnen met nul. Met recepten zonder suiker en zout." 9GCCCGC Er gebeurt echter ook iets in ons hoofd Een verklaring hiervoor Reageren? economie@persgroep.nl O In Amsterdam eindigde het staalconcern gisteren boven aan het rijtje stijgers. donderdag 29 juni 2017 GO De NFLI heeft namens de Ne derlandse Staat 65 miljoen bank aandelen ABN AMRO verkocht. In de MidKap waren de tech nologiebedrijven opnieuw de ge beten hond. m Het techbedrijf gaat de komende jaren voor maar liefst 1,5 mijard euro eigen aan delen inkopen. o veroveren de supermarkt Annemieke van Dongen Amsterdam Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert elke week ons econo misch gedrag.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 16