Ik werk altijd over Leerkrachten gaan maar door Enzo (12) reist met trein heel Nederland door fmm 19 Bas Coenen (39) uit Middelburg 10 Twaalf weken vakantie. Ja, dat lijkt bizar veel, als je het vergelijkt met het bedrijfsleven. Maar ik werk altijd over. Als de kinderen naar huis zijn, dan ben ik nog lang niet klaar. Ik maak zeker vijftig uur per week. Ik ben elke avond, behalve de woensdag, met correctiewerk en voorbereiding bezig. Ook op zondagmiddag bereid ik lessen voor: de halve school zit dan online. Als je dan een collega mailt, krijg je meteen antwoord. Tussen de vakanties door kan ik nooit een vrije dag nemen, tenzij je een hele goede reden hebt. Dat ervaar ik als een druk: je moet altijd je lessen draaien. De eindexamenperiode is heel hectisch. Dan ben ik er echt aan toe om een dag vrij te nemen, maar dat kan niet, want je klassen staan er. Het onderwijs is een roeping: bijna iedereen staat met liefde en passie voor de klas. Ik kom uit het bedrijfsleven: ik had daar het dubbele kunnen verdie nen, maar ik zat niet op mijn plek. Ik wil leerlingen graag de juiste kant op helpen. Het is de laatste jaren minder leuk geworden om in het onderwijs te werken. Het beroep heeft aanzien ver loren. Mensen beginnen altijd over de vele vakantiedagen. Ik moet me verdedigen ten opzichte van ouders. Vandaag kwam er nog een moeder naar me toe die wilde weten waarom ik haar doch ter de klas had uitgezet. Ze hebben geen vertrouwen in mij als docent. Dat geldt ook voor de overheid, die allerlei regels oplegt. Leraren zouden beter betaald moeten worden als blijk van waardering. Ik kan binnen mijn huidige salarisschaal niet meer groeien. Ik kan niet naar een ho gere schaal, omdat per vaksectie maar een bepaald aantal leraren in die hogere schaal mogen. Als ik meer wil verdie nen, dan moet ik stoppen met lesgeven, en bijvoorbeeld teamleider worden. Maar dat wil ik niet: ik wil voor de klas staan. Daar word ik voor gestraft. Dat voelt oneerlijk." Je leerlingen laat je niet in de steek. Daarom ga je als leerkracht altijd maar door. Ik werk officieel 19,5 uur per week, maar in de drukke weken is het zo de helft meer. Dat is op zich niet erg omdat ik mijn werk erg leuk vind, maar die extra uren bepalen wel de werkdruk. Daarnaast ben ik niet altijd met het voorbereiden van de les sen bezig, maar ook met het organise ren van activiteiten, 's Avonds ga ik soms met een kapotte iPad van een leerling naar een winkel. In de vakan ties zit ik thuis ook regelmatig achter de laptop: dan werk ik leerlingdocu menten of het anti-pestprotocol bij, of ben ik met analyses van toetsing bezig. Ik ben het onderwijs in gegaan, om dat ik het mooi vind dat je kinderen wijzer kunt maken. Ik hoop dat ik de juf ben die voor verandering zorgt, die ze later onthouden. Maar als ik tegen anderen zegt dat ik lesgeeft, dan zeg gen mensen vaak: oh, wat heftig, of wat zwaar, of ze beginnen over de vele va kantiedagen. Het is nooit: 'oh, wat een mooi vak'. Dat vind ik jammer. Ik vind het oneerlijk dat basisschool leerkrachten minder verdienen dan middelbare schooldocenten. Wij staan voor een klas met leerlingen van prak tijkschoolniveau tot leerlingen met vwo-niveau, en dan ook nog uit groep 7 en 8. Mag je dan zeggen dat wij het minder zwaar hebben dan iemand die voor een klas met pubers staat? Boven dien, alles wordt bij het onderwijs weggelegd: verkeer, muziek, digitale vaardigheden, EHBO, het voorkomen van pesten, terwijl het uiteindelijk draait om rekenen, taal, lezen en spel ling. De oplossing? Ik denk dat er meer handen in de school moeten komen door onderwijsassistenten. Die kun nen dan eens een kind apart nemen dat in zijn broek geplast heeft of een specifieke onderwijsbehoefte heeft. Dan hoefje je klas niet achter te laten." Het tweetal deed mee aan een wed strijd treinreizen. Het doel was om in 24 uur zoveel mogelijk kilometers af te leggen. Enzo en zijn vader haalden ruim 1.300 kilometer. Dat was niet ge noeg voor de eerste plaats, want de winnaar legde bijna 2.000 kilometer af. Het maakte Enzo niets uit. Hij heeft genoten van de uitzichten, de treinen en van de gezelligheid met andere deelnemers. „Ik vond alles leuk", zegt hij na afloop. „De stations van Gronin gen en Rotterdam vond ik het mooist." Onderweg ging Enzo op de foto met allerlei treinen. „Want we moesten natuurlijk wel bewijzen dat we echt overal geweest waren." Tijdens de lange rit, probeerde Enzo ook nog wat te leren, omdat hij komende week toetsweek heeft. „Dat ging maar een beetje. Het was ook vermoeiend, dus ik heb ook geslapen." Enzo is vastbesloten om de vol gende keer weer mee te doen aan de wedstrijd. „Dan gaan we proberen te winnen." Aan de wedstrijd deden 110 reizigers mee. De organisatie, treinreiziger.nl, verwacht dat er over twee jaar een nieuwe wedstrijd gehouden wordt. llona Snoep (36) uit Oost-Souburg 15 maandag 26 juni 2017 blijven eerste uur dicht Beroep: leraar wiskunde en natuurkunde op de Christe lijke Scholengemeenschap Walcheren Bruto-salaris (fulltime): 3.583 euro Aantal jaren werkervaring: Bas Coenen: „Bijna iedereen staat met liefde en passie voor de klas. foto ruben oreel llona Snoep: „Ik hoop dat ik de juf ben die voor verandering zorgt." fotomarcelledavidse Ze zijn in Den Haag, Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Eindhoven, Maastricht, Nijmegen en Rood- eschool geweest. Enzo Houweling (12) uit Goes en zijn vader Frank reisden zaterdag het hele land door met de trein. Cornelleke Blok Goes Enzo op het station Rotterdam CS. foto frank houweling Beroep: leerkracht en in tern begeleider op de Stam-1 periusschool in Wilhelmina- dorp Bruto-salaris (fulltime): 3.747 euro Aantal jaren werkervaring:

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 69